TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Pistokehybridi:

ARTIKKELI 21.08.2017

Viikon autouutiset: Seat Cupra, luotetuimmat automerkit Euroopassa ja Suomen Toyota

Seat Leon Cupra 300 – hauska myös talvella. KUVA: SEAT Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastin yhteydessä:   // Seat suunnittelee Cuprasta erillistä brändiä tehokkaille autoilleen Espanjalaisen, Volkswagen-konserniin kuuluvan Seatin huhutaan suunnittelevan tehokkaammille autoilleen aiemmin annetun Cupra-lisänimen erottamista omaksi brändikseen, esimerkiksi Mercedes-Benzin AMG:n ja Volvon Polestarin tapaan. Suunnitelma paljastui Seatin rekisteröityä uusia tavaramerkkejä, sekä aiemmin näkemättömän, tyyliltään aggressiivisen Cupra-logon. Autocar spekuloi nyt rekisteröityjen nimien Tangon, Salsan ja Boleron viittaavan uuden Cupra-brändin tuleviin automalleihin. Aiemmin Seat on käyttänyt nimiä sporttisissa konseptimalleissaan, kuten Seat Leonin tyylisessä urheilullisessa Salsa-konseptissa vuodelta 2000. Yksikään näillä nimillä esitellyistä konseptimalleista ei kumminkaan ole päätynyt tuotantoon asti. Cupra-nimellä varustettuja sporttimalleja Seat sen sijaan on esitellyt jatkuvasti. Viimeisimpänä laivueeseen on liittynyt Leon-mallista tuunattu Leon Cupra 300, ja tällä hetkellä työn alla on Cupra-versio katumaasturi Atecasta, sekä luultavasti päivitys hot hatch -malliin Leon Cupra R. Pienimpiin korimalleihin, kuten Ibizaan ja Miihin, ei Seatin mukaan toistaiseksi ole tulossa Cupra-versioita. Mikäli Tangosta tulee 2001 esitellyn konseptin mukaisesti avoauto uuden Cupra-brändin alle, on se Seatin ensimmäinen tuotantoon päätynyt avomalli koskaan. Yhtiö löi kumminkin odotetusti jäitä hattuun pahimmille intoilijoille ilmoittamalla, että “tavaramerkkien rekisteröinti on tavanomaista puuhaa automaailmassa”, ja “nimet jotka Seat rekisteröi eivät välttämättä ole tulevia malleja varten, vaan myös nimiä joista pidämme ja jotka haluamme pitää reservissä”. Vuoden 2017 luotetuimmat autobrändit Britanniassa ja Saksassa Arvostettu katsaus autobrändien luotettavuuteen muun muassa kuluttaja-analytiikkaa tarjoavalta J.D. Powerilta (J.D. Power Vehicle Dependability Survey) on valmistunut vuoden 2017 osalta. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui Britanniassa yli 12 000 ja Saksassa yli 14 000 autonomistajaa, jotka olivat ostaneet kulkupelinsä 12-36 kuukautta aiemmin. Kysely koskee siis vuosien 2014-2016 vuosimalleja. Tutkimuksessa kartoitettiin käytön aikana ilmenneitä vikoja, joiden perusteella merkit asetettiin paremmuusjärjestykseen vähiten vikoja per 100 autoa sisältäneestä brändistä alkaen. Edellisten vuosien tapaan monet premium-luokan automerkit eivät menestyneet kyselyssä aivan odotetulla tavalla, vaan jäivät pitkälti häntäpäähän. Britannian tuloksissa on mukana 25 brändiä, joista saksalainen BMW on jumbosijalla, ja Kia ja Volvo jakavat ensimmäisen paikan. BMW:n autoista ilmoitettujen vikojen määrä (198 vikaa per 100 autoa) on yli kaksinkertainen verrattuna Volvon ja Kian vikamääriin (83 per 100 autoa). Volkswagen-konsernin merkeistä parhaiten menestyivät Skoda sijalla 2, ja SEAT sijalla 9, kun emobrändi Volkswagen sijoittui kymmenenneksi. Japanilaiset Suzuki, Toyota ja Mazda olivat kaikki kymmenen parhaan joukossa. Saksan kyselytulokset ovat hyvin Britannian tapaisia. 24 brändin joukosta jumbosijalle jäi Fiat (BMW sijalla 23), ja parhaiten menestyi Kia. Huomattavin poikkeus löytyy Volvon sijoituksesta sijalle 19 vikamäärällä 180 vikaa per 100 autoa. Tarkemmat tulokset löytää Britannian osalta J.D. Powerin sivuilta täältä, ja Saksan osalta täältä. Toyota menestyy Suomessa – kiitos hybridien Ilta-Sanomat uutisoi Toyotan olevan tällä hetkellä vuoden 2017 suosituin henkilöautomerkki Suomessa. Toyotan kovaa myyntiä on siivittänyt erityisesti hybridimallien suosio: hybridimallien osuus myynnistä on ollut noin 43%. Kokonaisuudessaan Toyotoja on käynyt toistaiseksi kaupaksi yli 10 000 kappaletta. Myös malliston uusimpiin tulokkaisiin kuuluva crossover C-HR on löytänyt ostajansa, ja sitä on rekisteröity yli 1200 kappaletta, joista suurin osa on hybridejä. Toyotan hybridiautoista Prius on parhaillaan ainoa pistokehybridi (Plug-In Hybrid eli ladattava hybridimalli), ja muut ottavat energiansa talteen esimerkiksi jarrutuksen yhteydessä. Toyota C-HR on firman uutuusmalli. KUVA: Toyota ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 16.05.2016

Audi A3 Sportback e-tron: Onko pistokehybridi jo realistinen vaihtoehto?

Pistokehybridiautoja alkaa tätä nykyä löytyä jo useista hintaluokista. Esimerkiksi Porsche ja Mercedes-Benz ovat esitelleet premium-malleistaan ladattavat hybridimallit, ja toisaalta esimerkiksi Volvo ja Toyota tarjoavat samaa vaihtoehtoa alemmassa hintaluokassa. Premium-autojen osalta kaduilla liikkuu huhuja, että ladattavaksi hybridiksi autot on tehty puhtaasti veroetujen saavuttamiseksi, eikä ajosta ole tarkoituskaan tehdä taloudellisempaa. Halusimme varovasti lähteä testaamaan tätä väitettä, mutta maltillisen lähestymisen nimissä. Siksi valitsimme ajettavaksemme Audin A3-hybridin. Vaikka kyseessä onkin Volkswagen Golfin alustalle kasattu edullisempi Audi, yhdistää A3 silti valmistajansa laatulupauksen ja monelle saavutettavissa olevan hinnan. Onko A3-hybridillä ajossa rehellistä tulevaisuuden tuntua vai meneekö homma tarpeettomaksi pröystäilyksi?Pröystäilystä ei tarvitse huolehtia. Muovisessa ja perusvolkkarimaisessa A3:ssa istuminen ei sisällä minkäänlaista ekstrahohtoa. Business Sport –varusteluun kuuluvat herkut ovat tätä nykyä sen verran yleisiä, että arvokkuutta niistä ei koe. Automaattinen S tronic –vaihteisto toimii sujuvasti ja moitteettomasti, eikä itse ajamiseen muutenkaan sisälly suurta draamaa. Sisätiloissa A3 on kokoisekseen tilava, mutta koruton. Kaikesta autossa huokuu tavallisuus. Lisäksi maantieajossa auton rengasmelu kasvaa suureksi, mikä karvan alle 50 000 euroa maksettaessa on jokseenkin ärsyttävää.Hybriditeknologia on huomaamatonta. Suurimman vaikutuksen auto, kuten muutkin sähkökäyttöiset, tekee liikkeellelähdössä ja hitaassa ajossa. Kaupungissa ja valoista valoihin –ajossa tuplamoottorin edut voi havaita, niin kauan kuin akku kestää. Matka-ajossa hyödyt jäävät valitettavasti ohkaisiksi. Ohitustilanteissa ja rampeissa pientä lisäriemua saa boostista, jonka sähkömoottori vapauttaa kiihdytykseen kun tallan painaa kunnolla pohjaan. Kiihdyttelyyn sortuminen tosin aiheuttaa auton suurimman pettymyksen: tankki hupenee todella vauhdilla vähänkin nykivämmällä ajotyylillä.Hybridillä taloudellinen ajaminen ei ole lähtökohtaisesti yhtään sen helpompaa kuin polttomoottorillakaan. Ajotyylin muutos taloudellisesta huolettomaan kohotti kulutuksen pikaisesti yllättävän ronskiksi. Valmistajan ilmoittama 1,5 l/100 km yhdistetty kulutus kuulostaa lähinnä irvokkaalta, kun itse kellottaa lukemat kuuden litran paremmalle puolelle. 400-prosenttinen keskikulutus ilmoitettuun verrattuna on niin paljon, että siihen ei pitäisi ilman rata-ajoja kyetä. On hyvä, että viime aikoina on tehty avauksia todellisten kulutuslukemien ilmoittamisesta, sillä nykyisellään tarjolla on kuskeille vain huonoa omatuntoa ja ihmetystä. A3 e-tron on ihan ok. Se ei valitettavasti tässä tapauksessa ole kovinkaan suuri kohteliaisuus. Audin nimi ja auton moderni ulkomuoto antoivat odottaa enemmän, vaikka Audin keskiluokkaisemmasta mallista onkin kyse. Kun ajaminen tarjoaa pari ikävää yllätystä rengasmelun kasvaessa ja tankin huvetessa, ei lopullinen kokemus ole kovinkaan mairitteleva. Hybridiluksusta saadakseen täytyy siis ainakin toistaiseksi siirtyä astetta kalliimpaan hintaluokkaan.TEKSTI: EERO LAITILAKUVAT: TOPI RANTA
nwdb