09.07.2020
Kuorma-autotkin sähköistyvät, ASKO tehnyt sopimuksen 75 Scanian sähkö-kuorma-autosta
Henkilöautoliikenteessä latausautot, eli sähköautot ja lataushybridit jatkavat vääjäämätöntä markkinaosuuden valloittamistaan. Tämä on hyvä asia CO2-päästöjä ja ilmaston muutoksen kiihtymisen hillitsemistä ajatellen. Vielä toistaiseksi lataushybridit ovat henkilöautoissa Suomessa suuremmassa roolissa ja ne tarjoavatkin monille sopivan reitin kohti sähköautoja tarjoten sähköisen voimalinjan mukavuuden ja edullisen ajamisen kokemuksia.
Raskaassa liikenteessä on yleistynyt tähän asti nopeammin Suomessa kaasuuntuminen. Sekin on hyvä asia liikenteen CO2-päästöjen näkökulmasta, mutta ei tarjoile kujettajille sähköisen voimalinjan vaivattomuuden kokemuksia, eikä ympäristölle hiljaisuuden kokemuksia.
Luin tänään 9.7.2020 aamulla Facebookin Sähköautot -Nyt! -ryhmästä linkitetyn uutisen joka ilahdutti minua ja kannusti selvittämään lisää asiasta. Kirjoitankin tähän blogitarinaani hieman ASKOsta ja Scaniasta.
NorgesGruppen logo NorgesGruppen kuvapankista medialle. Kansikuva ja muut tämän blogitarian kuvat: Scania kuvapankki medialle
Uutisen mukaan Scania on tehnyt sopimuksen, jolla se toimittaa ASKO:lle 75 kappaletta sähkökuorma-autoja seuraavan kolmen vuoden aikana.
NorgesGruppen ASA, eli ASKO on Norjan suurin ruuan vähittäiskauppaketju peräti 1850 myymälän verkostollaan, joista ASKOn suorassa omistuksessa on 850 kappaletta. ASKOn markkinaosuus Norjan ruuan vähittäiskaupasta oli vuonna 2019 60,5% ja se työllistää noin 40 000 henkilöä.
Aivan tyhjästä ASKO:lla ei sähkökuorma-autojen tilaukseen päädytty, vaan yhtiöllä on ollut jo aiemmin käytössään neljä vetykäyttöistä kuorma-autoa ja kaksi akkukäyttöistä sähkökuorma-autoa. Lainaan tähän seuraavaksi suoraan tekstiä Scanian uutisesta ASKO NORGE AS:n hallituksen puheenjohtajan Torbjørn Johansson sanomana: "Tavoitteemme on päästötön kuorma-autokanta vuoteen 2026 mennessä. Scanian akkukäyttöiset sähkökuorma-autot ovat tärkeä askel matkallamme kohti fossiilitonta kuljetusta." Tuollaista tekstiä on hieno lukea ja jakaa edelleen. Hyvä ASKO ja Scania.
Scania on maailmanlaajuinen yhtiö, joka toimii ja työllistää noin 49 000 työntekijää yli sadassa maassa ja sen pääkonttori sijaitsee Ruotsin Söderteljessä. Työntekijäistä noin 18 400 henkilöä työskentelee myynti- ja palvelutehtävissä ympäri maailman.
Scaniakaan ei aloita tyhjästä ASKOn kanssa raskaan liikenteen voimalinjan sähköistämisen suhteen. Yksi Suomen ensimmäisistä hybridikuorma-autoista oli Scanian HEV, joka otettiin ajoon Helsingin kaupunkin pelastuslaitoksella. Tuolla autolla pystytään ajamaan sähköä käyttämällä enimmillään 45 km/h nopeudella 10 kilometrin matkan verran. Jo tuolla sähköistyksellä on hyötyä Helsingissä, koska melutaso sähköllä ajettaessa jää alle 72 DB(A) ja sähköajossa lähipäästöt tipuvat liikenne-energian osalta nollaan. Polttoainesäästönkin kerrotaan olevan 15-40 prosenttia eli hyvin merkittävä. Scanian hybrid-kuorma-autossa on 7,4 kWh:n akku, ja moottori tuottaa 130 kW:n tehon ja 1050 Nm väännön. Lisäksi siinä käytetään 9-litraista dieselmoottoria. Lähde: Scanian uutiset
Scanian lataushybrid-tekniikkaa hyödyntävä kuorma-auto käyttää ilmeisesti samaa tekniikaan kuin latauskelvotonkin, mutta siihen on lisätty Type2-latausmahdollisuus, jolla akku täyttyy 20 minuutissa, joka täsmää Type2 22 kW:n kolmivaihelataustehoon. Lataushybriditekiniikalla kuitenkin mahdollistetaan se, että ajoon pääsee myös lähtemään täydellä akulla hiljaisesti ja päästöttömästi.
Hybridijärjestelmä tuo Scaniaan lisäpäinoa noin 950 kiloa, joka ei ole ongelma koska Suomen lainsäädännön mukaan vaihtoehtoisen käyttövoiman tuoman lisäpainon voi vähentää ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassasta tuhanteen kiloon asti, eli kantokyky ei laske perinneautoihin verrattuna lainkaan. Scanialla uskotaankin akkutekniikan tulevaisuuteen ja siihen, että akkujen kWh/kg suhdeluku parantuu lähivuosina. Lähde: Scanian tiedote
Scania sähkökuorma-auto
Scanian ASKOlle aiemmin toimittajat kaksi sähkökuorma-autoa ovat olleet varustettuina 165 kWh akuilla ja 120 kilometrin toimintamatkalla ja niitä ladataan 130 kW:n pikalaturilla, vaikka akkuja voisi ladata myös 150 kW:n teholla CCS:stä. Ajoneuvojen kokonaispaino on 27 tonnia ja ne ovat neliakselisia. Sähkömoottorin teho on enimmillään 290 kW ja jatkuva teho 245 kW ja vääntöä enimmillään löytyy 2200 Nm. Autossa on kaksi nopeuksinen vaihteisto.
Scanialta tulee varmasti vielä tänä vuonna lisää uutisia sähköisistä raskaan liikenteen ratkaisuista ja jään mielenkiinnolla niitä odottamaan. Lisään tähän tarinaan lisää tietoa kun sitä saan.
Keskustelu
Ei kommentteja