19.09.2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
IAA2017, eli Frankfurtin automessut henkivät vahvasti sähköisen liikenteen nopeutuvaa kehitystä. Lähes kaikilla osastoilla olivat sähköautojen prototyypit kuumimpia kohteita. Lisäksi tarjolla oli hallitolkulla muuta sähköiseen liiikenteeseen liityvää tarjontaa. Itse keskityin messuilla lähinnä ainoastaan sähköautoihin ja tässä on ensimmäinen merkkikohtainen blogitarinani messuilta.
Daimler: Mercedes Benz ja Smart
Daimlerin valtavan kerrostalon kokoinen messuhalli oli niin täynnä ihmisiä, että ei jäänyt epäselväksi vierailijalle, mikä automerkki kiinnostaa Saksassa eniten. Vaikka osasto oli ylivoimaisesti suurin, niin silti tungos oli niin kova, että kuumimpien uutuuksien lähelle ei ollut mitään asiaa viikonloppuna.
Osastoilla oli runsaasti MB:n sähköautojen prototyyppimalleja, myös vanhempia. Näistä useimmista on kuitenkin vaikea nähdä kovin nopeaa tuotantoon saantia. EG:ssa on kuitenkin nyt jo sen verran totuuspohjaa tunnistettavissa, että eikähän tuosta nähdä piakkoin konkreettisempi tuotantomallin esittelykin. Autossa kerrotaan olevan 500 km toimintamatkan.
Mercedes EQA oli ehkä jopa askeleen tai pari lähempänä tuotantoautoa. EQA on A-sarjan kokoluokkaan asemoitu sähköauto. Sen kerrotaan kyksenevän 400 km toimintamatkaan ja tehoa on varmasti vähintään riittävästi tarjolla.
Smartin robottiauton mielenkiintoisin ominaisuus oli sen taipumus tehdä käyttäjäprofiileista matcheja ja ehdottaa kyytiin otettavaksi oman mielen mukaisia seuralaisia. Siis Smart + Tinder samassa paketissa "Sminder". Autossahan ei ollut lainkaan edes polkimia ja rattia. Kyllä robottiautot tekevät tulonsa, mutta aivan vielä en alkaisi henkeäni pidättelemään tämän mallin markkinoille tuloa odotellessa.
Itseäni kuitenkin Daimlerin osastolla eniten kiinnostivat Smartin tuotannossa jo olevat sähkö-Smartit. Niitä on kaksi paikkaisina sekä isompina tarjolla. Toistaiseksi ne ovat varustettuina hiukan pienehköillä 17 kWh akuilla ja vain hitaaksi luokiteltavalla Type2-latauksella. Osaston esittelijät kuitenkin lupailivat ensi vuodelle yli 20 kWh akkua ja nopeampaa latausta tarjolle.
Laajan yleisön mielestä Mersun osastoilla kuumin kohde tuntui olevan uusi super-hybridi Mercedes-AMG Project One. Sen ympärillä oli molempina vierailupäivinäni niin kova tungos, etten päässyt lähellekään autoa ottamaan kuvia. Toisaalta, eipä minua niin kauheasti moinen epäsähköuto edes kiinnostanutkaan.
Mersun messuilla olosta jäi hiukan sellainen olo, että aivan ensimmäisten joukossa heiltä ei taida olla tulossa niitä himoittavimpia sähköautoja. Kuitenkin pidän suorastaan ihmeenä, ellei vuoden päästä autonäyttelyissä nähdä vähintään yhtä tuotantoon hyvin nopeasti tulevaa täyssähköautoa myös MB:n logon alla. Saattaisi olla hyvinkin EGA:sta johdateltu malli kyseessä.
Keskustelu
Kiitoksia messuraportista! Mielenkiintoista luettavaa. Itseäni hieman yllätti MB:n laimea kattaus sähköautoihin.
Odotan innolla lisätietoja myös muista valmistajista, etenkin kiinalaisten vastineista sähköautopuolelle.
Kiitos KARPPAZ viestistäsi.
Minäkin olisin odottanut MB:ltä edes vähän valmiimpaa sähköautoa. No ensi vuonna sitten toivottavasti. Tällä hetkellä Daimlerin sähköautot ovat käytännössä Smartin merkin alla. Niihin onneksi lupailtiin isompaa akkua ja tehokkaampaa latausta.
Muita tarinoita Frankfurtista on tulossa heti kun lastenhoitokiireiltäni ehdin kirjoittaa.