11.12.2023
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kitkarenkaat kestävät sähköauton alla kulutusta
Tällä kertaa korostan heti kirjoituksen alkuun, ettei minulla tai tällä kirjoituksella ole mitään kaupallista yhteistyötä Nokian renkaiden tai minkään rengasliikkeen tai -ketjun kanssa. Kirjoitan kokemukseni Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kitkarenkaista Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh MAX RWD -sähköautossa.
Kirjoitin lokakuun alussa kirjoituksen omista kokemuksista renkaiden kestävyydestä sähköautossa yleisemmin. Silloin vaihdatin talvirenkaat autoomme tälle talvelle 2023. Nyt vaihdatin taka-akselille uudet kitkarenkaat ja kirjoitan pienen välitilinpäätöksen niille Nokian Hakkapelitta R3 SUV -renkaille. Ei siis vielä lopullinen tilinpäätös, koska eturenkaat jatkavat matkaansa auton alla edelleen. Kirjoitan tekstin, koska olen yllättynyt jälleen näiden Nokialaisten kitakrenkaiden kulutuskestävyydestä sähköautossamme.
Tarkemmin sanottuna kyseessä olevat renkaat ovat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kitkat, takana 255/50R19 107R XL ja edessä 235/55R19 105R XL. Merkinnöistä R-nopeusluokka on 170 km/h, mikä sekin riittää tälle autolle hyvin. Renkaiden kantavuudet ovat jopa kesärenkaita suuremmat, takana 107 = 975 kg ja edessä 105 = 925 kg.
Suurten renkaiden saatavuushaaste - varastossa aina kaksi rengasta
Minulle on sattunut vuosien mittaan eri autoille useita rengasrikkoja milloin mistäkin syystä. Useimmiten jokin tielle pudonnut ja jäänyt haitta on painunut renkaasta läpi. Viimeisimmat kesärengasrikot tällä ID.4:n suurilla renkailla opettivat varautumaan ja minulla oli siitä syystä kaksi rengasta kotona varastossa odottamassa alle laittoa. Paljon ajavana haluan valita auton alle mieleiset renkaat myös nopeissa renkaan vaihtotarpeissa. Siksi olin tilannut varastoon odottamaan taka-akselille sopivat kumit. Nyt niiden aika sitten koitti.
67000 kilometriä sähköauton alla pyörineet kitkarenkaat hyvällä kulutuspinnalla!
Viikonloppuna 8.- 10.12.2023 oli pääteillä Tampereen ja Viitasaaren välillä enimmäkseen liukasta ja paikoitellen kitkarenkaille erittäin liukasta. Samaan aikaan samaa reittiä nastarenkailla ajanut kertoi, että liukasta oli myös hänelle. Tuolla matkalla kuitenkin päätin, että nyt alkuviikosta varastossa olevat kaksi kumia menevät autoon alle. En pystyisi koskaan antamaan itselleni anteeksi, mikäli jollekin autollamme ajavalle sattuisi luistotilanteesta onnettomuus ja varastossa olisi kumit, joita en ole saanut vaihdatettua alle.
Siksi varasin Sarankulman Vianorista maanantain iltapäivään vaihtoajan kumien vaihtoajan. Noin 30 minuutin odottelun jälkeen maksoin 54 euron hinnan alla oleville vanteille vaihdosta ja tasapainotuksesta. Samalla kun otin autoa vastaan, sain pyytämääni kysymykseen vastauksen: Alta pois vaihdetuissa kumeissa oli vielä 5,5 mm pintaa ja ne olivat kuluneet tasaisesti. Siis mitä? 67 000 km auton alla pyörineissä kitkarenkaissa oli vielä 5,5 mm pintaa jäljellä! Hurja kulutuskestävyys näillä Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -kitkarenkailla. Talvirenkaan minimikulutuspinta on 3 mm, mutta vaihtoa suositellaan toki jo aiemmin.
Tuon 67 000 km tiedän hyvin tarkalleen kirjapidostani. Eturenkaissa näkyy yhä edelleen 8 mm kulutuspintamerkki! Ne saavat siis jatkaa matkaansa auton alla. (huomio, tunnustan reippaasti, että olen jälleen muutamissa somekommenteissa ulkomuistista jopa liioitellut tuota ajomärää. Tuo 76 tkm noille takarenkaille on erittäin tarkka määrä, minkä ovat alla pyörineet.)
Miten kitkarengas voi kestää kulutusta sähköautossa pitkästi yli 70 000 kilometriä?
En ole minkään tasoinen rengasteknikko, mutta omaa autoa, ajoprofiilia, ajotyyliä ja muita vaikuttavia seikkoja kun mietin, niin tulee mieleeni useita seikkoja, mitkä saattavat vaikuttaa renkaiden pitkään kulutuskestävyyteen.
Listaan seikkoja, mitkä saattavat vaikuttaa kumien hyvään kulutuskestävyyteen autossamme:
- Ensinnäkin kyseessä on raskaampiin ajoneuvoihin tarkoitetut SUV-kumit, joiden kantavuus on myös jopa tuolle ID.4:n suurelle massalle reilusti mitoittuva.
- Näiden renkaiden matala nopeusluokka myös saattaa vaikuttaa renkaan seokseen ja siitä kautta kulutuskestävyyteen.
- Olen pitänyt aina melko tarkoin autolle suositeltuja rengaspaineita + pieni kuormalisä, koska ajamme usein taakkaa peräkontissa.
- Autollamme ajetaan aina D-ajomoodilla, jolla ID.4 rullaa miellyttävän kevyesti, mikäli liikennetilanne sen sallii. Regeneroinnilla hidastuminen astuu voimaan vasta kun sille on tarvetta. B-ajomoodi luultavasti kuluttaa takavetoisessa autossa takarenkaita tuntuvasti enemmän, koska hidastuvuus on voimakkaampi.
- Autolla ajetaan erittäin paljon pitkiä matkoja ja suurimman osan siitä on voimassa talvinopeusrajoitukset
- Autolla ajavien ajotyyli ei ole ainakaan erityisen repivä, vaikkakin ripeitä kiihdytyksiä tehdäänkin
- Auton tehohan on maltillinen, 150 kW ja luistonesto on erittäin holhoava
Nokian Hakkapeliitta R5 SUV renkaat taka-akselille
Olin siis tilannut jo elokuussa varastoon odottamaan uudet kumit. Hintaa renkailla oli kotiin toimitettuna 638,80 euroa. Tarjolla olisi ollut myös vastaavan renkaan EV-versio hieman kalliimmalla hinnalla. Merkittäviä eroja tähän SUV-versioon olisi ollut mm renkaan sisällä oleva ääntä vaimentava vaahto. Koen kuitenkin ID.4:mme etenkin talvirenkailla niin hiljaiseksi etenkin rengasmelun osalta, etten kokenut tarvetta maksaa tuosta lisähintaa. Olin viime talvena kuuntelemassa Nokian renkaiden esittelyä, missä kerrottiin myös noista EV-versioista ja ilmeisesti eroa on myös mm kulutuspinnassa sekä kumiseoksessa ainakin hieman. Tuosta itsellä ei kuitenkaan ole varmaa tietoa. Sen sijaan uskon, että renkaan rungossa ja muussa toimivuudessa raskaan auton alla on eroa, vaikka kantavuusluokka onkin molemmissa versioisa sama 107, eli 975 kg. Faktatietoahan minulla ei ole tuostakaan seikasta.
Taka-akselille menneet uudet kumit ovat tarkemmin sanottuna:
Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 255/50 R19 107R XL Aramid Sidewalls, Pohjoismainen kitkarengas (Wi)
Sekarengastus vai hallittua turvallisuuden lisäämistä?
Kyseessä ei ole missään nimessä lainvastainen sekarengastus, vaan kaikki kumit ovat kitkarenkaita. Molemmilla akseleilla on myös tarkoin sinne tarkoitetun mukaiset kantavuus- ja nopeusluokkaominaisuudet omaavat renkaat. Kaikki renkaat ovat laadukkaita saman valmistajan kitkarenkaita. Toki nyt edessä pyörivät R3 SUV ja takana uudemman version R5 SUV -kitkat.
Kulutuspinnassa on aavistus eroa, kun takana on nyt aivan uudet kumit ja edessä on näkyvissä niukasti vielä 8 mm kulutuspintamerkki. Itse uskon, että taka-akselilla tulee olla suuremman kulutuspinnan paremmat renkaat, jos eroa on ja takavetoisessa autossa sitä erovuutta alkaa kertyä heti kun auto ajetaan uutena liikkeestä ulos. Takarenkaat kuluvat eturenkaita nopeammin, vaikka hitaasti ovatkin kuluneet. Taakse haluan suuremman kulutuspinnan paremmat kumit mm sohjo- ja vesiliirtoriskin tilanteiden sekä erittäin liukkaiden tilanteiden varalle. Koen että jos taka-akselin pidon menetys tapahtuu mieluummin vasta eturenkaiden pidon menetyksen jälkeen, on auto helpommin hallittavissa. Nyt tilanne on se, että takarenkaiden kuluminen ottaa todennäköisesti eturenkaiden kulumisen ensi talven loppuun mennessä kiinni.
Ja miksi en kierrättänyt renkaita etu- ja taka-akselin kesken? Koska ne ovat autossamme eri kokoiset. Etuakselilla on 235 mm leveät ja takana on 255 mm leveät. Näitä takarenkaita nyt tilatessa toki vakavissani harkitsin tilata 235 mm leveänä, mutta päätin sittenkin pysyä alkuperäisrengaskoossa.
Hyvästä kulutuskestävyydestä huolimatta rengaskulut korkeat
Edelleen koen, että sähköautomme renkaat eivät kulu mitenkään poikkeuksellisen nopeasti. Oikestaan toisin päin. Vaikka nämä renkaat ovat kestäneet kulutusta erittäin hyvin ainakin omiin aiempiin autoihin nähden, nousevat rengaskulut silti tällä sähköautollamme korkeaksi verrattuna aiempiin autoihimme. Autolla on nyt ajettu 31 kuukautta ja 145 000 kilometriä. Jouduin vaihtamaan lyhyen ajon jälkeen autoon epäasiallisten kesärenkaiden tilalle uudet kumit ja nyt nämä kaksi kitkarengasta, joten yhteensä niihin on kulunut rahaa 1647,80 euroa. Tällä hetkellä rengaskulu on siis toteutunut noin 1,14 euroa / 100 km tai noin 53 euroa / kuukausi. Ensiasennusrenkaat kesäksi ja talveksi ovat olleet auton hankintahinnassa ja nythän jälleen tuo km- ja kk-kohtainen kulu lähtevät laskemaan, kunnes rengaskuluja realisoituu seuraavan kerran. Korkeat rengaskulut johtuvat ID.4:ssä suoraan suuresta rengaskoosta.
Keskustelu
Oletko ajanut 67 vai 76tkm ??
Aivan varmasti ovat rengaskulut korkeat jo ne menee vaihtoon 5,5mm pinnalla.
Talvirenkaiden kulutukseen vaikuttaa todella paljon myös se että missä asuu. Jos ajaa vain pohjoisen lumisilla teillä, niin renkaita ei saa ajamalla loppuun. Jos taas pääkaupunkiseudulla jossa ei juurikaan lunta, ja nastat rouhineet asfaltin hiekkapapriksi, niin talvirenkaat kuluvat moninkertaista vauhtia.
Moi,
mä ajan eniten TRE -HKI -välilä, TRE - Viitasaari -väliä. Sitten reissuja pohjoiseen ja Euroopassa muualla. Eli näitä renkaita ei sekään ole säästänyt, missä ajetaan.