16.04.2025
ID.4 -sähköautolle vuosittainen koiranluiden vaihto Vianorissa -samalla kesärenkaat alle

ID.4 -sähköauton, kuten muidenkin Volkswagen Groupin MEB-autojen kuluvimmat osat näyttävät olevan etupään alustasssa olevat vakaajan pystytangot, eli niinsanotut koiranluut. Nyt ne alkoivat kolistaa pian 4-vuotishuollon sekä katsastuksen jälkeen ja juuri sopivasti ennen renkaiden kausivaihtoa, kun autolla oli ajettu noin 210 000 kilometriä.
Mistä tunnistaa MEB-autossa etujousituksessa koiranluiden kolinan? Autossa alkaa sisällä kuulua ennenkaikkea matalilla nopeuksilla kohtalaisen vaimea, mutta selkeästi kuultavissa oleva melkein enemmän ropinaa, kuin selkeää kolinaa muistuttava sivuääni. Tuo ropina, tai kolina, miten sitä haluaakin kutsua, katoaa kun ajaminen siirtyy maanteille ja saadaan lisää nopeutta. Äänen kohtalaisen hiljainen äänentaso sekä ropinaa enemmän muistuttaminen johtunee siitä, että alkuperäisosien kuluva kohta on jotain muovin kaltaista valmistetta ja siitä kuuluu selkeästi erilainen ääni, kuin jos rauta kolahteleisi rautaa vasten.
Jaksoin kuunnella ropinaa alustasta noin 5000 kilometrin ajojen verran, joten nyt alla olleet koiranluut palvelivat auton alustassa vain noin 55 000 kilometrin ajomäärän. Näyttää siis siltä, että tästä muodostuu vuosittainen työ.
Vakaajan pystytangot edullisia osia
Vakaajan pystytankoja saa näihin Volkswagen Groupin MEB-autoihin monesta eri paikasta ja luonnollisesti myös maahantuojan varaosaverkostosta. Itse ostin niitä tällä kertaa kaksi kappaletta kerralla Tampereelta Motonetista 27,90 euron kappalehinnalla, eli molemmille puolille.
Vaihtotyö olisi helppo tehtävä itsekin suoritettuna, eikä maksa maltaita teetettynä
Lisään otsikkooon sanan kuulemma, nimittäin näiden koiranluiden vaihtotyö olisi kuulemma helppo suorittaa itse etenkin renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Koko keula ylös tukevasti ja siten ettei auto pääse liikkumaan. Sitten renkaat edestä pois ja vielä molemmilta puolilta vakaajan pystytangoista ylä- ja alapultti auki, osa pois ja uusi tilalle. Pulttien kiristys ja renkaat takaisin. En tosiaan ole itse tuota koskaan tehnyt, joten olen muiden kommenttien varassa tämän työn helppouden osalta.
Vianor laskutti kuumimpaan kesärenkaiden vaihtosesongin aikaan tehtynä koiranluiden vaihtotyöstä 99 euroa, joten kokonaishinnaksi osat mukaan laskettuna muodostui tällä kertaa 154,80 euroa. Vuosi sitten maksoin toisessa korjaamossa 276 euroa, mistä alkuperäislaatuisten koiranluiden hinta oli 78 euroa, eli työlle jäi hintaa 198 euroa. Tällä kertaa haussa ei tosin ollut suoranaisesti halvin vaihtotyö, vaan tavoite oli saada suoritettua asia samalla käynnillä, kun joka tapauksessa tehdään renkaiden kausivaihto. Myös oma aika on arvokasta.
Kesärenkaat alle ja kitkat varastoon
Nyt alle menivät Hankook S1 Ventus EVO -kesärenkaat 20 tuumaisilla vanteilla. Edessä Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 235/50R20 100T, XL, AO, MFS, VW, SealGuard -kumit ovat ehtineet palvella jo noin 80 000 kilometriä ja niissä on vielä selkeästi yli laillisuuden rajan kulutuspintaa, mutta sen verran ovat jo reunasta enemmän kuluneet, että todennäköisesti kesän aikana vaihdan ne uusiin. Takana Hankook Ventus S1 EVO 3 EV 255/45 R20 101T AO, DEMO, Seal Inside -kumeilla on ajettu viime kesänä noin 30 000 kilometriä ja niissä on vielä runsaasti kulutuspintaa koko kumin leveydeltä. Nämä kyseiset kumit muuten saivat tuoreessa Moottori-lehden vertailussa melko murskaavan huonot arvosanat vesikelin ominaisuuksista, joten se pitää nyt muistaa kesän sateilla ajaessa.
Kesävarastoon jäivät kitkarenkaat 19 tuuman vanteilla. Edessä on autoon uutena ostamani Nokian Hakkapeliitta R3 -kumit, joissa vielä noin 100 000 kilometriä ajettunakin on 6 mm kulutuspinnan merkki näkyvissä. Taakse on vaihdettu kertaalleen Nokian Hakkapelitta R5 -kumit, joilla on ajettu nyt 50 000 kilometriä ja niissä on nyt sama 6 mm kulutuspinnan merkki näkyvissä. Kitkarenkaissa siis näyttäisi toteutuvan kaava, että takana kuluu kahdet kumit siinä ajassa, kun edessä yhdet. Nämä kitkat kuitenkin saavat palvella vielä ensi talvenakin.
Keskustelu
Ei kommentteja