16.01.2023

VW ID.BUZZ, iloisen hippibussin pitkän koeajon raportti

Osoite kopioitu

Sain tilaisuuden kokea Volkswagen ID.Buzzin erittäin pitkällää koeajolla. Kirjoitan tähän omat kokemukset sekä hieman sivuan muiden autoa ajaneiden kokemuksia ja vertailen myös täysin eri tyylisiin matkantaittajasähköautoihin.

(kirjoituksen avauskuva: Tuomas Sauliala)

Lue myös ns kylmätyypit toukokuun blogikirjoituksestani: ID.Buzz hippibussin sähköinen paluu. Siellä mm sisäkuvia, ilmanvastukerroin, ym.

Hyvän mielen tilava kuljetusvaunu viidelle henkilölle ja tavaroille

Matkaseuralaiseni jakoivat oman kokemuksen; aina kun Buzzille saapuu, tulee hyvälle tuulelle auton ulkoisesta olemuksesta. Buzzi henkii omiin silmiini juuri oikealla tavalla modernisoituna ikonista T1:stä, eli junakeulaa. Itselleni tämän auton olisi ehdottomasti oltava kaksivärinen. Hmm... saisikohan jossain pajalla teetettyä pienen kattokorotuksen ja siihen matalat kaarevat ikkunat?

Sisällä on erittäin hyvät tilat neljälle tai viidelle matkustajalle ja leveyttä on sen verran, että takana istuu kolmaskin matkustaja monia muita autoja pidempään vapaaehtoisesti. Silti itse sisustaisin auton mieluiten neljällä etuistuimien laatuisilla istuimilla. Tämä versio on siis vielä viisipaikkainen ja takaistuin ei ole kokonaan piiloon taittuva tai pikaisesti poistettavaksi tarkoitettu. Jostain syystä takaistuin on auton sisätilan leveyteen nähden noin 15 cm vajaa, eli tilaan olisi mahtunut levämpikin. Takamatkustajat kokivat harmillisena, että koeajoautosta puuttui keskikyynärnoja. Tavaratilaa on 1/3 tai 2/3 suhteessa kaadettavan takaistuimen selkänojan takana erittäin runsaasti, peräti 1121 litraa selkeän mallisessa kuutiossa. Buzz toimikin matkaseurueen rahtiautona matkustajien kuljettamisen lisäksi.

ID.Buzz mitat verrattuna muutamaan muuhun autoon kertovat, että kyseessä on MEB-alustaiseksi sähköautoksi iso vaunu ja tämä tuntuu sisällä. Otin mielenkiinnosta vertailuun myös saman merkin hybridi seitsemän paikkaisen Multivanin mitat ja ne oikeastaan yllättivät, kuinka lähellä Buzz on jopa sen mittoja. Vertailin myös kiinnostuksesta tilavaan Teslan Model X:ään ja se on korkeutta lukuunottamatta joka suuntaan vielä suurempi. Taulukossani tavaratilojen vertailu ei ole reilu, koska Multivan sekä Model X ovat kolmirivisten tilaa ja kaikki istuinrivit käytössä. 

Kuljettajan paikalla asiat hyvin

Volkswagen osaa tehdä hyviä istuimia autoihin. Vaikka kyseisessä autoyksilössä oli peruspenkit, oli niissä sopivan pitkä istuinosa antamaan reisitukea. Käsisäädöillä sain aika helposti säädettyä sopivan ja oikeastaan pakettiautomaisen ryhdikkään istuma-asennon. Tiedän, että oma valintani olisi runsaammat valinnanvarat omaavat sähkösäätöiset istuimet, joissa olisi mm runsas ristiseläntuen säätö.

Ratti ja hallintalaitteet ovat samat kuin muissakin Volkswagen Groupin MEB-alustaisissa sähköautoissa. Paitsi että eivät enää olekaan samat kuin omassa pian pari vuotta vanhassa ID.4:ssä. Ratti ja ratinsäätimet toki olivat samat, mutta koeajoautosta puuttui Travel Asist, jonka myös itse haluaisin ruksia omaan autooni. Ajosuunnanvalitsin on ohjauspylvään oikealla puolella ikäänkuin paksuna viiksenä. Sen käyttöön tottui heti. Sen sijaan vasemmalle puolelle monitoimiviikseksi muodostuneesta hallintalaitteesta en meinannut pitkänkään koeajon aikana saada hallittua lasinpyyhkijöitä ilman että huomio siirtyi turhaan liikenteestä pois pieneksi hetkeksi. Tuohonkin jossain vaiheessa muodostuisi lihasmuisti.

Ohjelmistoversio autossa oli 3.2, joka toimi selkeästi paremmin ja sulavammin kuin oman autoni 2.4. Nyt autolla pystyy myös kohtuullisen hyvin navigoimaan siten, että lähettä My Volkswagen ID. -mobiilisovelluksesta navigoinnin kohteen autolle ja kuittaa sen sieltä käyttöön sekä sen jälkeen valitsee reitille latauspaikan. silti ollaan vielä erittäin kaukana Teslan käytettävyydestä.

Kuljettajan paikalla huomaa konkreettisesti suuremmat mitat ID.4:ään verrattuna. Auto on tuntuvasti leveämpi myös sisältä. Tuulilasi on aika kaukana edessä ja kojelaudan syvyys on suuri. Mutkaisella serpentiinitiellä ajaessa kaukana olevan tuulilasin vuoksi tehdyt kookkaiden etusivuikkunakolmioiden karmit haittasivat minua hetkittäin.  Muutoin kuljettajan paikalta näkee joka suuntaan erinomaisesti ja korkealla istuen mukavasti autojonojen kattojen yli. Koeajoautossa oli etuistuimissa molemmille käsille säädettävät ja ylöstaitettavat kyynärnojat, joista pidin kovasti.

Ajomukavuus positiivinen yllätys

Autolla ajoi pitkällä koeajolla useampi henkilö vuoron perään. Käytönnössä kaikki alleviivasivat ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen Buzzin olleen suuri positiivinen yllätys ajomukavuudellaan. Autossa on hyvä ja luonnollinen ohjaustuntuma, joten sillä jaksaa ajaa pitkääkin matkaa myös ilman Travel Assistin apua. Jousituksessa ei ole käytännössä lainkaan pintakovuutta ja se on miellyttävän tuntuinen myös pidemmissä ja voimakkaammissa heitoissa. Yllättäen jousituksen mukavuus oli saman tuntuinen kuormattuna ja pelkällä kuljettajan kuormalla. Pitkä akseliväli ja hyvä alusta tekevät ajosta vakaan tuntuista. Lisäksi erittäin holhoava ajonvakautus tekee liukkaallakin ajosta turvallisen tuntuista. Myös takavetoisen auton etenemiskyky yllätti positiivisesti jopa osittain pehmeässä lumipolanteessa olevaa jyrkkää tunturin serpentiiniä noustessa. Toki autossa oli koeajolenkillä runsaasti painoa peräkontissa.

Myös käytönnössä pakettiautopohjaisen pienoisbussin äänimaailmaa kiiteltiin. Tietenkin sähköautossa moottorin pärinät loistavat poissaolollaan joka tapauksessa, mutta muiltakin osin ajo- ja matkustusmukavuus olivat kohdallaan myös äänimaailman puolesta. Omaan ID.4:ään verrattuna hiekoitetulla lumisella tiellä ajaessa hiekan rapina kuului jonkin verran selvemmin sisälle, mikä johtunee siitä, että Buzzissa ei ole helmoissa muoveja peltien päällä. Radiosta kuunteli mielellään myös norjalaisten DAB-lähtyksiä, mutta hifistit luonnollisesti rakentavat hippibussiinsa aivan toisen tasoista äänentoistoa.

Ajettavuuteen kuuluu myös voimalinja, joka sähköautossa on erittäin miellyttävä. Tässä versiossa on yksi 150 kW / 310 Nm sähkömoottori sekä takaveto. Huhuja olen kuullut, että nelivetoiset kaksimoottoriset korkeammilla teholukemilla olisi tulossa myöhemmin. Itselleni tämän takavetoisen menohalut riittävät kaikkiin olosuhteisiin.

Ajomukavuuteen sekä turvallisuuteen liitän myös koeajoautossa olleet VW:n adaptiiviset ajovalot. Ne ovat aivan huippuluokkaa. Huomattavasti kalliimpien Teslojen ja Porschen ajovalot kalpenevat, vai pitäisikö kirjoittaa, että haalistuvat näiden valojen rinnalla.

Kuluttaa maltillisesti ja latautuu talvellakin hyvin -sujuvaa matkantekoa

Seuraava käytännössä kaikkia koeajajia positiivisesti hämmästyttänyt seikka oli Buzzin maltillinen kulutus. Se toki vaihteli päiväkohtaisesti jonkin verran.

  • Viitasaari - Saariselkä: 715 km, 78 km/h, 27,6 kWh/100 km. Keli oli noin -2..-7°C, lähtö ulkoa kylmällä autolla 100% varauksella. (197 kWh kulunut sähköä). 
  • Saariselkä - Honninsvåg: 429 km, 63 km/h (erittäin huono ajokeli loppumatkasta), 23,5 kWh/100km. Keli oli noin -2..-10°C, lähtö lämpimästä tallista 100% varauksella. (100 kWh kulunut sähköä)
  • Honningsvåg - Nordkapp - Utsjoki: 423 km, 63 km/h (60 km osuus Nordkapp ja takaisin hidasta ja paikallaan odottelua, siksi keskinopeus ei kuvasta lainkaan ajoa. Ajo oli erittäin reipasta matkantekoa Nordkappista Utsjoelle.), 27,5 kWh/100 km. Lähtö Honningsvågista kylmästä 100 % akulla. (116 kWh kulunut sähköä)
  • Utsjoki - Pyhätunturi: 397 km, 76 km/h, 31,6 kWh/100 km. Lähtö -20°C kelistä kylmällä autolla noin 93 % varaustasolla. Huomiona myös, että tämän reitin alkutaival on merkittävästi maastoltaan nouseva. Pakkanen oli kovimmillaan -24°C ja ajo oli erittäin reipasta matkavauhtia. (125 kWh kulunut sähköä)
  • Pyhätunturi - Tampere - Helsinki: 1040 km, 80 km/h, 27,7 kWh/100 km. Lähtö noin 93 % varaustasolla kylmästä kylmällä autolla. Keli noin -4°C..+3°C, ajoittain runsastakin räntä- ja vesisadetta. (288 kWh kulunut sähköä)
  • Yhteensä siis: 3004 km, 826 kWh sähköä, eli 27,5 kWh/100 km koko tuon matkan keskikulutus.

27,5 kWh / 100 km keskikulutus ja sen vaihteluväli ovat maltilliset auton koko ja kuljetuskapasiteetti sekä kyydissä ollut kuorma ja ajo-olosuhteet huomioituina. Samaa matkaa samaan aikaan taittaneista Porsche Taycan vain muutaman kWh/ 100 km vähemmän. Model X Plaidin keskikulutus (vähän pidemmällä, 3299 km osuudella) oli 23,4 kWh/100 km. Model S Plaidin kulutus oli odotetusti näiden autojen kesken selkeästi matalin (3367 km) 21,9 kWh/100 km.

Buzzin toimintamatka olisi 77 kWh akullaan toteutunut näillä päiväajoilla 243 - 327 kilometrin mittaisena. Tuo on mielestäni erinomainen suoritus talviajossa noin suuren tilan omaavalle autolle.

Matkaseurue ihmetteli toistuvasti Buzzin maltillista kulutusta ja huomiona oli myös, että autossa tarkeni hyvin myös -20°C kelissä kylmänä ilman esilämmitystä lähtien, eikä -24°C matkanvarrella kylmentänyt sisätilaa. Mittasin, että auton vastuslämmitys toimii -20°C kelissä Hi-pyynnöllä 7 kW:n teholla, koeajoautossa ei ollut ilmalämpöpumppua.

Hyvää matkantekokykyä joudutti maltillisen kulutuksen lisäksi myös MEB-autoksi hämmästyttävän hyvä latausteho talvellakin. Saavutimme jopa yli 170 kW:n hetkellistä lataustehoa ja usealla kerralla latausteho säilyi jopa noin 80 % tasolle asti peräti yli 70 kW:n tasoisena. Tämä latausteho siis oli hyvä, vaikka kylmimpänä aamuna lähtö oli -20°C -kelissä.

 

Yhteenveto ID.Buzz -koeajosta

Itsellehän kasvoi ID.Buzz -kuume! Entäs jos olisikin taloudellisesti mahdollista järjestellä kevytmatkailuauto itselle joidenkin vuosien päästä eläkevuosia varten rakentumaan myöhemmin markkinoille tulevasta, pitkällä akselivälillä ja suuremmalla akulla varustetusta -ID.Gargo -versiosta? Pienenpieni keittiö, makuutilat ja tavaratilaa. Siinäpä onkin mukava haave tulevaan.

Hintaahan Buzzille kertyy joka tapauksessa jonkin verran. ID.Buzz Pro Business on hinnat alkaen 67 250 euroa ja kun sen varustelee mieleiseksi, on hinta pian noin 80 000 euroa. Se on tietenkin paljon rahaa autosta. Cargo Pro Business on hinnat alkaen tällä hetkellä 54 790 euroa.  Toisaalta jos hintaa vertaa oman merkin Multivanin 7-paikkaiseen lyhytakseliväliseen, on sen hinta Style-varusteltuna noin 76 000 euroa. ID.Buzzilla pääsee siis jopa edullisemmalla nauttimaan sähköautoilun mukavuudesta.

Jatkossa aina kun joku kyselee suosituksia sähköautoon, kun tarpeena on lapsiperheen, esimerkiksi kolme lasta, vaunut, koirat tai muuta vastaavaa ja pitää pystyä ajamaan vaikka koko mantereen pohjoisimpaan pisteeseen ja takaisin mukavasti ja joutuisasti, suosittelen ehdottomasti ID.Buzzia.

Osoite kopioitu

Keskustelu

1/2 autoista sähköllä
20.01.2023 14.35

Kiitos hyvästä raportista. Porschessa oli ilmeisesti vakiovalot?
Mietin vain, kun TM:n talvitestien valomittausten perusteella Porschen lisävarusteiset matriisivalot saivat arvosanan 10, kun taas ID4:n matriisit saivat vuotta myöhemmin 8. Kantamissa vastaavasti myös eroa (lähivaloilla n. 15-35m kohdasta riippuen ja kaukovaloilla n. 90m Porschen hyväksi).

Buzzin TM:n valokuviomittauksia mielenkiinnolla odotan, mutta olettaisin, että ne on ID4:ää vastaavat, mutta korkeammasta asennuspaikasta johtuen varsinkin lähivaloilla on mahdollista saada kantamaa enemmän. Varmasti riittävät valot!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

ID.Buzz koeajoraportti Norkapp sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb