ARTIKKELI 22.02.2016
Ensiautojen suosituin – Nissan Sunny
Teksti: Topi RantaEdellinen ensiautoartikkeli Toyota Corollasta alkoi Japanista ja vuodesta 1966. Nissan Sunnyn kanssa palaamme jälleen samaan saarivaltioon – ja samaan vuoteen. Se ei ole sattumaa, sillä Sunny ja Corolla olivat toistensa pahimmat ja verisimmät kilpakumppanukset.
Nissan Sunnyn historia on kuitenkin monitulkintaisempi kuin pahimman vastustajansa. Nissan Sunny aloitti 1960-luvulla Datsun 1000 –nimellä. Corollan tavoin Sunny on käynyt läpi lukuisia sukupolvia ja vuosikymmeniä aina vuoteen 2006 asti, jolloin valmistus päättyi.
Automaailmassa on kuitenkin logiikaltaan hyvin hämäriä ja sumuisia osa-alueita, jotka sekoittavat käsityksiämme esimerkiksi automallien historiasta. Näitä ovat esimerkiksi autonvalmistajien markkinointiosastot. Sen lisäksi, että Nissanin autoja on myyty vuosista ja mantereista riippuen sekä Datsunina että Nissanina, Sunnyn nimen alla on kulkenut varsinaisen Sunnyn lisäksi muun muassa Nissan Pulsar.
"Maailmalla Datsun 1200:na tunnettu B110 oli sai Suomessa vielä oman Datsun Finn –nimen."
Varsinaisen Sunnyn historia on kuitenkin Nissanin B-sarjan historia. Nissanin uusi ja kompakti perheauto sai Sunny-nimensä valmistajan järjestämässä yleisöäänestyksessä vuonna 1965, mutta ulkomaille auto lähti Datsun 1000 –nimellä. Ensimmäinen B10-malli tuli 0,9-litraisella moottorilla ja nelipykäläisellä vaihdelaatikolla. Tuoteperhe laajeni heti seuraavina vuosina, kun Sunnyn valikoimiin tulivat neliovinen sedan sekä coupé. Vuoden toivat B-sarjaan tyypillisimpien varianttien, sedanin, coupén ja farmarin, lisäksi myös lavaversion B20:n.
Kilpailu Toyota Corollan kanssa kasvatti Sunnyn konetta ja mallin tilavuutta. Vuonna 1970 debytoinut B110-sukupolvi tulikin jo 1,2- ja 1,4-litraisilla konevaihtoehdoilla, ja Sunny sai myös ensimmäisen kolmivaihteisen automaattilaatikon manuaalin rinnalle. Maailmalla Datsun 1200:na tunnettu B110 oli sai Suomessa vielä oman Datsun Finn –nimen. Sukupolvi sai myös Corolla Levinin haastajaksi tarkoitetun Sunny Coupé 1200 GX -urheiluversion.
Kuten kaikki ensiautot, myös Nissan Sunny on omistajissaan voimakkaiden tunteiden lähde. Luotettavuus tai sen puute nostavat muistoja esiin.
”Datsun-Nissan Sunny B11 -82 oli ensimmäinen auto, jolla tuli ajettua pidemmän aikaa kortin saatua. Paras kehonliikutin mitä ihminen voi toivoa, kulutus matka-ajossa 5 l/100 km. Sekalaisessa noin kuusi. Kulutusosat eivät maksaneet mitään ja korjata ei tarvinnut, huolsi vaan säännöllisesti. Käymään säällä kuin säällä, kuljetti aina mihin olikaan tarvis”, kertoo eräs lukija. Ruostesuojaus piti metallista hyvää huolta: ”Kori ruostesuojattu aikanaan, ei huolta reikiintymisestä. Ajanmukaiset lisävarusteet ruuvasin paikoilleen, ja olihan se suht komia kottero. Ja on edelleen, jatkaa matkaansa kutsumustehtävässään kuskaten kaljaa kiskovia, tupakinkatkuisia herrasmiehiä juhlimaan.” Toisessa kertomuksessa esiintyy puolestaan yli kymmenen vuotta ja 365 000 kilometriä, joidenka aikana on vain kerran jääty tien varteen.
"Vieläkin nousee tosin hymy huulille, kun sitä murheenkryyniä ja niitä reissuja sillä muistelee."
Kaikki eivät valitettavasti olleet kukinnan kanssa yhtä onnekkaita: ”Niin jumalattoman ruosteinen, että jännitti viikonloppuisin, katkeaako kaaraparka, jos kontin ja konepellin päällä istui porukkaa.” Onneksi menneet ajat tuppaavat kuitenkin tuntumaan hohdokkailta, sillä tämän yksilön omistaja mainitsee kuitenkin kultaantuneet muistot. ”Vieläkin nousee tosin hymy huulille, kun sitä murheenkryyniä ja niitä reissuja sillä muistelee.” Ruosteisia osia on vaihdettu kertomuksien perusteella useaan muuhunkin autoon, ja hitsipillillä on riittänyt töitä.
Kuva: Jere Matikainen”Tämmöne Sunny. Mätä, mutta oma. Mont kertaa vejin lepikkoo, ku etuvetosta en ossaa ajaa. Vaihtu Ladaan, jolla ajoin pitkän tovin”, kuvan lähettänyt Jere Matikainen kertoo.
Sunnya alettiin hiljalleen kutsua Sunnyksi myös Japanin ulkopuolella, vaikka Datsunina sitä myytiin vielä varsin pitkään, aina vuoteen 1986 saakka. Vuonna 1986 Nissanin markkinointidadaismi kuitenkin syrjäytti B12-korisen Sunnyn Euroopassa tuoden N13-korisen Pulsarin Sunnyna tilalle. N-sarjalaiset jatkoivat Euroopassa Sunny-nimellä kahden sukupolven ajan, ja N15-Pulsar saikin Euroopassa jo Almeran nimen.
Suomessa Almeraksi muuttunut Sunny, joka siis oikeasti olikin Pulsar, korvasi Sunnyn lopullisesti vuonna 1995. Japanissa Sunnyja kuitenkin valmistettiin vielä vuoteen 2006 asti. Sunny-nimellä valmistetaan ilmeisesti edelleen jossain päin maailmaa autoja, joilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä alkuperäisten B-sarjalaisten kanssa. Ota näistä nyt selvää.
Fiilistele menneitä aikoja ja tsekkaa Autotien Sunny-ilmoitukset!
Ensiautosarjassa aiemmin ilmestyneet:
Toyota Corolla – teiniautojen ikoni
Ensiautojen pronssisija: Ford Sierra
Lukijoiden kertomuksia
Sunnyn nimen epätarkkuus, hienommin sanottuna markkinaspesifioitu moniulotteisuus, näkyy myös saamissamme kertomuksissa, joissa on sekä B- että N-sarjalaisia Sunnyja:
”Ensimmäinen autoni oli -93 vuoden Nissan Sunny SLXi 1.6. 510€ tuli hintaa autolle Rinta-Joupin huutokaupasta. Lisävarusteena oli vaikka mitä: sähkölasit edessä ja takana sekä kierroslukumittari. Harmi vain, että mikään näistä ei kunnolla enää pelannut. Kolme vuotta ja 60 000 kilometriä ajelin sillä. Paras auto, jonka olisi voinut ekaksi autoksi kuvitella. Pitihän sitä vähän hitsata, tai no ei niin vähäänkään, mutta ikinä ei siinä mitään isompaa vikaa ollut. Tietysti tiputtihan se öljyä ja bensaakin. ”
”Ensimmäinen autoni oli ja on edelleen mahtava 1.6 lxi -koneella varustettu Nissan Sunny vuosimallia 1993. Värikin on komea harmaanvihreä. Perheeseeni tämä kiva "Nipponi" tuli 2000-luvun alussa ja siirtyi minun omistukseeni ajokortin saatuani 2009.
Tämä 23-vuotias kaunotar on nähnyt paljon ja monenlaista elämää, jonka jäljet näkyvät muun muassa vasemmassa takaovessa, josta löytyy komea lommo. Se syntyi kun lumenvalkoinen Ford Escort antoi sille pusun moottoritiellä.
Valitettavasti tämänkin Sunnyn vaivana on ollut perinteisesti taipumus ilmoittaa kevääntulosta kukkimalla helmoista. On myös ollut lähellä, että takajousitus tulisi läpi hattuhyllystä. Hitsaustöiden aikana takapenkki kärysi kuin käristemakkara.
Tällä hetkellä Nipponin tie on ollut lähes 365 000 kilometriä pitkä ja tuntuu vielä jatkuvan ilman vikoja, jotka vihjaisivat sen tulleen tiensä päähän, jota miettiessä mieli vetää haikeaksi, koska tunnearvoa on tullut lisää joka kilometrillä. Koko yli 10 vuoden aikana, jonka se on perheessäni ollut, Sunny on jättänyt tien päälle vain kerran. Siinä vasta luotettava auto. ”
”Datsun-Nissan Sunny B11 -82 oli ensimmäinen auto, jolla tuli ajettua pidemmän aikaa kortin saatua. Paras kehonliikutin mitä ihminen voi toivoa, kulutus matka-ajossa 5 l/100 km, sekalaisessa noin kuusi. Kulutusosat eivät maksaneet mitään ja korjata ei tarvinnut, huolsi vaan säännöllisesti. Käymään säällä kuin säällä, kuljetti aina mihin olikaan tarvis. Kori ruostesuojattu aikanaan, ei huolta reikiintymisestä. Ajanmukaiset lisävarusteet ruuvasin paikoilleen, ja olihan se suht komia kottero. Ja on edelleen, jatkaa matkaansa kutsumustehtävässään kuskaten kaljaa kiskovia, tupakinkatkuisia herrasmiehiä juhlimaan.”
”Eka auto oli Sunny N13 5-ovisena ja perus 1.6-tekniikalla, vuosimallia 1988. Ajoin sillä ensimmäiset kuusi vuotta ajokortin saamisen jälkeen. Auto on vieläkin tallella ja odottaa tekniikkapäivityksiä. Aktiiviajosta jäi vuonna 2010, johon mennessä olin siihen laittanut jäykemmän alustan, uusinut varmaan kaikki kuluvat osat ja vaihtanut kopasta aika paljon palikkaa ruosteen takia. Hieno laite ja voittaa monet nykyaikaiset autot, jos asteikoksi laitetaan hymyn määrä ratin takana.”
”Nissan Sunny, vm. -91. Niin jumalattoman ruosteinen, että jännitti viikonloppuisin, katkeaako kaaraparka, jos kontin ja konepellin päällä istui porukkaa. Vieläkin nousee tosin hymy huulille, kun sitä murheenkryyniä ja niitä reissuja sillä muistelee.”
"Datsun Nissan Sunny 1,5GL coupe vm.1983 (5-vaihteinen). Aika pirteä peli, 75hv, ja tais kulkeakin 170km/h huiput.”