TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Mobiili:

ARTIKKELI 03.12.2015

Bentleytä naamakertoimella

Teksti: Topi RantaKuvat: Kuvakaappauksia Bentley Inspirator -applikaatiostaAina silloin tällöin tulee mietittyä, millaisen Bentleyn juuri nyt ostaisi. Uutta autoa hankittaessa kun pitää valita niin monesta: väri, lisävarusteet, vanteet, sisusta... Mistä ihmeestä voi tietää, millainen on täydellinen kokonaisuus, harva kun tässä nyt on mikään varsinainen designer? Bentley on ratkaissut tämän ilmeisen yleisen ongelman mobiiliapplikaatiolla, joka näyttää katsojalle erilaisia lifestyle-kuvia ja mittaa näiden aikana katselijan kasvoja ja ilmeitä. Ensimmäinen kuva on sama, mutta sen jälkeen tulevat kuvat riippuvat katselijan reaktioista. Tuloksena on henkilökohtainen unelma-Bentley. Tai oikeastaan unelma-Bentayga, sillä applikaatiossa on tällä hetkellä vain yksi katumaasturimalli. Muita malleja on luvassa myöhemmin. Entä toimiiko applikaatio? Kokeiltaessa tulee heti ensimmäinen ongelma vastaan; se on nimittäin saatavilla vain Applen iOS-käyttöjärjestelmille. Kirjoittajalta ei löydy yhtään sellaista laitetta, joten testi vieritettiin toimitusjohtajallemme, jonka taskusta löytyy iPhone. Kun applikaatio on ladattu, se käyttää puhelimen etukameraa silmien liikkeen mittaamiseen. Tämä on melko tarkkaa touhua, sillä puhelimen tai tabletin sekä silmien välinen etäisyys ja asettelu pitää pysyä varsin tiukasti samana. Ohjelma huomauttaa herkästi, mikäli pää liikkuu tai pyörii liikaa. Tämän jälkeen alkaa itse testi. Miesjuontajan rauhallinen ääni saattelee katselijaa viiden eri vaiheen läpi. Mukana on sekä tavallisia kuvia että videota. Pomon mukaan tunnelma on tehty varsin miellyttäväksi: "Jutut ovat hyvin korkealentoisia: haluatko tuntea vapauden, laadun, riippumattomuuden tunteen. Maailma on kaunis ja mahdollisuuksia täynnä. Tiedät mitä haluat. Maailmankaikkeus on yhtä kanssasi. Paljon näytetään sappanjapulloa." Kun silmien liike on lopulta analysoitu, on tulosten vuoro.Esimerkiksi toimarille applikaatio ehdotti Bentaygan Finest Vintage -variaatiota. Tumman purppuraksi ulkoa maalattu auto on verhoiltu sisältä pehmeän punaiseksi. Renkaat ovat 20-tuumaiset ja vanteissa on kymmenen puolaa. Tarkkaa hommaa! Mutta millainen tunne jäi toimitusjohtajalle itselleen? "Kyllä tuli lopulta halu omistaa Bentley! Eli softa toimii! Mutta hiukan liian hankalaa ainakin iPhonella, ehkä pädillä parempi." Vielä ei ole tiedossa, onko toimitusjohtajan työsuhdeauto vaihtumassa. Bentley Inspirator iTunesissa

ARTIKKELI 06.11.2015

Autopuhelimista puhelinautoihin

Teksti: Topi Ranta90-luvulla autoissa saattoi olla mukana NMT-puhelin, mutta nyttemmin auto itsessään saattaa olla älypuhelimen jatke. Mobiilijättiläiset Apple ja Google tunkevat molemmat hyvää vauhtia autojen ohjelmistoiksi Kännykkä- ja tietotekniikkajätti Apple on hieman kilpailijaansa edellä auto-ohjelmistojen tuottamisessa, mutta ei Googlekaan kaukana ole. Molemmat tarjoavat palveluitaan autonvalmistajien käyttöön: Applen CarPlay yhteensovittaa iPhonen applikaatioita jo kymmenissä autoissa ja Googlen Android Auto on tarjolla kohta samansuuruisissa määrissä automerkkejä. Ohjelmistot eroavat toisistaan jonkin verran, sillä CarPlay on ominaisuus, joka mahdollistaa puhelimen ja joidenkin tiettyjen applikaatioiden käytön auton oman ohjelmiston ja käyttöliittymän kautta. Android Auto on puolestaan kokonainen ohjelmisto, jonka autonvalmistaja voi asentaa autoihinsa. Molempien tarkoitus on kuitenkin mahdollistaa se, että puhelin ja auto sulautuisivat mahdollisimman yhtenäiseksi järjestelmäksi. Tällä on useitakin mahdollisia seurauksia. Ensinnäkin järjestelmät mahdollistavat käynnköiden helpomman ääniohjauksen ja  siten hyvässä tapauksessa vähentävät kaikenlaista laitteiden vaarallista ropaamista autoa ajettaessa. Älypuhelimet ovat yhä kiinteämpi osa ihmisten elämää, eikä ratissakaan tahdota luopua laitteiden käytöstä. Ehkä kuitenkin huomattavin potentiaali on siinä, että autojen ohjelmistot ovat paremmin päivitettävissä kuten puhelimissakin. Tämä tarkoittaa sitä, ettei auton tarvitse vanheta enää niin nopeasti, sillä autoissa yhä merkittävämmässä osassa oleva ohjelmisto pysyy ajan tasalla vielä pitkään sen jälkeen, kun laite on rullattu tehtaalta ulos. Toivottavasti edessä ei ole kuitenkaan puhelinten päivittämisen huonoa puolta, eli sitä, että laite ei jaksa enää pyörittää päivitettyjä ja raskaammaksi muuttuneita ohjelmistoja. Tulisi erittäin kalliiksi vaihtaa autoa parin vuoden välein sen vuoksi, että prosessoriteho ei riitä.

ARTIKKELI 19.05.2015

Mercedes liittää Apple Watchin autoihinsa syksyllä

Teksti: Topi RantaKuva: Apple Inc. Älykkään mobiiliteknologian integraatio autoiluun jatkuu. Perjantaina 15.5 Daimler tiedotti, että COMAND Online –ominaisuudella varustellut C- ja S-sarjalaiset on mahdollista liittää toimimaan omistajan Apple Watchin kanssa ensi syksystä alkaen. Apple Watchin ja sopivan auton kombinaatiolla kuljettaja voi esimerkiksi asettaa navigaation määränpään Apple Watchiin jo ennen autoon nousemista, jolloin navigaatio alkaa ja jatkuu myös auton ulkopuolella ohjeistaen kuljettajan parkkipaikalta perille saakka. Eksymisestä tulee siis yhä vaikeampaa nykymaailman alati kasvavilla parkkipaikoilla. Mercedeksen MB Companion App –sovellus tallentaa navigaation määränpään pilvipalveluun, josta auto hakee tiedon käynnistettäessä, ja navigaatio-ohjeistus siirtyy auton järjestelmiin. Applikaatio toimii myös iPhonella. Lisäksi MB Companion App tarjoaa aikanaan käyttäjälleen mahdollisuuden tarkastella mobiililaitteesta ajettuja kilometrejä, polttoainemittaria tai vikakoodeja, jolloin niitä ei tarvitse lähteä kesken työpäivän parkkipaikalle tarkistelemaan. Daimler ei säästele kehuja kertoessaan älyteknologiansa kehittämisestä. Applikaation ovelta ovelle –navigointi on kehitetty yhteistyössä Kalifornian Piilaaksossa sijaitsevan innovaatiokeskuksen kanssa ”yhteistyön, verkostoitumisen, innovaation ja luovuuden kulttuurissa”. Daimlerin mukaan Mercedes-Benzin tiimi on tehnyt ennätyksen Piilaakso-teknologian liittämisessä autoihin. Mercedes-Benz on kolmas autonvalmistaja BMW:n ja Volkswagenin jälkeen, joka tuo tuotteisiinsa Apple Watch –integraation. Bemarilla ja Volkswagenilla kelloa on tosin käytetty enemmän sähkömallien, kuten E-Golfin tai BWM i3 ja i8:n, kanssa esimerkiksi akun varaustason ilmaisemiseen. Joka tapauksessa älypuhelimet ja –kellot alkavat olla yhä tärkeämpiä osia uusien autojen järjestelmissä.
nwdb