TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Varusteet:

ARTIKKELI 04.10.2016

Näin paljon talvirenkaiden vaihto maksaa – Suuri rengasliike- ja rengashotellivertailu

Renkaanvaihto maksaa tänä syksynä liikkeessä 19 - 70 euroa. Katso 21 kaupungin hintavertailu! Autotie selvitti renkaidenvaihtohinnat 21 kaupungissa tälle syksylle. Talvirenkaiden vaihdon lisäksi keräsimme myös hintatiedot renkaiden säilytyksestä eli rengashotellista 2017 keväälle saakka. Vertailussa on mukana 144 toimipisteen renkaanvaihtohinta sekä 137 toimipisteen rengashotellihinta. Kaupungeissa renkaanvaihtohinnat alkavat noin parista kymmenestä eurosta, ja korkeimmillaan hinnat ovat noin 40 euroa. Muutamia poikkeuksia tähän toki löytyy: edullisin renkaanvaihto löytyy Espoosta 19 eurolla ja maan kallein 70 eurolla Lappeenrannasta. Koko maan keskiarvo on noin 33 euroa. Rengashotelleissa hintahaitaria löytyy huomattavasti enemmän. Esimerkiksi kaikilla liikkeillä rengashotellin hinta ei sisällä renkaanvaihtoa. Listauksessamme nämä on mainittu erikseen. Rengashotellien hinnat 25 ja 140 euron väliltä keskihinnan ollessa 72 euron tietämillä. Siinä missä renkaanvaihdoissa hinnat ovat melko tasaiset koko maassa, rengashotelleissa pääkaupunkiseutu erottuu muuta maata kalliimpana alueena. Renkaanvaihtoa suunnitellessa kannattaa muistaa myös Autotien parin vuoden takaiset vinkit: "Ymmärrettävistä syistä renkaiden vaihtoon herätään usein vasta sitten, kun on aivan pakko. Liikkeet kuitenkin suosittelevat vaihtamista jopa pari viikkoa etukäteen, sillä käytännössä tarkalla vaihtamisajankohdalla ei ole esimerkiksi renkaan kulumisen kannalta merkittävää vaikutusta. Asiakkailta toivottiin myös perustietämystä omista renkaistaan, tarkoittaen lähinnä renkaan kokoa ja vannetyyppiä. Renkaan koko selviää helposti auton rekisteriotteesta tai lukemalla merkintöjä renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 185/65 R 14 84 T luku 14 ilmaisee renkaan vanteen kokoa (halkaisijaa tuumissa). Vannetyypillä tässä tapauksessa tarkoitetaan sitä, onko autossa perinteiset pelti- vai alumiinivanteet." Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kitkarenkaita saa käyttää koko vuoden, mutta nastarenkaiden käytön saa aloittaa vasta marraskuun alusta, elleivät kelit erikseen vaadi talvirenkaiden käyttö sitä ennen. Nastarenkaita saa pitää korkeintaan viikon päähän pääsiäismaanantaista. Katso kaikkien 21 kaupungin tiedot alta! Helsinki Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 59 - 140 euroa, keskihinta 93 euroa Katso kaikki Helsingin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Espoo Renkaanvaihto 19 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 55 - 140 euroa, keskihinta 86 euroa Katso kaikki Espoon renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Tampere Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Tampereen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vantaa Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 50 - 109 euroa, keskihinta 87 euroa Katso kaikki Vantaan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Turku Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 100 euroa, keskihinta 60 euroa Katso kaikki Turun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Oulu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 31 - 89 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Oulun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Jyväskylä Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 40 - 90 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Jyväskylän renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lahti Renkaanvaihto 24 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 65 - 99 euroa, keskihinta 79 euroa Katso kaikki Lahden renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kuopio Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 45 - 95 euroa, keskihinta 72 euroa Katso kaikki Kuopion renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kouvola Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 35 euroa Rengashotelli 60 - 90 euroa, keskihinta 75 euroa Katso kaikki Kouvolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Pori Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 28 - 100 euroa, keskihinta 69 euroa Katso kaikki Porin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Joensuu Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 38 - 70 euroa, keskihinta 58 euroa Katso kaikki Joensuun renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Lappeenranta Renkaanvaihto 25 - 70 euroa, keskihinta 38 euroa Rengashotelli 25 - 100 euroa, keskihinta 63 euroa Katso kaikki Lappeenrannan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Hämeenlinna Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 32 euroa Rengashotelli 55 - 120 euroa, keskihinta 82 euroa Katso kaikki Hämeenlinnan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Vaasa Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Vaasan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Rovaniemi Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 30 - 100 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Rovaniemen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Seinäjoki Renkaanvaihto 30 - 30 euroa, keskihinta 30 euroa Rengashotelli 40 - 60 euroa, keskihinta 53 euroa Katso kaikki Seinäjoen renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Mikkeli Renkaanvaihto 30 - 40 euroa, keskihinta 33 euroa Rengashotelli 60 - 89 euroa, keskihinta 73 euroa Katso kaikki Mikkelin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kokkola Renkaanvaihto 25 - 40 euroa, keskihinta 34 euroa Rengashotelli 60 - 100 euroa, keskihinta 77 euroa Katso kaikki Kokkolan renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Kajaani Renkaanvaihto 30 - 52 euroa, keskihinta 41 euroa Rengashotelli 40 - 82 euroa, keskihinta 59 euroa Katso kaikki Kajaanin renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat > Imatra Renkaanvaihto 20 - 40 euroa, keskihinta 31 euroa Rengashotelli 25 - 70 euroa, keskihinta 57 euroa Katso kaikki Imatran renkaanvaihtotoimipisteet ja hinnat >

ARTIKKELI 23.06.2015

Kolumni: Kaikki itsestäänselvyydet eivät ole itsestäänselvyyksiä

Teksti: Topi RantaTaannoin Tele Finland mainosti televisiossa matkapuhelinliittymiä, joiden hintaan kuului saldoraja tai –muistutus. Siis juuri sellainen ominaisuus, joka tilattiin palveluna lasten luuriliittymiin 2000-luvun alkupuolella, kun silloisille aikuisille käsittämättömät määrät tekstiviestejä vaihtoivat omistajaa, puhelut saattoivat kestää yön yli ja pari kertaa viikossa puhelimeen tilattiin pari euroa maksava pikselilogo paikalle, jossa muuten luki operaattorin nimi. Olin raivoissani. Miksi Tele Finland mainosti tuotettaan ikivanhoilla jutuilla? Niin 2000-lukua. Asia palasi hieman mieleeni kun selasin läpi Jaguarin uuden XJ:n ominaisuuksia. Tiedote automallin uutuuksista listasi vaikuttavan läjän ominaisuuksia, joita omassa autossani tuskin vielä hetkeen on. Löytyi kaistavahtia, adaptiivista vakionopeudensäädintä, etu- ja takakameraa. Etenkin mukautuva vakionopeudensäädin on omia suosikkejani autoissa, varsinkin silloin, kun se osaa kiihdyttää takaisin haluttuun nopeuteen. Mutta eihän Jaguarin tarvitse mainostaa niillä, eihän? Jaguarin lippulaivassa niiden pitää olla, eikä niistä tarvitse erikseen mainita. Paitsi että kyllä tarvitsee. Jaguarin ja Tele Finlandin tapauksissa ei ollut mitään yhteistä. Ensimmäinen listasi julkaisutiedotteessaan pitkän listan autoilun parhaimpia uusia teknisiä laitteita ja toinen markkinoi tuotettaan 15 vuotta vanhoilla jutuilla. Mutta vaikka Jaguarin varusteet ovat itsestäänselvyyksiä minulle, eivät ne ole todellakaan sitä kaikille. Kaikki eivät lue autouutisia ja julkaisutiedotteita päivittäin. Minä luen. Niinpä jokainen uuden XJ:n ostaja ei osaa näitä välttämättä autoon odottaa. Jos on ollut nykyinen Jagge kymmenen vuotta alla ja on päivityksen aika, saattaa varustelistalla olla merkittävä informaatioarvo ostajalle. Ja vielä suurempi merkitys syntyy, kun asian kääntää päälaelleen. Miksi joku ostaisi auton, jonka varusteista ei ole kerrottu mitään? Uusista itsestäänselvyyksistä tai ”itsestäänselvyyksistä” kertominen tuotteen yhteydessä on siis vähintään asianmukaisten tietojen kertomista, mutta vanhentuneilla seikoilla mainostaminen jo hölmöä. Vai milloin olet nähnyt 14-vuotiaan viimeksi tilaavan maksullisen logon tai edes lähettävän tekstiviestin? Parin sadan tuhannen autossa pitää kuitenkin olla kaistavahti, ja siitä on ehkä ihan hyvä olla varmuus ennen ostoa.
nwdb