31.07.2017

Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla

Osoite kopioitu

Teksti: Arttu Lustig

Morio / WIKIPEDIA COMMONS

Ei voi kieltää, etteikö nyt kuluvat Formula 1 -kausi olisi kaikkien aikojen hienoin suomalaisesta näkökulmasta. Toiveet kauteen ovat olleet suuret, kun kaksi suomalaista kuskia on päässyt ajamaan kahteen kärkitiimiin. Valtteri Bottas on päässyt koettelemaan ja kehittämään taitojaan moninkertaista maailmanmestaria Lewis Hamiltonia vastaan. Kimi Räikkönen taas jatkanut Ferrarilla hyvän ystävänsä Sebastian Vettelin kanssa kilvanajoa. 

En olisi uskonut, että kaudesta on tullut yksi suurimmista pettymyksistä näinkin loistavista lähtökohdista huolimatta. Pettymys ei ole johtunut, että suomalaiskuskit olisivat alisuoriutuneet, päinvastoin, vaan tallien taustahenkilöiden pelaamien pelien kuskien kustannuksella on viemässä jännityksen ja ilon koko lajista, kun sitä rehellisesti ja aidosti katsoo sinivalkoisten lasien läpi.

Formula-autoihin on laitettu maailman parhaat rattiukot ajamaan maailman nopeimpia autoja, joissa on tulevaisuuden teknologiaa tulevaisuuden autoihin. Tämä on lupaus, jonka koko Formula 1 -yhteisö on seuraajilleen luvannut. Koko kauden on kytenyt monien myös itseni mukaan lukien mielessä, että Ferrari-tallissa asiat olisivat toisin. Lajia seuraavien keskuudessa on noussut ajatus, että Kimi Räikköstä vastaan olisi tallin sisällä salaliitto, jonka tuloksena talli suosisi Sebastian Vetteliä. Kyseessä ei ole enää Unkarin kisan jälkeen ole mikään salaliitto, vaan selkeä toimintatapa, jolla pyritään kaikin mahdollisin keinoin edesauttaa saksalaiskuljettajan menestymistä. Kimi Räikköselle tämä on maksanut jo kaksi voittoa tällä kaudella.

Televisioselostamoissa hyväksyttiin uusin Ferrarin kopelointi Vettelin hyväksi tiimityöskentelynä. Tämä tiimityöskentely on mukava käsite jonkun konsultin kirjavasanaisesta suusta työyhteisön ilmapiiriä parantamaan, mutta yksilökeskeisessä kilpailu-urheilussa hiukan vierasta. Nyt on kuitenkin kyse parhaimmista parhaimmat ajamassa autohistorian ehkä nopeimpia ajokkeja. Nämä ajokit jättävät kaikki maan päällä kulkevat moottoriajoneuvot taakseen jokaisella radalla, jolle renkaansa laskevat. Tätä tekniikan ja vauhdin juhlaa pitäisi nyt seurata ensisijaisesti tiimityöskentelyn kannalta ja järkeillen tallin pomojen ajatusten lentoa, jotta kisan katsomisessa olisi muka taas jotain mieltä. Minä tulin seuraamaan jotain muuta, kun autoilla ajetaan kisaa. Henkilöstö autojen takana ei tarvitse huomiota.

Käpyni ovat kärähtäneet Unkarin kisan jälkeen pahimman kerran. Nyt ei enää auta markkinointitempaukset varikkopilttuussa. Katsomosta varikkopilttuuseen ja kameroiden eteen tuotu pikkupoika Ferrari-lippis päässä on nyt korni muisto, kun jossain siellä samassa varikkopilttuussa Excel-nörtit hengettömissä silmälaseissaan ryöstävät kauniin ihanteen koko Formula 1:stä. Taas kun olisi pitänyt ajaa niin että ajokki sinkoaa pakoputket paukkuen horisonttia kohti kovempaa kuin koskaan ennen, niin tuloksena onkin taskulaskimilla varikkopilttuussa aiheutettua hidastelua ja pikkukivaa peräkkäin köröttelyä, jotta luvut saataisiin jonkun insinöörin ja tallipäällikön mieleisiksi. Nopeamman Kimin tahallinen jumiuttaminen hiukan epäkuntoisella autolla ajaneen Vettelin taakse on niitä hetkiä Formula 1:sä, joissa varmistetaan, ettei kisasta jää paljoa kerrottavaa tuleville sukupolville. 

Tätäkö nyt Formulat kisat kerrasta toiseen on? Joku jossain sermien takana päättää kuka saa ajaa kaikilla taidoillaan ja koko kaluston potentiaalilla ja kuka ei. Tämänkö pitäisi olla mielenkiintoista? Jos vastauksena on kyllä, voisivat ainakin Ferrarin kohdalla kuvata sitten enemmän näitä insinöörejä tekemässä laskelmiaan sekä laittaa ääniraidalta tallipäällikön pohdintoja kesken kisaa ja näyttää vähemmän ajamista katsojille.

On Formula 1 -sarjassa vielä toivoakin. Onneksi tämä toivonkipinä nähtiin samassa kisassa Mercedes-tallin suunnalta, kun Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas herrasmiesmäisesti ja tyylikkäästi hoitivat kisansa. Olen muutenkin lämmennyt hiljalleen Bottakselle kuskina. Bottaksen ajaminen jämäköityy jatkuvasti ja on jo osoittanut olevansa voittava kuski, kun oikeanlainen auto on alla. Ilo on seurata tällaista kasvutarinaa. Ferrarin taustatiimin tekemät hikiset kähminnät ja kopeloinnit taas vievät iloa seurata koko lajia. Kimi Räikkönen on edelleen tiukka jäbä ratin takana, joten toivonkin, että Kimi jättää Formulat tai ainakin vähintään Ferrarin taakseen eikä tee uutta sopimusta ilonpilaaja tiimin kanssa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Bottas ferrari Formulat Räikkönen

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (2) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (6) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (37) autokauppiaat (2) autokauppias (2) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensa (1) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) diesel (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (4) Kia (3) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kulutus (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) netti (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) octavia (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (5) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (5) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (4) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) taksi (1) talvi (16) talvirenkaat (8) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (48) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (7) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (5) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb