TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Tekniikka:

ARTIKKELI 02.09.2015

Land Roverin uusi keksintö: läpinäkyvä perävaunu

Teksti ja kuva: Topi RantaNoni, pakki päälle, käännä oikeelle, noin, eiku sittenkin vasemmalle. Joo, nyt suoraan, eiku äh, ota eteen, aloitetaan alusta. Peruutuskamera on tuttua tavaraa nykyautoissa, mutta Land Rover on esitellyt prototyyppitekniikkaa, jossa kameroita hyödynnetään peräkärryn kanssa liikkuessa. Perävaunuja kuljettavat ovat tottuneet siihen, että taustapeiln näkyvyys saattaa olla olematon. Nyt Land Roverin esittelemän prototyyppitekniikan yksi näppärimmistä ominaisuuksista on kameroiden avulla taustapeiliin luotu kuva, jossa perävaunu on häivytetty läpikuultavaksi. Tätä kuvaa varten auto käyttää sekä autossa itsessään olevia, mutta myös perävaunuun erikseen kiinnitettäviä kameroita. Ominaisuuden toimivuus on riippumaton perävaunun koosta tai muodosta, ja Land Rover osaa kytkeä ominaisuuden päälle, kun perävaunu kytketään kiinni. Vaunun läpinäkyvyyden lisäksi tekniikka mahdollistaa tietysti myös peruutuskameran käytön perävaunun kanssa. Valmistaja on kuitenkin keskittynyt ulkokuvan lisäksi myös kuljetettavaan lastiin, sillä myös vaunun sisältä on saatavissa kuvaa ja tietoa. Vaunun sisälle on nimittäin laitettavissa painematto sekä yksi kamera lisää. Painematto avustaa sekä turvallisessa lastaamisessa että lastin tarkkailussa matkan aikana. Tieto epätavallisista liikkeistä tavoittaa kuljettajan nopeasti. Erityisesti hevoset ja muut eläimet ovat saaneet suunnittelussa erityishuomion. Niiden tilaa ja hyvinvointia voi seurata myös muulloin kuin ajaessa kännykän kautta, ja prototyypin suunnittelussa on ollut eläintenhoidon ammattilaisia mukana.

ARTIKKELI 12.08.2015

Tekniikka tuo mukanaan hakkeroinnin ja haittaohjelmat autoihin

Teksti ja kuva: Topi RantaAutot alkavat olla yhä enemmän yhtä mobiililaitteiden ja muun tietotekniikan kanssa. Internet ja Bluetooth, mutta myös OBD-vikakoodinlukija voivat avata tien vahingonteolle. Ensin tietokoneet, sitten puhelimet. Nyt autot. Yhä useampi laite liitetään internetiin hyötytarkoituksessa. Esimerkiksi juuri vähän aikaa sitten Tesla ilmoitti päivittävänsä autoihinsa etänä lisää ominaisuuksia, kuten itseohjaavuuden moottoriteillä. Internetin sekä muiden yhteyksien mukana avautuu kuitenkin mahdollisuus tehdä myös hengenvaarallista haittaa. Autojen vikakoodien lukuun tarkoitettuun OBD2-porttiin myydään pieniä lisälaitteita, joiden avulla auto voidaan esimerkiksi paikantaa. Californian yliopiston tutkijat ovat löytäneet tavan, jolla lisälaitetta voidaan hyödyntää. Lähettämällä tekstiviestejä lisälaitteelle joidenkin auton toimintaa voidaan hallita tai haitata. Ja tämä siis vielä täysin ilman internetyhteyttä. Videolla tutkijat demonstroivat, miten tekstiviestillä auton eri toimintoja voi ohjata.Tutkijat onnistuivat esimerkiksi tekstiviestein käyttämään auton jarruja ja tuulilasinpyyhkijöitä. Autoon oli rakennettu suojausmekanismit, joten esimerkiksi korkeilla nopeuksilla tämä ei onnistunut. Näitä suojamekanismeja ei välttämättä kaikissa autoissa ole. Tietokoneiden ja kännyköiden vakoilu- ja haittaohjelmilla voidaan tehdä merkittävää rahallista vahinkoa, mutta kulkuneuvojen hakkeroinnilla voi olla välittömästi hengenvaaralliset seuraukset. Kun käytännössä lähes kaikki hallinta alkaa olla uusissa autoissa elektronista, voi huonosti suojatulle autolle tehdä pahimmassa tapauksessa mitä tahansa, missä nopeuksissa tahansa. Jos Tesla voi tehdä päivityksen, jonka mukana auto voi ohjata itseään moottoritiellä, voi joku muukin ottaa ohjauksen haltuunsa, jos tietoturva ei ole riittävää. Autojen tietoturva on siis parhaimmillaan, tai oikeammin pahimmillaan, elämän ja kuoleman asia, joten autonvalmistajien tehdessä yhä kiihtyvään tahtiin etäominaisuuksia ja automatiikkaa kulkupeleihin, on tietoturvan oltava ajan tasalla. Kun yhä enemmän ihmisiä liikkuu kovia nopeuksia tonneja painavissa autoissaan, ei etänä tehdylle jarrusabotaasille olle varaa. Kiire alkaa olla, sillä internetin kautta tehdyn hakkeroinnin vaarallisuutta on jo demonstroitu.

ARTIKKELI 04.08.2015

Perinteisellä vai mukautuvalla nelivedolla?

Teksti: Topi Ranta Näissä olosuhteissa tilanne vaatii autolta jo vähän enemmän. Neliveto voi olla kuitenkin tavallisessakin ajossa varsin näppärä ominaisuus.Perinteisten etu- ja takavetojen lisäksi löytyy kahta eri nelivetotyyppiä: AWD ja 4WD. Ne on suunniteltu yleensä erilaisiin tarpeisiin, joten vetotapa kannattaa valita auton tulevan käyttöalueen mukaan. AWD arkeen ja vaihteleviin olosuhteisiin AWD-lyhenne tulee sanoista All-Wheel Drive, eli suomeksi sanottuna auton kaikki renkaat vetävät. Voimanvälitys renkaiden ja akselien välillä ei kuitenkaan ole kiinteä, vaan hieman järjestelmästä riippuen voimaa ohjataan eri tavoilla sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan. Nykyaikana yhä useammin elektronisesti hallittu mukautuva voimanvälitys tuo ajoon tasaisuutta ja mukavuutta. AWD helpottaa etenkin muuttuvissa sekä hankalissa olosuhteissa ajamista ja liikkeellelähtöä. Vedon mukautuvuus tekee ajosta turvallisempaa ja tekee autosta suorituskykyisemmän erilaisiin tilanteisiin. Lumen, jään, loskan ja veden sekoittavassa Suomen talvessa AWD on mukava ja turvallinen vaihtoehto arjen ajoon. 4WD maastoon 4WD-lyhenne puolestaan tulee englannin sanoista Four-Wheel Drive viitaten neljään vetävään pyörään. Merkinnän erona AWD:hen on se, että tässä järjestelmässä nelivedon ollessa kytkettynä päälle auton etu- ja taka-akselin välillä ei ole mukautuvaa voimanvälitystä, vaan aina takarenkaiden pyöriessä myös eturenkaat pyörivät. Näissä malleissa neliveto on erikseen kuljettajan päälle kytkemä ominaisuus, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hankaliin maasto-olosuhteisiin. Nelivedolla ei ole tarkoitus tällöin ajaa suuremmilla ajonopeuksilla. Kumpi malli? Suurimmalle osalle autonostajista AWD on varmasti tarkoituksenmukaisempi ratkaisu. Se soveltuu tavalliseen ajoon tehden siitä miellyttävämpää ja turvallisempaa. AWD on erityisesti hyödyllinen ominaisuus, jos autolla tulee ajoittain ajettua myös kehnommilla teillä ja hoitamattomilla tiepinnoilla. 4WD:tä kannattaa puolestaan harkita silloin, kun autolle on oikeasti käyttöä tavallisten tieolosuhteiden ulkopuolella esimerkiksi ennen ajamattomissa paikoissa, metsäkoneiden tekemillä urilla tai liukkaissa ja poikkeuksellisen jyrkissä nousuissa.  
nwdb