14.01.2021
Sähköauto Peugeot e-208 kulutus -23°C pakkasessa
Tein pakkaskelin kulutustestiä Peugeot e-208 sähköautollani, jossa on 45 kWh nettokapasiteetin omaava akku. WLTP-toimintamatkaa autolle luvataan 320 kilometriä ja kesällä maantieajelussa pääsee käytännössä noin 250 - 280 kilometriä.
Tammikuussa 2021 tuli viimein edes vähän enemmän pakkasta Pirkanmaallekin, joten pääsin kokeilemaan -23..-25°C kelissä vakioimallani 325-tien reitillä. Toteutin testit jälleen ajaen edestakaisin 45 km.
Vertailiupohjana voin käyttää esimerkiksi joulukuussa 2020 kirjoittamani suksiboksin kulutusvaikutuksen testiä. Tuolloin oli nollan vaiheilla oleva ilma, mutta raskas loskakeli. Silloin samalla reitillä kulutus ilman suksiboksia oli 18,4 kWh/100 km, jolloin toimintamatka olisi toteutunut noin 245 km. Suksiboksi katolla kulutus oli 20,8 kWh/100km. Nyt toistin testit kolme kertaa hieman eri tavoin toteutettuna.
Case 1: esilämmittämätön auto, -23..-25°C
Ensimmäisellä kertaa reitti ajettiin ilman esilämmitystä. Lämmityslaite asetetiin +20°C pyyntiin automaattiasetuksella. Ajovaihde oli D-asennolla ja ajomoodi oli normal. Autossa oli muutaman kilometrin ajamisen jälkeen mukava noin +21°C sisälämpötila mittarin mukaan etumatkustajien kasvojen kohdalla ja etumatkustajien jalkatilassa jopa enemmän. Jopa tarpeettoman lämmintä siis. Perille 45 km päähän päästyä totesin 70 km/h keskinopeudella ajetun testimatkan kulutuksen toteutuneen 24,8 kWh/100 km tasolla. Toimintamatka olisi toteutunut tällä kulutuksella 181 km tasolla.
Case 2: hyvin esilämmitetty auto, -23..-25°C
Toinen kerta tehtiin samoilla asetuksilla kuin ensimmäinen testilenkki, mutta nyt mallinnettiin kulutusta hyvin esilämmitetetyllä autolla. Jälleen sisälämpötila pysyi edessä erittäin mukavana koko matkan ajan ja perille päästyäni totesin, että 70 km/h keskinopeudella ajetun 45 km edestakaisen lenkin kulutus oli 23,8 kWh/100km. Yllättävän pieni erotus kylmänä lähdettyyn testilenkkiin. Tällä kertaa toimintamatka olisi toteutunut 189 km tasolla, eli yllättävän pieni ero oli esilämmittämisellä tällä kertaa toimintamatkaan.
Tein toisella testilenkillä myös mittausta takamatkustajan jalkatilasta ja totesin siellä lämpötilan jäävän noin 12..15°C tasolle. Ei taida olla e-208:ssakaan takamatkustajien jalkatiloihin lämmityslaitteen suuttimia, kuten ei ole Zoessakaan. Itselle tuolla ei oikeastaan ole merkitystä koska takapenkeillä ei juurikaan pitkiä matkoja kukaan matkusta.
Kahden ensimmäisen reissun yhteenlaskettu matka oli 90 km ja keskikulutus 24,3 kWh/100km ja 70 km/h keskinopeus.
Case 3 esilämmitetty auto ja ajo eco-moodilla, -23..-25°C
Kolmas kerta haluttiin testata mihin kulutus asettuu kun sama reitti ajetaan hyvin esilämmitetyllä autolla eco-moodilla. Eco-moodi rajoittaa e-208:ssa moottoritehon lisäksi lämmityksen käyttämää tehoa. Erityisesti minua kiinnosti etukäteen myös, että kuinka alas auton sisälämpötila laskee eco-moodilla ajettaessa.
Ja laskihan se sisälämpötila runsaasti. Pian lähdön jälkeen sisälämpötila asettui 5..6°C tasolle ja pysyi loppumatkan siinä, eli ei enää kovinkaan mukavaa automatkailua omasta mielestäni, enkä käytä eco-moodia Pösössäni ellei ole aivan pakko venyttää toimintamatkaa jollain kertaa laturille päästäkseni. Kolmannen reissun keskikulutus oli 20,6 kWh/100 km. Jälleen keskinopeus oli 70 km/h ja matkan pituus jälleen 45 km. Nyt toimintamatka olisi toteutunut 218 km tasolla.
Kaikkien kolmen testilenkin yhteenlaskettu pituus oli 135 km ja kulutus toteutui 23,2 kWh/100 km ja keskinopeus oli kaikilla reissuilla 70 km/h.
Näyttäisi myös siltä, että Nissan Leaf 40 kWh vei hieman kovemmalla pakkasella samalla testillä vähemmän, eli 21,09 kWh/100km ja sen toimintamatka olisi toteutunut 174 km tasolla. Täytyy kyllä kokeilla peittää e-208:sta koko keulagrilli ja eristää lämmityslaitteen putkia.
Keskustelu
Siinähän se. Tavallisella sähköautolla pääset sen pari sataa kilsaa. Tämän vuoden trendi vois olla että tavallisella sähkiksellä pääsis jo 300km mut ans kattoo ensin. =)
Moi Jani,
Todellakin, Hyvin pääsee jo pienimmillä sähköautoilla myös kovimmilla pakkasilla.
Autona e-golf 2020. Olen yrittänyt selvittää esim. Webaston bensiinilämmittimen asennusta autoon talviajan käyttöön. Ei ole vielä onnistunut. Kulutus olisi mitätön co2 mielessä ja lisäisi varmasti toimintamatkaa kovilla pakkasilla, jolloin ilp tippuu pois ja lämmitys tapahtuu suorasähköllä. Onko kukaan onnistunut, olisi mukava kuulla kokemuksia?
Heh, webasto on hieno keksintö ja polttomoottori muutenkin.
Kiva lukea tällaisia tosi elämän testejä ja karvahatun nosto teille pioneereille, itse odottelen vielä tekniikan kehittymistä.
Moi, luin tarkkaan näitä Pösön ja Leafin kulutustestejä. Tulokset on ilmeisesti ilmoitettu auton akusta ottaman energian mukaan. Leafista olit tehnyt latauksen hyötysuhde-testin. Oletko tehnyt vastaavaa Pösöstä?
Moi Talous-tarkka
Tottahan toki laskin myös e-208:lle
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/e208_AC_lataamisen_hyotysuhde