TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Citroen:

ARTIKKELI 01.07.2015

Kolumni: Kadonneet ajovalot

Teksti: Topi Ranta Tähän malliin päiväajovalot eivät ihan vielä kerenneet. Ranskalaiset autonvalmistajat ovat yleensä olleet muotoilijoina hyvin rohkeita. Muotoilu ja autojen ulkonäkö ovat tietysti aina makuasioita, mutta ainakaan tylsännäköisiä autoja ei Ranskasta ole lähiaikoina kuulunut. Tai siis näkynyt. Uusissa autoissa on jo pitkään käytetty erillisiä ledeistä tehtyjä päiväajovaloja, jolloin varsinaisia ajovaloja ei tarvitse päivällä käyttää. Usein nämä valkoiset ledinauhat kiertävät varsinaisten ajovalojen reunaa pitkin, jolloin päiväajovalot erottuvat keulasta selkeästi vain päivällä ajettaessa. Auton keulan rakenne pysyy silloin hyvin samanlaisena, jolloin sitä hallitsevat tyypilliseen tapaan suuret ajovalot. Ranskassa todettiin, että vanhasta muotoilusta ei tarvitse pitää kiinni, kun kyse on selkeästi kaksista eri valoista. Uudessa Citroën C4 Picassossa päiväajovalot onkin sijoitettu erikseen ajovaloista. Citroënin kahdesta kulmaraudasta koostuvaa logoa on keulassa jatkettu sivuille saakka ja näiden kahden muodostuneen viivan väliin on tehty päiväajovalot. Keula saa erityisen häijyn ilmeen ja varsinaiset ajovalot jäävät lähes kokonaan huomaamatta katseen kohdistuessa ylös. En ole oikein vieläkään tottunut ranskalaisten uuteen tapaan sijoitella ajovaloja, sillä se rikkoo autojen yli satavuotista perusmallia, jossa isot umpiot ja ajovalot ovat merkittävä osa keulan ilmettä. Uuden C4 Picasson nähdessä hieraisee aina silmiään samalla tavalla kun aikoinaan nähdessään Fiat Multiplan, jonka koko keulan muotoilu oli ja on mielestäni edelleen hyvin omituinen. Kyseessä on siis Fiatin vuoteen 2010 asti valmistama tila-auto, jonka tuulilasin ja konepellin välissä on ikään kuin ylimääräinen palkki, johon valmistajan merkki ja ainakin yhdet valot on sijoitettu. C4 Picasso ei kuitenkaan huuda samalla tavalla isoin kirjaimin ”VIRHE” niin kuin Multipla aikanaan teki, mutta jättää katsojan omituisen hämmennyksen varaan. Ja hyvä niin. Miksi noudattaa yli satavuotista mallia, jos tekniikka mahdollistaa uudet otteet muotoiluun? Kuten todettu, ranskalaiset piirtävät autojaan rohkeasti, joten historian ja nykykäsitysten ei tarvitse määrittää sitä, miten autot tulevaisuudessa muotoillaan. Sillä muuten olisimme edelleen tilanteessa, jossa Sitikat näyttäisivät samalta kuin tämän jutun kuvassa. Voi hyvin olla, että C4 Picasson muotoilu ei ole sitä, mihin suuntaan muotoilussa tulevaisuudessa mennään, mutta toisaalta se voi hyvin juuri sitä ollakin. Olennaista on, etten minä eikä varsinkaan muotoilja sitä voi etukäteen tietää. Siksi pitää uskaltaa kokeilla, vaikka se välillä vähän hämmennystä tuottaakin. Hyvä, että joku uskaltaa.

ARTIKKELI 29.04.2015

PSA Peugeot Citroën on Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys jo kahdeksatta vuotta

Teksti: Teemu Granström  Ikkunat ja ovet eivät valitettavasti sisältyneet tähän patenttipakettiin. Ranskalaisen INPI :n (Institut National de la Propriété Industrielle) tekemä luokittelu vahvistaa  PSA Peugeot Citroën –yhtymän olleen 1036 :lla patenttihakemuksellaan jälleen vuonna 2014  Ranskan eniten patenttihakemuksia jättänyt yritys.  Kehittämänsä innovaatiot PSA-yhtymä ottaa käyttöön valmistamissaan Peugeot-, Citroën- ja DS-autoissa. Esimerkiksi Peugeot 208:ssa otettiin ensimmäisenä käyttöön tekstuurimaali, joka valoon reagoidessaan muuttaa maalipinnan värisävyjä. Toinen viime aikoina näkynyt innovaatio on auton oviin sijoitettu, matkustajia ja auton kylkiä suojaava Airbump-rakenne, joka otettiin ensimmäisenä käyttöön Citroën C4 Cactus –mallissa. New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2.4.2015 Citroën C4 Cactus sai vastaanottaa ”World Car Design of the year” –palkinnon nimenomaan uudenlaisen suojarakenteensa ansiosta.  Vuonna 2014 jätetyt runsaat 1000 patenttihakemusta jakautuivat tasaisesti kolmelle eri tutkimus- ja kehitysalueelle: päästöjen alentaminen, yhteydenpitopalvelut ja tulevaisuuden autonomisten autojen automaatiomenetelmät. Ne kohdistuivat myös teknologisiin innovaatioihin, joiden tavoitteena on vahvistaa PSA :n kolmen eri brändin, eli Peugeotin, Citroënin ja DS:n, identiteettiä. PSA Peugeot Citroën –yhtymä on jo pitkään sijoittanut runsaasti voimavaroja innovaatioihin, joiden päämääränä on kulutuksen ja CO2 -päästöjen alentaminen. Viime vuonna PSA-yhtymän valmistamien autojen CO2 -päästötaso oli Euroopan alhaisin, keskimäärin 110,3 g/km.  Uutta kolmisylinteristä Turbo PureTech –bensiinimoottoria koskevien patenttien määrä nousi 120:een. BlueHDi-moottoriperhettä koskevia patentteja jätettiin 100.  Kulutuksen alentamisen kannalta yksi tärkeimmistä tekijöistä on auton painon keventäminen mm. komposiittimateriaaleja käyttämällä. PSA Peugeot Citroën –yhtymä jätti yli 60 patenttihakemusta painonalennusinnovaatioihinsa liittyen.     
nwdb