TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Palvelu:

ARTIKKELI 04.03.2016

Autot myyvät hyvin kauppakeskuksessa

Viime viikon torstaina Helsingin Itiksessä avattu Santanderin pop up –liike on kerännyt uteliaita vierailijoita, mutta myös auton ostajia Espanjalainen Santander sekä Herttoniemen Arita ovat nyt reilun viikon ajan pyörittäneet Helsingin Itiksessä liikettä, jossa asiakas voi vaihtaa autonsa muutaman napin painalluksella Santanderin rahoituksella tulevaan Nissan Noteen. Myynti on ollut huomattavasti vilkkaampaa kuin voisi kuvitella. Keskiviikkoiltapäivään mennessä liike oli myynyt autoja 13 kappaletta, Santanderin Anita Holopainen kertoo. Alkuperäinen tavoite oli 30 autoa huhtikuun loppuun mennessä, mutta puolenvälin rajaa hätyyteltiin jo alle viikossa. Holopaisen mukaan liikkeen näkyminen iltauutisissa toi kauppakeskuksen muiden liikkeiden joukossa sijaitsevaan pop up -myymälään paljon uteliaita kävijöitä. Joukossa on ollut myös paljon vanhempia asiakkaita. ”Vanhemmista asiakkaista etenkin herrat ovat tahtoneet jäädä vähän pidemmäksikin aikaa tutkimaan tuotteita”, Holopainen naurahtaa. Santander tarjoaa liikkeessä All in One –palveluaan, jossa rahoituksen kuukausierään sisältyy auton lisäksi muun muassa huollot, molemmat renkaat sekä vakuutukset. Herttoniemen Arita puolestaan ostaa edellisen auton omaan vaihtoautovalikoimaansa. ”Juuri tuossa vähän aikaa sitten annoimme metrolipun asiakkaalle, joka lähti hakemaan uutta autoaan seuraavalta metropysäkiltä”, Holopainen toteaa tyytyväisenä. Kommentti: Itiksen pop up –liike rikkoo turhia stereotypioita Suomessa on totuttu ajattelemaan, että auton hankkiminen on pitkä ja työläs prosessi, joka kuluttaa valtavat määrät korvallisista pahvimukeista juotua kahvia. Stereotypiaan kuuluu, että suomalainen asiakas ei halua hyvää palvelua, eikä autokauppias osaa sellaista antaa. Aritan ja Santanderin liike osoittaa, etteivät nämä käsitykset pidä paikkaansa. Itiksen myymälän menestys kertoo, että myös suomalaiset osaavat arvostaa hyvää sekä vaivatonta palvelua. Automyynnin digitalisoituminen mukavoittaa asioimista, mutta senioriasiakkaiden kiinnostus on selvä merkki siitä, että helppous ja palvelu on valttia myös asiakkaille, joiden elämässä digi ja mobiili eivät näyttele suurinta mahdollista osaa. Auton vaihtamisen ei todellakaan tarvitse olla elämän toiseksi suurin päätös asunnon hankkimisen jälkeen, vaan ennemminkin kyse on puhelimen kaltaisesta käyttötavaran vaihtamisesta. Hyvällä rahoituspalvelulla kyseessä ei ole vuosikymmenen investointipäätös, vaan auton voi päivittää uudempaan vaikka vuodenkin päästä. Topi Ranta

ARTIKKELI 01.03.2016

Kanta-asiakkuudet tulevat myös autoliikkeisiin – Autosalpa Klubi tarjoaa jo alennuksia ja etuja

Teksti: Topi RantaKuva: AutosalpaSuomessa  niin ruokakaupat, puhelinoperaattorit kuin pankit ja vakuutusyhtiötkin pyrkivät houkuttelemaan pitkäaikaisia asiakkaita erilaisin etuohjelmin. Mutta millaista etua autoilija voi saada autoliikkeeltä? Suomessa yhä useampi liike tarjoaa kanta-asiakkuutta. Esimerkiksi Kaakkois- ja Etelä-Suomessa sekä Tampereella toimiva Autosalpa antaa etuja ja tapahtumia kanta-asiakkailleen Autosalpa Klubi –ohjelmalla. Liike tarjoaa klubilaisille muun muassa ilmaista sijaisautoa liikkeessä tehtävien vuosihuoltojen ajaksi sekä edullisempaa renkaiden kausisäilytystä. Klubilaiseksi pääsee, mikäli ostaa liikkeeltä uuden tai käytetyn auton, ja huollattaa sitä Autosalpassa säännöllisesti. Myös kutsuja on lähetetty esimerkiksi uusien liikkeiden avaamisen yhteydessä. Entä houkutteleeko kanta-asiakkuus? Autosalpan Tuukka Sirén sanoo 1 500 klubilaisille tehdyn kyselyn kertoneen kovista tyytyväisyyslukemista. Yli 90% oli valmis suosittelemaan jäsenyyttä ja koki jonkin edun olleen itselleen hyödyksi, joten autoliikkeiden tarjoamille kanta-asiakkuuksille on selkeästi kysyntää. Kuitenkaan pelkillä auton kustannuksiin liittyvillä eduilla Autosalpa ei kanta-asiakkaitaan palkitse. Sirénin mukaan Klubi on pitänyt uutuusesittelyiden ja teemailtojen lisäksi myös matkailuun ja terveyteen liittyviä tapahtumia. ”Viime vuonna oli ensimmäinen golfkurssi, joka osoittautui menestykseksi, ja jonka tänä vuonna varmastikin uusimme. ” Autoalallakin on siis olemassa selkeästi potentiaalia erilaisille kanta-asiakkuuseduille, mutta Autosalpassa ei olla jäämässä paikalleen hyvien tuloksien vuoksi. ”Klubia kehitetään jatkuvasti, ja voisin jopa sanoa, että kolmen hengen markkinointiimimme käyttää eniten aikaansa juuri Klubin parissa”, Sirén kertoo. Parhaillaan kehityksessä on klubilaisille tarkoitettu mobiilisovellus, ”joka muistuttaa, ja jonka kautta voi esimerkiksi parilla painalluksella varata huollon, renkaiden vaihdon, koeajon, auton pesun tai tapaamisen oman myyjän kanssa.”   
nwdb