ARTIKKELI 31.01.2016
Autojen meluarvot: tyyppihyväksyntä, katsastus ja tilastoja
Teksti: Topi RantaAutojen melu on etenkin kaupungeissa ja taajamissa yksi suurimpia melunaiheuttajia, joten autojen meluarvoihin puututaan ja niitä rajoitetaan aina EU-tasolta asti.
Käytännössä EU-alueella myytävän auton valmistaja tyyppihyväksyttää EU-rajoitukset täyttävän autonsa osat, kuten pakoputkiston. Henkilöautoille raja on tämän artikkelin kirjoitushetkellä 74 dB(A), mutta Euroopan parlamentin päätöksellä uusien autojen melurajat tippuvat vähitellen 68 alle desibelin vuoteen 2024 mennessä. Merkinnällä dB(A) tarkoitetaan sitä, että äänenvoimakkuusasteikko on sovitettu sen mukaan, miten ihmiskorva erottaa eri äänentaajuuksia ja niiden voimakkuuseroja. Meluarvojen rajat ovat ajoneuvotyyppikohtaisia, ja esimerkiksi moottoripyörillä ne riippuvat moottorin tilavuudesta.
Katsastuksessa melu mitataan vain, jos sille koetaan kuulopohjalta tarvetta. Melumittaus suoritetaan tarvittaessa ohiajomittauksena, ja mikäli lukema ylittää 74 desibelin rajan yli kolmella desibelillä, selvitetään kohonneen meluarvon syy tarkemmin. Usein syy saattaa löytyä viallisesta tai muunnellusta pakoputkistosta. Koska moottoripyöriä ei tarvitse katsastaa, poliisi voi suorittaa melumittauksia moottoripyörille esimerkiksi ratsioissa.
Melumittauksille on omat standardinsa, ISO 362 sekä ISO 5130.
Melua kahta lajia
Ohiajomelun lisäksi autot tuottavat melua myös tyhjäkäynnillä. Näiden kahden melutyypin suhde ei ole aina kovin yksinkertainen, vaan riippuu paljon automallien eroista sekä käytettävistä renkaista, tienpinnasta sekä ajonopeudesta.
Liikennemelulla on merkittävä vaikutus ympäristöönsä, joten sitä pyritään rajoittamaan niin uudella tekniikalla, lainsäädännön rajoituksin kuin myös esimerkiksi nopeusrajoituksia alentamalla. Liikenteen melusta uutisoi hiljattain myös Helsingin Sanomat.
Uusien autojen meluarvot
Tällä hetkellä myynnissä olevien uusien autojen ohiajomeluarvot sijoittuvat 66 - 77 dB(A) välille. Suurimmassa osassa uusista autoista meluarvo 69 ja 73 desibelin välillä. Huomionarvoista on, että meluarvot vaihtelevat huomattavasti jopa yksittäisten mallien sisällä; BMW:n 1- ja 2-sarjalaisia löytyy listan alkupään lisäksi myös listan loppupäästä 75,0 dB(A):n arvoilla.
Eri automallivariaatoiden jakautuminen desibeliluokkiin prosentteina. Alarivillä ohiajomeluarvot dB(A). Tuloksissa on mukana 5962 mallivariaatiota.Hiljaisimmat myynnissä olevat autot ovat tällä hetkellä:
Merkki
Malli
Tarkenne
dB(A)
Citroën
C4 Picasso
e-HDi 115 Intensive ETG6 Automaatti
65,8
Citroën
Grand C4 Picasso
e-HDi 115 Intensive ETG6 Automaatti
65,8
Audi
Q7
3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic
66,0
Business 3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic
Land of quattro Edition 3,0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic
BMW
2-sarja
F22 Coupe 218i A Business
66,0
F22 Coupe 218i A Business Sport
F22 Coupe 218i A Business Luxury
F22 Coupe 218i A Business M Sport
BMW
1-sarja
F20 Hatchback 118i A
66,0
F20 Hatchback 118i A Business
F20 Hatchback 118i A Business Sport
F20 Hatchback 118i A Business Urban
F20 Hatchback 118i A Business M Sport
Ford
Focus
1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend 5-ovinen
66,0
1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend 4-ovinen
1,0 EcoBoost 100 hv Start/Stop M5 Trend Wagon
Peugeot
iOn
Active
66,0
Subaru
Levorg
1,6i GT CVT
66,0
1,6i GT-N CVT
1,6i GT-S CVT
Volvo
V40
T3 Business aut
66,0
T3 Business R-Design aut
T3 Business Summum aut
T3 Kinetic aut
T3 Momentum aut
T3 R-Design aut
T3 Summum aut
Listan toisesta päästä löytyy luonnollisesti paljon suuria autoja, kuten Isuzu D-Maxin, Mercedes-Benz Sprinterin, Nissan Navaran, Volkswagen Crafterin sekä Ford Rangerin variaatioita.