Sähköautoileva motoristi
Sähköautoileva motoristi kirjoitukset
Uusimmat kommentit
Moro,
kun ilmoitetaan toimintamatka, on se täydestä tyhjäksi tietenkin. Olisin toki voinut pysähtyä vaikka 300 km kohdalla tai 310 km kohdalla lataamaan.
Näin se menee.
Et kai kuitenkaan aja täysin tyhjäksi?
Ja ei kai aina akku ole 100 % ladattu?
Uusi Elroc ei päässyt TM:n talvitestissä, tosin aikakylmässä, kuin 282 km kun akku ajettiin täydestä tyhjäksi. Sinin vanha volski on siis parempi! Ei kannata vaihtaa uuteen.
Moi,
Suotta ihmettelet, kun akusta on noin 69-70 kWh todellisuudessa käytettävissä.
Taas ihmettelen toimintamatka 325 km?
67 kwh akunkapasiteetti, keskikulutus 21,2 kwh.
Minun matematiikalla luvut eivät täsmää.
Moi,
ei vaan oltiin Kolilla. Ei edes käyty Tahkolla. Ikävästi olin kirjoittaessa kirjoittanut muutaman kerran vahingossa Tahko, mutta koitin nyt ne korjata pois.
Olimme siis Kolilla.
Kiitos huomiosta.
Olitte siis Tahkolla eka yön ja sitten seuraavana aamuna ajoitte Kolille?
Luin jutun (hyvän) lasit päässä uudestaan ja ymmärsin että kyseessä todellakin keskiarvo. Ei ole sähköautoa vielä hankittuna ja pikalatauksen hinta oli tuntematon käsite. Kiitos ja anteeksi ??
Jos kerran 31% on ladattu DC- laturilla n. 21c/kW niin onko AC-lataus 79% saman hintaista? Kuvittelisin että kotilataus on pääsääntöisesti halvempaa.
Keijon kommenttiin katsastustiloista...sähköautoja muita kuin tesloja Suomessa varmaan lukumääräisesti katsastusiässä aika vähän verrattuna polttomoottorikäyttöisiin autoihin.
Britit uutisoivat katsastustulosten perusteella, että sähköautot ovat yhtä hyviä kuin muut hyandai oli toiseksi paras teslan jälkeen. Niitä katsastettu muistaakseni 92 kpl. Diesel volskeja 1,5 miljoonaa. Voiko näiden lukujen perusteella tehdä järkeviä johtopäätöksiä?
Suotta pelkäsit tilastoja. Kuten kirjoitit: "Vuonna 2023 katsastetuista käyttöönottovuoden 2019 sähköautoista 1717 kpl, eli 49,4 % oli Tesloja ja niiden katsastuksista peräti 28,84 prosenttia oli hylätty."
Pienellä laskuharjoituksella selviää, että kun tiedetään tuo Teslojen osuus ja niiden hylkäysprosentti sekä kaikkien sähköautojen hylkäysprosentti (16,8%), niin muiden sähköautojen kuin Teslojen hylkäysprosentti on n. 5 %. Sehän on siis alle kaikkien henkilöautojen keskiarvon.