31.01.2017
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Energica Motor Company S.p.A on Italialainen sähkömoottoripyöriä valmistava yritys.
Näille alkaa Suomen maahantuonti! Mahtavaa!
TTgreen alkaa tuomaan näitä maahan ja pyöriä on näytillä MP2017-moottoripyörämessuillakin.
Ainoa harmi on, että itse olen täysin estynyt pääsemästä MP2017. No pitää sovitella koeajo keväälle.
Energica EVA
- Eva Electric Green -värin. Se oli omaan silmääni juuri oikean raikkaan näköinen. Lisähinta 0 euroa
- OZ Pinnavanteet, kulta/musta. Tämä on minun fighteriini The juttu! Lisähinta 1725 euroa
- Tavarataline ja pehmeät sivulaukut sopisivat arkiseen kruisailuun ja saahan ne sitten aina pois. Lisähinta 490 euroa
- DC Pikalataus, jotta saa julkisista pikalatauspisteistä 30 minuutissa akun 85% täyteen matkaillessa hiukan pidemmälle. Lisähinta 1200 euroa.
Energica EGO
- Ego Italian Flag -väritys. OIH! Sen mukana tulee myös parempi jakkara, hiilikuitua vähän sinne sun tänne sekä pikkuisen nätimpiä pulttien päitä. Mutta itselle merkitys on tuolla värityksellä. Lisähinta hiukan suolaiset 3000 euroa.
- Öhlins jousitus taakse. Näin nätti kyykkä ansaitsee Öhlarit, eikä ne yleensä ainakaan pahenna rata-ajon ajo-ominaisuuksia. Lisähinta 720 euroa
- Öhlins etupumput. Sama perustelu kuin takaselle. Lisähinta 2200 euroa.
- DC-Pikalataus. Saa Apparallaa kierrellessä haettua vähän nopeammin lisää sähköä Tiiriön ABC:ltä. Lataa 30 minuutissa 85% täyteen. Lisähinta 1200 euroa.
- Sport-ohjelmointi koneelle 350 euroa. Ei se nyt pahaakaan voi kyykässä tehdä :-) Lisähinta 350 euroa.
Pikalataus lisävarustelistalta tuo CCS-latausliittimen DC-pikalataamiseen
Esimerkiksi Robb report on kirjoittanut erinomaisen erinomaisen englanninkielisen esittelyn Enegicasta sekä erityisesti kuvittanut juttunsa hyvillä kuvilla. Täältä löysin hyvän kuvan, josta selkeästi näkee, että pyörässä on CCS-standardin mukainen DC-pikalataus, jos sen on lisävarustelistalta ruksinut päälle 1200 euron (Italiassa) hintaan.
3,3 kW sisäinen laturi Type2-liittimellä
11,7 kWh akku tarjoaa noin 200 km toimintamatkan.
Vahvasti ja tasaisesti vääntävä moottori
Runko ja alusta
Kyykkypyöräksi hieman ylipainoinen
Käyttö ratapyöränä Ahvenistolla
Kuvassa minä matka-Bemarillani Ahvenistolla joitain vuosia sitten |
Yhteenveto mielikuvitusratapäivästä:
Käyttö arkiajossa ja matkailussa
Energican 11,7 kWh akku riittää arkisessa ajossa varmasti jopa luvattuun 200 km toimintamatkaan. Siten arkinen taajamien välinen ja kaupunkipyörittely on kohtuullisen helppoa sähkön riittävyyden suhteen. Lisää sähköä saa tuollaisen ajon kulutukseen suhteutettuna monista pysäköintipaikoista ilmaiseksi noin 50 km ajoa vastaavan määrän tunnin pysäköinnin aikana. Tarvittaessa, jos on valinnut DC-pikalatauksen, voi käydä pikalaturista ottamassa 30 minuutissa noin 150 km matkaa vastaavan energiamäärän. Pikalataus on kuitenkin todellisuudessa tähän pyörään hyvin kallista energiaa. 20 kW latausteholla tuo noin 10 kWh lisäsähkö tulisi maksamaan noin kuusi euroa. Kotona se tulisi maksamaan noin kymmenen senttiä (riippuen oman sähkön hinnasta tietenkin).Maantiellä matka-ajossa ilmanvastuksen nousu kasvattaa sähkömoottorin kulutusta suhteessa enemmän, kuin polttomoottorisen verrokin, koska sähkömoottori käy niin hyvällä hyötysuhteella, eikä energiaa missään olosuhteissa mene hukkalämpöön juuri lainkaan. Väittäisin, että reippaassa maantieajossa toimintamatka on noin 100 km luokkaa, joten moottoritiematkailuun en tätäkään sähköpyörää näinkin pienellä akulla ja hitailla latauksilla voisi suositella. Rauhallisempaan, nopeusrajoituksia kunnioittavaan mutkatiekruisailuun kuitenkin sähköprätkä on jo nyt minun mieleeni paras mahdollinen valinta. Siellä toimintamatka on helposti 150 - luvattu 200 km ja ainakin minä pidän sen jälkeen mielelläni taukoa. Sähköpyörän lataaminen on sikäli helppoa, että sähköä on joka puolelta saatavissa. Ainakin tähän asti on aina ollut suhtautuminen kysyessäni erittäin myönteinen ja kovin harvoin on rahani edes kelvanneet korvaukseksi.
Yhteenveto Energican pyöristä
Upean näköisiä pyöriä. Kumpa saisin joskus jollain keinolla tilaisuuden koejaa!Tämä oli siis kylmätyypit tarinaa. Innostuin.
Kuitenkin on jotain, mitä tiedän sähköauto ja moottoripyöräilykokemuksellani vielä kaipaavan lisää.
11,7 kWh akku on jo hyvä, mutta ehdottomasti toivoisin Zeron kaltaisen lisäakkumahdollisuuden ja ratailua varten pikavaihdettavat akut. Pyörässä on hyvää DC-pikalataus CCS-liittiminen kautta, mutta olennaista olisi olla sisäinen 20 kW tehoinen kolmivaihelaturi.
Ostaisin jos pari ehtoa ensin toteutuisi. Ensinnäkin turha haaveilla, kun ei ole rahaa. Toisekseen olisi tarpeen saada Suomeen maahantuonti.
Shortly in englis to Energica Motor Company S.p.A
Hello to Energica,I'm writing this finish BEV-blogg. I love motorcycles, electric vehicles and now I found out your magnificent electric bikes.
I just wrote "cold test drive report" on my livingroom from both of your main products.
I made my wonder bikes with configurator and OMG! I loved these bikes.
EVA with Electric green color and spokes wheels.
EGO with Italian colors.
I've already test driven Zero and Brammo electric bides here in Finland and been driven a lot of electric cars. So I can really know, that electric motor makes bike flying fast with nearly 200 Nm.
So, shortly what I wrote about your bikes:
- They look magnificent
- obviously they are fast enough
- I've all reasons to believe, they are great to drive atleast with Öhlins.
- I believe your promised range with 11,7 kWh battery is realistic on daily cruising with lower speeds.
- EGO makes me to want to take it to one very classic race circuit in Finland. It's Ahvenisto at Hämeenlinna. Very small tight curves and hips up and down, only about 2,5 km long. In middle of town!
- I've usually driven at slow-group enjoying and trying to find best curves. Not maximum speeding between curves. So I calculated, that 11,7 kWh battery gives me about three 20 min stints and charging between each of them at 40 minutes.
- These 40 minutes charging gives two more 20 minutes stints. Then I should drive to nearest petrol station to take DC-fast charge.
- This is only thing I stay hoping you to think, if you could offer something even more. Could these beautiful bikes be offered with:
- 20 kW inner 3-phase charger. It makes so much more faster charging, and here in Finland is well offered 3*32A Type2 chargingpoints on shopping centers etc.
- EGO could be extremely great race circuit bike to have fun, if you could find out possible to make it with fast changing battery. And optional outer 20 kW 3-phase charger to charge one battery wile other is on ride.
edit 1.2.2017: My blog just got message, which told that TTGreen is going to start importing Energica motorcycles to Finland. GREAT!
Keskustelu
Moikka,
TTgreen Oy alkaa tuoda Energica malleja Suomeen.
Tule keskustelemaan lisää MP17 messuille 6G1
T. Kimmo Dammert
OMG! Upeeta!
ja kiitos kutsusta. Niin mielelläni tulisinkin, mutta kun on kaksi aika isoa estettä, jotka nekin ristiriidassa. Olen sairaslomalla ja pitäisi ehdottomasti pystyä olemaan just tuo viikonloppu TREellä töissä silti.
Sovitaan koeajo keväälle, jos teille tulee koejopyöriä. Teen siitä hienon videonkin, kun nyt olen hankkinut dronenkin kuvitusta varten. :-)