11.12.2019
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Teetin joulukuussa 2019 Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolleni 90 000 km huollon Tampereella merkkiliikkeessä. Tarkemmin sanottuna huollon osan 1/2 ja kirjoitan tähän nyt tuosta huoltokäynnistä ja jatkan tarinaa kun saan jälkitoimitukset myös hoidettua ensi viikon perjantaina.
Autolla on nyt siis ajettu 20 kuukautta ja 89 473 kilometriä. Pääosin kaikki on toiminut aivan kuten pitääkin, mutta pari lievää haittaa autossa on ja pari takaisinkutsuakin. Huollon varasin Autokeskuksen nettivarauksen kautta ja se on helppoa. Syötetään vain rekisterinumero ja ajokilometrit. Heti tämä jälkeen saakin jo näytille huollon hinnan, joka oli 320 euroa.
Määrittelin autoon huollettavaksi normaalin määräaikaishuollon pari takuunalaista seikkaa:
- Ulkopuoleisten peilien sisäänkääntömoottorit aikansa pitivät karmivaa narinaa ja viimein lakkasivat käytännössä toimimasta kokonaan.
- Kaukovaloautomatiikka toimii ajoittain luvattoman huonosti. Nissan Sähköautoilijat Facebook -ryhmästä poimin tiedon, että muilla on ollut samaa ja kuviakin vian aiheuttavasta kosteuden tiivistymisestä oli jaettuna.
kuvassa kosteuden tiivistyminen valotunnistajan eteen. kuva: @janinassu
Lisäksi tiedossani oli Facebook-ryhmän kautta pari takaisinkutsukampanjaa autoa koskien. Näistä ei nettivarauksen yhteydessä tullut tietoa, joka olisi tietysti hyvän asiakaspalvelun hengessä ollut loogista. Varmistin siksi puhelinsoitolla, että nämä tulevat samalla käynnillä hoidettua ja näin luvattiin tapahtuvan.
Miksi vuonna 2019 auton huoltoon jättäminen on näin työlästä?
Vein auton 11.12.2019 Tampereen Autokeskukseen huoltoon aamulla vähän kello seitsemän jälkeen. Jälleen kerran ihmettelin mielessäni, että miten ihmeessä autohuollossa osataan tehdä huoltotyön vastaanottamisesta ja luovuttamisesta niin hitaasti toimiva prosessi. Edessäni oli muutama henkilö jonottamassa yhdelle työnvastaanottajalle ja tiesin jo valmiiksi että nyt menee aikaa paljon. Onneksi jono lyheni yllättävän nopeasti kun edessäni jonottanut nainen sai omalla vuorollaan kuulla ainoastaan jonottaneensa väärällä luukulla. Bemarin huollot otetaan kuulemma vastaan toisella tiskillä. Miksi ihmeessä vuonna 2019 autokaupassa pomputellaan ihmisiä autoa ostaessa tai huollossa asioidessa luukulta toiselle? Kyseessä siis oli toden totta sama autokauppa! No minulle tämä nopeutus kelpasi ja sain työmääräykseni toimeksi. Mutta miksi Nissan ja Autokeskus ei ota käyttöön mobiilikirjautumista autohuoltoon? Siellä olisi kaikki tiedot valmiina ja vain pudottaisin avaimen ja ottaisin lokerosta valmiiksi varaamani vara-auton tai huollon laina-Jopon avaimen. Kyllä on tässä asiakaspalvelun prosessissa paljon palvelumuotoilijalle tekemisten mahdollisuuksia.
Jätin auton siis työmääräyksen jälkeen huoltoon ja jatkoin matkaa töihini. Vähän neljän jälkeen sain tekstiviestin, että autoni on valmis. Satuin itseasiassa juuri sillä hetkellä kävelemään autokaupan ovesta sisään, joten aika nappi ajoitus.
Huollosta pois hakeminen ja jälkitöistä sopiminen
Nyt huollon tiskillä ei ollut ketään, joten pääsin ottamaan vastaan huollettua Leafiani. Taas alkoi pitkä ja aikaavievä paperien plärääminen ja täytteleminen sekä asioiden läpikäynti. Suurin osa asiaa, jonka olisi voinut hoitaa Nissan huollon sovelluksella.
Huollon selvityksessä minulle selvisi, että auton peilien kääntömoottorit ovat vialliset ja peilit pitää vaihtaa toisella käyntikerralla, koska niitä ei ollut huollon varastossa. Ymmärrän kyllä tuon sikäli, että autoni saattaa olla tästä mallisarjasta vanhimmasta ja etenkin eniten ajetusta päästä, joten tuosta melko selkeästä tyyppiviasta ei vielä ollut aiempia kokemuksia eikä siksi osiakaan hyllyssä. Nyt olisi Nissanin maahantuojan ja huoltoverkoston palvelumahdollisuuden paikka. Kun joku muu pian tarjoaa vastaavaa autoa huotoon, kysytään jo netti- tai puhelinvarauksessa, että onko sivupeilien kanssa ollut mitään vaivaa havaittavissa. Jos asiakas indikoi jotain olleen, niin tilataan peilit valmiiksi huollon varastoon ja saadaan suoraan vaihdettua.
Sovimme samalla myös, että kaukovaloautomatiikan epävarmaan toimintaan huolto paneutuu seuraavalla kerralla, joka sovittiin ensi viikon perjantaille.
Muut tehtävät saatiin tehtyä. Takaisinkutsukampanjassa olleet ajoakuston maadoituslevyt oli vaihdettu, kuten myös hätäjarrutusavustimen ohjelmisto päivitetty. Myös auton avaimen patteri oli vaihdettu pyynnöstäni ja sain kuulla avaimen sisällä olleen hapettumaa. Kysyttäessä vastasin rehellisesti, etten ainakaan tiedä kenenkään kastelleen avaintani.
Auton huoltopapereissa oli jälleen myös akun kuntoisuusarvio ja sehän näytti erinomaista tulosta. Silmiinpistävää oli kuitenkin, että ko paperi oli edelleen 24-30 kWh Leafeille tehty ja aivan en sisäistänyt muutoinkaan tekstien järkevyyttä.
Olennaisimmat normaalin huolloin työt olivat olleet raitisilmasuodattimen vaihto, jarrujen herkistely ja yleiset tarkistukset. Pidän siksi tuota yli 300 euron hintaa hiukan korkean puoleisena tästä omasta mielestäni noin 50 euron arvoisesta työmäärästä. ja varmasti jossain muualla kuin merkkihuollossa saakin sen teetettyä vähintään puolet halvemmalla.
Lievänä haittana huollon jälkeen oli ajotietokoneen palautuminen tehdasasetuksiin ja muutaman oman säätöni takaisin palauttaminen. Tuossa ei kuitenkaan mennyt kovin kauaa aikaa. Olennaisempi asiakaspalvelullinen seikka oli, että auton akkua ei ollut ladattu lainkaan 9 tunnin huoltopäivän aikana. Olisi erittäin tärkeää, että sähköauton huollon yhteydessä autoa ladattaisiin, tai ainakin asian merkityksestä kysyttäisiin asiakkaalta huoltoa määriteltäessä. Itse olisin mielelläni maksanut kyllä latauksen, jos olisin päässyt lähtemään kotiin täydellä akulla.
Nyt on kuitenkin Leaf huollettu takuu vaatimusten mukaisesti aikataulussaan ja seuraava määräaikaishuolto on 120 000 kilometrin kohdalla, mutta nyt joudun järjestelemään uuden päivän auton huollolle. Auto on hyvä, todella vaivaton ajettava ja vaikka nyt olikin hiukan jopa takuutehtäviä, niin erittäin viaton ajettava. Palaan myöhemmin laajempaan 90 000 kilometrin kokemustarinaan.
Keskustelu
Onhan tuo ihan ryöstöhinta huollosta, jossa ei oikeasti tehdä mitään. Hyundailla vastaavat setit ovat olleet 100e luokkaa. Kun saadaan markkinoille vähän kilpailua, hinnat painuvat todennäköisesti jonnekkin 50-100e.
Huoltoon jättämiseen liittyy sellainen olennainen seikka nimeltä, asiakkaan allekirjoitus. Ilman sitä asiakas ei juridisesti valtuuta teettämään mitään ja liikettä velkomaan mitään. Tämä pätee ennen kaikkea takuu asioihin ja takaisin kutsuihin. Tehdas edellyttää em asiat hyvin tarkkaan ja niitä EI allekirjoiteta jälkikäteen.
Hinnasta olen täysin samaa mieltä, liian hinnakas kun konkreettisia nesteitä tahi osiakaan ei vaihdeta. Itselläni 2014 vuosimallinen ja mielestäni huollossa ei tehdä muuta kuin katsella ympärille ja todetaan että "tarttis kiristää sitä ja tätä" mutta mitää ei aktuellisti tehty. Jarrutkin vinkui laahaamistaan heti viikko huollon jälkeen, jumitti siis. Ei mainittu onko edes päivityksiä ajettu tietokoneisiin. Huolto lähestyy taas, joten mietityttää minne ja kenelle viedä.
Moi.
Se akkutesti erikseen tehtynä maksaa 112€...
Teetin sen ihan akkutakuun vuoksi noiden samojen takaisinkutsujen ohessa, koska määräaikaishuollon tein toisaalla. Silloin tehdyssä 30tkm ylimääräisessä alennusvaihteen öljynvaihdossa tuli ulos aika paljon metallihilettä. Kantsii tarkastaa jos ei ole jo tehty.
Peilit ei itselläni narise, eikä muitakaan vikoja ole ilmennyt.
Hyvä auto, ei pettymyksiä. Kop kop.
Moro EVpaul,
kiitos hyvästä vastauksesta.
Kyllä maahantuojalle/tehtaalle pitää saada riittämään asiakkaan allekirjoitukseksi ko ajoneuvon mobiilisovelluksella luvan antaminen. Sitten vain avain drop-laatikkoon ja that's it.
Vähän sama kuin case Sokos Hotellien mustalla kortilla/mobiililla kirjautuminen ja avaimen saaminen. Siinäkin ohitetaan aiemmin pakollisina pidettyjä paperien allekirjoituksia, joita jopa laki edellyttää.
Moi Hyundailija sekä Harri,
kiitos hyvistä kommenteista. Joo kyllä edelleen Leafilla ajo on vaivatonta :-)
Nissan Acenta 40, hyvin toiminut Elokuun lopulla hankin nyt n 3kk myöhemmin on mittarissa yli 13 thkm. Työmatkat 210km edestakaisin näin talvella joutuu tankkaamaan varalta. Kotimatkalla lataus paikkaa ei ole enää edellisestä noin 50 kilometriin. Hyvin olen pärjännyt. Asenne kasvaa. Hyvää Joulun odotusta.
Moi Teukka,
Kiva lukea kokemuksistasi. Hyviä ja turvallisia sähköisiä ajoja mukavalla sähköautolla vähintään liikenne-energian osalta aina paikallispäästöttömästi. Tämä on puhdasta ajamisen iloa.
Terve,
Kiitos hienosta blogista.
Onko meidän bloggaajalla tiedossa onko Leafiin tulossa seuraavan parin vuoden sisään akkupäivitystä joka toisi nestejäähdytyksen?
Itse harkitsen Leaf plussan tai Model 3 hankintaa, mutta tuo jäähdytys mietityttää kun joskus tulee pidempääkin siivua vedettyä.
Kumman auton sisätilat vie mielestäsi voiton? (jos 2 lasta ja ei koiria)
Moi JJ
Kiitos positiivisesta palautteesta. Se lämmittää aina yhtä paljon :-)
Kyllä Kolmonen päihittää Leafin myös tiloiltaan minun silmissäni lähes 6-0 nimenomaan, jos ei koiraa ole kyyditettävänä.
Ja tosiaan pitkillä toistuvilla ajotarpeilla Teslan edut korostuvat. Alhainen kulutus, iso akku, akuston lämmönhallinta, nopea pikalataus, 11 kW AC-lataus ja Teslan Super Charger -verkosto. Lisäksi vielä makee auto ajaa ja kivan suorituskykyinen.
Itselle Model3 haittana hinta ja lyhyt takuu.
Jatkan samaa pohdintaa kun yllä kommentoitu.
Onko tiedossa saako Model3 ”karvalakki” malliin hankintatuen?
Mielestäni Teslan konfiguraattorilla menee karvan yli 50k€, vaikka jättää talvirenkaat pois
Moi,
jep, halvinkin Model3 menee viimeisimmän hintakorotuksen jälkeen yli 50 000 euroa veroineen Suomessa ilman mitään lisäruksejakin, eli mihinkään Teslaan ei nyt saa sitä sähköauton hankitatukea. Harmi.
Itsellä 54tkm takana samalla Leaf-mallilla ja tällä kokemuksella en ko. autoa enää hankkisi. Pikkuvikoja tai ominaisuuksia, kuten kuvailtua peilien narinaa, renkaiden paineantureiden toimimattomuutta, radion heikkoutta, pissapojan varoitusvalon puutetta, lämmittämättömiä peilejä, kylmyyttä talvella ja heikkoa latausnopeutta olen huomioinut. Auto on suunniteltu toimimaan hyvin kapealla segmentillä, johon oma käyttöni pääosin osuu talviolosuhteita lukuunottamatta. Ajo on kuitenkin halpaa, silloin kun Leaf riittää ja siitä iso plussa. Valitettavasti olen joutunut käyttämään muitakin ajoneuvoja Leafin ominaisuuksien loputtua, joka nostaa kokonaiskustannusta normaalille tasolle. Näköpiirissä olevilla sähköautomalleilla ei sähköautoilu jatku kun Leafin liisari on lopussa.
Moro Jii,
Harmihan se aina on pettyä autoonsa. Sitten vaan jotain muuta seuraavaksi alle.
Mikä sinulla on ollut renkaiden paineantureissa vikana?
FM-radiot tosiaan alkavat olla monissakin autoissa kehnoja. Johtuukohan maailmalla yleistyvästä DAB-radiosta, että FM-virittimiin ei enää oikein panosteta?
Tokihan tuon hintaluokan autoissa pissapojan tason varoitusvalo olisi ollut samalla tavalla suotavaa, kuin ratin syvyyssäätökin.
Mutta mitä muita pikkuvikoja sinun yksilössä on ollut? Itsellä tosiaan viattomimmat autot olleet kaksi viimeisintä Leafia.
Radio alkasi myös toimimaan paremmin kun vaihdoin antennipatukan Bilteman lyhyeen malliin, että auto mahtuisi talliin.
Moi,
olipa hyvä tieto, että Leafin radion kuuluvuutta voi kehittää vaihtamalla ulkoisen antennin parempaan.