27.07.2015

Ystäväni Check Engine

Osoite kopioitu

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Ostaessani Saabini jobbari lupasi Check Engine –valon syttyvän satunnaisesti. Myyjän lupaus on pitänyt paikkaansa ja ilmeisesti olen saanut hiukan ylimääräistäkin valoa kaupanpäällisiksi uutena asiakkaana. Saabillani on nyt takana 10 tuhatta kilometriä lähes keskeytyksetöntä moottorinvikavalon loistoa.

Vuosituhannen vaihteen Saabini edustaa uusinta autoteknologiaa, jota omistuksessani on koskaan ollut. Edellisessä autossani, 90-luvun 700-sarjan Volvossa, oli myös ajotietokone, joka tallensi muistiinsa havaitsemansa viat. Ajotietokoneen näyttönä toimi konepellin alle piilotettu punainen led-valo. Kyllä, yksi led-valo. Valo kertoo vilkahduksilla joko kaiken olevan kunnossa tai jonkin olevan vialla. Luonnollisesti kokeilin Internetistä lukemieni ohjeiden mukaan Volvoni tietokonetta nähdäkseni oman tulokseni. Led-valo vilkkui kiivaasti ja minä seurasin valo-show’ta suu auki jähmettyneenä. Tulkitsin tiedon niin, että yli 20 vuoden ja puolen miljoonan kilometrin jälkeen ei auton omistajana pidä itseään häiritä pienellä punaisella led-valolla.

Tekstin lopussa on video, josta löytyy videomateriaalia vastaavasta alkukantaisesta ajotietokoneesta antamassa tuloksia omistajalleen.

Purkauduin elämäntapasaabistin tyttärelle moottorinvikavalon sinnikkyydestä. Sain lohdutukseksi vastauksen, että valo on Saabin tyypillinen ominaisuus, joka pitää vain katsastuksen ajaksi sammuttaa pois päältä. Isot pojat Jyväskylässä taas valistivat, että moottorinvikavalo ja sen myötä saadut vikakoodit ovat ruotsalaisella hilpeydellä tehty suuntaa-antaviksi, joista on mahdollista päätellä missä vika mahdollisesti piilottelee. Tämä tieto oli pieni helpotus, koska rajuimmastakin vikakoodimyrskystä voisi nousta optimistinen ajatus väärinymmärryksestä. Pelkoni tosin on, että merkkivalon polttimo kuluu loppuun liian innokkaan käytön takia. En usko, että vikavaloa on suunniteltu jatkuvaan käyttöön.

Modernista ajotietokoneesta innostuneena tilasin itselleni Kiinasta oman OBD –lukijan. Tämä laite kiinnitetään autoon ja lukija lähettää langattomasti kaikki ajotietokoneeseen tallennetut tiedot kännykkääni paljastaen myös ne salat, jotka valmistaja on halunnut suoda vain autokorjaamojen asiantuntijoiden silmille. Onnekseni OBD –lukija ei toiminut autossani. En tiedä oliko ongelma kiinalaisessa rihkamassa vai olisiko minun pitänyt olla uskomatta kaikkea, mitä Internetissä luvataan yhteensopivuudesta. Joka tapauksessa, olisin nopeasti ajanut itseni tilanteeseen, jossa pakonomaisesti tarkastaisin jokaisen laitteen antaman luvun oikeellisuuden Internetistä. Olisin ollut kuin heikkoitsetuntoinen mies rakastellessaan uutta tyttöystäväänsä kysellen jatkuvasti, että onko tämä nyt hyvä? Menetin pienen määrän rahaa, mutta säästi runsaasti aikaa ja hermoja.

Hiljalleen olen ystävystynyt Check Engine –valon kanssa. Pidän valon mystisestä luonteesta. Olen yrittänyt saada moottorivikavalon sammumaan lopullisesti, mutta aina valo syttyy uudelleen. Vaihdoin raikasilmasuodattimen, korjautin pakoputkesta reiän, putsasin liittimiä ja jopa ostin uuden bensatankin korkin. Mikään näistä ei ole auttanut. Edellisellä kerralla, kun valo syttyi taas uudelleen, tunsin sisälläni pientä tyydytystä. Olin tyytyväinen Check Engine –valon paluusta, koska seikkailu ei olisikaan vielä ohi. Minulla olisi syy edelleen tutkia ja hienovaraisesti korjata autoani. Uskon tuotteen täyteen potentiaaliin enkä anna yhden merkkivalon estää ajoani. Valo on vain lupa jatkaa harrastustani auton kanssa.

Nahkapenkkistä autoa ei tosin voi korjata kerrostalon pihassa toisin kuin edellistä autoani. Enää ohikulkevat miehet eivät tule tarjoamaan tieto-taitoaan, vaan ihmettelevät, kuinka noin hienossa Saabissa voi olla mitään vikaan. Sain huomata tämän jo ensimmäisten viikkojen aikana, kun tarkastelin öljyn määrää ja laatua öljytikun päästä. Naapuruston miesten mielenrauhaa varjellen vien autoni maaseudun suojiin, jossa minulle luvattu paikka tarkastella ja huoltaa autoani tarpeitteni mukaan. Siellä voi jakaa huomiota autolleni ilman, että asutuskeskuksen kiivastempoinen ja ennakkoluuloinen elämä pääsee häiritsemään harrasta hetkeä.

 

Videolla 90-luvun Volvon ajotietoneen näyttö ja käyttöliittymä

Osoite kopioitu

Keskustelu

vesa
22.07.2017 15.20

No löytykö se syy lopulta?

Minulla nimittäin palaa saappaassa sama valo. Ei oo turbo vehje niin ihmetyttää että mikä voisi olla syynä

Arttu/Viimeinen Alfa
24.07.2017 21.04

Ei ole löytynyt syytä, mutta isot pojat puhuivat, että voisi olla joku ABS-boksiin liittyvät puiha. Olen tässä lähipäivinä tarkastamassa yhtä epäilyttävää puihaa. Tämä tarkoittaa varmaankin käytännössä valohoitoa, jonka jälkeen piuha laitetaan takaisin paikoilleen ja hiljaisen rukouksen saattelemana käynnistetään auto toivoen kaiken olevan ennallaan.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokorjaamo Jobbari Katsastus Saab 9-5 Varaosat

Arkisto

Blogin avainsanat

2cv (2) 850 (1) abs (1) ajokortti (7) ajonopeus (2) ajo-opetus (7) ajovarma (1) akku (3) Alfa Romeo 156 (4) alinopeus (6) Anne Berner (2) audi (1) autohuolto (20) Autokauppa (37) autokauppiaat (2) autokauppias (2) Autokorjaamo (12) Autokuume (20) automaattivaihteisto (3) automyyjä (1) autoniminen auto (1) autopesu (1) Bemari (3) bensa (1) bensiini (3) bezos (1) Biltema (2) BMW (3) Bottas (2) c70 (3) Chrysler LeBaron (2) citroen (2) cybertruck (1) Cybertruck (1) d10 (1) diesel (1) E85 (2) ely (1) etanoli (2) etanolibensiini (2) fakenews (1) ferrari (3) Fiat (4) Formulat (3) F-sarja (2) golf (1) Griffin (8) Grönholm (1) heijastin (1) honda (1) Huoltokirja (1) hybridi (2) Häkkinen (1) höyrymoottori (1) ilmanlaatu (1) ilmastointi (3) Ilmastonmuutos (4) inssi (1) itseajava auto (1) Jaguar (1) jalankulkijat (6) jarruvalo (1) jenkkirauta (1) JMK ralli (6) Jobbari (3) jäähdytinneste (1) kaasuauto (1) kallistuksenvakaaja (2) Kankkunen (1) kantama (1) Katsastus (20) katsastuskestävyys (1) kauppakassi (2) kaupunki (1) kehä I (1) kehä III (1) keski-ikä (1) kesärenkaat (4) Kia (3) kitkarenkaat (3) Koeajo (11) koiranluu (2) kokoomus (1) Kolari (9) korjauskustannukset (1) kristillisdemokraatit (1) kulutus (1) kuolemansynti (4) kuorma-auto (1) köyhyys (1) köyhä (1) Lada (2) laki (5) lamborghini (1) Liftari (1) liikennekaari (2) liikennemerkki (2) liikenneraivo (9) liikenneturvallisuus (24) liikennevalvonta (7) maantie (2) manuaalivaihteisto (1) maserati (1) Mercedes-Benz (5) Mersu (3) mopo (2) Mopoauto (3) mopoilu (3) Motonet (1) Multipla (1) musta jää (1) myynti-ilmoitus (1) Mäkinen (1) nainen ratissa (5) Naiset (9) nastarenkaat (7) Navigaattori (2) netti (1) Nettikeskustelut (4) Nissan (1) nopeudenvalvontakamera (4) näkö (1) octavia (1) ohittaminen (5) Opel Omega (1) opetuslupa (2) opetuspoljin (2) pakoputki (1) parkkihalli (1) parkkipaikka (5) perussuomalaiset (1) pitkät valot (2) poliisi (10) polkupyörä (1) polttomoottori (3) premium (1) Prius (1) pyyhkijänsulat (3) Rahoitus (5) ralli (7) rallienglanti (1) rattiraivo (7) RE85 (1) rekka (1) renkaat (5) rikkaiden ylinopeussakot (1) robottiauto (1) Romuttamo (2) ruuhkat (2) Räikkönen (2) rättisitikka (2) rättäri (1) s80 (4) saab (1) Saab 9-5 (26) saasteet (4) salaliittoteoria (1) skoda (4) skootteri (2) sossu (1) suomiauto (1) suomi-auto (1) sähkö (1) sähköauto (6) taksi (1) talvi (16) talvirenkaat (8) Tesla (3) tieliikenne (7) Tieliikenne (48) Tieliikennelaki (11) Tinder (1) toyota (7) traktori (1) tulevaisuus (9) Tupakointi (1) turvavyö (2) tuulilasi (1) v70 (2) vakionopeudensäädin (1) vakuutus (2) Vakuutusyhtiö (5) valtionvarainministeri (1) Varaosat (20) Varashälytin (1) veronkorotus (1) viimeinen alfa (33) viinabensa (1) volkswagen (1) volvo (5) Volvo (8) Volvo 740 (6) Volvo C70 (8) Volvo s80 (6) wunderbaum (1) vähimmäisnopeus (1) väylävirasto (1) yaris (6) öljy (3)
nwdb