TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Supercharger:

ARTIKKELI 13.09.2015

Teslan supercharger-latausasemien verkko leviää hurjaa vauhtia, myös Suomessa asemien määrä moninkertaistuu

Teksti ja kuva: Topi RantaAmerikkalaisen sähköautovalmistaja Teslan supercharger-asemat lisääntyvät maailmalla todella kovaa vauhtia. Jo yksistään viime kesän tilanteeseen verrattuna asemien määrä on moninkertaistunut. Suomessa asemia on edelleen kaksi kappaletta, Paimiossa ja Akaalla, joista jälkimmäistä kävimme kokeilemassa kesäkuussa. Teslan suunnitelmien mukaan vuoden 2016 aikana Suomeen tulisi kuitenkin jopa kuusi uutta latausasemaa. Superchargers powered 5x more road trips than last summer. We’ve got you covered so Model S can take you anywhere pic.twitter.com/kpakwUW137 — Tesla Motors (@TeslaMotors) September 12, 2015 Valmistaja esittelee suunnitelmia nettisivuillaan, ja huomauttaa, että tarkat sijainnit ja aikataulu saattavat kuitenkin vielä elää. Alustavan kartan mukaan uudet asemat tulisivat ensi vuoden aikana Helsinkiin, Haminaan, Vaasaan, Kokkolaan, Ouluun sekä Vaasan ja Porin välille. Eteläisestä ja läntisestä painotuksestaan huolimatta uusi verkosto kattaisi ajomatkat käytännössä koko Suomeen. Täydellä akulla Teslan kantama on noin 500 kilometriä, joten nykyään tunnin superlatauksella pääsee Akaan latauspisteeltä mitaten korkeintaan Kokkolan korkeudelle. Tosin nykyäänkin iso osa Lapista on asemien kattavuusalueella, sillä Tesla on rakentanut latauspisteitä pitkälle Pohjois-Norjaan saakka. Norjassa valtio tukeekin sähköautoilijoita varsin avokätisesti. Jäämme kiinnostuksella odottamaan, kuinka nopeasti verkosto leviää Keski- ja Itä-Suomeen. Kehitys sähköautoilulle näyttää kuitenkin jopa täällä Euroopan pohjoisperukoilla valoisalta.  

ARTIKKELI 12.06.2015

Tesla Model S:n viisi siisteintä ominaisuutta

Teksti ja kuvat: Topi Ranta, Autotie.fiVideo: AutotieTesla Model S on ehkä modernein auto, mitä tällä hetkellä on vain ostettavissa. Koska Teslaa ei ole suunniteltu perinteisten autojen, vaan ennemminkin älypuhelimien pohjalta, on auton käyttö varsin veikeää. Alla viisi tiukinta yksityiskohtaa, sekä tunnelmat koeajosta. Sport on kiihtyvyyden lällärimuoto Siinä missä yleensä urheiluautoissa on asetuksien vaihtoehtoina yleensä tavallinen ja sport sekä mahdollisesti jotain sälää siitä välistä, jättää Tesla tylsät tavalliset asetukset omaan arvoonsa ja aloittaa sportilla. Toinen vaihtoehto on sitten insane eli suomeksi pähkähullu. Ja onhan se. Mihin se nappula hävisi - käytetään kuin iPhonea Auton varusteita hallitaan keskikonsolin suuresta kosketusnäytöstä ja logiikka on puhelimesta tuttu. Ilmastointi, varusteiden turva-asetukset, radio, navigointi sekä nettiselain pyörivät kaikki kosketusnäyttöä käyttämällä. Näytön voi jakaa vaikkapa kahteen osaan puhelimen ja peruutuskameran kesken, eikä siltikään tarvitse tihrustaa. Myös mittaristo ratin takana on luonnollisesti puhtaasti pikseleistä kasattu.Jotain perinteistäkin autosta löytyy: punainen jarrusatula herättää huomiota vanteen takana Koko ajan yhteydessä Tesla on myös jatkuvassa yhteydessä Internetiin. Tämä mahdollistaa tarkat ja jatkuvat päivitykset karttasovelluksiin esimerkiksi työmaiden muuttaessa nopeusrajoituksia. Nettiradioa voi kuuntella vaikkapa TuneIn Radio –applikaatiolla, joten musiikkikaan ei käy tylsäksi. Ja mikä tärkeintä, auto päivittyy automaattisesti, joten yön aikana Teslaan saattaa tulla uusia ominaisuuksia. Manuaali aina matkassa Tekniikan ja kosketusnäyttöjen luvatussa autossa ei liene yllätys, että auton koko käyttöohje löytyy suuren kosketusnäytön takaa, joten se pysyy aina mukana ja on mukavammin selattavissa kuin monikielinen nivaska paperisivuja. Ja onhan se ihan näppärää, että ohjekirja päivittyy, jos kerran autokin päivittyy. Emme kuitenkaan kokeilleet, mitä manuaalin lukemiselle käy kun akku loppuu. Luettavuus lienee tällöin kuitenkin hieman heikompi. Mikä ihmeen startti? Teslassa ei ole minkäänlaisia avaimenreikiä tai edes starttinappulaa. Missään. Mitään. Auto avautuu ja lukittuu automaattisesti ja lähtee liikkeelle, kun vaihde on asetettu D:lle. Avaimet taskuun, kävele autoon ja aja. Oven joutuu avaamaan vielä itse, mutta kahvat tulevat oven sisästä ulos itsekseen ja painuvat sinne takaisin sotkemasta turhaan aerodynamiikkaa. Mutta löpinät sikseen. Tästä autosta saa parhaiten käsityksen näkemällä ja kokemalla!   //  
nwdb