07.11.2023
MG4 Standard -sähköauton koeajoraportti
Kävin marraskuun alun kosteassa harmaudessa koeajamassa myös MG4 Standard -sähköauton. Pääsin tätäkin kokeilemaan samalla moottoritieosuudella ja samoissa keliolosuhteissa, millä olen jo aiemmin ehtinyt testaamaan oman ID.4:n, Tesla Model 3:n päivittyneen version sekä BMW i5 M60:sen. Sinänsä mielenkiintoinen koeajoviikko, että koeajamieni autojen hintahaarukka on peräti noin 86 000 euroa! Ja nyt tämä on siis se edullisemman pään auto, eikä todellakaan huono, päin vastoin. Iso positiivinen yllätys perusautoksi.
Kompakti hatchback tarjoilee kokoluokkaan sopivat tilat sisällä
MG4 näyttää kompaktilta pystyperäiseltä perusautolta, eikä pullistele, eikä hienostele turhia, vaan näyttää toimivalta. Teen vertailua ID.3:een ja Golfiin, joista ainakin jälkimmäistä on pidetty vuosikausia mittapuuna tämän kokoluokan autoille.
- Pituudet: MG4 4287 mm, Golf 4284 mm, ID.3 4261 mm, eli kaikki autot käytännössä saman pituisia
- Leveydet: MG4 1836 mm, Golf 1789 mm, ID.3 1809 mm, eli Golf on kahta muuta hieman kapeampi
- Korkeudet: MG4 1504 mm, Golf 1480 mm, ID.3 1562 mm, eli Golf on kahta muuta matalampi
- Akselivälit: MG4 2705 mm, Golf 2619 mm, ID.3 2770 mm, eli Golfissa lyhyin akseliväli
- Omapainot: MG4 1710 kg, Golf 1378 kg, ID.3 1815 kg, eli sähköautot ovat nelisen sataa kiloa painavampia
- Tavaratilat: MG4 363 litraa, Golf 380 litraa, ID.3 385 litraa, eli missään autossa ei ole kovin suurta tavaratilaa.
- MG4:lle on rekisteröity 500 kg vetomassa. ID.3:lle ei lainkaan. Golfilla vetomassa on tietääkseni jarrullisella enemmän, jotain noin 1400 - 1700kg -luokkaa.
Sisätilassa kuljettajan paikalla MG4:ssä on kokoiselleni 176cm miehelle riittävästi tilaa. Istuimen manuaalisäädöillä sekä ratinsäädöillä sai kohtalaisen istuma-asennon. Istuimen istuinosa on lyhyt ja tässä autossa jään kaipaamaan reisitukea. Muutoin kuljettajan paikalla on ihan ok oltavat. Tilantuntu on vertailuun valitsemaani ID.3:a hieman pienempi, mutta Golfia avarampi. Takana jalkatilaa on niukalti, kun olen säätänyt etuistuimen itselleni sopivaksi, mutta suunnilleen Golfin luokkaa ja selkäesti ID.3:a vähemmän. Istuimen leveys on mielestäni tyypillinen kokoluokan autoille.
Standardin istuinten kangasverhoilu on ihan mukiinmenevän näköinen, mutta jotenkin materiaali herättää epäilyksen sen puhtaana pysymisestä ja pitämisestä sekä ajan kestosta. Ihmiset aina puhuvat ja kirjoittelevat ämpärimuovisesta kojelaudasta tai muusta, mutta ainakin minun silmiini MG4:n kojelauta ja muut pinnat ovat ihan asiallisia.
Tavaratila on kokoluokassaan melko tyypillisen kokoinen. Tilan muotoilu on selkeä ja hatchback-perän ansiosta hattuhyllyn pois jättämällä autossa kulkee myös korkeampaa lastausta tai esimerkiksi koirat takakontissa. Etutilassa ei ole MG4:ssä tavaratilaa, kuten ei ole ID.3:ssa tai Golfissakaan.
Hyvä ja hiljainen auto kokoluokassaan
Lyhyt tutustuminen ajotietokoneeseen sekä mittariston toimintaan riittää. Tämä tarjoaa peruasiat, mitä autossa tarvitaan. Ei ehkä mitään ylimääräistä hienoutta. Samalla yksinkertaisuus on tehnyt sen, että halutut toiminnot löytyvät kohtuullisen vaivatta. Mittariston ajotiedot sain nollattua, kun älysin ensin ratin oikeanpuolen hipaisunäppäinten näköisistä siirtää näytön "kursorin" keskimmäiseen kohtaansa ja sitten painoin mittaristossa neuvottua ratin oikeanpuoleista isoa nappia hetken aikaa. Ajotietokoneesta säädin radiosta mieleisen kanavan soimaan. Olen lukenut jonkin verran MG:n musiikkitoistinlaitteiden kehnoutta, mutta itselle välittyi, että tämähän on ihan soittava rammari. Ei tarjoile hifisteille kultaa eikä edes hopeaa korviin, mutta kyllä sieltä radio kuului. Eli ei muuta kuin tuvavyö kiinni ja baanalle.
Autoa ei tarvitse käynnistää erikseen napista ja poistuttaessa riittää P-napin painaminen ja kun auto lukitaan, se sammuttaa itsensä valmiustilasta. Ajosuunta valitaan keskikonsolin ulokkeen päällä olevasta isosta kiekosta kiertämällä. Kiekon tuntuma antoi hieman vastetta kääntämiselle, mutta muutaman käyttökerran jälkeen sekin tuntui luontevalta.
Auto ryömii ja liikkuu hitaissa parkkipaikan pyörityksissä miellyttävän tuntuisesti. Ajolenkin alussa olevassa kaupunkiliikenteen osuudessa totesin jo voimavarojen olevan vähintään riittävät ja MG kulki ketterän oloisesti. Kaupunkeihin ja taajamiin oivallinen kulkuneuvo tämä. Kun viimeaikoina on ollut verrokkeina ajossa huomattavasti kalliimman luokan autoja, joissa kaikissa on erinomainen jousitusmukavuus, jäi MG4:n kokemus niiden alapuolelle. Jousitus tuntuu hieman töksäyttelevän töyssyissä, mutta ei mielestäni koko- ja hintaluokkaan nähden mitenkään poikkeuksellisen paljon.
Suuntasin jälleen Tampereelta koeajoni Helsinkiin vievälle moottoritielle ja käännyin Toijalan ABC:n kohdalla takaisin. Moottoritielle kiihdyttäessä tuli uskomus, että kerrottu 7,7 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen pitää paikkaansa ja kihdyttäminen märällä sekä puiden lehtien kuravelliä täynnä olevalla tiellä sai myös luistoneston hetkittäin tekemään töitään takavetoisen auton renkaiden pidon eteen. Kiihdytys kuitenkin sujui hienosti vailla mitään dramaattisia luistoja.
Ulkoisella navigaattorilla nopeutta tarkistaen kiihdytin nopeuden tasan 100 km/h nopeuteen, eli suurimpaan sallittuun talvinopeusrajoituksen nopeuteen. Sitten seurasi tämän koeajon suurin hämmennys, MG4 Standard on yllättävän hiljainen auto! Olen mittaillut aivan lähettäisinä aikoina moottoritiellä välillä Ideaparkin liittymä - ABC Toijalan liittymä - Ideaparkin liittymä, eli noin 45 km edestakaisella matkalla eri autojen kulutuksia ja melua. Melun mittamisessa on erittäin epätieteellinen AppleWatch-menetelmä, mutta tie, keli, ajonpeus sekä käytännössä olosuhteet on vakioitu mittauskerroilla. Tien pinta on karheaa asfalttia ja kaikissa autoissa oli alla kitkarenkaat.
MG4:n melutaso mittaustielläni vaihteli 65 dB ja 67 dB välillä. Minulla ei ole tähän valitettavasti käytettävissä Golfin tai ID.3:n tietoja, mutta muutama muu aika eri tyyppinen auto toki on. Oma ID.4 antoi lukemia 64 dB ja 66 dB väliltä, mikä on jo hyvin mielekkään hiljainen auto. Uudistunut Tesla Model 3 Highland antoi lukemia 63 dB ja 64 dB välillä. BMW i5 M60 olikin sitten jo kuin kuiskaus ja antoi lukemia 61 dB ja 63 dB väliltä.
Nuo melumittausverrokit ovat aivan eri sarjan autoja myös hinnaltaan. Hintaero kalleimpaan i5 M60 on lähes 90 000 euroa, mutta MG4 oli suurin positiivinen yllättäjä. Kuitenkin melujen tunteessa on eroa kalliimpen autojen eduksi. MG:ssä on joukon ainoana yksinkertaiset lasit, muissa tuplalasit ympäriinsä. Tämä ja ehkä joku muu ovien äänieristyksen määrän tai laadun ero teki sen, että MG:n melutaso vaihteli enemmän. Tienpinnan muutokset ja ohittavat tai ohitettavat autot aiheuttivat korvinkuullen selkeästi suuremman ja hiukan häiritsevämmän äänen.
Kokonaisuutena totean, että kyllä MG4:llä kelpaa ajella pidempääkin matkaa. Itselle pieni haitta olisi istuimen reistuen säädön puute pitkällä matkalla.
Maltillinen kulutus antaa kohtalaista toimintamatkaa pienemmälläkin akulla
MG4 Standardin WLTP-kulutus on 17 kWh / 100 km. Mittasin tarkoin 100 km/h ajamalla edestakaista ajoa keskikulutukseksi noin 44 km matkalta 19,2 kWh/100 km. Keli oli noin +5°C, tie oli kostea ja ei sadetta. Tuolla testilenkin kulutuksella MG4 Standard kulkisi 50,8 kWh:n nettokapasiteetin omaavalla LFP-akullaan noin 264 kilometriä. Standardissa lämmitykseen ja jäähdytykseen ei ole käytettävissä energiatehokkaampaa ilmalämpöpumppua, vaan lämmitys hoidetaan aina vastuksilla. Tuo saattaa nostaa talven pakkasilla ja kesän helteillä kulutusta joitain muita sähköautoja enemmän, mutta ei välttämättä. Nyt en kuitenkaan päässyt moisia kelejä kokeilemaan. Luxury-versiossa on 61,7 kWh:n akku, joten sen myötä toimintamatka on hieman pidempi.
Standard-version teho- tai suurteholatausasemalla toteutuva latausteho on saman auton Luxury-versiota matalampi. Maksimilataustehon kerrotaan olevan noin 88 kW ja 10 prosentista 80 prosenttiin auto latautuu noin 70 kW:n keskiteholla vähän reilussa puolessa tunnissa. (lähde: ev-database). MG4:ssä on myös Standard-versiossa akuston esilämmitys latausta varten, joten talvellakin on luvassa hyviä lataustehoja.
Peruslataus on Standard-versiossa yksivaiheinen max 6,6 kW:n tehoinen ja useimmissa omakotilataloissa olevien 3x25A pääsulakkeiden rajoittaessa enintään noin 1x16A, eli 3,6 kW:n tehoinen. Luxury tuo mukanaan kolmivaihelaturin ja 11 kW:n AC-lataustehon.
Vertailua Golfiin ja ID.3:een.
- ID.3 hinnat alkaen malli näyttää Suomessa olevan nyt Pro Business, jossa on 58 kWh:n nettokapasiteetti, eli noin 8 kWh enemmän kuin Standard MG4:ssä. ID.3 Pro Business WLTP-kulutus on 15,3 kWh/100 km. Samaisella koeajoreitillä en tosiaan nyt päässyt testaamaan ID.3:sta, mutta oma ID.4:ni kulutti 19,7 kWh/100km, eli 0,5 enemmän kuin MG4. Pidän uskottavana, että ID.3 olisi suoriutunut hieman MG:n kulutusta pienemmällä, joten sen toimintamatka ko kelissä olisi toteutunut noin 310 - 320 km pituisena, eli noin 50 km pidempänä kuin MG:n. ID.3 Pron suurin latausteho on 120 kW ja keskiteho 10 - 80 % välillä on noin 80 kW ja se myös sujuu noin puolessa tunnissa. ID.3:ssa ei kuitenkaan ole akuston esilämmitystä suurteholatausta varten, joten talvella se hidastuu tuntuvasti.
- Gofista tein autonrakentajalla maahantuojan sivuilla dieselistä version. Siinä on 45 litran tankki ja minulla ei ole syytä epäillä sille ilmoitettua 4,6 litran moottoritiekulutusta. Sillä kulutuksella auto kulkisi noin 1000 kilometriä yhdellä tankkauksella. Tankkaus sujuu joissain minutteissa, mutta kuljettaja on sidottu siksi aikaa letkua pitelemään. Polttoainetta on myös aina lähdettävä erikseen jostain hakemaan, koska harvalla on kotona itsestään tankkautumisen mahdollisuutta. Totuuden nimissä, esimerkiksi Tampereelta Utsjoelle diesel-Gofilla sujunee matkustajien normaalit tauot huomioiden 30 - 90 minuuttia nopeammin kuin MG4:llä.
Talvista kulutusta en päässyt kokeilemaan pakkasella, mutta käyttäjien raportoimana etenkin Standardin kulutus saattaa nousta runsaastikin talvella sisätilan ja akuston lämmittämise yhteisvaikutuksesta. Kulutus saattaa nousta esimerkiksi noin 30 kWh/100 km tasoille, jolloin toimintamatka jää alle 200 kilometrin.
Edullinen sähköautoksi
MG4 Standard on edullinen sähköautoksi ja etenkin koeajon kokemuksilla on helppo ymmärtää miksi ne ovat käyneet Hediniltä hyvin kaupaksi. MG4 Standard on ollut Suomessa myynnissä hinnat alkaen 27 900 euroa. Ajaminen on edullista ostamisesta alkaen. Moottoritietestini kulutuksella ja esimerkiksi minun kotilatauksen 13 snt/kWh hinnalla (sis kaiken, eli verot ja siirrot ym) liikenne-energian osalta ajaminen maksaisi noin 2,5 euroa. Julkisen suurteholataamisen esimerkiksi 33 snt/kWh hinnalla hintaa tulee noin 6,30 euroa ja peruslataus näiden kahden väliltä. MG4:ssä on kohtalaisen tiheä, polttomoottoriautomainen huolto-ohjelma, mistä tulee myös kuluja.
Vertailua Golfiin ja ID.3:een
- Rakentelin aivan perusvarusteisen ID.3:sen maahantuojan sivuilla ja auton hinnaksi tuli 43 690 euroa, eli noin 15 000 euroa MG4:ää enemmän. ID.3 kuluttanee hieman vähemmän ja sen huollot tehdään kahden vuoden välein, joten pientä säästöä niistä tulee ID:n ostajalla, mutta kokonaiskuluiltaan MG pysyy edullisempana
- Vastaavasti rakentelin Golfista diesel-version perusvarusteisena, eli halvimman mitä onnistuin ainakaan tällä hetkellä maahantjuojan sivuilla tekemään. Sille autolle hinnaksi muodostui 33 590 euroa, eli noin 5000 euroa MG4:ää enemmän. Lisäksi ajamisen liikenne-energia on heti alusta alkaen MG:lle lisää säästöä. Golfin WLTP-yhdistetty kulutus -lukemalla ja 2 euron litrahinnalla laskien polttoneste maksaa noin 9 euroa / 100 km.
Edullisen sähköauton käytettävyyttä lisää myös V2L-virran ulosotto erikseen myytävän lisävarusteen avulla. Autoa voi siis käyttää enintään 2,2 kW:n kuormituksella myös normaalin 230V sähkön varastona. Autolla voi vaikka sähköistää retkellä keittolevyn ja lämmitää telttaa sekä valaista työmaata.
Yhteenveto MG4 Standard -sähköautosta
Hediniltä ilmoittivat jokin aika sitten, että saivat Suomeen uuden 200 auton erän Luxyry-versioita, joiden hinnat alkavat ilmieisesti myös edulliselta 32 900 euron tasolta. Standardejakin näkyy olevan Hedinin sivustolla myynnissä edelleen. Tämä on monien suomalaisten kaipaama hinnat alkaen sähköauto. Jos olisin nyt ostamassa sähköautoa ja ajoni olisivat yhtään lähempänä keskivertotalouden alle 20 000 km vuodessa ja keskimäärin ei juuri koskaan yli 300 km kerta-ajoja, niin MG4 Luxury olisi erittäin kiinnostava vaihtoehto. Tai etenkin jos haussa olisi talouden kakkosautoksi uusi takuunalainen auto, vaikka nämä teknisesti ottaen käytettyinä myydäänkin. Noin 30 000 euron hinnalla pääsee heti nauttimaan edullisesta liikenne-energiasta ja auton peruasiat täyttävästä sähköautosta. Liikenne-energiassa pääsee helposti 5 - 10 euroa / 100 km säästöihin. Se on esimerkiksi 20 000 km vuodessa ajavalle jo 1000 - 2000 euroa vuosittain, eli 83 - 166 euroa kuukausittain säästöä liikenne-energiakuluissa. Miten MG4:n hinta kehittyy käytettynä? Ainakin edelliset edulliset sähkautot, eli Volkswagen Groupin ns tripletin autot pitivät hämmentävän hyvin hintansa. Uskoisin esimerkiksi vuoden ikäisenä ja noin 20 000 km ajettuna MG4:n olevan kiinnostavan auton edelleen vaikka 20 000 - 25 000 euron hinnoilla. Aika kuitenkin vasta näyttää hintakehityksen toteutuman.
Mielenkiintoiseksi tämän koeajon yhteenvedon tekee itselle ajatusleikki. Minkä tämän viikon aikana ajamistani sähköautoista ostaisin uutena? BMW i5 M60 yli 116 000 euron hintaan? Volkswagen ID.4 Pro Performance kaikilla varusteilla ja mm mukavalla DCC-jousituksella yli 60 000 euron hintaan? Vai erinomaisesti uudistuksessa parantuneen Teslan Model 3 LR:n noin 53 000 euron hintaan? Vaiko sittenkin MG4:stä Luxuryn noin 33 000 euron hintaan? Tarjoavatko kalliimmat autot jotain oikeasti merkityksellistä niin paljon enemmän, että sellaisia summia kannattaisi maksaa, kun auton tehtävä on toimia kulkuvälineenä, ei statussymbolina.
BMW i5 M60 hinnalla saa runsaasti ajamisen iloa. Silkinpehmeää kuiskauksen hiljaista kulkua ja suorituskykyä. Kuitenkin sillä hinnalla saisi myös kolme MG4:sta ja vielä jäisi rahaa ostaa vaikka pari laadukasta sähköfillariakin. Molempien autojen suorituskyky riittää joka tilanteeseen. Useimmille MG4 Luxuryn toimintamatka ja latautumisen nopeus riittävät kaikkiin realistisiin tarpeisiin. Tilaakin on useimmille tarpeeksi myös MG:ssä.
Varusteilla täyteen ladatun ID.4 Volkkarinkin hinnalla saa mukavaa kulkua ja MG:tä parempaa toimintamatkaa. Hinnalla saa kuitenkin myös melkein kaksi MG4 Luxuryä ja Standardeista jäisi vähän rahaakin käydä pari kertaa hyvin syömässä ulkona. Sama homma kuin Bemariin verratessa, suurimmalle osalle kaikilta osin edullisempi valinta riittää.
Tesla Model hinnalla saa ehkä yhden parhaista sähköautoista mitä markkinoilla on ja nyt päivityksen jälkeen mukavamman jousituksen sekä hiljentyneen kulun, mutta muyös yhden MG4 Luxuryn ja rahaa jää vielä parikymmentä tuhatta euroa johonkin lystikkääseen tai vaikka kasvamaan sijoittamalla.
Oma valintani näistä olisi nyt Model 3 LR, mutta sen taustalla on, että ajan noin 60 000 km vuodessa ja se koostuu enimmäkseen pitkistä matkoista, joten pidempi toimintamatka ja vielä parempi latautuminen ratkaisisivat. Myös ajomukavuus on hieman paremmalla tasolla. Onko se noin 20 000 euroa parempi, niin ei ehkä, mutta käytettävyys itselle olisi. Sen sijaan, jos olisi tarve ostaa kakkosautoa, niin MG4 Standardia olisi vaikea sivuuttaa.
Keskustelu
Kiitos mielenkiintoisesta koeajosta! Minua jäi ihmetyttämään maininta miten "ilmalämpöpumpun" puute vaikuttaa kulutuslukemiin helteellä. Onko MG:ssä jotenkin eroava systeemi kuin muissa autoissa, joissa käytetään ilmalämpöpumppua vain jäähdytykseen?
Kiitos koeajosta. Entäpä MG:n ruostesuojaus? Sitä on asiantuntijan mukaan kovasti kritisoitu.
Moi,
Epäilemättä samaa tasoa kuin suurimmassa osassa autoja ollut jo vuosikausia, eli pidän perusteltuna teettää asianmukaisen ruostesuojauksen.
Lisäksi ruostesuojaus voi laskea melutasoa edelleen, näin esim. Nirossa joka oli ennen suojausta varsinainen mökälaatikko.