13.06.2023
Vähimmäisnopeusmerkkiä metsästämässä - D10
Teksti: Arttu Lustig
Kuva: Väylä
Kolme vuotta sitten suurella kohun saattelemana ilmoitettiin, että liikennemerkkeihin on tulossa kauan kaivattu maanteillä hissuttelijoiden ja nysvääjien kurittaja D10, joka osoittaa vähimmäisnopeutta. Sen sijaan, että perinteisesti olisi ilmoitettu suurin sallittu nopeus, ilmoitettiin miten kovaa vähintään olisi ajettava. Huomasin tai tarkemmin minulta on jäänyt huomaamatta kokonaan tämä merkki. Koskaan ei D10 ole tullut vastaan.
Mietin, että kyseessä saattaa olla oma huolimattomuuteni liikenteessä. En vain kiinnitä huomiota tarpeeksi ympärilleni liikkuessani autolla. Suurin osa ajoista on tuttuja reittejä, tutuilla nopeuksilla ja tarkkailen vain muuta liikennettä. Uusi liikennemerkki saattaa jäädä huomioimatta.
Päätin kuitenkin korjata tilanteen ja lähteä etsimään deekymppiä. Halusin tavata deekympin, mystisen liikennemerkin. Otin yhteyttä eri virastoihin tiedustellen, jos he tietäisivät, mistä tällaisen liikennemerkin voisi löytää maakunnastani. Hiukan humoristisesti ajattelin, että ehkä kukaan ei tietäisi liikennemerkeistä ja niiden sijanneista mitään. Jossain kokouksessa kahvin ja viinerin pöhöttämät valtuutetut kansalaiset ovat lyöneet nuijaa pöytään ja silloin siinä kohdassa katua on ollut sitten sellainen viinerin ja kahvin pöhöttämä päätös. Työmiehet ovat seuraavalla viikolla käyneet asentamassa liikennemerkin eikä asiasta ole koskaan enää puhuttu enempää.
Soitin Väylävirastoon, koska he ovat liikenne- ja viestintäviraston alaisuudessa. Erityisosaamisalueena on tieverkosto. Pohdin, että heillä on varmasti kaikki tieto, mikä tieverkostoon liittyy. Heillä on varmasti hieno digitaalinen kartta, jossa kerrotaan ihan kaikki katujen nimistä liikennemerkeihin. Siitä kartasta voisi löytää jopa vähimmäisnopeutta osoittavan liikennemerkin. Olin väärässä. He eivät välittäneet liikennemerkeistä ja kehottivat ottamaan yhteyttä Ely-keskukseen.
Keski-Suomen Ely-keskuksella oli sama tilanne kuin Väylävirastollakin: heillä ei ole tietoa minkälaisia liikennemerkkejä missäkin on. Keski-Suomen Ely-keskus kuitenkin suositteli ottamaan kaupunkeihin ja kuntiin yhteyttä. Tämä oli samaan aikaan hiukan jännittävä sekä pelottava tieto. Onko humoristinen ajatukseni viineri-kahvi-pöhöstä ja liikennemerkeistä sittenkin täyttä todellisuutta?
Otin Jyväskylän kaupunkiin yhteyttä, koska maakunnan suurimpana asutus- ja liikennekeskuksena heillä on varmasti suurin ja monipuolisin valikoima liikennemerkkejä ympäri kaupunkia. Jyväskylän kaupungilta löytyikin henkilö, joka tiesi, ettei kyseistä liikennemerkkiä ole Jyväskylässä käytössä tällä hetkellä.
Olin hiukan pettynyt kahdestakin syystä: teoria viineri-kahvi-pöhöstä romuttui, ja että maakunnasta ei löytynyt kaikkien hätäisten suojelupyhimystä. En pääsisi kevyen maakuntamatkailun turvin kokemaan vähimmäisnopeutta.
Hiukan hämäräksi jäi kuka tai ketkä päättävät mikä liikennemerkki missäkin on. Ely-keskuksella ja kaupungeilla on omat roolinsa ja vastuualueensa, joissa varmasti toimivat lain antamien askelmerkkien mukaan. Harvoin liikennemerkit ovat johdattaneet harhaan tai vaikeuttaneet ajamista, joka varmastikin tarkoittaa, että jossain on ihmisiä, jotka pitävät liikennemerkeistä ja niiden sijainnista hyvää huolta.
Keskustelu
Ei kommentteja