25.10.2021
Kuka on Sähköautoileva motoristi ja uusimpia sekä parhaita tarinoita nostoina
Kirjoitan tämän blogitarinan alkuun koostetta suosituimmista tarinoista hieman jaoteltuna. Tekstin loppuosasta löydät Sähköautoilevan motoristin esittäytymisen.
Lukijoiden suosikit top 15
Tässä on lista ja linkit kaikkien aikojen suosituimpiin blogitarinoihini.
- Vuosi Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla
- VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
- Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
- Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
- Hyundai Ioniq Electric koeajoraportti
- Sähköauton latauslaitteen valinta
- BMW i3 koeajoraportti
- 10000 km Nissan Leaf 24 kWh -sähköautolla -mitä se on opettanut?
- Seat Mii Electric - nyt on sähköautosta tarjolla ennen näkemätön hintataso!
- Nissan Leaf 24 kWh:lla 90000 km kokemuksia
- Nissan Leaf 40 kWh koeajorportti
- Nissan Leaf 30 kWh koeajoraportti
- Tesla Model 3 koeajoraportti
- Renault Zoe z.e 40 Intense -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
- Sähköauto Jaguar I-PACE:n koeajoraportti
Kesäisiä matkailutarinoita sähköautoilla
- Sähköautolla Lapin ja itä-Suomen seikkailua 4034 km
- Lofooteille 40 kWh Leafilla
- Paluumatka Lofooteilta 1423 km -24/7 ajon testi 40 kWh Leafille
- 40 kWh Leafillakin onnistuu Tampere - Helsinki välin pendelöinti, mutta suosittelen suurempaa akkua
- 285 km mökkimatka Leaf 40 kWh:lla polkupyörä katolla
- 564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
- Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
- Nissan Leaf 24 kWh:lla Juhannuksen 2016 viettoon Viitasaaren mökille
Sähköautoilijan kokemuksia talvikäytössä
- Millainen Nissan Leaf 40 kWh sähköauto on talvikäytössä?
- #evwintertour2020 yhteenveto
- Hiihtolomailemaan 330 kilometrin päähän Nissan Leaf 40 kWh:lla
- Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh:lla -28°C kelissä
- Hyundai Kona Electric 64 kWh:lla 480 km mökkimatka talvella
- Kona Electric 64 kWh:lla talvinen työkeikka 340 km Tampere - Helsinki - Tampere ilman yhtään välilatausta
- Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
- Talvella mökkeilemään 280 km päähän sähköauto Hyundai Ioniq Electric 28 kWh:lla
Kirjoittajan omia suosikkeja
Listaan tähän omia suosikkejani, jotka eivät ole kuitenkaan nousseet lukijoiden top 20 -suosikkilistalle, eivätkä näy muissa esille nostamieni otsikoiden alla erikseen.
- Sähköautosanastoa
- Sähköautoilun historiaa
- Sähkömoottoripyörien koeajoja
- Frankfurtin autonäyttely Sähköautoilevan motoristin silmin
- Suurempi akku sähköautossa - pienempi latausteho riittää
- Sähköauto FAQ 2015 - 2020
- Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa
- Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh uutena
- Näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
- Mistä sähköautoa saa ladata ja mistä ei pidä ladata?
- Esittelyssä Ratio Electric matkalatauskaapeli säädettävällä latausvirralla
Sähköauto ja kattotaakka
- Sähköauto toimii myös DH-pyöräilijan matka- ja varikkoautona
- Sähköpyöräilemaan Poronpolulle sähköautolla
- Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla
- Kattotelineet lisäävät Nissan Leaf 40 kWh:n käytettävyyttä
- Näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan vaikutuksesta
Sähköautoileva motoristi esittäytyy
Olen 1971 syntynyt hyvin tavallinen suomalainen mies ja päätin jo huhtikuuussa 2015 ryhtyä kirjoittamaan blogia sähköautoilustani.
Tärkein asiani on perheeni hyvinvointi ja asustan tällä hetkellä Tampereella kerrostaloasunnossa. Lapsia on useita, mutta vanhimmasta päästä he ovat jo itsenäistyneet hienosti ja lentäneet omille siivilleen lapsuuden pesästään. Työ antaa elämääni lisää merkitystä, autonomian tunnetta sekä erityisesti mestaruuden kokemisen mahdollisuuksia ja toimin tällä hetkellä valmentajan ja projektipäällikön tehtävissä. Lisäksi 26.10.2021 alkaen toimin ABC Latauksen palveluksessa somettaen nimimerkillä ABC Lataus, Marko.
Vinkki: jos tarvitset vakuuttavaa, osallistavaa ja hyvää luennoitsijaa tai fasilitaattoria, jolla on vankka ja monipuolinen sähköautoilun kokemusosaaminen, niin ota rohkeasti yhteyttä.
Aiempi pitkäaikainen harrastukseni moottoripyöräily on antanut omalta osaltaan uuden oppimisen tilaisuuksia sekä erityisesti itsensä ylittämisen kokemuksia ja elämänaenteen, että kannattaa nauttia matkasta. Nyt viime vuosina sähköpyörällä metsissä komuaminen sekä erityisesti DH-mäessä laskeminen kesällä ja talvella laskettelu ovat hurmanneet haasteellisuudessaan ja opettavaisuudessaan.
Sähköisen liikenteen merkitykseen ja sen myötä sähköautoiluun olen päätynyt 2013-2014 vuosina mm Leafin ensikoejon vaikuttamana. Arvomaailmaani on myös noussut ympäristöarvot ja olen taipuvainen ajattelemaan, että ei kannata jättää pienemmiltäkin tuntuvia vastuullisuustekoja tekemättä sen takia, että ei pysty isompia toteuttamaan. En pysty ratkaisemaan maapallon tai edes Suomen ilmansaasteongelmia tai ilmastonmuutosta. Mutta se ei estä minua tekemästä omasta mielestäni merkityksellistä ympäristötekoa ajamalla fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköautolla.
Mitä tässä blogissa on ja miksi?
Kirjoitan tähän blogiin jo ihan itseäni varten kokemuksistani sähköautoilijana.
Yritän kirjoittaa käytännön kokemuksia tarkastikin.
Tulin tähän päätökseen vuonna 2015, koska silloin löytyi vähän jaettuja kokemuksia sähköautoilun todellisuudesta. Tilanne on muuttunut ja tarinoita jaetaan jo nyt todella runsaasti.
Rajaan blogistani toistaiseksi melko tehokkaasti pois hybridiajoneuvot sekä muut vähäpääästöiset ajoneuvot, elleivät ne ole BEV, eli sähköautoja.
Minkälaista ajoa sähköautoillani on ajettu ja ajetaan?
Ensimmäinen sähköautoni oli vuoden 2015 mallia oleva Nissan Leaf 24 kWh akulla. Ajo sillä oli akkukapasiteetin rajoitteellisuuden takia eniten silloisen työmatkan edestakaisia ajoja (noin 40km/suunta) sekä lyhyiden työkeikkojen ajamista. Kauppamatkat myös muodostavat muutaman kymmen kilometrin keikkoja lähes päivittäin. Pikkuakkuisellakin Leafilla tuli kuitenkin tehtyä yllättävän paljon myös kotimaanmatkailua pidemmällekin. Eniten silloin vielä "sähköttömään" Keski-Suomeen matkailuautoksi rajoitteineenkin, joten tässä blogissa on lukuisia matkatarinoita myös sen aikaisella latausverkostolla tehtynä. Melkoisia seikkailuita olivat.
Toinen sähöautoni oli vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh ja sillä 290 kilometrin mökkimatkat olivat jo hyvinkin joutuisia ja oikeastaan kokemustarinoiden kirjoittamiselle kävi inflaatio niin lyhyillä matkoilla. Niinpä kävin mm Lofooteilla ja Hossan luonnopuistossa matkailemassa autolla ja pääsin kokemaan #rapidgate-ongelmat todenteolla.
Vuonna 2020 hankin kolmannen sähköautoni ja se on nyt Peugoet e-208, jossa on 45 kWh:n akku ja erityisen hyvänä lisänä 11 kW:n kolmivaihelaturi ja väsymättä toistuvat jopa 100 kW:n tehoiset CCS-pikalataukset.
Neljäs sähköautoni saapui vuonna 2021 ja on ID.4 77 kWh:n akulla.
- En edusta mitään automerkkiä millään tavalla.
- Kirjoitan kaupalliselle Autotie.fi -alustalle, mutta en edusta mitään mediataloja, lehtiä tms. En ole toimittaja ammatiltani.
- En ole poliittisesti millään tavalla aktiivinen, enkä edusta mitään puoluetta kirjoituksillani.
- Olen 26.10.2021 alkaen myös ABC Latauksen työntekijä ja siinä roolissa teen somepostauksia nimimerkillä ABC Lataus, Marko.
Keskustelu
Kitos selvensi taustoja, tavoitteitasi.
Moi Teuvo,
no sepäs on hyvä, että selvensi. Oikeastaan kommentistasi tuli mieleeni, että pitäisiköhän minun ihan kirjoittaa tuonne selkeämmin tavoitteeni?
Siis sehän on vain jakaa aitoa käyttäjä kokemusta sähköautoilusta, johon kuuluu hyviä ja onnistumisen ilon hetkiä, mutta myös toisaalta selkeästi tunnistettavia haasteita ja uuden oppimisen sekä jopa erilaisten tilanteiden sietämisen kestämistä.
Yksikään linkki ei näytä toimivan - näyttäisi että /tien-sivussa/ on kahteen kertaan linkissä.
Voi johtua ipadin selaimestakin jotain...
Hyviä artikkeleita, kiitos blogista
Moi
Kiitos viestistä. Huomasin saman linkkien ongelman pari viikkoa sitten. Jotain on muuttunut, kun linkit ovat muuttuneet. Alustan ylläpitäjille lähetin ongelman tiedoksi ja lähetän uudelleen.
Autokannan uusiminen on tärkeää, koska sitä kautta päästöt vähenee. Niin täys- kuin lataushybridit vähentävät aivan varmasti kaikkia päästöjä, on ne sitten pienhiukkasia tai hiilidioksidia. Täyssähkön ominaisuudet eivät kaikille riitä ja hintakin on haaste. Autoa vaihtaessa kannattaa aina harkita vähäpäästöisempää vaihtoehtoa, vaikka se ei olisikaan täyssähkö. Hybridit ja lataushybridit ovat askel matkalla oikeaan suuntaan. Jos Suomessa valtaapitävät oikeasti haluaisivat niitä "ainoita oikeita vähäpäästöisiä" autoja eli täyssähköjä liikenteeseen, täällä tehtäisiin Norjan peliliikkeet. Sitä odotellessa sähköautoilijoiden kannattaa löysätä pipoa.
Moikka eAutoilija -bloggaaja-kollega Sari
kiitos viestistäsi :-)
Juuri niin, sähköauto ei sovi kaikille. Siksi meilläkin on toisena autona kaasuauto. Joillekin lataushybridi voi olla hyvä, mutta itse en aio niistä kirjoittaa tosiaan ennen kuin on jälleen tarjolla i3 REX -kaltaisia tuoteita. Ei se kuitenkaan niiden merkitystä vähennä vaikkeivat minua kiinnostakaan.
t.ms
No juu, kiinnostusalueen rajaaminen lienee kuitenkin vähän eri asia kuin ottaminen kantaa autolajin riittämättömään vähäpäästöisyyteen. Ecorun-kisassakin juontaja kommentoi, että kirjoitan muistakin kuin sähköautoista. Oikeastaan se ei ole totta: PHEVit luokitellaan sähköautoihin. Vaikka Norjassa BEVit rulettaa, en siellä ole kokenut samanlaista kastijakoa BEV-kuskien ja PHEV-kuskien välillä kuin täällä Suomessa. Siellä PHEV-omistajatkin saavat liittyä Elbilföreningeniin eikä kukaan aja ulos liian suurten päästöjen vuoksi. Tosin Suomessa kukaan ei taida voida liittyä Sähköautoilijat ry:hyn, ajaa sitten BEViä tai PHEViä. Yhdistyksen toiminta on jäänyt itselleni vähän hämärän peittoon, mutta se on sitten ihan toinen keskustelu.
Moi Sari
Jos viittaat tähän;
” Myönnän olevani hieman jyrkkä ajattelussani, mutta tällä hetkellä en näe markkinoilla yhtään hybridiajoneuvoa, joka täyttäisi minun näkemykseni riittävässä määrin päästöttömämmästä autoilusta. Kun saadaan valmistukseen, maahantuontiin sekä toimituksiin Suomessa seuraava REX-auto tai sarjahybridi, jossa on esimerkiksi 40 kWh akku ja biokaasulla toimiva voimansiirrosta täysin irrallinen voimanlähde, niin mielelläni laajennan kokemuspohjaani. ”
Niin en koe tarvetta muuttaa ajatteluani, valitsemaani linjaa tai kirjoituksiani.
En kyseenalaista yksilöiden valintoja. Minulla ei ole mitään vastakkainasettelua. Eikä tästä nyt varmaan kannata kenenkään muunkaan tehdä ongelmaa.