20.04.2025

Sähköautoiluni kulut vuosittain neljältä ensimmäiseltä vuodelta ja arvio tulevasta

Osoite kopioitu

Autoilu Suomessa on aina kallista ja uuden auton ostavalle paljon ajavalle vielä kalliimpaa. Olen julkaissut jo useita laskelmia toteutuneista sähköautoiluni kuluista myös nykyisellä Volkswagen ID.4 Pro Performance MAX -sähkölautollamme. Kyseisessä autossa on ollut uutena 77 kWh akku ja siinä on takaveto ja kaikki vuonna 2021 siihen saatavilla olleet varusteet. 

Nyt, kun auto on meillä jo viidettä vuottaan, laitoin omistamisen sekä ajamisen kulut käyttövuosille nähdäkseni itse, että miten kulut ovat muuttuneet käyttövuosien myötä ja miten ne suhtautuvat ajettua kilometriä kohden. Pääotsikoiden mukaan jaoteltuna arvon aleneminen on tietenkin suurinta, mutta se tasaantuu auton ikääntyessä. Samalla kyseinen rivi on taulukossani eniten spekulatiivinen, mutta jokaisen vuoden vaihteessa se perustuu useampaan saamani tarjouksen keskiarvoon.

Toiseksi suurin kuluerä vuosittain paljon ajavalle on liikenne-energia. Sen olen laskenut tasaisella 24,4 kWh keskikulutuksella kaikille käyttövuosille. Tuo lukema on noin 200 tkm ajomäärän kohdalla laskettu autoon ladatusta kaikesta energiasta, eli siinä on mukana myös lataushäviöt ja kaikki esilämmitykset, esijäähdytykset, taukoilmastoinnit sekä tietenkin ajamiseen tarvittu energia. Sähkön olen laskenut keskihinnalla 20 -21,1 snt/kWh. Sähkön keskihinnassa olen huomioinut koti- ja julkisen suurteholatauksen suhteen sekä niiden hinnat, kuten myös maksamani sähkön hinnan nousun.

Kolmanneksi suurin kuluerä on vakuutukset sekä ajoneuvoverot. Tähän riviin olen kirjannut niin kuin ne ovat toteutuneet ja tästä johtuen rivissä näkyy hinnannousuakin vuosien välillä.

Rengaskulut on neljänneksi suurin kuluerä ja niiden summa on sillä tasolla, kuin ne ovat aiheutuneet. Alkaneelle 5. vuodelle budjetoin jo valmiiksi kaksi eturengasta uusittavaksi kesärengassarjaan.

Huoltoja tälle autolle tehdään kahden vuoden välein, joten viides alkanut vuosi on välivuosi. Samoin välivuosi on vielä kerran myös katsastuksissa.

Korjauskuluihin on kirjattu vuosille kaikki toteutuneet kulut ja viidennelle vuodelle budjetoin yhdet koiranluun vaihdot sekä 500 euroa satunnaisiin korjauksiin. Tämä on toinen täysin sattumanvarainen rivi arviona viidennelle vuodelle. Jos huono tuuri käy, voi kulut olla kertaheitolla tuhansia euroja. Tällä hetkellä autossa ei kuitenkaan ole tiedossa mitään korjausta vaativaa kohdetta.

Näillä tiedoilla päädyin alla näkyvän kaltaiseen vuosittaisten kulujen toteutumaan. Viidennen vuoden ennuste on tietenkin täysin spekulatiivinen. Vuositain toteutunut omistamisen sekä ajamisen kustannus kilometriä kohden on laskenut ensimmäisen vuoden 0,31 euroa/km tasolta jo neljännen täyden vuoden aikana 0,22 euroa/km tasolle.

Miten kulut saattaisivat kehittyä tästä eteenpäin esimerkiksi 10 käyttävuoteen asti?

Sähköautoissa akusto on edelleen lähtökohtaisena olettamuksena suurimman kertakuluerän riski. Kokkolan autohuollon videossa oli vastaavan tekniikan autoon vaihdettu käytetty akusto noin 11 000 euron kustannuksilla. Toki ID.4:ään voi vaihtaa yksittäisiä kerralla vikaantuneita akuston moduuleita. Meidän ID.4:n akusto on tällä hetkellä noin SOH 90 % tasolla. Toisin sanoen uutena 77 kWh nettokapasiteetin akustosta on nyt reilut 215 00 km ajettuna ja yli neljävuotta vanhana käytettävissä hieman reilut 69 kWh. Akuston kennojännite-erot pysyvät myös tyhjässä päässä rasitettaessa kohtuullisina, joten sen puoleen akusto on hyvässä kunnossa. En ole kovinkaan huolissani akuston kestosta, koska on turha pelätä mahdollista tulevaa. Aika kyllä näyttää.

Moottori, perä ja vetoakselisto eivät tällä hetkellä oireile autossamme, enkä ole lukenut näistä Volkswagen Groupin MEB-autoista, etenkään takavetoisista versioista, mitään erityisiä ongelmia näiden osalta, joten matka saa jatkua näiltäkin osin rennossa tunnelmassa.

Useista vastaavista autoista on hajonnut ovenkahvoja. Niissä oleva elektroniikka on saanut kosteutta ja ne ovat hapettuneet käyttökelvottomiksi. Korjauskulut saattava nousta jopa noin tuhanteen euroon ovea kohti. Meidän autossa vielä ei ole ollut oireita ovenkahvojen vikaantumisista, mutta nekin voivat alkaa milloin vain.

Nykyiset autot, kuten ID.4:kin on täynnä tietotekniikkaa ja niiden komponenttien hajoamiset ovat kalliita korjattavia. En osaa budjetoida niitä tulevaan, vaan ne sitten kyllä ilmenevät jos ovat esiin tullakseen. Muitakin vikaantumisia voi milloin vain tulla, ja tässä on tulevien vuosien ennustamisen mahdottomuus sekä suurin kulujen hallitsemattomuuden riski.

Huoltoja teetän autoon jatkossakin kahden vuoden välein. Katsastukset muuttuvat nyt käynnissä olevan välivuoden jälkeen jokavuotiseksi tapahtumaksi. Alustan osia ja ehkä jarrujakin joutuu korjailemaan jatkossa enemmän.

Jossain kohtaa auton jäljellä oleva arvo alkaa saavuttaa sellaista saturaatiopistettä, että se ei enää juurikaan laske. Sitä ennen tulee myös riskienhallinnan kannalta vastaan kohta, jolloin vapaehtoiset kaskovakuutukset jo kannattaa lakkauttaa.

Kun autolla ajaa paljon, alkaa kymmenennen ikävuoden ja puolen miljoonan kilometrin rajapyykin lähestyessä olla vastassa myös tilanne, ettei autoa kannata enää huoltaa edes perushuollon vertaa, saati käyttää rahaa korjauksiin. Samalla kuitenkin riski sille, että auto menee ennenaikaisesti korjauksen sijaan poistoon esimerkiksi varaosiksi huutopauppaamalla kasvaa.

Tein kuitenkin ikäänkuin ruusuisen unen sävyisen kuluennusteen jopa kymmennen käyttövuoden loppuun asti ID.4:llemme. Budjetoin korjauskuluhin koko ajalle yhteensä koko pitoajalle hieman alle 10 000 euroa, mikä tuntuu itsestäkin utopistiselta.

Tältä näyttäisi kulut viidennen vuoden alkamisesta kymmenenteen vuoteen taulukkona sekä alusta asti kuvaajana.

Entä jos tulevat korjauskulut ovatkin suuremmat? Skenaario 2

Tein myös vaihtoehtoisen tulevaisuuden skenaarion. Lisäsin vuosille yhteensä viitisen tuhatta euroa yhteensä satunnaisiin korjauskuluihin. Olisikohan tämä realistisempi toteutuma ottamatta liian tarkasti kantaa, mihin kaikkeen tuo 10 vuoden noin 15 000 euroa korjauskulua hukkuisi? Silti vuosittainen kilometrikustannus pysyisi edelleen tulevilla vuosilla uuden ostamista edullisemmalla tasolla.

Skenaario 2 osoittaa, että Excelillä on erittäin vaikea uskotella auton vaihtoa taloudellisesti järkeväksi

Kun lisään vielä satunnaisia korjauskuluja, voi todeta että Excelin avulla on edelleen vaikea uskotella itselleen autonvaihtoa taloudellisesti järkeväksi kovinkaan tiheään. Auton arvonalenema, etenkin kalliilla uutena ostetulla autolla on niin suuri kuluerä ensimmäisinä vuosian, että sitä on vaikea suuremmillakaan korjauskuluilla kattaa. Konkreettisesti sanoen, kaikkien kolmen ensimmäisen käyttövuoden arvonalenemalla vaihdattaisi tähän autoon akuston käytettyyn parempi kuntoiseen. Siis jokaisen yksittäisen kolmen ensimmäisen vuoden arvonalenemalla. Siinä on yksinkertaisuudessaan taika tähän kannattavuuslaskentaan. Tilanne on merkittävästi eri näköinen, jos ostankin seuraavaksi autoksi noin 35 000 eurolla käytetyn sähköauton, missä on takuuta jäljellä vielä esimerkiksi neljä vuotta. Tässä on samalla se syy, miksi olen asettanut istelleni seuraavan, viidennen sähköautomme tavoitteeksi käytetyn noin 35 000 euron hintatason. Sellainen voisi olla esimerkiksi Hyundai Ioniq 6. Olenko kuitenkaan koskaan ennemminkään perustanut auton vaihtoa taloudellisiin realiteetteihin? En, vaan sitten kun autokuume iskee, auto vaihtuu ja on siinä muitakin näkökulmia kuin raha.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

kululaskelma sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 200000km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) akuston vaihto (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Atto 2 (1) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Auto 25 (1) Autonäyttely (18) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (2) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (3) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) E-C3 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) Elroq (1) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (29) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (3) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) EQS (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (3) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) FAQ (1) Fazua (2) Fiat (1) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Grande Punto (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (2) Honda (1) Huolepitosopimus (1) hybridipyörä (1) Hyundai (19) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (34) ID.7 (3) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Inster (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (2) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (2) katsastus (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (3) KGM (1) Kia (9) kitkarengas (1) koeajoraportti (45) koiranluut (1) Kokkolan Autohuolto (1) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (5) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (15) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (2) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (7) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (3) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) määräaikaishuolto (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (3) Polestar 2 (3) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (89) Renault (9) renkaiden kestävyys (3) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (4) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (254) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (39) sähköautokokemus (25) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (61) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (3) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) takuu päättynyt (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (9) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (11) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (20) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb