TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Autotehdas:

ARTIKKELI 28.05.2017

Viikon autouutiset: sähkö- ja polttomoottoriauton kustannukset, turvavarusteiden kehitys ja Teslan tehtaan ongelmat

Renault'n sähköauto ZOE Sisiliassa Economy Tourilla. KUVA: Renault Viikon autouutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:   // Renault: sähkö- ja polttomoottoriauto kustannuksiltaan samalla tasolla vuoteen 2025 mennessä Ranskalaisen Renault'n tuottaman raportin mukaan vuoteen 2025 mennessä ei kustannusten suhteen pitäisi olla väliä hankkiiko kulkuvälineekseen sähkö- vai polttomoottori käyttöisen auton. Keskikokoisissa autoissa saavutaan tuolloin Renault'n mukaan pisteeseen, jossa sähköautojen viiden vuoden kokonaiskustannukset vastaavat samankokoisia polttomoottoriautoja. Pienemmässä kokoluokassa sama hetki saattaa olla vain kolmen vuoden päässä. Renault'n raportissa kokonaiskustannuksiin on laskettu auton hankintakulujen lisäksi huolto-, korjaus-, vakuutus- ja polttoainekustannukset. Tällä hetkellä Renaultin polttomoottorillisen Clion keskimääräisiksi kustannuksiksi (Ranskassa) on laskettu noin 0,45 – 0,65 euroa kilometriä kohden kolmen vuoden aikana, kun taas sähköauto ZOEn vastaavat kulut ovat noin 0,66 – 1,00 euroa. Ero kuitenkin kutistuu jatkuvasti sähköautojen akkuteknologian halpenemisen seurauksena, ja polttomoottoreiden valmistuksen kallistuessa tiukkenevien päästörajoitusten myötä. C-segmentin, eli pienten autojen kokoluokassa ero kuroutuu kiinni nopeimmin, ehkä jo vuonna 2020. Sähköautojen hankintakustannukset pysyvät polttomoottoriautoja suurempina pitkään, mutta koska käyttökustannuksiltaan sähköauto on huomattavasti edullisempi, ovat kokonaiskustannukset samaa luokkaa viiden vuoden yli laskettuna. B-segmentin, eli keskikokoisten autojen luokassa hankintakustannusten ero on suurempi, joten sen kaventuminen kestää pidempään, Renault'n mukaan vuoteen 2025. Auton tärkeimmät aktiiviset turvavarusteet Helsingin Sanomat uutisoi Trafin ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) rahoittamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehittymistä. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan uudet autot suojaavat kuljettajaa keskimäärin 10-20% paremmin verrattuna kymmenen vuotta vanhempiin autoihin. Suomen vanhan ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen vain vuodella voisi tuoda kahden prosentin vähennyksen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrään. Trafin ja OTI:n tutkimuksen aineisto perustuu vuosina 2005-2014 liikennevakuutuksesta korvattuihin kahden henkilöauton välisiin onnettomuuksiin, joita oli noin 255 000 kappaletta. Trafin tiedotteessa liikenneturvallisuustutkija Esa Räty toteaa kolaritilanteen turvallisuuden olevan uusissa autoissa huipussaan, jolloin turvallisuuskehitys on alkanut painottua onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiivisiin turvavarusteisiin. Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää nostaa HS:n haastattelussa esiin tärkeimmistä aktiivisista turvavarusteista automaattisen hätäjarrutustoiminnon, joka voi estää ja lieventää myös jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin liittyviä onnettomuuksia. Tärkeitä varusteita ovat myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka vähentää peräänajoja, sekä erityisesti pienten peltikolareiden ehkäisemisessä merkittävä peruutuskamera. Kaikkiaan yksittäinen aktiivisilla turvavarusteilla varustettu auto on jopa 40% turvallisempi, kuin ilman niitä varustettu vanhempi ajoneuvo. Liikenneturvallisuustutkija Räty kuitenkin muistuttaa, että tärkein turvallisuustekijä on – hyväkuntoisen auton lisäksi – hyvillä ajotavoilla ja ajokunnolla varustettu kuljettaja.  Teslan kiiltokuvaan ilmestynyt tahroja The Guardian kertoo imagoltaan huolitellun Teslan tehdastyöntekijöiden kokemasta yhtiön menestyksen kääntöpuolesta, kun tiukat tuotantovaatimukset ja kehittymätön turvallisuuskulttuuri ovat johtaneet tehtaalla onnettomuuksiin ja terveysongelmiin. Tänä päivänä ongelmat on Teslan mukaan saatu kuriin, ja tehdas on tilaistoissa keskimääräistä yhdysvaltalaista autotehdasta turvallisempi työpaikka. Teslan Kalifornian tehtaalle on The Guardianin artikkelin mukaan jouduttu kutsumaan ambulanssi yli 100 kertaa vuoden 2014 jälkeisenä aikana työntekijöiden sairauskohtausten ja työtapaturmien vuoksi. Tehtaan 10 000 työntekijää ovat joutuneet koville tiukkojen tuotantovaatimusten ja pitkien työrupeamien johdosta. Tehtaan työviikko oli aiemmin kuusipäiväinen, ja työvuorot venyivät yli 12-tuntisiksi, kunnes keskimääräisiä työaikoja lyhennettiin vuonna 2016. Kovasta työtahdistaan tunnetun yhtiön johtajan Elon Muskin uskotaan venyttäneen työntekijöitään äärirajoille ymmärtämättä, ettei fyysistä tehdastyötä voi tehdä startup-yrityksen koodausputken tyyliin. Musk kumminkin pitää väitettä vääränä, ja toteaa venyttäneensä päivää vähintään työntekijöidensä tavoin, esimerkiksi nukkumalla makuupussissa tehtaan lattialla: “Halusin työskennellä kovempaan kuin muut, tehdä vielä pidempää päivää. Uskon, että niin johtajan tulisi toimia.” Työergonomiaan ja hyvinvointiin on kumminkin kiinnitetty tuotantolinjoilla huomiota, ja turvallisuus on Teslan julkistamien raporttien mukaan parantunut huomattavasti. Tärkeimpinä tekijöinä tähän yhtiö pitää tehtaalle lisättyä kolmatta työvuoroa, erikseen palkattuja ergonomian asiantuntijoita, sekä turvallisuudesta vastaaviin ryhmiin tehtyjä muutoksia. Työntekijöistä monet ovat kaikesta huolimatta ylpeitä työnantajastaan, ja uskovat Elon Muskin visioon lähipäästöttömästä tulevaisuuden autoilusta. Tehtaalla työskentelevä Richard Ortiz tiivistää tuntemuksensa The Guardianille: “me muutamme maailmaa”. Teslan markkina-arvo ohitti huhtikuussa hetkellisesti Yhdysvaltain toisiksi suurimman autonvalmistajan General Motorssin, vaikka Teslan liikevaihto on murto-osa GM:n vastaavasta.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 27.11.2016

Viikon autouutiset: Mazda CX-5, sekä BMW:n ja Audin tulevaisuuden visiot

 Uusi Mazda CX-5 (Kuva: Mazda) Toisen sukupolven Mazda CX-5 ja japanilaisyhtiön sähkövisio Vuoden 2017 Mazda CX-5 paljastettiin Los Angelesin automessuilla marraskuun puolivälissä ja julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimusjohtaja Kiyoshi Fujiwara valotti hieman yrityksen suunnitelmia sähkövoimaan siirtymisestä. Muiden muassa Iltasanomat on koeajoissaan kuvannut ensimmäisen sukupolven CX-5:ttä toimivaksi kokonaisuudeksi, eivätkä odotukset uudistetun version suhteen ole vähäiset. Suurin osa muutoksista on hienovaraisia, kuten auton matalampi istuminen, päivitetyt mediajärjestelmät ja viilattu yleisilme, mutta joukkoon mahtuu pari merkittävämpääkin uudistusta. Mazda on kertonut kiinnittäneensä päivityksessä huomiota erityisesti matkustusmukavuuteen ja merkittävin tähän vaikuttava uudistus on G-Vectoring Control -nimellä kulkevan teknologian tuominen autoon. GVC muuttaa CX-5:n moottorin tuottamaa vääntöä auton ohjauskulman suhteen, jolloin se pystyy vaikuttamaan korin kallistumiseen kaarteissa. Lisäksi alustan luvataan olevan 16% vanhaa mallia jäykempi ja keskimääräisen äänentason matkustamossa laskeneen hieman 100 km/h nopeudessa. Moottorivaihtoehdot uudessa mallissa säilyvät samoina kuin edellisessä versiossa.  Katso Mazda CX-5 vaihtoautot Autotieltä Julkistuksen jälkeen Mazdan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kiyoshi Fujiwara paljasti yhtiön aikovan tuoda markkinoille plug-in hybridin vuoden 2021 aikana tai myöhemmin. Mazda on suhtautunut melko nihkeästi sähkö- tai polttokennoteknologioihin ja sen sijaan luottanut vakaasti perinteisten polttomoottoreiden kehitystyöhön. Muutoksen Fujiwara kertoo johtuvan jatkuvasti tiukkenevista päästörajoista. Sekä diesel-, että bensamoottoreiden kehittäminen tulee edelleen jatkumaan, mutta myös täysin sähköinen Mazda näkee tulevaisuudessa päivänvalon. Kehitystyö ottaa kuitenkin aikansa, “emmekä halua olla kuin Galaxy Note 7”, Fujiwara vitsaili Autocarille viitaten Samsungin palamaan syttyneisiin matkapuhelimiin. Audi ja BMW visioivat tulevaisuuden autotehdasta ja -myymälää Audi ennustaa tuotantolinjan kuolemaa sähkömoottorin myötä ja BMW varautuu autokauppojen muutokseen ihmisten urbanisaation ja mallivalikoiman laajentuessa. Autojen tehdastuotanto on nojannut Fordin Model T:n kehityksestä lähtien paikallaan pysyvään tuotantolinjaan, joten yli sata vuotta vahvasti hallinneen mallin haastaminen saattaa nostattaa kulmakarvoja. Audi on kumminkin varma, että nykyinen automallien määrän kasvu ja monimutkaistuminen suistaa tuotannon pois liukuhihnalta. Sähkömoottorillisten autojen tuottaminen samassa linjastossa polttomoottoriautojen kanssa on johtanut kaikkien mallien tuotantoaikojen pitenemiseen, sillä sähkömoottorin ja akkujen sovittaminen autoihin vaati ylimääräisiä työvaiheita polttomoottorillisiin autoihin verrattuna. Kun ylimääräisiä työvaiheita suoritetaan, polttomoottoriautot joutuvat seisomaan liukuhihnalla paikoillaan. Ratkaisu ongelmaan on auton kasaamisen hajottaminen erillisiin työasemiin, jolloin työtaakka pystytään jakamaan tasaisemmin ja autot voidaan kuljettaa eri työvaiheisiin juuri silloin kun tarvitaan. Automaattiset robotit voivat puolestaan siirrellä autoja työasemien väleillä korvaten liukuhihnalla liikkumisen.  Audi A3 e-tron on yksi liukuhihnatuotannosta kärsivä automalli. (Kuva: Audi) Toinen saksalaismerkki BMW puolestaan ennakoi jälleenmyynnissä tapahtuvaa muutosta seuraavien 10-15 vuoden aikana. Myös BMW:llä mallimäärät ovat kasvaneet, mikä on tehnyt kaupungeissa toimivien jälleenmyyjien tiloista liian ahtaita. Näkyvyys kaupungeissa puolestaan on merkille tärkeää, joten myymälät tarvitsevat uudenlaisen konseptin, jonka BMW uskoo löytyvän virtuaalimaailmasta ja enemmän brändielämyksiin keskittyvistä myymälöistä. Myymälöiden kehitys uuteen suuntaan on käynnissä, ja ensimmäisiä tuloksia nähdään näillä näkymin vuoden 2018 aikana. Kuuntele viikon autouutiset Autotie Podcastistä:   // ANTTI PENNANEN 
nwdb