TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Suv:

ARTIKKELI 31.08.2017

Viikon autouutiset: Great Wall ja Jeep, sekä robottiautojen kuuloaisti

 Tämmöinenkin mönkijä maistuisi kiinalaiselle Great Wallille.  Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:   // Kiinalainen Great Wall havittelee Jeeppiä omistukseensa Muun muassa kaupunkimaastureistaan tunnettu – tai Suomessa pitkälti tuntematon – kiinalainen autonvalmistaja Great Wall Motors toi edellisellä viikolla ilmi aikeen hankkia Fiat Chrysler Automobiles -konserniin (FCA) kuuluvan Jeepin, tai mahdollisesti jopa koko FCA:n omistukseensa. Great Wallin suunnitelmien uskotaan liittyvän erityisesti sen tavoitteeseen nousta yhdeksi maailman johtavista SUV-autojen valmistajista. Great Wall Motors on Baodingin kaupungissa Hebein provinssissa majaansa pitävä autonvalmistaja, joka myi vuoden 2016 aikana reilu miljoona ajoneuvoa. Yhtiö valmistaa autoja useisiin tarkoituksiin aina pienistä kaupunkiajoneuvoista henkilöpakettiautoihin, mutta se on tunnettu erityisesti Haval-brändin kaupunkimaastureista, sekä Wingle/Steed -brändillä myytävistä pick-upeista. Euroopassa yhtiön autoja on kaupoissa esimerkiksi Romaniassa, Bulgariassa, Italiassa ja Isossa-Britannissa. Fiat Chrysler Automobiles sen sijaan (kertauksena) on italialais-amerikkalainen autokonserni, jonka omistukseen kuuluvista automerkeistä suurimmat ovat Chryslerin ja Fiatin lisäksi Lancia, Dodge, Alfa Romeo, Maserati ja Jeep. Jeepin lisäksi Dodge ja sen sivubrändi Ram profiloituvat SUV/pick-up -merkkeinä, mutta Jeepistä poiketen ne toimivat pääasiassa Pohjois-Amerikan markkinoilla. Jeepin globaalius tarjoaisi siten Great Wallille mainion väylän uusille markkinoille toisen kiinalaisen autonvalmistajan Geelyn tapaan, kun se sai hankittua ruotsalaisen Volvon omistukseensa. Reutersin kautta julki tullut aie keräsi vahvaa spekulaatiota osakseen, ja FCA kerkesi jo tuoreeltaan ilmoittaa, ettei Great Wall ole ollut siihen missään yhteydessä asiaan liittyen. Reutersin saamista tiedoista ei myöskään selvinnyt, onko Great Wallin tarkoituksena tavoitella vain Jeeppiä, osaomistusta FCA-konsernista, vaiko koko konsernia. Monet analyytikot ilmaisivat skeptisyytensä kauppaa kohtaan, sillä sen uskotaan kohtaavan reilusti rahallisia-, poliittisia-, kuin lakeihinkin liittyviä haasteita. Miksi automaattinen auto voi tarvita korvia? Ajaessa ei tule juuri miettineeksi toimintaansa sen tarkemmin. Silmät antavat paljon tietoa ympäröivästä liikenteestä, ja auton käyttäytymiseen tien päällä on tuntuma ratin välityksellä, sekä kokemuksen kautta. Välillä jokin saattaa kiinnittää huomion myös korviin kantautuvien äänten avulla. Äänten antama informaatio onkin usein oleellista myös auton ratissa. Robottiautoista puhuttaessa käsitellään usein lähinnä niiden tapaa kohdata ympäröivä maailma kameroiden ja erilaisten tutkien avustuksella. Niiden tuottama tieto jättää kumminkin paljon toivomisen varaa, sillä esimerkiksi lähestyvät hälytysajoneuvot eivät juuri erotu muista ympäristön ajoneuvoista pelkästä tutkakuvasta. Kun ihminen kuulee takaa lähestyvän ujelluksen, seuraa ihmisen stereokuulosta välittömästi tietoa äänilähteen suunnasta ja etäisyydestä. Jo tämän perusteella autoilija osaa varautua väistämään, ja yhteispeli hälytysajoneuvon ja muun liikenteen välillä sujuukin yleensä melko takeltelematta. Mikäli robottiautoista pyritään saamaan täysin automaattisia, on niille kyettävä tuottamaan sama taito joillain keinoin. Wiredin artikkelissa aiheesta kerrotaan Googlen robottiautoprojektin Waymon suorittavan parhaillaan äänisensoreiden testausta Phoenixin alueella Yhdysvalloissa. Nykyiset sensorit ovat aiempia huomattavasti herkempiä, ja kykenevät myös erottamaan äänen tulosuunnan ihmiskorvien tapaan. Sensoreiden muun testauksen ohessa yhtiö on kerännyt myös äänipankkia, jonka perusteella autojen pitäisi oppia tunnistamaan erilaiset hälytysajoneuvot vaihtelevissa tilanteissa, jolloin niiden väistämisestä tarpeen tullen tulee mahdollista. Toistaiseksi ihmiset selviytyvät näistä lopulta hyvin monimutkaisista prosesseista huomattavasti paremmin kuin robottiautot. Waymolla ollaan kuitenkin varmoja, etteivät ihmisaivojen kyvyt ole enää läheskään saavuttamattomissa. ANTTI PENNANEN Waymon testaamat Pacifica-autot sisältävät sensoreita joka lähtöön, ja se myös näkyy. KUVA: Waymo

ARTIKKELI 25.08.2017

Testikuski-koeajo: Ford Kuga 1.5 TDCi ST-Line 2017

Miksi kukaan ostaisi citymaasturin? Ne ovat monesti melko kehnoja etenemään maastossa, sitä varten ovat "oikeat" maasturit. Ne ovat toisaalta aika isokokoisia kaupunkien ahtaisiin väleihin. Niissä ei välttämättä ole kovin suuresti tilaakaan.  Maantieajoon ehkä? Mutta toisaalta, yhtä hyvin sitä pärjää maantiellä tavallisella sedanilla tai farmarillakin.  Myönnän olleeni melko spektinen Ford Kugankin suhteen alunperin. Onnekseni, Kuga antoi minulle syyn innostua citymaastureista.  Aloitetaan ulkonäöstä. Kuga näyttää pirun hyvältä, etenkin ST-Line -mallisena, ja maasturin kuoret tuovat tiettyä premium-fiilistä. Koeajamani yksilön hinta oli "vain" rapiat 37 tonnia, mutta ulkonäön puolesta olisi voinut kuvitella että puhutaan noin 50 tonnin menopelistä.  Sisätilatkin ovat varsin tyylikkäät ja premium-fiilistä lisää etenkin komea kattoikkuna, jonka saa myös avattua. Ainoa miinus, ja oikeastaan auton varsinainen iso miinus, liittyy keskinäyttöön. Siinä oleva multimediajärjestelmä Ford SYNC 3 ajaa toki sinällään täysin asiansa ja siitä löytyy myös erittäin kätevä Apple CarPlay, mutta ei voi kuin ihmetellä mitä on suunnittelijan päässä liikkunut, kun hän on päättänyt upottaa näytön keskikonsolin syvennykseen ja lisäksi näytön päällä on ikään kuin pieni lippalakki (tsekkaa koeajovideolta mitä tarkoitan). Pieninä miinuksina mainittakoon myös soittimen painikkeiden jokseenkin epälooginen sijoittelu kuljettajaan nähden sekä korkeussäädön puuttuminen apukuljettajan puolelta.  Entäs sitten se yksi tärkeimmistä asioista, eli ajettavuus? No tämä on se osa-alue, minkä Ford osaa todella hyvin. Keväällä testaamani Ford Focus RS oli yksi nautinnollisimmista ajokokemuksista minkä tiedän ja vaikka tyystin erilaisesta menopelistä onkin nyt kyse, Ford taitaa hommansa Kugankin kohdalla. Autoa on nimittäin ilo ajaa ja meno on varsin pehmeää, ST-Line -mallissa olleesta sporttialustasta huolimatta, eikä jokaikinen kuoppa tunnu selkärangassa. Tässä yksilössä ollut 1.5-litrainen turbodiesel -kone ei ollut mikään raketti kiihtymään, mutta se ei onneksi häirinnyt varsinaista ajokokemusta. Kun auton sai nimittäin liikkeelle ja pikkaisen kovempiin nopeuksiin, pärjäsi vallan mainiosti pelkällä pintakaasullakin.  Ford Kuga on siis kaikin puolin oiva menopeli citymaasturia etsivälle. Jos tästä huolimatta epäröit, niin varsinainen koeajovideo nostattaa kyllä varmasti autokuumeen. TESTIKUSKI
nwdb