TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Tesla:

ARTIKKELI 05.09.2017

Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka

Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä:    // Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”. Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin. Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä. Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista. Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä. Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana. Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa. TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea. Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.   Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut. ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 07.08.2017

Viikon autouutiset: Tesla Model 3 ja Toyotan kiihtyvä sähköistyminen

Tesla Model 3 niin hemaisevana. KUVA: Tesla Viikon tärkeimmät uutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:    //   Tesla ja Elon Muski, poistuuko kohta kuski Yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan Teslan uuden Model 3 -mallin ympärillä vellova hype saavutti yhden virstanpylvään heinäkuun lopussa, kun yhtiö aloitti autonsa toimitukset. Yhtään vähättelemättä voidaan Model 3:n todeta olevan merkittävimpiä automaailman tapahtumia koskaan alan historiassa – ainakin mallin saaman julkisuuden ja ennakkovarausten perusteella. Ihan heti kaikki auton tilanneet eivät vielä ole pääsemässä tien päälle, sillä puolen miljoonan ennakkovarauksen aiheuttaman jonon purkaminen tulee kestämään Teslalta todennäköisesti pitkään. “Kansan sähköautoksi” kutsuttu halvempi Model 3 tulee Teslan omien tietojen mukaan maksamaan Suomessa noin 40 000 euroa, ja toimitukset Yhdysvaltain ulkopuolelle alkaisivat näillä näkymin vuoden 2018 lopussa. Yhdysvalloissa hinnat voivat osavaltiokohtaisten tukien myötä laskea vain reiluun 21 000 euroon, jolloin lisänimelle olisi oikeasti hieman katetta. Kalliimman version hinta tulee olemaan noin 8 000 euroa korkeampi. Verrattuna saman hintaluokan tällä hetkellä myynnissä oleviin sähköautoihin, on Model 3 suorituskykynsä osalta paremmasta päästä. Halvempi versio yltää Teslan tietojen mukaan noin 350 kilometrin kantamaan, kun kalliimpi malli jaksaa 500 kilometriä. Vaikka nykyinen Renault Zoe pääsee samalla mittaustavalla myös 300 kilometrin lukemiin, häviää se huomattavasti kiihtyvyydessä: halvempi Model 3 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,8 sekunnissa, kun Renaultin Zoe venyttää kelloa 13,5 sekuntiin. Jos vauhtihammasta jää edelleen kolottamaan, on Teslan johtaja Elon Musk lupaillut suorituskykyisempää versiota autosta julkistettavaksi vuoden 2018 aikana. Mitä siitä, mittarit ratin takana ovat muutenkin vanhanaikaisia. KUVA: Tesla Muista sähköautoista Model 3 poikkeaa myös sisätiloiltaan. Ohjaamonäkymää hallitsee keskikonsolin päältä löytyvä 15-tuuman näyttö, joka välittää kuljettajalle kaiken auton tarjoaman informaation. Ratin takaa ei löydy lainkaan mittaristoa, mikä Teslalla on perusteltu osittain auton tulevaisuudessa lisääntyvällä autonomialla. Model 3 on varustettu yhtiön mukaan kaikella tarvittavalla tekniikalla, joka mahdollistaa täyden automaattisen ajon joskus tulevaisuudessa. Kumminkin esimerkiksi Trafin yksikönpäällikkö Eetu Pilli-Sihvola kommentoi väitettä Helsingin Sanomille epäillen, sillä sensorivalikoimasta uupuu monen mielestä tärkein täyden automaattisen ajon mahdollistava väline, eli lasertutka. Teslan nykyinen autonominen ominaisuus, eli Autopilot erottaa myös Model 3:n muista saman hintaluokan sähköautoista. Autopilot on saatavilla Model 3 -autoihin lisävarusteena noin 4 200 euron hintaan ohjelmistopäivityksen muodossa. Ominaisuuden kehittyminen automaattisen ajon tasolle vaatii Teslan johtajan Elon Muskin mukaan kumminkin vielä parin vuoden kehitystyön. Vaikkei uskoisikaan kaikkiin Teslan ja Muskin väitteisiin, voi Teslan tilannetta hyvällä syyllä verrata Applen ja Steve Jobsin vastaavaan ensimmäisen iPhonen julkaisun aikaan vuonna 2007. Vielä on tosin vaikea sanoa realisoituuko Teslan ja Model 3:n synnyttämä hype iPhonen tavoin koko toimialan ja yhteiskunnan murrokseksi. Iphone on osaltaan aiheuttanut nykyteinien kiinnittymisen älypuhelintensa näyttöihin, joten ehkä Musk saa seuraavan sukupolven tuijottamaan näyttöä automaattisen auton kyydissä. Toyota yllättää sähköautoilijan Toyota on tullut viime vuosina tunnetuksi hybridien lisäksi vetyautojen valmistajana, ja sen on odotettu pitävän nestemäistä vetyä varmana tulevaisuuden polttoaineena. Vuosi sitten yhtiö ilmoitti kumminkin perustavansa erillisen divisioonan sähköautojen kehitykseen, ja nyt Toyotan uskotaan tuovan markkinoille uudenlaiseen akkuteknologiaan perustuvan sähköauton vuoden 2022 aikana. Toyotan tuleva sähköauto perustuu japanilaisen Chunichi Shimbun -lehden tietojen mukaan solid state drive -akkuteknologiaa, joka mahdollistaa suuremman energiatiheyden pakkaamisen pienempään tilaan verrattuna nykyisiin akkuihin. Solid state drive -akuissa elektrolyyttiaines on nestemäisen sijaan kiinteässä muodossa, jolloin energiaa saadaan varastoitua tutkimusten mukaan yli kolme kertaa enemmän. Tämän lisäksi myös käyttöiän ja latausaikojen pitäisi olla nykyisiä akkuja paremmat. Myös muut autonvalmistajat ovat tutkineet kiinteiden elektrolyyttien käyttöä akuissa nestemäisten sijaan, mutta kehitystyön vaiheesta ei ole tarkkoja tietoja. Ensimmäinen Toyotan sähköauto tulee näillä näkymin perustumaan kaikesta huolimatta perinteisempään akkutekniikkaan. Noin 300 kilometrin kantamalla varustettua autoa odotetaan markkinoille vuoden 2020 tienoilla, raivaamaan tietä varsinaiselle markkinarynnäkölle pari vuotta myöhemmin. Toyota ilmoitti myös aloittavansa muunmuassa sähköautoihin liittyvän teknologiayhteistyön Mazdan kanssa jatkoksi vuonna 2015 solmitulle yhteistyösopimukselle. Yritykset kaavailevat myös yhteisen tehtaan rakentamista Yhdysvaltoihin vuoteen 2021 mennessä. Toyotalla rakastetaan kohta muutakin kuin hybridiä.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 28.05.2017

Viikon autouutiset: sähkö- ja polttomoottoriauton kustannukset, turvavarusteiden kehitys ja Teslan tehtaan ongelmat

Renault'n sähköauto ZOE Sisiliassa Economy Tourilla. KUVA: Renault Viikon autouutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:   // Renault: sähkö- ja polttomoottoriauto kustannuksiltaan samalla tasolla vuoteen 2025 mennessä Ranskalaisen Renault'n tuottaman raportin mukaan vuoteen 2025 mennessä ei kustannusten suhteen pitäisi olla väliä hankkiiko kulkuvälineekseen sähkö- vai polttomoottori käyttöisen auton. Keskikokoisissa autoissa saavutaan tuolloin Renault'n mukaan pisteeseen, jossa sähköautojen viiden vuoden kokonaiskustannukset vastaavat samankokoisia polttomoottoriautoja. Pienemmässä kokoluokassa sama hetki saattaa olla vain kolmen vuoden päässä. Renault'n raportissa kokonaiskustannuksiin on laskettu auton hankintakulujen lisäksi huolto-, korjaus-, vakuutus- ja polttoainekustannukset. Tällä hetkellä Renaultin polttomoottorillisen Clion keskimääräisiksi kustannuksiksi (Ranskassa) on laskettu noin 0,45 – 0,65 euroa kilometriä kohden kolmen vuoden aikana, kun taas sähköauto ZOEn vastaavat kulut ovat noin 0,66 – 1,00 euroa. Ero kuitenkin kutistuu jatkuvasti sähköautojen akkuteknologian halpenemisen seurauksena, ja polttomoottoreiden valmistuksen kallistuessa tiukkenevien päästörajoitusten myötä. C-segmentin, eli pienten autojen kokoluokassa ero kuroutuu kiinni nopeimmin, ehkä jo vuonna 2020. Sähköautojen hankintakustannukset pysyvät polttomoottoriautoja suurempina pitkään, mutta koska käyttökustannuksiltaan sähköauto on huomattavasti edullisempi, ovat kokonaiskustannukset samaa luokkaa viiden vuoden yli laskettuna. B-segmentin, eli keskikokoisten autojen luokassa hankintakustannusten ero on suurempi, joten sen kaventuminen kestää pidempään, Renault'n mukaan vuoteen 2025. Auton tärkeimmät aktiiviset turvavarusteet Helsingin Sanomat uutisoi Trafin ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) rahoittamasta tutkimuksesta, jossa selvitettiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehittymistä. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan uudet autot suojaavat kuljettajaa keskimäärin 10-20% paremmin verrattuna kymmenen vuotta vanhempiin autoihin. Suomen vanhan ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen vain vuodella voisi tuoda kahden prosentin vähennyksen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrään. Trafin ja OTI:n tutkimuksen aineisto perustuu vuosina 2005-2014 liikennevakuutuksesta korvattuihin kahden henkilöauton välisiin onnettomuuksiin, joita oli noin 255 000 kappaletta. Trafin tiedotteessa liikenneturvallisuustutkija Esa Räty toteaa kolaritilanteen turvallisuuden olevan uusissa autoissa huipussaan, jolloin turvallisuuskehitys on alkanut painottua onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiivisiin turvavarusteisiin. Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää nostaa HS:n haastattelussa esiin tärkeimmistä aktiivisista turvavarusteista automaattisen hätäjarrutustoiminnon, joka voi estää ja lieventää myös jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin liittyviä onnettomuuksia. Tärkeitä varusteita ovat myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka vähentää peräänajoja, sekä erityisesti pienten peltikolareiden ehkäisemisessä merkittävä peruutuskamera. Kaikkiaan yksittäinen aktiivisilla turvavarusteilla varustettu auto on jopa 40% turvallisempi, kuin ilman niitä varustettu vanhempi ajoneuvo. Liikenneturvallisuustutkija Räty kuitenkin muistuttaa, että tärkein turvallisuustekijä on – hyväkuntoisen auton lisäksi – hyvillä ajotavoilla ja ajokunnolla varustettu kuljettaja.  Teslan kiiltokuvaan ilmestynyt tahroja The Guardian kertoo imagoltaan huolitellun Teslan tehdastyöntekijöiden kokemasta yhtiön menestyksen kääntöpuolesta, kun tiukat tuotantovaatimukset ja kehittymätön turvallisuuskulttuuri ovat johtaneet tehtaalla onnettomuuksiin ja terveysongelmiin. Tänä päivänä ongelmat on Teslan mukaan saatu kuriin, ja tehdas on tilaistoissa keskimääräistä yhdysvaltalaista autotehdasta turvallisempi työpaikka. Teslan Kalifornian tehtaalle on The Guardianin artikkelin mukaan jouduttu kutsumaan ambulanssi yli 100 kertaa vuoden 2014 jälkeisenä aikana työntekijöiden sairauskohtausten ja työtapaturmien vuoksi. Tehtaan 10 000 työntekijää ovat joutuneet koville tiukkojen tuotantovaatimusten ja pitkien työrupeamien johdosta. Tehtaan työviikko oli aiemmin kuusipäiväinen, ja työvuorot venyivät yli 12-tuntisiksi, kunnes keskimääräisiä työaikoja lyhennettiin vuonna 2016. Kovasta työtahdistaan tunnetun yhtiön johtajan Elon Muskin uskotaan venyttäneen työntekijöitään äärirajoille ymmärtämättä, ettei fyysistä tehdastyötä voi tehdä startup-yrityksen koodausputken tyyliin. Musk kumminkin pitää väitettä vääränä, ja toteaa venyttäneensä päivää vähintään työntekijöidensä tavoin, esimerkiksi nukkumalla makuupussissa tehtaan lattialla: “Halusin työskennellä kovempaan kuin muut, tehdä vielä pidempää päivää. Uskon, että niin johtajan tulisi toimia.” Työergonomiaan ja hyvinvointiin on kumminkin kiinnitetty tuotantolinjoilla huomiota, ja turvallisuus on Teslan julkistamien raporttien mukaan parantunut huomattavasti. Tärkeimpinä tekijöinä tähän yhtiö pitää tehtaalle lisättyä kolmatta työvuoroa, erikseen palkattuja ergonomian asiantuntijoita, sekä turvallisuudesta vastaaviin ryhmiin tehtyjä muutoksia. Työntekijöistä monet ovat kaikesta huolimatta ylpeitä työnantajastaan, ja uskovat Elon Muskin visioon lähipäästöttömästä tulevaisuuden autoilusta. Tehtaalla työskentelevä Richard Ortiz tiivistää tuntemuksensa The Guardianille: “me muutamme maailmaa”. Teslan markkina-arvo ohitti huhtikuussa hetkellisesti Yhdysvaltain toisiksi suurimman autonvalmistajan General Motorssin, vaikka Teslan liikevaihto on murto-osa GM:n vastaavasta.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 21.12.2016

Autojouluevankeliumi

  // Siihen aikaan antoi pääministeri Sipilä käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava autoverollepano. Tämä verollepano oli ties kuinka mones ja tapahtui Orpon ollessa valtiovarainministerinä. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan Trafiinsa. Niin myös Tesla lähti Muoniosta, talvitestiradalta ja meni verollepanoa varten Sipilän kaupunniin Ouluun, sillä niin se nyt vain menee. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa iPhonen kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli iPhonen synnyttämisen aika, ja hän synnytti auton, esikoisensa. Hän maalasi auton ja pani sen työkaluvajaan, koska heille ei ollut tilaa autotallissa. Sillä seudulla oli Ford Rangereita yöllä ulkona valvomassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Steve Jobsin fani, ja Jobsin älykkyys ympäröi heidät. Pelko valtasi Rangerit, mutta fani sanoi heille: “Älkää peljätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle! Tänään on teille Sipilän kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on iCar, autonominen. Tämä on merkkinä teille: te löydätte auton, joka makaa maalattuna vajassa.” Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri Apple-fanien joukko, joka ylisti Jobsia sanoen: "Jobsin kunnia on korkeuksissa, maan päällä teknologia ihmisillä, joita hän rakastaa." Kun fanit olivat menneet takaisin Kaliforniaan, Rangerit sanoivat toisilleen: “Nyt Ouluun! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Jobs meille ilmoitti.” He ajoivat kiireesti ja löysivät iPhonen ja Teslan ja iCarin, joka makasi vajassa. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli autosta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat Rangerien sanat, olivat ihmeissään. Mutta iPhone salasi SSD-muistiinsa kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkiskeli sitä. Rangerit palasivat kiittäen ja ylistäen Jobsia siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.
nwdb