03.08.2023

Canyon Endurance:ON7 sähköavusteisen maantiepyörän esittely

Osoite kopioitu

Kirjoitin aiemmin taloutemme toisen sähköavusteisen katupyörän, Canyon Roadlite:ON koeajosta raportin huhtikuussa 2023. Tuon kirjoituksen ohessa käsittelin mm sitä, miksi aiempien jousitettujen sähkömaastopyörien sijaan nyt meillä on kaksi sähköavusteista katupyörää. Tässä kirjoituksessa esittelen maantiepyörä Canyon Endurance:ON7:n.

Canyon Bicycles on saksalainen pyörämerkki

Canyon on saksalainen pyörämerkki, joka on saanut alkunsa 1985, mutta ensimmäiset Canyon-merkkiset pyörät tulivat markkinoille vasta vuonna 1996. Canyon valmistaa pyöriä laajalla skaalalla ja niitä nähdään myös erilaisissa kilpailuissa. Itse sain muutamalta Canyoneja aiemmin tai edelleen omistavilta ystäviltä positiivisia kommentteja merkin tuotteista, muuta aiempaa tietämystä saati mitään aiempaa kokemusta itsellä ei ole.

Pyörä tilattiin Canyonin nettisivuilta, enkä edes tullut selvittäneeksi olisiko niitä voinut muualta ostaa. Huoltoverkostoa löytyy myös Suomesta ja läheltä kotiammekin. Tällä kertaa meidän tilaukseen valikoitui Endurance:ON 7, mikä luokitellaan Canyonin sivuilla maantiepyöräksi kippurasarvineen ja tiukalla ohjausgeometrialla sekä kapeilla katurenkailla. Pyörä tuli erittäin tarkoin tilausvahvistuksen lupaamassa aikataulussa. Tämäkin pyörä on nyt myös näkyvissä luomani Canyon tilin pyörävarastossani. Tuo Canyonin pyörätalli on oivallinen seikka, koska siellä on tallessa pyörän sarjanumero ja sen kautta pystyy tilaamaan juuri omaan pyörään sopivia kulutusosia sekä tarvikkeita.

Canyon Endurance:ON7 -pyörän geometria ja mitat

Canyon Endurance:ON7 -sähköpyörä on valmistajan sivuston mukaan päällystetyilä teillä ajamiseen tarkoitettu katupyörä. Pyörä on kompaktin kokoinen ja kevyt. Meidän pyörä on noin 174 - 182 cm pituiselle henkilölle mitoitettu M-koko. Itse olen 176 cm ja koin pyörän mukana tulleella 10 cm stemmillä sen reach-mitan liian suureksi itselle. Muokkasimmekin pyörää vaihtamalla siihen 4,5 cm stemmin, jolloin myös minua hieman lyhyempi vaimoni pystyy sillä ajamana mukavammin. 

Ajokuntoinen alumiinirunkoinen ja hiilikuituisella etuhaarukalla varustettu pyörä painaa 15,2 kg, mikä on ajossa tuntuvasti vähemmän kuin aiempi Haibike-maasturimme yli 23 kg. Toisaalta taasen painoa on taasen paljon verrattuna Canyonin vastaavaan luomu-pyörään, eli Canyon 7:aan, joka painaa vain 9,2 kg.

Miksi ei jousitettua pyörää, kun aiemmat ovat olleet?

Minulta on jo kysyttykin, että miksi ei vähintään etujousitettua tai jopa täpäriä? Olen haaveillut jo pidempään sähköavusteisesta katupyörästä ja valitsin nyt sellaisen ostaessani mieluummin keveyttä kuin joustot. Lisäksi aiemmat kokemukset joustokeuloista sekä takajousituksista puolsivat katupyörästä näiden osien pois jättämiseen. Olen kokenut halvimmat joustokeulat hiukan turhan huonosti toimiviksi sekä lähes huoltamattomissa oleviksi. Halusin siis keveyden lisäksi etu- ja takahaarukkaan jousituksen puuttumisella huoltovapautta sekä laatua.

Fazua Evation Ride 50 -sähköistä Pedelec -voimaa pyöräilyyn

Fazua on vuodesta 2013 alkaen valmistanut intohimolla sähköistyksiä polkupyöriin. Fazua Evation Ride 50 on yksi valmistajan sähköpyörien voimalinjoista. Tehoa tämä voimalinja tuottaa polkemisen avuksi enimmillään 250 W / 55 Nm. Kyseessä on Pedelec -keskiömoottori, eli moottori tunnistaa polkijan poljinvoimaa ja tuottaa lisäapua tarpeen mukaisesti. 

Avustustehoja on käytettävissä kolme, tai sitten voi ajaa ilman avustusta myös moottori paikallaan. Vaikka Fazuan tuottama maksimivääntö jää nykyisten (usein noin 70 Nm) tehokkaimpien sähkömoottoreiden tasoa alemmas, on suurin avustusteho meidän käyttöön käytännössä tarpeeton. Ajoimme aiemmilla Haibikeillakin useimmiten kahdella matalimmalla avustusteholla ja kapearenkaisella hyvinrullaavalla ketterällä maantiepyörällä myös ajovastukset ovat pienemmät.

Fazua-moottorin erikoisuutena mahdollisuus ajaa myös ilman moottorin ja akuston painoa

Fazua-moottoristen sähköpyörien erikoisuus on kuitenkin mahdollisuus ajaa niitä luomuna, ilman akuston sekä moottorin lisäpainoa. Fazuan moottori sekä akku lähtevät kätevästi lukon avattua kokonaisena pakettina pois ja niiden tilalle voin laittaa erikseen tilaamani Fazuan kuljetuskotelon. Tuo kuljetuskotelo laitetaan akku- ja voimansiirtopaketin tilalle, jolloin pyörä kevenee noin 4,6 kg:n verran ja painaa noin 10,6 kg ns luomuajossa. Eli enää 1,4 kg enemmän, mikä toki on suhteellisesti jo iso ero.

Vaikka Canyon merkkinä ja valmistajana on saksalainen, lukee pyörässämme rungossa sarjanumeron viereässä made in Cambodia. 

Akun ja moottorin irroitus ja tilalle kuljetuskotelo

Canyon Endurance:ON7 kompenentit

Uskoisin, että tämän sähköpyörän komponentit ovat meidän käyttöömme riittävät kaikilta osin. Listaan niitä tähän. 

  • Runko on alumiinia
  • Paino: 15,22 kg vs luomu 9,2 kg
  • Etuhaarukka: Canyon FK0074 hiilikuitu
  • Voimansiirto: Shimano GRX RX812 GS molemmissa (pitkä häkki). Kyseessä on muidenkin käyttäjien kommenttien mukaan laatusarja.
  • Takaratas: Shimano SLX M7000 11-42 11s
  • Kampisarja: Samox EC38 48T
  • Pyörän mukana tulleet suhteellisen asialliset flättipolkimet vaihdettiin hetimiten Crankbrothers Doubleshot 1 -polkimiin, joissa on toisella puolella lukot ja toisella puolella flätit. Näihin olemme tottuneet pyörissä, joilla ajetaan kaupunki- sekä matka-ajoa.
  • Ketju: KMX X11-93
  • Jarru/vaihdekahvat: Shimano RX600 2s ja Shimano GRX RX600 11s
  • Jarruleyt Shimano RT70 160mm
  • Kiekot: DT Swiss HG 1800 Spline, center lock jarrulevyn kiinnitys
  • Rengas: Schwalbe e-One Evolution 32mm
  • Satula ja tolppa: Canyon SP-41 CF, alumiini satulatolppa 30,9mm
  • Lisävarusteet: juomapulloteline, kännykkäteline ohjaustangossa ja kombopolkimet.

Pyörän kokoaminen

Pyörä toimitettiin DHL:n toimesta ja viimeisen mailin huolehti Suomen Posti kotiin ovelle asti. Kuljetuslaatikosta purkuun sekä kokoamiseen olisi ollut hyvät ohjeet sekä videotkin, mutta eihän niitä tullut katsottua, joten kokoaminen sujui muutaman pyörän kokoamisen kokemuksella intuitiivisesti helpolla. Ensin kuljetuslaatikosta irtotavaroita ja laatikoita pois, sitten pyörä poikittain kuljetuslaatikon päälle, jossa ojaintangon, satulan, polkimien sekä renkaiden kiinnitys. Akun latauduttua pyörä olikin jo valmis ajolle.

Ensimmäiset ajokokemukset

Ensimmäiset koeajot tein lyhyellä Pyhäjärven kierroksella, josta kertyy matkaa noin 23 km. Totesin heti alkumetreillä tämänkin Canyonin olevan erittäin tukevan rakenteeltaan. Mitään ylimääräisiä kolahduksia, notkahduksia tai muuta vastaavaa ei tunnu, vaan kaikki on jämäkän napakkaa. 

Ohjausgeometria oli ensialkuun erittäin nopean tuntuinen. Ensimmäisellä lenkillä tuntui ajo pitkästä aikaa kippurasarvilla jopa huteralta. Ajogeometria oli myös omalle vartalolleni sittenkin hieman liian makaava ja etäisyys satulasta ohjaustankoon oli muutamia senttejä epämiellyttävän pitkä. Muutaman vastaavan lenkin ajettuani päädyin tilaamaan pyörään aluperäisen 10cm pitkän stemmin tilalle 4 cm pituisen stemmin. 

Fazua-voimansiirron säätöyksikkö on viistoputken yläpäässä, joten sen käyttö oli ollut syytä opetella jo ennen koeajoa. Keskeltä sekunnin painallus käynnistää avustuksen tai sammuttaa sen kokonaan . Vasemman puolen hipaisukohtaa ylhäältä painaessa avustustaso kasvaa ja alapuolelta pienenee. Avustustasoja on kolme, tai sitten voi ajaa ilman avustusta. Ensimmäisillä kilometreillä oli tunne, että tehonsäätöä käyttääkseen pitää pysähtyä, mutta muutaman kokeellisen säätötoimenjälkeen siihen jo tottui. Avustuksen tehon tarkistuksen koin kuitenkin auringon paisteessa ajaessa turhan vaikeaksi ajon aikana. Mitään ohjaustangossa olevaa säätö- ja mittariyksikköähän tässä pyörässä ei ole vakiona. Kännykkä ohjaustangon telineessä toimii ajotietokoneen näyttönä.

Odotusarvojenkin mukaisesti pyörä on kevyt polkea myös ilman avustusta ja tasaisilla osuuksilla tuli poljettua enimmäkseen yli 25 km/h, eli avustus oli jo lakannut. Kahdella pienimmällä avustustasolla avustuksen loppumista ei käytännössä edes huomaa, koska pyörä rullaa niin kevyesti ilman avustustakin. Suurin avustustaso on aiempien Haibike-pyöriemmekin tavoin jo epäluonnollisen tuntuisen voimakas.

Vielä en kaduilla ole ajanut niin jyrkkää ja pitkää ylämäkeä, etten jaksaisi tällä ajaa sen päälle. Pisimmät jyrkät kyllä laittavat kunnon koitokselle. Pääosin olen nyt tottunut ajamaan matalimmalla, eli vihreällä avustasolla. Se avustaa käytännössä maksimissaan noin 110 W:n teholla.

Pyörä toimitettiin kohtalaisen menettelevillä flättipolkimilla, mutta tilasimme siihen jo käyttöönottovaiheessa asennettavaksi Crancbrohtersin Double Shot 1 hybrid -polkimet, joissa on toisella puolella lukot ja toisella puolella flätit. Nämä ovat käytännöllinen yhdistelmä koska kotoa lähtiessä ja sinne palatessa on aina jonkin matkaa tiuhaankin keskeytyksiä sisältäviä teitä, mutta toisaalta taasen sitten baanan auettua on mukavampi vetää pitkää kovaa lukkopolkimilla.

Jarrut toimivat yhden tai kahden sormen puristuksella kohtalaisella puristusteholla, vaikka aiempia maastureissa käyttämiäni Maguroita tuntuvasti enemmän voimaa tarvitaankin. Jarruvoiman säätäminen on myös erittäin loogisen tuntuista. Jostain syystä Endurancen etujarru voimakkaissa jarrutuksissa aivan nypyttää hyvin vienosti, toisin kuin taloutemme toisessa Canyonissa. Ohjausakselin säätäminen ei sitä poistanut, eikä tuo tunnu siltä, miltä yleensä tuntuu kiero jarrulevy. Luokittelen sen nyt ominaisuudeksi, jonka kanssa eläminen ei tuota kuitenkaan minkäänlaista merkittävää vaivaa.

Heti ensilenkeillä satula tuntui olevan mukavasti päin persettä, eli näyttäisi siltä, ettei ole tarvetta lähteä vaihtamaan sopivampaa istuinta.

Miksi katupyörään pedelec sähköavustus?

Olen myös saanut jo kuulla, että ei maantiepyörässä kuulu olla sähköavustusta. Ensimmäisille IG-kuvilleni naureskeltiin harrastuneiden pyöräilijoiden keskuudessa. Joidenkin mielestä koko maantiepyörän idea on pilattu nyt. Harrastuneemmat ja parempikuntoiset saavat olla puolestani tuota mieltä, mutta itse pari vuotta vuosisadan jälkimmäisellä puoliskolla pelkkää massakautta jälleen kerran eläneenä joudun toteamaan, että sähköavustus on katupyörässäkin se syy, miksi tulee edes lähdettyä pyörälenkille. 

Ajoin hiljattain Endurancellamme Tampereelta Pyhäjärven ympäri, eli hieman 86,11 km pituisen lenkin 3 tunnin ja 49 minuutin ajoajalla. Kokeneille ja hyväkuntoisille katupyöräilijoille tuo matka ei ole mikään suoritus ja keskinopeus on onneton luomupyörälläkin. Minulle se oli hieno suoritus, josta en olisi selvinnyt mitenkään ilman sähköavustusta. 

Vaikka pyörän akku on vain 252 Wh:n energiasisällön omaava ja valmistaja lupailee sille 120 km toimintamatkaa, se riitti jopa minunkaltaisella huonokuntoisella tuon lenkin avustustarpeisiin. Tuolla lenkillä akku kului 98 prosentista kahteen prosenttiin. Tosin avustuksen taso laski jonkin verran noin 8-10% varaustason kohdalla. Hyväkuntoisella polkijalla akku olisi riittänyt huomattavasti pidempään, koska avustu lakkaa aina 25 km/h nopeudessa.

Isommaksi ongelmaksi näin pitkällä lenkillä tuli kännykän akun riittämättömyys. Käytin siinä Fazua Rider -nimistä sovellusta ajotietokoneena sekä navigaattorina ja reitin tallentajana. En päässyt lähtemään liikenteeseen kännykän akku täynnä, enkä myöskään älynnyt lähtiessä laittaa sitä virransäästötilaan. Jo noin 60 kilometrin kohdalla kännykän akku oli niin tyhjä, että pidin sitä loppumatkan näyttökin sammutettuna, jotta saisin edes kellolla tallennettua tarkemman ajoreitin. 

Sähköauvustus on myös syy lähteä seuraavankin kerran pyörälenkille, koska tiedän, etteivät ensimmäiset pitkät ylämäet tai vastatuuleen tehdyt paluumatkaosuudet tappa minua sydänkohtaukseen. Jo aiempien sähköpyörien kokemuksella tiedän, että sähköavustus myös pidentää ajolenkkien pituutta ja kestoa tuntuvasti, eli parantaa kuntoa nopeammin ja minulle oikealla tavalla. En todellakaan millään luomupyörällä olisi missään tapauksessa ajanut taukoineen noin neljän tunnin ja lähes 90 km ajolenkkiä. Nyt sain siitäkin nauttia.

Keskiömoottorinen Pedelec vai napamoottori avustamaan polkupyörää? Valinta tämän osalta oli jälleen puhtaasti kokemuspohjainen. Olen kokenut Pedelecit itselle mielekkäämmäksi, jotenkin enemmän polkupyörämäisiksi, kuin napamoottorit. En myöskään kaipaa peukalokahvaa painamalla tapahtuvaa mopomaista ajoa, jota monet keskiömoottorisella pyöräilevät haluavat.  

Iäkkäässä kaupunkiasunnossa sähköpyöräilyn erityispiirteitä

Saimme noin vuosi sitten karvaan opetuksen sähköpyörien säilyttämisestä kaupunkikodissamme, kun molemmat Haibiket lähtivat sisäpihalta varkaiden mukaan. Mikään lukko ei pidätellyt, vaan toisen pyörän mukaan lähti kokonainen pyörätelinekin, koska se oli ollut helpompi ottaa vähin äänin kyytiin. Nyt säilytämme kahta Canyon pyöräämme kotona 4. kerroksessa toimistohuoneemme nurkassa.

Vanhassa talossa kuitenkin hissi on pieni ja tästä syystä etujousitettu saati täysjousitettu maastopyörä eivät sopineet hissiin. Siinä on myös yksi syy, miksi pyörämme ovat nyt jousittamattomia katupyöriä. M-kokoinen Endurance:ON7 mahtuu hissiin helposti, mutta se on myös kohtalaisen vaivaton kantaa ylös ja alas rappusiakin. Kompaktimman kokonsa ansiosta pyörä on myös kohtalaisen helppo varastoida kotona sisällä.

Lataaminen

Itselle ehkä ainoa pettymys, mitä en älynnyt etukäteen selvittää, on ettei akkua voi ladata sen ollessa paikallaan pyörässä.

Tyhjästä täyteen lataaminen estää 3-4 tuntia ja akku riittänee meidän käytössä parin - kolmen päivän tarpeisiin, mutta kätännössä latausta tullaan tekemään lähes päivittäin ajokertojen lomassa. Laturi on aiempiin Haibikeissä olleisiin latureihin verrattuna kevyt, joten senkin mukaan ottaminen on pieni vaiva, jos päädymme jälleen esimerkiksi Saariston rengasreitin kaltaisille useamman päivän kestoisille nautiskelupyöräretkille.

Yhteenveto

Pyörän listahinta oli ostohetkellä hieman yli 3000 euroa toimituskuluineen. Onko tuo paljon pyörästä? No onhan se ihan hemmetin paljon pyörästä, myös sähköpyörästä. Emme haluamaamme pyörää kuitenkaan merkittävästi halvemmallakaan löytäneet.

Ensivaikutelma pyörästä on sen erittäin hyvä. Canyon Endurance:ON7 tulee palvelemaan varmasti meillä hyvin harrastepyöräilyn merkeissä. Kurapoluille saati alamäkeen näillä vehkeillä ei ole mitään asiaa. Sinne on aivan eri pyörät.

 

 

 

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Endurance:ON7 Fazua sähköpolkupyörä

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb