TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Autoteollisuus:

ARTIKKELI 02.02.2016

Viimeinen Land Rover Defender - Päätös vuosikymmeniä kestäneelle seikkailulle

Teksti: Risto PeltomäkiKuvat: Land Rover Maastoautojen ikoni Land Rover Defender on tullut nykymuodossaan tiensä päähän. Viimeinen Land Rover Defender tuli tehtaalta ulos perjantaina 29.1. klo 9.22 paikallista aikaa Englannissa. Mallilla on pitkä historia, joka ulottuu vuosikymmenten päähän. Normal 0 21 false false false FI X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normaali taulukko"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Ensimmäinen Land Rover ajettiin ulos Solihullin tehtaalta Keski-Englannissa vuonna 1948. Autoa kutsutaan nimellä Series I. Sen runko oli valmistettu teräksestä ja pellit alumiinista. Muotoilu oli kustannussyistä hyvin pelkistettyä. Auto oli nelivetoinen ja rakenteeltaan hyvin yksinkertainen yleistyökalu, jolla pääsi kulkemaan melkeinpä missä vaan. Hyvien maasto-ominaisuuksiensa, helpon korjattavuutensa sekä muunneltavuuskykynsä ansiosta auto vetosi ihmisiin ja siitä tuli menestys. 50 000. Land Rover Series I matkalla tehtaalta maailmalle vuonna 1952 Alkuperäisen Land Rover Series I:n jälkeen tulivat Series II ja III. Näihin pohjautuu myös Defender, jonka jäähyväisiä nyt vietetään. Defender syntyi käytännössä jo vuonna 1983 Land Rover 110 -mallina ja varsinainen Defender-nimi otettiin käyttöön 7 vuotta sen jälkeen. Defender säilytti edeltäjistään tyypillisen pelkistetyn ulkonäön, mutta tekniikkaan oli tullut muutoksia. Tekniikka otettiin lähes suoraan luksusmaasturi Range Roverista jatkuvaa nelivetoa sekä kierrejousia myöten. Siitäkin huolimatta samanlainen suorastaan karu, mutta seikkailullinen tunnelma säilyi perintönä edeltäjistään. Lajinsa viimeinen Land Rover Defenderiä valmistettiin yhteensä yli 2 miljoonaa kappaletta ja viimeiseksi jäänyt on valmistusnumeroltaan 2 016 933. Auton taival kesti kunnioitettavat 68 vuotta. Juurilleen uskollisena pysyneen auton on kuitenkin vaikea sopeutua enää nykypäivän ympäristö- sekä turvallisuusvaatimuksiin. Lisäksi 1940-luvulle perustuvan auton valmistaminen on kallista perinteisin menetelmin. On siis haikeana jätettävä jäähyväiset vanhalle mestarille ja samanaikaisesti nostettava katse tulevaisuuteen. Land Rover on nimittäin luvannut tehdä uuden, paremman ja nykyaikaisemman Defenderin. Valmistusnumeroltaan 2 000 000. Defender teki ennätyksen kaikkien aikojen kalleimpana Defenderinä. Siitä maksettiin huutokaupassa 400 000 puntaa (n. 526 000 euroa). Vuonna 1948 uuden Series I:n hinta oli 450 puntaa (n. 600 euroa). Viimeistä Defenderiä hamuavan on kuitenkin jätettävä lompakko taskuun, sillä auto pääsee osaksi Jaguar Land Roverin omaa kokoelmaa. Tunnelmia viimeisen Defenderin juhlistamisesta

ARTIKKELI 29.04.2015

PSA Peugeot Citroën on Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys jo kahdeksatta vuotta

Teksti: Teemu Granström  Ikkunat ja ovet eivät valitettavasti sisältyneet tähän patenttipakettiin. Ranskalaisen INPI :n (Institut National de la Propriété Industrielle) tekemä luokittelu vahvistaa  PSA Peugeot Citroën –yhtymän olleen 1036 :lla patenttihakemuksellaan jälleen vuonna 2014  Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys.  Kehittämänsä innovaatiot PSA-yhtymä ottaa käyttöön valmistamissaan Peugeot-, Citroën- ja DS-autoissa. Esimerkiksi Peugeot 208:ssa otettiin ensimmäisenä käyttöön tekstuurimaali, joka valoon reagoidessaan muuttaa maalipinnan värisävyjä. Toinen viime aikoina näkynyt innovaatio on auton oviin sijoitettu, matkustajia ja auton kylkiä suojaava Airbump-rakenne, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön Citroën C4 Cactus –mallissa. New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2.4.2015 Citroën C4 Cactus sai vastaanottaa ”World Car Design of the year” –palkinnon nimenomaan uudenlaisen suojarakenteensa ansiosta.  Vuonna 2014 jätetyt runsaat 1000 patenttihakemusta jakautuivat tasaisesti kolmelle eri tutkimus- ja kehitysalueelle: päästöjen alentaminen, yhteydenpitopalvelut ja tulevaisuuden autonomisten autojen automaatiomenetelmät. Ne kohdistuivat myös teknologisiin innovaatioihin, joiden tavoitteena on vahvistaa PSA :n kolmen eri brändin, eli Peugeotin, Citroënin ja DS:n, identiteettiä. PSA Peugeot Citroën –yhtymä on jo pitkään sijoittanut runsaasti voimavaroja innovaatioihin, joiden päämääränä on kulutuksen ja CO2 -päästöjen alentaminen. Viime vuonna PSA-yhtymän valmistamien autojen CO2 -päästötaso oli Euroopan alhaisin, keskimäärin 110,3 g/km.  Uutta kolmisylinteristä Turbo PureTech –bensiinimoottoria koskevien patenttien määrä nousi 120:een. BlueHDi-moottoriperhettä koskevia patentteja jätettiin 100.  Kulutuksen alentamisen kannalta yksi tärkeimmistä tekijöistä on auton painon keventäminen mm. komposiittimateriaaleja käyttämällä. PSA Peugeot Citroën –yhtymä jätti yli 60 patenttihakemusta painonalennusinnovaatioihinsa liittyen.     

ARTIKKELI 20.03.2015

Suomalaista piipaata maailmalle

Teksti: Teemu Granström Kyllä sitä Suomessakin osataan! Suomi ei ole tunnettu maailmalla autojen suunnittelusta ja valmistuksesta, mutta tamperelainen hälytys- ja hyötyajoneuvoja valmistava Tamlans Oy on hyvä osoitus, että myös autojen modifioinnilla voi menestyä.  Yritys on nimittäin saanut merkittävän tilauksen Tšekin tasavallasta, minne se toimittaa 42 Volkswagen Amarok Negea -merkkistä autoa poliisiviranomaisten käyttöön yhteistyössä paikallisen kumppaninsa kanssa.  Innovatiiviseksi Tamlansin Amarok Negean tekee moduulirakenne, jonka avulla sisätilojen ergonomiaan ja turvallisuuteen on pystytty kiinnittämään erityistä huomiota. Komposiittimateriaalista rakennettu kori on luja ja kevyt – Amarokin kokonaispaino on alle 3500 kiloa, joten autoa voi ajaa B-luokan ajokortilla. Moottoriteholtaan 132-kilowattisessa Amarok Negeassa on kahdeksanportainen automaattivaihteisto. ”Auto on parhaimmillaan hälytysajossa hankalassa ja liukkaassa maastossa, ja ajo-ominaisuudet maantiellä ovat samanlaiset kuin henkilöautollakin”, Tamlansin toimitusjohtaja Kari Ojala sanoo. ”Perinteisesti hälytysajoneuvot on jouduttu rakentamaan auton alkuperäisten korin muotojen ehdoilla. Amarok Negean komposiittikorissa hoitoon ja potilaan siirtämiseen tarkoitetuilla välineillä on erikseen suunnitellut paikat, joten kompromisseja laitteiden sijoittamisessa tai työergonomiassa ei tarvitse tehdä”, Ojala kuvailee.   Tamlansin uuteen moduulirakenteiseen ajoneuvokonseptiin luotetaan: viime vuoden lopulla yritys sai yli 200 ambulanssin tilauksen Norjasta.
nwdb