03.01.2025

Miksi Gran Turismo 7 on kaikkien aikojen paras ajopeli?

Osoite kopioitu

Täältä Autotie-sivustolta löytyy varmasti paljon itseni kaltaisia autointoilijoita, joita kiinnostavat autot ihan yleisestikin ja jotka pyörivät täällä tutustumassa sen hetkiseen autotarjontaan, vaikkei aikomuksena ehkä aina olisikaan ostaa uutta autoa.  Myönnän, välillä sitä tulee eksyttyä tuijottelemaan esimerkiksi Lamborghinienkin myynti-ilmoituksia, vaikkei sellaiseen ilman lottovoittoa olisikaan varaa.

Onneksi on keksitty myös virtuaalinen autoilu eli ajopelit, joiden avulla on mahdollista päästä sellaistenkin autojen rattiin, joista voisi muuten vain unelmoida. Kovin monella meistä tuskin lienee mahdollisuutta päästä vetämään talla pohjassa Monzan pääsuoraa pitkin, allaan Ferrari LaFerrari. Ellei sukunimi sitten satu olemaan Räikkönen tai vaikka Vilander.

Ajopelejä löytyy markkinoilta monia erilaisia. Taso niiden välillä vaihtelee paljon. Voisi jopa kärjistetysti sanoa, että on ajopelejä, on lisää ajopelejä, ja sitten on Gran Turismo 7.

GT7:n julkaisusta on nyt kulunut jo yli kaksi vuotta, mutta se on säilyttänyt asemansa ajopelien ehdottomana kruununjalokivenä ja kaikkien aikojen parhaana ajopelinä. GT7 ei ole pelkästään peli, se on ajosimulaattori (kuten japanilainen tekijätaho Polyphony Digital sitä itse luonnehtii) ja kokemus, joka on rakennettu palvomaan nopeutta, tarkkuutta ja autoteollisuudesta tuttua, hellittämätöntä täydellisyyden tavoittelua.

Päätinkin listata tähän nyt 5 syytä miksi GT7 todella on kaikkien aikojen ajopeli.

 

AUTOT & AJOKOKEMUS

Autot ovat itseoikeutetusti GT7:n suurimmat tähdet ja voi jopa sanoa, että GT7 on silkkaa autopornoa. Liian monessa ajopelissä jokainen auto tuntuu jokseenkin samalta ajaa ja ainoat varsinaiset eroavaisuudet liittyvät autojen ulkonäköön. GT7 sen sijaan kohtelee kaikkia autojaan niiden ansaitsemalla kunnioituksella. Ajokokemus vaihtelee suuresti riippuen siitä, että minkä automerkin auto on alla tai mikä malli (automerkkien sisältäkin löytyy tosiaan eri mallien väliltä ilahduttavan paljon eroavaisuuksia mitä tulee ajotuntumaan). GT7:ssa tuntuu lisäksi siltä, että autoilla todella ajetaan tien päällä eivätkä ne vain ”leiju” tien päällä (tällainenkin ongelma on tullut toisinaan vastaan joidenkin ajopelien kohdalla).  

Palatakseni vielä autojen ulkonäköön, GT7:n ehdottomasti suurimpia vahvuuksia on rakkaus yksityiskohtia kohtaan. Jokainen auto on mallinnettu supertarkasti joka ikistä saumaa ja namiskuukkelia myöten, oli kyseessä sitten Bugatti Chiron tai vaikka vain Honda Fit. Tähän kun yhdistää vielä yhdet hienoimmista grafiikoista mitä olen yleisestikään (ainakaan konsolipeleissä) nähnyt, on lopputuloksena kokemus, joka näyttää lähes aidolta. Jotain rakkaudesta yksityiskohtia kohtaan kertoo myös se, että pelistä löytyy erillinen ”Scapes” -osio, jossa pystyy ottamaan suosikkiautoistaan valokuvia erilaisissa ympäristöissä. Lopputuloksena on niin häikäisevän realistisia ja tyylikkäitä kuvia, että on oikeasti vaikea sanoa ovatko ne pelistä vai tosielämästä.

Ei unohdeta myöskään autojen saundeja. Hyvästit pölynimureilta kuulostaville menopeleille (kuten monien ajopelien kohdalla on ollut), GT7:ssa jokainen moottorin murahdus, turbon vihellys ja pakokaasun poksahdus kuulostaa autenttiselta.  

Pelin erittäin kattavasta autovalikoimasta omaksi suosikikseni on muodostunut vuoden -18 Ford GT kilpa-auto. Sen muotoilu hivelee silmiä, äänimaailma on mukavan rouhea ja ajettavuuskin oikein mukiinmenevä. Ford GT:n ”ulkoiluttaminen” Nürburgringilla on varmaan parasta mitä virtuaaliautoilija voi tehdä housut jalassa.

Tässä vielä esimerkkinä listausta muutamista autoista, joita pelistä löytyy (kaiken kaikkiaan yli 500 auton valikoima pitää huolen, että jokaiselle virtuaalikuskille löytyy varmasti jotakin mieluista ajettavaa):

Aston Martin Valkyrie -21

Chevrolet Corvette C7 ZR1 -19

Ferrari F12 Berlinetta -12

Ferrari F40 -92

Ford Shelby GT350R -16

Lamborghini Countach LP400 -74

Lexus LFA -10

Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR TOMMI MÄKINEN EDITION -99

Nissan GT-R GT500 -99

Porsche 917K -70

Toyota GR Supra Race Car -19

 

RADAT

Erilaisia ratoja pelistä löytyy varsin kattavasti, yhteensä 39 kappaletta. Valikoimasta löytyy useita autourheilevan maailman helmiä, kuten esimerkiksi Brands Hatch, Interlagos, Laguna Seca, Le Mans, Monza, Nürburgring, Spa-Francorchamps, Suzuka ja Watkins Glen. Oikeiden ratojen lisäksi pelistä löytyy jonkin verran myös fiktiivisiä ratoja (näistä Trial Mountain -nimellä kulkeva rata on se ikonisin, onhan se ollut mukana kaikissa aikaisemmissakin Gran Turismo -peleissä, pois lukien Gran Turismo Sport).

Rakkaus yksityiskohtia kohtaan jatkuu myös ratojen osalta. Otetaan vaikkapa legendaarinen Nürburgring (tai Nordschleife, joka on alkuperäisen maantieradan virallinen nimitys). Myönnettäköön, en ole itse päässyt Nürburgringia tosielämässä kokemaan, mutta erilaisia videoita radalta olen nähnyt sitäkin enemmän ja vaikuttaa siltä, että jokainen kurvi ja shikaani on onnistuttu mallintamaan peliin millimetrin tarkasti. Ja, kun säätää pelin asetuksista värinätoiminnon vahvuutta suuremmaksi, pääsee kokemaan myös eri ratojen joka ikisen töyssyn ja epätasaisuuden. Meillä kaikilla ei välttämättä ole mahdollista vuokrata superautoa tai ainakaan lähteä Nürburgringille asti sellaista testaamaan, joten GT7 on omiaan tyydyttämään ainakin pahimman vauhdin nälän.

Mainittakoon, että eri radoista löytyy myös useampia, erilaisia variaatioita. Löytyy (useimmiten ainakin) lyhyempää pätkää, yksinkertaistettua versiota ja päinvastaiseen suuntaan ajamista (erilaisia variaatioita löytyy pelistä kaiken kaikkiaan 118 kappaletta).

 

SISÄLLÖN MÄÄRÄ

Tekeminen ei lopu kesken GT7:ssä ihan heti. Oikeastaan, tämä on muutoinkin ajopelien suola, sillä jokainen kilpailu on aina erilainen ja aina voi myös yrittää nipistää kymmenyksen tai vaikka useammankin pois omista kierrosaikaennätyksistään eri radoilla (eli periaatteessa ajopeleissä on lähes loputtomasti tekemistä). Mutta, GT7:n osalta todettakoon, että pelistä löytyy paljon ihan varsinaistakin sisältöä.

”Licence Centre” -osiossa yritetään suorittaa erilaisia ajolisenssejä, joiden avulla saa sitten avattua uusia autoja käyttöönsä. Lisenssit ovat nimeltään National B, National A, International B, International A, Super Licence ja Master Licence.

”Missions” -osiossa harjoitellaan puolestaan esimerkiksi ohittamista, driftaamista ja ihan kilvanajoakin erilaisten haasteiden parissa. Näiden suorittamisesta saa niin ikään palkinnoksi erilaisia autoja.

”GT Café” -osiossa (josta jo lyhyesti mainitsinkin) on mahdollista oppia uutta jostakin automerkistä tai tietyn tyyppisistä autoista (esimerkiksi eurooppalaisista ”hot hatch” -malleista”). Ideana on siis, että pelaaja saa esimerkiksi ”Alfa Romeo” -nimellä kulkevan haasteen ja hänen on ajettava kolme kilpailua, joista jokaisesta on menestymällä mahdollisuus saada avattua uusi Alfa Romeo käyttöönsä. Ja, jos menestyy kaikissa kolmessa kilpailussa, lasketaan haaste kokonaisuudessaan suoritetuksi ja sitten voi käydä ”GT Caféssa” kuulemassa lyhyen kertauksen kyseisen automerkin historiasta tai muusta vastaavasta aiheesta. Haasteiden suorittamisesta saa toisinaan palkinnoksi myös uusia ratoja.

Sitten on myös mahdollista vain mennä ja ajaa esimerkiksi niin sanottu ”Quick Race” jollain radalla tai esimerkiksi vaikka Porche Cupin kilpailu (kuten esimerkiksi Nürburgringilla on mahdollista). Näissä menestymisestä saa sitten puolestaan palkinnoksi krediittejä, joilla voi itse käydä ostamassa autoja ”Brand Central”, ”Legend Cars” tai ”Used Cars” -osioista. Tuolta ”Brand Central” -osiosta löytyvät käytännössä kaikki eri merkkien parhaimmat (ja myös kalleimmat) autot, kuten esimerkiksi edellä mainittu Ferrari LaFerrari tai vaikka McLaren P1 GTR. ”Legend Cars” -osiosta löytyy sitten harvinaisempia klassikkoautoja, jotka voidaan myydä myös loppuun. Sieltä löytyy esimerkiksi vuoden -98 Subaru Impreza ralliauto.

Toki eri radojen kohdalta löytyvät myös ”Time trial” ja ”Drift trial” -osiot. Etenkin ”Time trial” -osioon saa kyllä upotettua paljon aikaa, sillä mitä paremmaksi ajotaidot pelissä kehittyvät, sen enemmän pystyy luonnollisesti aina raapaisemaan kierrosajasta pois.  

”Scapes” -osion jo mainitsinkin ja siellä pystyy siis räpsimään valokuvia autoista erilaisissa ympäristöissä. Ferrari 458:n voi sijoittaa vaikka Roomaan ja napata tyylikkään kuvan Colyseumin edustalta. Muokkausominaisuudet ovat myös vähintäänkin kattavat; auton saa aseteltua juuri sellaiseen kohtaan tai asentoon kuin itse haluaa, auton vauhdin voi määrittää ja pääseepä sitä halutessaan vaikuttamaan myös esimerkiksi suljinaikaan ja niin edelleen.

”GT Auto” -osiossa pystyy huoltamaan autoaan (teettämällä esimerkiksi öljynvaihdon) tai vaikka pesettämään sen. Siellä pystyy myös kustomoimaan auton ja kuljettajan ulkonäköä.

GT7 antaa myös mahdollisuuden tuunata autojaan. ”Tuning Shop” -osiossa pääsee parantelemaan auton moottoria, jousitusta, vaihteistoa tai asennuttamaan vaikka Brembon erikoisjarrulevyt.

 

MONINPELI

Monille pelaajille moninpeli on GT7:n tärkein elementti. Googlen mukaan GT7:aa pelaa päivittäin yli 2 300 pelaajaa verkossa ja jos pelaaminen tekoälyä vastaan käy tylsistyttämään, niin verkosta GT7-pelaaja löytää varmuudella jotakin tekemistä.

Pelistä löytyy yhteensä kaksi erilaista moninpeli-osiota. Toinen näistä kulkee nimellä ”Multiplayer” toinen puolestaan nimellä ”Sport”.

”Multiplayer” -osiossa pystyy luomaan omia kilpailujaan tai sitten vain yksinkertaisesti fiilistelemään muiden pelaajien kanssa samalla radalla, ihaillen toisten autoja. "Multiplayer" -osiosta löytyy myös jaetun ruudun pelitila, jos haluaa pelata toista pelaajaa vastaan samalla konsolilla.

”Sport” -on puolestaan tarkoitettu pelin enemmän tosissaan ottaville pelaajille. Siellä on päivittäin vaihtuvia kilpailuja, joissa pääsee sitten todella ottamaan mittaa muista pelaajista, ympäri maailman. ”Sport” -osiosta löytyy myös vaihtuvia kierrosaikahaasteita, joissa palkintoina on läjäpäin krediittejä.

Jos erilaiset GT7-aiheiset yhteisöt kiinnostavat, niin niitä löytyy useita erilaisia ainakin Discord-palvelusta.

 

RAKKAUSKIRJE AJAMISELLE

Gran Turismo 7 on hieno osoitus siitä mitä voidaan saada aikaan, kun jahdataan täydellisyyttä. Polyphony Digital on pistänyt todellakin parastaan eikä ole löysännyt otettaan millään osa-alueella. Grafiikat ovat upeat, ajotuntuma omaa luokkaansa, autovalikoima enemmän kuin kattava ja sisällön määrä vähintäänkin vakuuttava. GT7 jos mikä on oikea rakkauskirje ajamiselle ja hyvä esimerkki siitä mitä virtuaalinen autoilu voi parhaimmillaan olla.

 

Autoista on aina helppo innostua, ovathan ne eräänlaisia aikuisten ihmisten leluja. Kaikilla meistä ei ole varaa ostaa Ferrareita, Lamborghineja tai ehkä Porschejakaan, mutta ajopelit antavat onneksi mahdollisuuden tavoitella unelmia ja päästä fiilistelemään miltä tuntuu ”kesyttää” esimerkiksi Suzukan kaltainen rata, allaan Nissan GT-R.

Pelaatko itse ajopelejä ja jos pelaat, niin mikä on oma suosikkisi? Kommentoi alle.

Itse olen pelannut jo pienestä pitäen muun muassa F1 -ja rallipelejä. Rallipeleistä EA WRC on ollut paljon peluussa viime aikoina, onhan se selkeästi paras rallipeli pitkään aikaan (mutta, ei sekään ole ajopelinä GT7:n vertainen). Katsotaan, että jos innostuisin siitäkin kirjoittelemaan jossakin vaiheessa, rallikansaa kun olemme.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

abc (1) abu dhabi (1) adrian newey (1) ajaminen (1) alex albon (1) alfa romeo (1) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (1) america (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (3) audi (1) australia (1) auto (4) autoilu (5) autosalpa (3) autosalpa lahti (1) autot (4) bahrain (1) bentley (1) bmw (1) bmw ix (1) bose 10 (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (1) brändiuudistus (1) bugatti chiron (1) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (1) charles leclerc (1) chevrolet corvette (1) christian horner (1) countach (1) crossover (2) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (1) delorean (1) ea wrc (1) e-pace (1) eqa (1) esteban ocon (1) e-tech (1) e-type (1) ex30 (1) f1 (1) ferrari (4) ferrari 458 (1) ferrari laferrari (1) ferrari testarossa (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (1) ford explorer (1) ford explorer ev (1) ford gt (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford sync (1) fordstore lahti (1) formula 1 (1) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) george russell (1) google (3) googleplay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (1) happi (1) helmut marko (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (2) hyundai (3) hyundai nexo (1) Impreza (1) interlagos (1) ioniq5 (1) i-pace (1) iphone (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) jos verstappen (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) kalle rovanperä (1) kansas (1) karjaa (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kia (1) kick sauber (1) koeajo (1) laguna seca (1) lahti (2) lamborghini (1) lando norris (1) las vegas (1) latausinfra (1) latausverkko (1) lawrence stroll (1) le mans (1) lewis hamilton (1) lexus lfa (1) liam lawson (1) liikennevalot (1) logan sargeant (1) maasturi (1) mattia binotto (1) max verstappen (1) mclaren (1) megaconsole (1) melbourne (1) mercedes (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monza (1) moottoritie (1) motari (1) musiikki (1) mustang (1) mustang mach-e (1) nelipyörä (1) nico hulkenberg (1) nissan (1) nissan ariya (1) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oscar piastri (1) pakettiauto (1) paku (1) peugeot (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pierre gasly (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (1) porsche macan (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) rallikansa (1) range (4) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (1) renault (1) renault scenic e-tech (3) ron dennis (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) sergio perez (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) sonny crockett (1) Subaru (1) suojatie (1) supernatural (1) suv (2) suzuka (1) swedish house mafia (1) sähköauto (5) sähköautoilu (4) sähköautot (5) sähkömoottori (1) sähköpaku (1) tampere (1) tesla (4) tesla model s (1) tesla model y (1) the doors (1) toimintasäde (2) toto wolff (1) toyota (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota wrc (1) twinmotor (1) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (1) van halen (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) williams (1) volkswagen (1) volvo (2) volvo ex30 (1) yuki tsunoda (1) zak brown (1) zhou guanyu (1)
nwdb