20.07.2016
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
http://insideevs.com julkaisi USA hinnoilla vertailun, josta selviää sikäläisillä sähköautojen hinnoilla toimintamatkan hinta. Toimintamatkana on EPA, joka on vertailukelpoisempi.
Tein tästä innostunteena Suomessa myytävistä sähköautoista vastaavan Suomen hinnoilla ja samoilla EPA-rangeilla, kuin oli tuo Insideevs käyttänyt. Eli tämän vertailun EPA-ranget on otettu tuosta Insideevs jutusta.

Teslan Model S 90 D tarjoaisi edullisimman toimintamatkan 264 euron hintaan huolimatta aika huikeasta yli 114000 euron hinnastaan. Teslan hinnat on katsottu Teslan internetsivuilta ja niissä on maamme verot myös mukana.
Tein tästä innostunteena Suomessa myytävistä sähköautoista vastaavan Suomen hinnoilla ja samoilla EPA-rangeilla, kuin oli tuo Insideevs käyttänyt. Eli tämän vertailun EPA-ranget on otettu tuosta Insideevs jutusta.
Tässä on tulos:

Tesla ottaa kärkipaikan
Teslan Model S 90 D tarjoaisi edullisimman toimintamatkan 264 euron hintaan huolimatta aika huikeasta yli 114000 euron hinnastaan. Teslan hinnat on katsottu Teslan internetsivuilta ja niissä on maamme verot myös mukana.
BMW i3 33 kWh akullaan toiseksi
BMW i3 nousee kakkoseksi. Osittain kuitenkin riisutun varustelunsa johdosta. Kun auto varutellaan edes lähelle muiden tasolle pikalatausominaisuudella, putoaa se pari sijaa alaspäin, jääden kuitenkin vielä 30 kWh Leafia edullisemmaksi. Tämän sijan BMW säilyttää, vaikka siihen ruksitaan varustelistalta myös varustepaketti, joka pitää sisällään myös vakionopeussäätimen.Nissan Leaf 30 kWh ei myöskään kaukana kärjestä
Leafin 30 kWh akullaan tarjoaa muutaman kympien kalliimman toimintamatkan kuin halvin kaksikko. BMW i3:lle Leaf häviää lyhyemmän EPA-rangensa ansiosta. BMW:n 152 km EPA-range on hyvin uskottava ja Leafin 135 on samassa suhteessa yhtä uskottava. Näihin toimintamatkoihin saa jo ajaa normaalisti Suomalaisia maantienopeuksia.
Volkswagen eGolf ja Ford Focus pitävät perää kalleimmilla toimintamatkoillaan
Volkswagenin eGolf, Fordin Focus Electric sekä MB 250 Electric sijoittuvat häntäpäähän lähinnä alhaisen toimintamatkansa ansiosta.
Keskustelu
suorama
20.07.2016
23.43
Hauska vertailu.
Kuitenkin BMW ns. "todellisessa" ostossa tulee sen pari pykälää alaspäin varsinkin jos miettii miten nopeampi palatus ja vakionopeus vaikuttaa käyttöön. Toisin sanoen Tesla kaikesta huolimatta ottaisi neljä kärkisijaa. Sitten BMW ja Leaf välissä ja taas neljä Teslaa. Aika vahvoilla on Tesla tällaisessa vertailussa kyllä.
Ben Sevon
21.07.2016
00.52
Kiitos tästä loistavasta jutusta. Itse seuraan innostuneena niin markkinoita ja tuotteita ympäri maailmaa mitä tapahtuu. Uteliaisuus kasvaa kiihtyvällä tahdilla ihan ammattinikin puolesta mutta ennenkaikkea sydän sykkii tälle "uudelle trendi aallolle" monestakin syistä. Eli lyhyesti,Kiitos kun jaoit tämän.