Sähköautoileva motoristi
Sähköautoileva motoristi kirjoitukset
Uusimmat kommentit
Voisiko kyseessä olla vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin yhdistelmä? Jos vakkarin laittaa ratin nappulasta päälle, auto laittaa samalla myös kaistavahdin päälle. Minä en henkilökohtaisesti pidä tästä ratkaisusta, mutta tässä auttaa kun painaa vakkarin laittamisen jälkeen kerran kaistavahdin nappulaa ratista. Eli sitä samaa nappulaa, mitä pitkään painamalla saa kaistavahdin pois päältä. Vakkari jää päälle, mutta kaistavahti ei ole enää käytössä. Näin olen ajanut ongelmitta jo monet reissut ilman ongelmia.
Moi ja kiitos hyvästä kommentista. Just noin otin sen kaistavahdin pois käytöstä, mutta ilmeisesti meni jotenkin pieleen, koska jatkoi edelleen vikurointia.
Hyvä arvio! Muutama kommentti kirjoittajan pyynnöstä ja muutama pyytämättä:
-Kaistavahdin saa pois päältä pitämällä ratissa sijaitsevaa pikanäppäintä pohjassa muutaman sekunnin. Kaistavahtia ei voi suositella millään autolla talvella, eikä tämä ole poikkeus.
-Valot ovat perushyvät eikä niissä ole ollut valittamista, vaikka olenkin samaa mieltä matriisivalojen puutteesta. Tässä parantamisen varaa, edes lisävarusteena.
-Latauskäyrä on esilämmitetyllä akulla iltapäivälehden toimittajan sanoin "lataussuora" eli 10-70% latautuu alusta loppuun maksimiteholla noin 125-130kW ja senkin jälkeen vielä ihan ok aina 80% tasolle. Minä en omassa käytössä näe tarvetta tuosta reilusti parempaan lataustehoon, ainakaan suhteessa siitä maksettavaan lisähintaan, mutta jokainen arvioi suorituksen oman tarpeen mukaan.
-Minun mielestä hinnan ja laadun vertailu muihin autoihin GT-linen kanssa ei ole järkevää, sillä tuo varustelutaso tuo mukanaan lähinnä kosmeettisia lisäyksiä. Parempi vertailukohta olisi Earth-varustelutaso isompiakkuisena noin 43 000€ hinnalla, missä on mukana jo kaikki oleellinen kuten lämpöpumppu. Siinä on minun mielestä paras hinnan ja laadun suhde.
-Melutasoon en ole itse kiinnittänyt huomiota, mutta en epäile etteikö siinä olisi parantamista.
Moi ToivoMartti,
kiitos kysymyksestä. Ovien avautuminen on toiminut neljä vuotta lähes poikkeuksetta hyvin. Ovikahvan napista lukittuminen sen sijaan ei toimi yhtä suurella varmuudella. Samaa mieltä, saisi toimia paremmin ja myös siten että lukittuu aina itsestään kun autolta poistuu avainten kanssa. Tokihan se ominaisuus olisi koodattavissa OBD11 avulla.
Onko ID4 autossasi ollut ongelmia ”avaimettoman” oven lukituksen kanssa? Minulla vm 2021 (?) lukitus toimii todella satunnaisesti. Samaa vikaa olen kuullut ilmenneen jopa tämän vuoden ID4 malleissa. Autokauppias sanoi sen olevan ”tyypillistä”! Miksi tuollainen pitäisi hyväksyä 50-60000 € maksavalle autolle takuuaikana?
Adrenaline-paketti maksaa hinnaston mukaan vain puolet jutussa ilmoitetusta.
Moi,
Autossa oli jonkun aikaa rahoitus niin pienellä korolla, että sain sijoittamalla rahat sijoittamalla monikymmenkertaisen tuoton sillä aikaa kun rahoitusta pidin. En kuitenkaan negatiivisena kuluna viitsinyt sijoituksien tuottoja viitsinyt auton kuluihin kohdentaa.
Ostitko auton käteisellä, kun rahoituskustannuksia ei ollut lainkaan?
Polttomoottori autojen kohdalla tyypillisesti ajatellaan, että 6 vuoden ikään tullessa suurin arvonaleneminen on jo tapahtunut ja sen ikäinen käytetty auto olisi tästä näkökulmasta hyvä ostaa. Onko sähköautoilla vastaavaa ilmiötä vai tapahtuuko isoin pudotus arvossa jo ennen 6v ikää, kun teknologia ja akut kehittyvät niin nopeasti? Uutta autoa en ostaisi koska se on niin kallista, mutta käytetty sähköauto voisi kyllä kiinnostaa.
Aika hinnaikkaita sähköautoja!
2023 Suomessa ostettujen sähköautojen keskihinta 56 000 euroa, bensiinikäyttöisten 30 000 euroa.
Sähköautoja mainostetaan kestävyyden osalta yksinkertaisella tekniikalla.
Eikö keskihintojen pitäisi olla toisinpäin?
Moi Bike,
Kyseessä ihan ajovalot. Se tavaratilan-sana oli joku kirjoituksessa jäänyt virhe. Kiitos huomiosta, korjasin tekstin.