26.04.2015
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Lauantaina 25.4.2015 oli tarve käydä päivän aikana Leafilla Jyväskylässä.

Oma luottamus toimintasäteeseen ja myös Carwingsin suunnittelusivuston kertoma ovat toista. Lähtökohtaisesti tuo on mahdoton yhtälö normaaleilla ajonopeuksilla lataamatta reitillä. Eikä reitillä ei ole yhtään julkista latauspistettä tarjollakaan. Olin siksi etukäteen sopinut Jämsään pistorasialatausmahdollisuuden.
Alkumatkan ajoin hyvin maltillisia vauhteja. Koska Nissan nettisivuillaan väittää että 61 km/h matka-ajelulla saavutettaisiin 199km toimintasäde, päätin pitää sen vakionopeusäätimen nopeutena, hieman allekin.
Vasta päädyttyämme Länkipohjan kohdalla e63:lle nostin nopeutta siten, ettemme olleet muun liikenteen jaloissa.
Jämsässä saamassa ystävällisesti hyvän asiakaspalvelun nimissä virtaa. 1,5h lataus paransi hieman tilannetta.
Jämsän jälkeen ajoin käytännössä liikennerajoitusnopeutusten mukaisia vauhteja, tai ainakin lähelle. Olisimme nyt päässeet perille asti, mutta mukanamme olleista koirista toinen teki pakottavan tarpeen pysähtyä Muuramessa sukulaisiin tekemään pientä putsausoperaatiota.
Samalla tuli tietenkin 15min ladattua pistorasiasta lisää sähköä. Sillä ei käytännössä ole mitään vaikutusta, koska niin hitaasti sähköä tulee pistorasialataamalla.
Torstaina liityin Virtapisteen käyttäjäksi ja asensin Appsin puhelimeen. Huomasin samalla, että P-Paviljongin latauspisteet ovat vikatilassa. Twiittasin Jyväskylän Engergialle, että ehtivätkö korjata lauantaiksi. Eivät ehtisi. Mutta pian tuli Twiitti, että saan pitää heidän firmansa autopaikalla. Ja tämä sattui olemaan vain 5 min kävelymatkan päässä lopullisesta kohteestani. He jopa siirsivät oman autonsa pois, jotta sain ladata heidän paikallaan!
Paluumatkalle lähdimme illalla 20.00 jälkeen.
Otin heti lähtiessä tavoitteeksi, että yritämme ajaa lataamatta reitillä lainkaan. Sen takia ajoin alkumatkan erittäin hitaasti, vaikka reitti olikin valtatie e63:a.
Peileistä aktiivisesti seuraamalla hiljaisessa lauantai-illan liikenteessä ei kuitenkaan tarvinnut tukkia muiden sujuvaa etenemistä.
Paluumatkan ajan lämpötila oli +4..+5 c. Aurinko laski jo nopeasti ja autossa oli jatkuvasti lyhyet ajovalot ja pitkiäkin käytin. Myös sumuvaloja käytin loppumatkasta. Lämmityslaite oli noin puolet matkasta päällä.
Virta olisi riittänyt hieman reippaampaankin ajoon alkutaipaleella.
Akun latausaste oli perillä 9% ja sillä olisi ajanut vielä 15 km.
Yhteenveto matkasta:
Vaikka 135 km ajomatka lataamatta onnistui, ei edelleenkään Nissan Leaf (2015) ei ole matkailuauto, etenkään ellei pikalatauspisteitä ole tarjolla 50-70km välein.
Kuitenkin sillä pystyy tuollaisen 135 km matkan ajamaan lataamatta, jos vain oma innostus riittää. Silloin tosin pitää jo joustaa useista asioista. Eniten matka-ajasta.
Ja edelleen Leaf on erityisen miellyttävä matkailuauto, jos vain sähköä on tarjolla reitin varrella.
Carwingsin sivujen kautta suunniteltuna lyhin reitti, ja sama myös auton navigaattorin eco-reittinä ilmoitti matkaksi 135km / suunta.

Nissan Leafin markkinoinnin nettisivuilla kerrottuna tuossa ei pitäisi olla mitään ongelmaa (ilmaisevat jopa 199km maksimirangen).

Menomatkalle lähdettiin 6.30, ja koko menomatkan ilma oli noin 0..-2 c ja aurinko paistoi.
Lämmityslaitetta käytettiin säännöstellen, tarpeen mukaan ikkunoiden huurtumisen ehkäisemiseksi lähinnä. Muutoin autossa pääosin olisi kyllä tarjennut hyvin ilmankin.
Pienen ajomatkan jälkeen range-mittari tosin väitti että perillekin olisi pitänyt päästä.
Pienen ajomatkan jälkeen range-mittari tosin väitti että perillekin olisi pitänyt päästä.
![]() |
Nopeudet koti - Jämsä |
Alkumatkan ajoin hyvin maltillisia vauhteja. Koska Nissan nettisivuillaan väittää että 61 km/h matka-ajelulla saavutettaisiin 199km toimintasäde, päätin pitää sen vakionopeusäätimen nopeutena, hieman allekin.
![]() |
Reitti vähän kotoa lähdön jälkeen - Jämsä |
Vasta päädyttyämme Länkipohjan kohdalla e63:lle nostin nopeutta siten, ettemme olleet muun liikenteen jaloissa.
Jämsässä saamassa ystävällisesti hyvän asiakaspalvelun nimissä virtaa. 1,5h lataus paransi hieman tilannetta.
Jämsän jälkeen ajoin käytännössä liikennerajoitusnopeutusten mukaisia vauhteja, tai ainakin lähelle. Olisimme nyt päässeet perille asti, mutta mukanamme olleista koirista toinen teki pakottavan tarpeen pysähtyä Muuramessa sukulaisiin tekemään pientä putsausoperaatiota.
Samalla tuli tietenkin 15min ladattua pistorasiasta lisää sähköä. Sillä ei käytännössä ole mitään vaikutusta, koska niin hitaasti sähköä tulee pistorasialataamalla.
Jyväskylän Energialta saimme todellista asiakaspalvelua!
Paluumatkalle lähdimme illalla 20.00 jälkeen.
Otin heti lähtiessä tavoitteeksi, että yritämme ajaa lataamatta reitillä lainkaan. Sen takia ajoin alkumatkan erittäin hitaasti, vaikka reitti olikin valtatie e63:a.
Peileistä aktiivisesti seuraamalla hiljaisessa lauantai-illan liikenteessä ei kuitenkaan tarvinnut tukkia muiden sujuvaa etenemistä.
Paluumatkan ajan lämpötila oli +4..+5 c. Aurinko laski jo nopeasti ja autossa oli jatkuvasti lyhyet ajovalot ja pitkiäkin käytin. Myös sumuvaloja käytin loppumatkasta. Lämmityslaite oli noin puolet matkasta päällä.
Virta olisi riittänyt hieman reippaampaankin ajoon alkutaipaleella.
Akun latausaste oli perillä 9% ja sillä olisi ajanut vielä 15 km.
Yhteenveto matkasta:
Vaikka 135 km ajomatka lataamatta onnistui, ei edelleenkään Nissan Leaf (2015) ei ole matkailuauto, etenkään ellei pikalatauspisteitä ole tarjolla 50-70km välein.
Kuitenkin sillä pystyy tuollaisen 135 km matkan ajamaan lataamatta, jos vain oma innostus riittää. Silloin tosin pitää jo joustaa useista asioista. Eniten matka-ajasta.
Ja edelleen Leaf on erityisen miellyttävä matkailuauto, jos vain sähköä on tarjolla reitin varrella.
Keskustelu
Ei kommentteja