21.02.2025
Uudistunut Tesla Model Y lyhyen koeajon raportti -tärkein uudistus vilkkuviiksi!

Kävin 21.2.2025 koeajamassa Vantaan Petikon Tesla liikkeestä uudistuneen Tesla Model Y:n, mikä kantaa versionimeä Uniper ja koeajamani yksilö mallinimen täydennystä Launch edition.
Tilavan SUV-auton ulkomuoto raikastunut
Model Y:n akseliväli 2890 mm sekä korkeus 1624 mm ovat ennallaan, mutta pituuteen 4790 mm ja leveyteen 1982 mm on tullut muutamat sentit lisää. Sisätilossa en pysty muuttuneita mittoja tunnistamaan mistään, vaan auto on edelleeen avaran tilava ja rekisteröity viidelle henkilölle. Lasikatto tuo lisää avaruuden tunnetta.
Keulan ja perän uusi muotoilu tuo kaivattua uudistusta ulkomuotoiluun ja nyt auto on minun silmiini onnistuneen näköinen kokonaisuus SUV-koriseksi. Kuten muutama muukin koejaaja, niin minäkin jäin miettimään alas laskettujen kovin pieniksi kutistuneiden ajovalojen todellista kyvykkyyttä. No, tulevat autolehtien testit sen tulevat mittaamaan.
Autona siis Model Y tarjoaa edelleen erinomaista käytettävyyttä sekä sisä- että tavaratiloissa perhekäyttöön.
Koeajon kokemukset
Minulla oli mahdollisuus vain lyhyeen 30 minuutin koeajoon, joten suuntasin pikaisen istuimen sekä ratin säätötoimenpiteen jälkeen kohti Kehä 3:sta. Autoliikeeen pihasta poistuessa kiittelin mielestäni tärkeintä uudistusta, nimittäin vaistomaisesti vasen käsi haki vilkun viiksestä ja sehän löytyi. Model 3 kaipaisi nyt pikaisesti tämän saman lisän.
Ensimmäisissä risteyksissä pääsin kokeilemaan toisen merkityksellisen uudistuksen ominaisuuksia, eli säädettävän regeneroinnin tasoja. Niitä tasoja on valitettavasti edelleen vain kaksi ja niidenkin väliltä vaihto pitää tehdä kankeasti auton ajotietokoneen kautta muutamalla painamisella. Havaintoni uudesta kevyemmästä regenerointitasosta oli, että se olisi meillä aina käytössä, mutta edelleen tämä ominaisuus on Teslassa tyhmä kuin vasemman jalan saapikas verrattuna Volkswagen Groupin MEB-autojen tai EQ-sarjan Mercedes-Benzien älykkääseen regenerointiin. Toki suunta on sen verran oikea, että mikäli tämä säätö tulee Model 3 autoon myös, ei se täysille aina pakotettu regenerointi ole enää suoranainen ostamisen este.
Muutaman risteyksen jälkeen pääsin kiertämään kehä 3:stä kohti itää. Nopeusrarjoitus oli 80 km/h ja noudatin sitä tarkoin napauttaen ratin oikeasta painikkeesta kaksi kertaa, eli laittamalla Teslan Autopilotin päälle.
Maantiellä huomio kiinnittyi miellyttävään äänimaailmaan. En oikeastaan pysty vertaamaan nyt riittävän aidosti vanhan Model Y:n ja uuden Y:n välillä olevaa eroa, mutta tässä on nyt mielestäni riittävästi samalla tavalla miellyttävän hiljainen ohjaamo, kuin on Model 3 Highlandissa. Autossa oli alla Nokian Hakkapeliitta R5 kitkarenkaat.
Lyhyen 22 kilometrin matkan edestakaisella ajolla auto ehti nähdä Travel assist päällä ajaen pari lievästi säikäyttänyttä haamua, mille en keksinyt mitään syytä, mutta nämä jarrutukset olivat sillä tavoin ystävällisiä, että kevyellä vauhtipolkimen painalluksella niistä päästiin jatkamaan matkaa ilman mitään dramatiikkaa.
Paluumatkalla joitain kilometrejä ennen kehäkolmoselta poistumista Travel Assist taas kerran Teslassa riitautui kanssani ja kertoi että loppumatkan saan sitten ohjailla ihan itse. Pakko olla jälleen rehellinen, arvostan korkeammalle mm MEB-autojen Travel Assistin toiminnan, mutta kyllä kai ajan kanssa Autopilotinkin kanssa voisi ystävystyä, kunhan oppisimme tuntemaan toisemme paremmin.
Koaejon aikaan keli pääkaupunkiseudulla oli nollanvaiheilla ja tiet olivat lähes kuivat. Tämäkin koeajo jälleen vahvisti saman useiden kertojen kokemuksen, että Teslat ovat erittäin pienikulutuksisia sähköautoja. Koeajolenkin keskikulutus oli 14,8 kWh/100 km, mikä on erittäin matala kulutus jopa huomioiden testilenkkini matalat nopeudet. Pidän vahvasti oletettana, että oman ID.4:ni kulutus olisi samalla lenkillä ollut noin 17-19 kWh/100 km tasoa.
Yhteenvetoni uudistuneesta Tesla Model Y Uniper -sähköautosta
Koeajo oli erittäin lyhyt, mutta kyllä se vakuutti että uusistunut Model Y on aikaiempaakin parempi sähköauto. Vielä yksi itselle merkityksellinen parannus uudessa versiossa on, nimittäin aerodynamiikan kehittämisen ansiosta ilmanvastuskerroin on laskenut ennestään ja on nyt 0.22 lukemassa. Tästä johtuen 75 kWh akustolla autolle on mitattu nelivetoisena versiona 586 km WLTP-yhdistetty toimintamatka. Takavetoiselle isommalla akulla on mitattu 622 km WLTP-yhdistetty toimintamatka.
Voimaahan Tesloissa on joka mallissa enemmän kuin tarvitsen mihinkään arjen tilanteisiin, joten itselle takavetoisen 250 kW / 450 Nm tarjoama 5,6 sekunnin repäisy satasen nopeuteen olisi paras valinta.
Hintaa takavetoisella isommalla akulla on tällä hetkellä Suomessa alkaen 51 490 euroa ja vetokoukku jo sisältyy siihen hintaan. Ultra Red -värillä sekä talvirenkailla vanteineen hintaa kertyy 57 590 euroa, mikä tuntuu asiallisen maltilliselta tiloihin ja auton ominaisuuksiin nähden.
Itse mietin ja hieman koin sarkasmia mielessäni tästä uudistuksesta. Jos vuonna 2025 täysin uudistuneen sähköauton kaksi tärkeintä parannusta minulle ovat vilkkuviiksi ja säädettävä regenerointi, niin onko kyse siitä, että auto oli jo aiemmin erinomainen vai mistä? Omasta mielestäni Model Y Uniper tarjoaa erimaista sähköautoa. Mielenkiintoista seurata, miten autoilijat ottavat tämän hetkittäin jopa maailman myydyimmän sähköauton korvaavan uutuuden vastaan.
Keskustelu
Ei kommentteja