15.06.2024
Jälleen uudet kesärenkaat alle sähköauto ID.4:ään
Vaihdatin heinäkuun 2022 alussa Volkswagen ID.4 Pro Performance -sähköautoomme alle hieman aiemmin tilaamani kesärenkaat. Ne olivat Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 -kumit ja tarkemmin sanottuna eteen 235/50R20 100T, XL, AO, MFS, VW, SealGuard sekä taakse 255/45R20 101T, XL, AO, FSL, MFS, VW, SealGuard.
Nuo renkaat ehtivät pyöriä auton alla vuoden 2022 kesällä 23 000 kilometriä ja vuoden 2023 kesällä 26461 kilometriä sekä vuoden 2024 kesällä 7000 kilometriä, eli yhteensä 56 461 kilometriä. Eturenkaissa oli takarenkaiden vaihdon aikaan vielä noin 4,5 mm kulutuspintaa ja kuluminen tasaista, että ne saavat jatkaa matkaansa vielä toistaiseksi auton alla.
Takarenkaissa kulutuspintaa oli Vianorin mittauksen mukaan alta pois vaihdettaessa vielä noin 3 mm ja heidän kommentin mukaan kuluminen oli tasaista, vaikka oma arvioni olikin hieman toinen. Vaihdatin siis takakumit noin 3 mm kulutuspinnan kohdalla. Rengasliikkeet suosittelevat turvallisuuden takia vaihtamaan, kun kulutuspintaa on 4 mm, mutta se tuntuu jo turhan kovalta tahdilta, koska mitatusti uusissakin renkaissa oli jälleen vain hieman reilu 6 mm kulutuspintaa.
Uudet Hankook Ventus S1 EVO 3 EV -kumit taakse
Tilasin uudet kumit taakse samaisesta yrityksestä, mistä olin tilannut edellisetkin Hankookit. Nyt vain en löytänyt enää aivan samoilla merkinnöillä olevia kumeja. Tarkemmin kirjoitettuna uudet kumit ovat: Hankook Ventus S1 EVO 3 EV 255/45 R20 101T AO, DEMO, Seal Inside
Renkaan merkinnät:
- Renkaan mallimerkintä on Ventus S1 EVO EV, missä merkintä EV yleisesti tarkoittaa erityisesti sähköautolle suunniteltua kumia. Itse olen suhtautunut tuohon merkintään vahvalla varauksella ja olisin jälleen tilannut Hankookini ilman sitä, mikäli ko kaupassa olisi niitä ollut Volkkariini tarjolla. Harmillisen usein EV-merkintä on tarkoittanut uutena matalampaa kulutuspintaa ja nopampaa kulumista.
- Kumien koko on sama kuin aiemmin, eli 255/45, missä 255 on renkaan leveys ja 45 on renkaan profiili, eli leveyden suhde korkeuteen.
- R20 aiempien sekä uusien renkaiden merkinnöissä tarkoittaa, että kumi on tarkoitettu 20 tuumaiselle vanteelle, jotka kesäpyörissäni onkin.
- T on kumin nopeusluokka 190 km/h, eli tälle renkaalle suurin sallittu nopeus on 190 km/h. Se riittää ID.4:lle täysin, koska auton huippunopeus on rajoitettu 160 km/h tasolle.
- Uusien kumien painoluokka on 101, eli kantavuus on 825 kg rengasta kohden
- AO uusissa kumeissa tarkoittaa, että kumit on myös Audin ensiasennusrenkaina käytetty, mutta toimii yhtä hyvin muissakin autoissa.
- DEMO uusissa kumeissa tarkoittaa sitä, että tilaamani kumit ovat olleet jossain esillä näytteillä. Käytännössä tuolla on mahdollisesti vaikutusta kumien paistoleimaan, eli ne eivät välttämättä ole aivan yhtä tuoreesta paistosta, kuin olisivat olleet ilman DEMO-merkintää. En usko tuolla olevan itselle paljon ajavana merkitystä, koska uudetkin kumit tulevat kulumaan parissa tai kolmessa kesässä loppuun. Asia olisi eri keskimääräistä 16 000 km vuodessa ajavalle, jolla nämäkin kumit kestäisivät vähintään kuuden kesän ajot.
- Seal Inside tarkoittaa jonkin tasoista puhkeamisen estoa kumissa. En osaa tarkemmin sanoa, mitä se tarkoittaa käytännössä.
- FSL- ja MFS -merkinnät ovat tarkoittaneet aiemmassa renkaassa vanne suojaa. Käytännössä ainakin näkyy kumin ulkosyrjässä ulkonemana. Sitä ei nyt uudessa kumissa ollut.
- VW-merkintä aiemmassa kumissa on takroittanut että ko kumi on myös VW:n alkuperäisvarusteena myös käytetty. Uudessa kumissa tuota merkintää ei ole, mutta sillä ei ole merkitystä.
- SealGuard aiemmassa renkaassa on tarkoittanut puhkeamisen estoa. Ilmeisesti kumissa on ollut jokin itsestään paikkaava vaahto tms valmiina.
- Puuttumaan uusista kumeista jäi myös XL-merkintä, mutta toisaalta uusien sekä aiempien kumien kantavuus on 101, eli 825 kg. En osaa sanoa, mikä on sitten käytännössä XL-merkinnän vaikutus ollut painavan auton taka-akselilla.
Edellä kuvaamieni merkintöjen lisäksi renkailla on myös EU-rengasmerkinnät. Merkinnöissä A on paras ja aakkoset jatkuvat heikompaan suungaan G:hen saakka. Näillä Hankookeilla ne ovat: Polttoainetaloudellisuus A, mikä tarkoittaa 0,63 l/100 km polttonesteen säästöä G-luokan renkaaseen nähden. Sähköautossa energialuokka omalla kokemuksella voi vaikuttaa merkittävästikin sähkönkulutukseen. Märkäpito B, mikä tarkoitaa että 80 km/h nopeudessa tehdyissä märän alustan hätäjarrutustesteissä pysähtymismatka on ollut 3 m pidempi kuin A-luokan renkaalla. Ohiajomelu 69db, mikä on mitattu 80 km/h ohiajavasta autosta 7,5 metrin päästä.
Miksi uudelleen Hankookit?
Ostin uusiksikin kesärenkaiksi Hankookit, koska edellisista ja vielä toistaiseksi alla pyörivistä renkaista on riittävän hyvät kokemukset ja ne ovat hintatasoltaan maltilliset. Korealainen Hankook on maailman 7. suurin rengasvalmistaja. Olisin mielelläni kannattanut Nokianrenkaita, mutta sieltä olisi ollut tarjolla vain Nokian Hakka Tyres Hakka Black 3 Silent Drive 255/45 R20 105Y XL -kumit. Paitsi että hintaa olisi ollut ostopaikasta riippuen lähes tuplasti, niin myös polttoaineluokka olisi pudonnut C-tasolle ja kokemuksesta tiedän, että se on jo ero, mikä alkaa tuntua toimintamatkan laskuna. Vastaavasti märkäpito olisi ollut parempi A-luokassa.
Kokemuksestani olen nyt nähnyt, että Hankooksit kestävät käyttöä riittävän hyvin ja niiden ajo-ominaisuudet riittävät arkiseen käyttöömme. Rengasmelua voisi olla hieman vähemmän.
Demo-renkaat
Nämä uudet kumit siis olivat ostettaessa demo-renkaat, mikä tarkoittaa sitä, että ne ovat olleet jossain esillä jonkin aikaa. Esimerkiksi jossain myymälässä ja ovat myös voineet olla vanteille asennettuna esillä. Etenkin keskivertomääriä vuosittain ajavalle on merkitystä myös kumien paistoleiman tuoreudella, koska renkaiden kumi alkaa vanhentua heti paistamisen jälkeen. Meidän autossa renkaat vaihtuvat joka tapauksessa jälleen parin kesän jälkeen, joten ne eivät ikääntymisen takia ehdi millään vanhentua, vaikka nyt saamissani kumeissa paistoleima oli 0223, eli nuo renkaat on paistettu viime vuoden viikolla 2.
Tällä kertaa renkaista kyllä huomasi, että ne ovat olleet reilun vuoden esillä jossain rengashalli-tyyppisessä paikassa, koska ne olivat ympäriinsä paksussa pölyssä. Jäljistä päätelleen ne eivät ole olleet vanteille asennettuna, mutta todennäköisesti niissä on ollut sellaiset mainossuojat molemmin puolin, koska renkaiden sisäpuolen pehmeä sekä tahmainen itsestään pieniä reikiä paikkaava massa oli täysin puhdas kauttaaltaan.
Demo-renkaat valitsemalla säästin joitain kymppejä ja saatan jatkosakin tehdä vastaavan valinnan.
Kuluvatko sähköauton renkaat muita nopeammin?
Nämä kumit ovat siis pyörineet auton alla tähän mennessä 56 461 kilometriä. En muista aiemmissakaan autoissani, että kesärenkaat olisivat liikenne-energiasta riippumatta kestäneet kahta, saati kolmea kesää kauemmin. Pois vaihdetuille takakumeille kerthyi käytännössä kahden kesän ajot. Sanoisin edelleen kulumista hyvin tyypilliseksi muutoin, mutta takavetoinen auto kuluttaa takarenkaita enemmän kuin eturenkaita. Näillä nyt takaa poistuvilla Hankookeilla on myös ajettu esimerkiksi Saksan Autobahnilla käyttäen auton huippunopeutta sekä useamman kerran kotimaisilla moottoriradoilla. Kulutusta on siis ollut varmasti montaa muuta autoa enemmän.
Koska ID.4:ssä on takana leveämmät vanteet ja kumit takana, kuin edessä, ei kumien kierrätys edestä taakse toimi. Jotkut ovat ratkaisseet asian asennuttamalla eteen ja taakse samanlevyiset kumit. Itse pidin mieluummin edelleen pienen lisähinnankin kustannuksella takana alkuperäiset 255-kumit ja edessä pidän jatkossakin 235-kumit. Sen sijaan mieluummin vaihdatan hyvissä ajoin etenkin taka-akselille uudet kumit. Olen sitä autoilijoiden vanhempaa koulukuntaa, jonka mielestä kumeissa ei pidä säästellä ja takana tulee olla aina paremmat kumit. Asialla on merkitystä mm vesiliirtoriskin realisoituessa.
Näiden takakumien hinta oli 380,38 euroa sisältäen toimituksen kotiin. Autossa paikallaan oleville vanteille kumien vaihto ja tasapainotus maksoi Vianorilla 54 euroa. Kokonaishinta siis oli 434 euroa alle asenettuna. Se tarkoittaisi tässä vaiheessa allelaitettuna noin 0,77 euron kulua / 100 km. Kaikkinensa auton renkaisiin on näiden alle laittamisen jälkeen kulunut nämä kumit mukaan luettuna rahaa jo peräti 2081 euroa, mikä on paljon rahaa vain hieman vajaassa neljässä vuodessa renkaisiin ja se olisi tämän hetken tilanteen mukaan yhteensä 1,19 euroa/100km ajamisen kuluina. ID.4:ssä, kuten monessa muussakin uudemman sukupolven autossa rengaskuluja nostavat renkaiden suuret koot.
Keskustelu
Ei kommentteja