16.01.2024
Ohjattua liukkaan kelin ajoharjoittelua omalla sähköautolla
Kirjoitin joulukuussa blogikirjoituksen, missä käsittelin esimerkiksi takavetoisella tehokkaalla sähköautolla liukkailla keleillä ajamista. Korostin samaisessa tekstissäni myös ajoharjoittelun tärkeyttä kaikille. Lue myös: Sähköautot saattavat haastaa totuttuja liukkaan kelin ajotaitoja
13.1.2024 oli jälleen aika lunastaa itse itselleni tuo liukkaan kelin säännöllisen harjoittelun merkitys ja osallistuin Premier Parkin järjestämään tilaisuuteen sähköautoille. Kuvaan tähän blogikirjoitukseen pääpiirteittäin Premier Parkkia ja ajoharjoittelutapahtumaa, johon osallistuin. Tämä ei ole Premier Parkin pyytämä saati maksama mainos, vaan kirjoitan vain oman kokemukseni tilaisuudesta. Kannustan kuitenkin autoilijoita osallistumaan omalla autollaan liukkaan kelin arjoharjoittelutapahtumaan jossain ohjatussa tilaisuudessa.
Kuvassa alla Premier Parkin mainos ko tapahtumasta, mihin osallistuin. Bongasin sen Sähköautot -Nyt! ryhmästä, missä onkin nyt jo seuraavien tapahtumien ajankohdat ja ilmoittautumiset jälleen julkaistu. Sähköautot -Nyt! -ryhmässä seuraavien tapahtumien markkinointia
Premier Park
Premier Park kertoo omilla nettisivuillaan olevansa täyden palvelun tapahtuma- ja ajovalmennuskeskus Sipoon ja Porvoon rajalla. Itselleni tämä oli jo toinen käyntikerta kohteessa. Alueen päärakennus on edelleen uudenkarhean oloinen ja tarjoaa isomman salin lisäksi mm pienemmän kabinettityylistä tilaa. Kaikenkaikkiaan yli 500 nelimetrin monipuoliset venyvät heidän sivustonsa mukaan jopa 200 - 250 henkilön tilaisuuksiin asti. Oma tunnelma on, että nämä tilat ovat siisti ja fiksut verrattuna suurimaan osaan Suomen moottoriradoista, joissa olen vieraillut.
Ajorataa Premier Park tarjoaa monipuolisesti. Asfalttirata, mikä meillä oli nyt lumipeitteisenä käytössä, on pituudeltaan 2,1 kilometriä. Lisäksi alueelta löytyy mm maastorata, mutta sinne ei olisi ainakaan meidän takavetoisella ID.4:llä ollut mitään asiaa, joten en kysellyt olisiko sinne edes päässyt tammikuussa.
Molemmilla käyntikerroillani Premier Parkissa on ollut tarjolla hyvää ajokoulutusta useamman henkilön voimin ryhmälle.
Liukkaan kelin ajoharjoittelutapahtuma tiiviisti
Tämän kertainen liukkaan kelin ajoharjoittelu alkoi kokoustiloissa pidetyllä tiiviillä teoriaopastuksen ja ratasääntöjen sekä ajo-ohjeiden läpikäymisellä. Kaikki radalle lähtijät allekirjoittivat sopimuksen ja saivat radiopuhelimet autoon. Autoista pyydettiin sammuttamaan radiot ja pitämään radiopuhelimet auki siihen valitulla linjalla sekä kuultavissa olevalla paikalla.
Alla olevassa kuvassa osallistujien autot ovat radan pääsuoran alkupäässä odottamassa ensimmäisiä harjoittekertoja. Mukana oli noin 13 autoa, joista yksi ei ollut tällä kerta BEV.
Ajoharjoittelun eteneminen radalla:
Ensin kouluttajat demosivat kaikki tehtävät suoritukset ja sen jälkeen rataa kierrettiin ympäri siten, että pääsuoran harjoittelualueelle mentiin yksitellen suorittamaan kulloinkin ohjeistettu harjoite ja siitä saatiin välittömästi palaute radiopuhelimella kouluttajilta. Oman harjoitesuorituksen jälkeen sai aina ajaa vapaasti radan ympäri jääden jonon perään odottamaan pääsuoralle omaa seuraavan harjoitteen vuoroa.
- Ajoasento sekä ote ratista tarkistettiin kaikilta kuljettajilta ennen radalle lähtöä. Oikea ajoasento on tärkeä ja olen nähnyt niin monta kertaa, että erittäin monella autoilijalla se on jopa turvallisuutta vaarantava.
- Ensimmäinen ajoharjoite oli hätäjarrutus suoralla. Tätä toistettiin muutaman kerran nostaen aina hieman lähtövauhtia. Hätäjarrutus on syytä hallita selkärankamuistilla, jotta se tulee mahdollisimman nopeasti sekä ponnekkaasti tarpeen sitä vaatiessa tositilanteen yllättäessä.
- Toinen ajoharjoite oli slalom keilaradalla. Tätäkin suoritettii muutama kerta ja joka kerta nostettiin hieman vauhtia. Slalomissa konkretisoituu oikea ote ratista, tilannenopeus ja auton hallinta. Yllättävän kovallakin nopeudella tuosta tehtävästä suoritutui irroittamatta kertaakaan kummankaan käden otetta ratista.
- Kolmas ajoharjoite oli hirvenväistö ilman jarrutusta. Jällen suoritettiin muutama toisto nostaen aavistuksen nopeutta.
- Neljäs ja tavallaan filnaaliharjoite oli hirvenväistä hätäjarrutuksella. Omalla ID.4:llä suoritin sen enintään noin 54 km/h alkunopeudella. Tämän radan ensimmäisten keilojen kohdalla hätäjarrutus ja samalla nopeat väistöliikkeet keilaesteen vasemmalta puolelta sekä paluu takaisin omalle kaistalle. Tämä koko liikesarja myös irroittamatta käsiä kertaakaan ratista. Omalla autolla olisin voinut vielä nostaa hieman nopeutta ja nyt päädyin omalle kaistalle palatessa jo antamaan autolle vauhtipolkimella lisää uutta vauhtia.
Alla olevalla lyhyellä videolla oma viimeinen hirvenväistö hätäjarrutuksella. Eihän tuo kovin vauhdikkaalta näytä ja johtunee siitä, ettei siinä nyt niin kovin tavattomasti vauhtia ollutkaan. Toimi kuitenkin itselle hyvänä selkärankamuistin vahvistuksena tämä harjoittelu.
Ajoharjoitteiden jälkeen palasimme kokoustiloihin ja kävimme vielä yhdessä loppukeskustelun. Yleisesti henki tuntui muillakin olevan, että kyllä olisi erittäin suotavaa, että ihmiset kävisivät suorittamassa liukkaan kelin ajoharjoittelua myös silloin, kun saavat uuden auton luovutuksesta käyttöönsä. Jokainen auto käyttäytyy kuitenkin liukkaalla ääritilanteissa eri tavalla. ID.4:mme oli tehtävissä jopa tylsän eleetön suorittaja, vaikka luistot pitkiä olivatkin painavalla autolla jäisellä radalla ja kitkarenkailla. Muutamat autot tarjosivat silminnähden helposti yliohjautuvuutta hirvenväistössä, eli perä lähti välillä voimakkaisiinkin luistohin. Toiset taasen olivat enemmän puskevia. Yhden kehitystoiveen esitin järjestäjille. Nimäittäin olisi hyvä, jos he pystyisivät rakentamaan niin pitkän loivan kaarteen isoilla pehmeillä ulosajoaluilla, että siinä pääsisi harjoittelemaan sähköauton moottorijarrutuksen, eli regeneroinnin vaikutusta ajolinjoihin. Siinä voisi autoilijat testata omia autojaan eri regen asennoilla ajaen ensin luiston ja pidon äärirajalla ja sitten nostamalla jalan nopeasti pois voimapolkimelta. Silloin voisi opetella turvallisesti oman auton käyttäytymistä tuossakin tilanteessa sekä tarkistaa omaa ajatustaan siitä, millä regeneroinnin tasolla haluaa omalla autollaan talvella ajaa.
Kiitos Premier Parkille hyvin järjestetystä liukkaan kelin opastetusta ajoharjoittelutapahtumasta. Koitamme saada ensi talvena keväällä kortin saavaa nuorta harjoittelemaan turvallisesti liukkaan kelin ajohallintaa myös autokoulun jälkeen.
Keskustelu
Ei kommentteja