21.03.2025

Toyota on sisäistänyt sen mistä autoilussa on kyse

Osoite kopioitu

Kuva: Unsplash

Olen aiemmin kirjoittanut, että Toyota on sisäistänyt aika hyvin sen, mistä autoilussa oikein on kyse; eli liikkumisesta paikasta A paikkaan B. Sitähän autoilu pohjimmiltaan on, vaikka nykypäivänä meidän huomiota yritetäänkin monesti viedä kaikenlaisilla hienoilla lisävarusteilla ja härpäkkeillä.

Suuri osa nykypäivän autoista alkaa onneksi jo olemaan melko luotettavia ja muutoinkin kelpo vehkeitä, mutta Toyota on sisäistänyt tämän jo pidempään ja siksi siihen luotetaan niin laajalti ympäri maailmaa, myös Suomessa. Esimerkiksi vuonna 2022 Toyota oli ylivoimaisesti suosituin automerkki kotimaassamme ja uusia Toyota-autoja rekisteröitiin yli tuplasti enemmän kuin kakkossijalla olleen Volkswagenin autoja.

Mutta, mitä kaikkia syitä onkaan Toyotan valtaisan suosion takana? Käydäänpä muutamia sellaisia läpi.

 

1.        Luotettavuus ennen kaikkea

Jos Toyota on jostain tullut tutuksi vuosien varrella, se on nimenomaan luotettavuus. Sanotaan, että torakat selviäisivät maailmanlopun yli ja alan epäilemään, että niin selviäisivät jotkut Toyotatkin. Jos olette katsoneet vanhoja Top Gear -jaksoja (Jeremy Clarksonin, Richard Hammondin ja James Mayn aikakaudelta), niin yhdessä niistä testattiin Toyota Hiluxin kestävyyttä. Se ajettiin mereen ja puuvajan läpi, sytytettiin tuleen ja asuntovaunu pudotettiin sen päälle. Taisi muistaakseni olla jopa niin, että se parkkeerattiin korkean rakennuksen katolle ja sama rakennus räjäytettiin sitten sen alta. Hilux selvisi kaikesta. Okei, kyse oli viihteellisestä tv-ohjelmasta, mutta se ei silti ole kovin kaukana totuudesta. Toyota on jollain tavalla automaailman vastine legendaariselle Nokia 3310 -puhelimelle. Kestävyys ja luotettavuus on samaa luokkaa.

Mikä sitten on tehnyt Toyotan autoista niin luotettavia? Yksi syy saattaa olla se, että Toyotan insinöörit eivät tavoittele tarpeetonta monimutkaisuutta. Monet vuosien varrella Toyotoissa nähdyt ratkaisut ovat saattaneet näyttää jopa suhteellisen pelkistetyiltä ja simppeleiltä esimerkiksi joihinkin kilpaileviin merkkeihin verrattuna. Toyotan insinöörit tuntuvat keskittyvän siihen mikä toimii, ja viilaavan sitä sitten hiljalleen entistäkin paremmaksi. He eivät ole toisin sanoen aina ensimmäisenä työntämässä uusinta ja räikeintä tekniikkaa autoihinsa.

Kaikki lähtee moottoreista. Toyotan moottorit on tehty kestämään. Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jostakin, että Toyota saattaa hylätä kokonaisia eriä moottorin osia vain yksittäisen vioittuneen osan vuoksi. Osille tehdään yksityiskohtaisia analyysejä, jotka sisältävät vaikka minkälaisia tutkimuksia, testejä ja simulaatioita. Heillä on toisin sanoen hyvin korkeat standardit laadun suhteen.

Vaihteisto on myös isossa roolissa. Toyota ei käytä autoissaan esimerkiksi monimutkaisia kaksoiskytkinjärjestelmiä, koska niiden luotettavuus ei ole samaa luokkaa perinteisten automaattivaihteistojen kanssa. Vaihteistonkin osalta asiat halutaan pitää mahdollisimman yksinkertaisina ja sitä kautta toimivina.

Paljon on tekemistä myös yksittäisillä osilla ja komponenteilla. Niissäkin painotetaan ehdotonta huippulaatua mitä tulee nimenomaan kestävyyteen.

Yksi tapa todentaa autojen kestävyyttä ja luotettavuutta on myös katsoa vähän sitä missä niillä ajetaan. Afrikassa nähdään paljon Toyota Land Cruisereita, koska siellä ei ole joka nurkalla korjaamoita ja osatkin ovat tiukassa. Lähi-Idässä, jossa kuumuus on armotonta, nähdään Land Cruisereita ja Hiluxeja paljon edelleen nykypäivänä. Yhdysvalloissa Toyota Camry oli pitkään suosituin taksina käytetty automalli. Nykyään Prius ja Corolla taitavat puolestaan olla yksiä suosituimpia. Ja, kuten jo mainitsinkin, Toyota on myös Suomessa myydyin merkki ja vieläpä varsin selkeällä erolla seuraaviin. Suomessakin keliolosuhteet ovat varsin armottomat ja täällä monet ihmiset priorisoivat kestävyyttä ja luotettavuutta kaiken muun edelle.

 

2.        Vähäinen arvonalenema

Monet autot menettävät arvoaan vauhdilla, jotkut jopa nopeammin kuin uusi älypuhelin. Mutta Toyota on poikkeus. Siinä missä monet autot menettävät arvoaan noin 50 – 60 prosenttia viidessä vuodessa, Toyotan kohdalla vastaava luku näyttää olevan lähempänä 40 prosenttia, kun tuossa tutkiskelin asiaa.

Mutta miksi näin on? No, tähän on lukuisia syitä. Kuten jo mainitsin, ihmiset arvostavat autoissa kestävyyttä ja luotettavuutta ja tässä Toyota on omassa luokassaan. Etenkin käytettyjen autojen ostajat painottavat monesti näitä asioita.

Alhaiset ylläpitokustannukset ovat myös yksi syy. Jotkin premium-merkit menettävät arvoaan ihan vain siksi, koska niiden ylläpito maksaa maltaita. Toyota on sen sijaan ollut kautta aikain halpa auto ylläpitää. Mekaanikotkin rakastavat niitä, koska niitä on suhteellisen helppo korjata ja osiakin löytyy lähes kaikkialta.

Toyota ei myöskään juokse ohikiitävien trendien perässä suunnittelussaan, vaan pyrkii ennemminkin jonkinlaiseen ajattomuuteen. Uusikaan Corolla ei välttämättä ole se autorivistön trendikkäin ja seksikkäin menopeli ulkoisesti, mutta ei sitä toisaalta tee pahaakaan katsella. Ja, uusimmankin Corollan tunnistaa jo kaukaa ehdaksi Corollaksi, mikä on sinällään aina hyvä merkki.

Toki pieniäkin poikkeuksia löytyy, kuten esimerkiksi C-HR -malli, mutta sekin tuntui markkinoille saapuessaan olevan enemmänkin oman tiensä kulkija, kuin vain kopio jostakin muusta jo nähdystä.

Toyota ei ole myöskään suosittu vain yhdessä maassa tai maanosassa vaan globaalisti. Siihen luotetaan kaikkialla, olitpa sitten Aasiassa, Afrikassa, Amerikassa, Australiassa, Euroopassa tai Lähi-Idässä. 

Hyvin pidetty Toyota on auto, jolla voi ajaa vuosikausia ja silti sen saa myytyä kohtuullisella osalla maksetusta summasta. Samaan aikaan naapurin BMW:n arvosta on viiden vuoden jälkeen kadonnut helposti yli puolet pois. Se on vähän sama kuin rahaa vain lentäisi ulos ikkunoista.

 

3.        Hybriditeknologian edelläkävijä

Toyota toi vuonna 1997 markkinoille ensimmäisen massatuotetun hybridiauton, eli Priuksen. Etenkin alkuun osa ihmisistä pilkkasi sitä aika rajustikin. Se ei ollut kedon kaunein kukkanen, se oli oudon hiljainen ja mikään siinä ei ollut mitenkään erityisen seksikästä. Ei sitä oltu myöskään siunattu minkään vauhtijumalien toimesta.

Mutta, se toimi, kuten Toyotalta odottaa saattaa. Se oli luotettava (uudenlaisesta tekniikastaan huolimatta), se siemaili polttoainetta aivan kuin se olisi ollut jotakin kallista laatuviskiä ja se osoitti, että hybridit olivat tulleet jäädäkseen. Ja, sittemminhän hybridien määrä räjähtikin ja nykyään niitä löytyy kaikilta merkeiltä.

Toyota ei siis vain liittynyt mukaan hybridivallankumoukseen – se aloitti sen. Heidän hybridiautonsa ovat edelleen markkinoiden kärkikastia ja nyt he ovat hiljalleen aloittamassa jo seuraavaa vallankumousta, eli vetyvallankumousta (samalla kun kaikki muut tuntuvat keskittyvän täydellä tohinalla täyssähköisiin autoihin).

 

4.        Järkevän hintaiset korjaukset ja varaosat

Vaikka suuri osa nykypäivän autoista on jo melko luotettavia vehkeitä, on fakta toki se, että jos jotakin sitten menee rikki, saattaa sen korjaaminen maksaa maltaita. Uusia autoja ei myöskään pysty samalla tavalla itse korjaamaan kuin joskus aikoinaan, vaan edessä on melkeinpä aina käynti korjaamolla.

Toyota pyrkii sen sijaan edelleen siihen, että sen autoja olisi suhteellisen halpa korjata. Vaikka heillä onkin korkeat laatustandardit osissa ja komponenteissa, niissä ei ole samanlaista merkkilisää kuin esimerkiksi Audilla, Bemarilla tai Mersulla.

Koska Toyotalla on tosiaan maailmanlaajuinen kattavuus, tarkoittaa se sitä, että sen osia on saatavilla käytännössä kaikkialla. Olitpa suuressa kaupungissa tai keskellä ei mitään, lähes aina löytyy korjaamo tai jälleenmyyjä, joka voi hankkia tarvitsemasi varaosat murto-osalla muiden merkkien kustannuksista. Ja, koska Toyota myy niin paljon autoja, tarjolla on myös valtaisa määrä käytettyjä osia.

Toyota ei suunnittele kuitenkaan autoja ainoastaan niin, että niitä olisi mahdollisimman halpa korjata – lähtökohtana heillä on aina ollut se, että niihin tarvitsisi ylipäätään tehdä mahdollisimman vähän yhtään mitään. Toyotan filosofia on pitkälti sellainen, että tehdään asiat jo ensimmäisellä kerralla kunnolla. Juuri tämä ajattelutapa on ansainnut heille mainetta niin luotettavana merkkinä.

 

5.        Autoja kaikille

Yhä useampi automerkki tekee nykypäivänä autoja mahdollisimman laajalle kohdeyleisölle, saadakseen mahdollisimman paljon myyntiä, luonnollisesti. Mutta, Toyotalla tämä on omaksuttu jo pidemmän aikaa ja he ovat aidon oikeasti tehneet autoja kaikenlaisille ihmisille.

Olitpa sitten nuori ensiostaja, perheellinen, työmatkalainen tai eläkeläinen, niin kaikkiin tarpeisiin löytyy sopiva vaihtoehto. 

Esimerkiksi Yaris jos mikä on ketterä kauppakassi kaupunkiin, Corolla sopii melkeinpä kaikille, RAV4 on hyvä vaihtoehto katumaastureiden ystäville, Land Cruiser on legenda maastoon soveltuvien autojen saralla, Hilux ja Proace ovat erittäin päteviä valintoja duunareille ja niin edelleen. Riippumatta siitä, että missä asut tai mikä on budjettisi, niin Toyotalta mitä luultavimmin löytyy oikea malli tarpeita ajatellen.

Budjetista puheen ollen, se on myös yksi tärkeimpiä syitä siihen, miksi Toyota on niin monen ihmisen ulottuvilla. Sen autot eivät ole suunniteltu vain paksun lompakon omaaville, vaan vaihtoehtoja löytyy pitkälti kaikenlaisille budjeteille. Esimerkiksi perusvarusteilla oleva uusi Corolla irtoaa vähän päälle 30 tuhannella eurolla, mikä tekee siitä erittäin kilpailukykyisen. RAV4:n kaltaisen tilavan katumaasturinkin saa alle 50 tuhannella eurolla. Toki, esimerkiksi parhaiten varustellun uuden Land Cruiserin hinta kohoaakin sitten jo yli 160 tuhannen euron, mutta kuten kirjoitin, vaihtoehtoja löytyy kaikenlaisille budjeteille.

 

Markkinoilla on nykyään monenlaisia automerkkejä ja -malleja, ja osa niistä lupailee parasta kiihtyvyyttä, osa ylellisyyttä ja osa huippuunsa hiottua teknologiaa. Ne haluavat olla statussymboleja, pyörillä varustettuja varallisuusilmoituksia tai sitten vain huippuluokan kokeiluja.

Mielestäni Toyota keskittyy edelleenkin olennaiseen, eli liikkumiseen paikasta A paikkaan B.

Yariksen tai Corollan omistaminen ei tee sinusta ehkä maailman mielenkiintoisinta ihmistä, mutta miksi täytyisikään. Toyota tuntuu keskittyvän valmistamaan autoja sanan varsinaisessa merkityksessä. Auto on kuitenkin ensisijaisesti kulkuväline eikä mikään statussymboli. Toyotat ovat järkevästi hinnoiteltuja, huolettomia, niiden osat eivät maksa hunajaa, ne ovat perustyylikkäitä ja niitä löytyy moneen eri tarpeeseen. Mitä muuta sitä autoileva ihminen tarvitsee (jos ei nyt ole jotakin erityistä vauhdin huumaa metsästämässä)?

Ajelen itsekin tällä hetkellä Toyotalla, nimittäin liisatulla sellaisella. Myönnettäköön, että oman kokemukseni inspiroimana päätinkin tästä aiheesta nyt kirjoittaa. Aiemminhan elämässäni olen vannonut melko paljon saksalaismerkkien nimeen, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Elämä saksalaismerkkien kanssa ei kuitenkaan aina ihan helppoa ja huoletonta ollut, joten siksi valintani osuikin tällä kertaa luotettavaan japanilaiseen.  

Entä minkälaiset ovat omat kokemuksesi Toyotan autoista? Ja, löytyykö sinulta jokin suosikkimalli Toyotan rivistöstä? Kommentoi alle.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

auto autoilu autot toyota

Arkisto

Blogin avainsanat

abc (1) abs (1) abu dhabi (1) adrian newey (2) aeb (1) ahvenisto (1) ai (1) airdrop (1) ajaminen (1) akku (1) akkukestävyys (1) akkutakuu (1) akkutyypit (1) akusto (1) akut (1) alastaro (1) alex albon (2) alfa romeo (2) alinopeus (1) alphatauri (1) alpine (2) america (1) android auto (1) anturi (1) apple (1) apple carplay (1) apple watch (1) ar (1) ariya (1) arvio (1) arvostelu (1) aston martin (5) audi (3) australia (2) auto (13) autoilu (14) autosalpa (3) autosalpa lahti (1) autot (13) bahrain (1) bemari (2) bentley (1) blancpain gt series (1) bmw (3) bmw ix (1) bmw x6 (1) bose 10 (1) brands hatch (1) brasilia (1) brembo (1) brändi (1) brändiuudistus (1) bugatti chiron (1) byd (2) c40 (1) c40recharge (1) capital cities (1) carlos sainz (2) charles leclerc (2) chevrolet corvette (1) christian horner (2) corvette (1) countach (1) coupe (1) crossover (2) cupra born (1) daft punk (1) danger zone (1) daniel ricciardo (2) delorean (1) dodge ram (1) duracell (1) ea wrc (1) ekosysteemi (1) elon musk (2) enyaq (1) e-pace (1) e-power (1) eqa (1) esc (1) esteban ocon (2) e-tech (1) e-type (1) ex30 (1) f1 (3) f2 (1) f3 (1) f4 rookie championship (1) fernando alonso (1) ferrari (5) ferrari 458 (1) ferrari laferrari (1) ferrari testarossa (1) fia (1) fip (1) flavio briatore (1) fleetwood mac (1) focus rs (1) ford (1) ford explorer (3) ford explorer ev (1) ford gt (1) ford kuga (1) ford mondeo (1) ford mustang (1) ford shelby (1) ford s-max (1) ford sync (1) fordstore lahti (1) formula 1 (2) fossiiliset polttoaineet (1) franco colapinto (1) gabriel bortoleto (1) george russell (2) google (4) googleplay (1) gran turismo (1) gran turismo 7 (1) gt-r (1) haas (2) happi (1) helmut marko (2) helsinki (1) honda civic (1) honda cr-v e:fcev (1) honda fit (1) hud (2) hummer (1) hybridi (2) hyundai (3) hyundai getz (1) hyundai ioniq 5 (1) hyundai nexo (1) hyundai tucson (1) iitti (1) imessage (1) Impreza (1) interlagos (1) ioniq5 (1) ios (1) i-pace (1) ipad (1) iphone (2) isack hadjar (1) ix1 (1) jaguar (1) jaguar e-type (1) jalankulkija (1) jalankulkijat (1) jamiroquai (1) jan hammer (1) joni luolamaa (1) jos verstappen (2) jouko ahola (1) Juha Kankkunen (1) jvg (1) jäähdytys (1) kaistavahti (1) kalle rovanperä (1) kansas (1) karjaa (1) katumaasturi (1) kaukovaloavustin (1) kauppakeskus tuulonen (1) kavinsky (1) kenny loggins (1) kevin magnussen (1) kevythybridi (1) kia (1) kia sportage (1) kick sauber (2) kimi antonelli (1) kimi räikkönen (2) koeajo (1) kolmipisteturvavyö (1) kornél öry (1) kouvola (1) ktm (1) kuolleen kulman varoitin (1) kymiring (1) käytetty auto (1) käytetyt autot (1) lada (1) lada 1200l (1) laguna seca (1) lahden autosalpa (1) lahti (3) lamborghini (1) lance stroll (1) lando norris (2) las vegas (1) latausinfra (1) lataussykli (1) latausverkko (1) lawrence stroll (2) le mans (1) lewis hamilton (2) levyjarrut (1) lexus lfa (1) lfp-akut (1) liam lawson (2) liikennevalot (1) li-ion (1) litiumioniakut (1) litiumrautafosfaattiakut (1) logan sargeant (1) maasturi (1) macbook (1) marcus grönholm (1) martin molnar (1) mattia binotto (1) max verstappen (2) mclaren (2) megaconsole (1) melbourne (2) mercedes (2) mercedes cla (1) mercedes-benz (1) mercedes-benz eqe suv (1) mercedes-benz eqs (1) mersu (1) mhev (1) miami (1) miami vice (1) mika häkkinen (1) mika kallio (1) mitsubishi lancer evolution (1) models (1) modely (1) monilenkkijousitus (1) monza (1) moottoritie (1) moottoriurheilu (1) moottoriurheilurata (1) motari (1) moto gp (1) mukautuva vakionopeudensäädin (1) musiikki (1) mustang (2) mustang mach-e (1) nakutusanturi (1) n-connecta (1) nelipyörä (1) nico hulkenberg (2) nikkelimetallihybridiakut (1) nimh (1) nissan (2) nissan ariya (4) nissan gt-r (1) nissan leaf (1) nissan qashqai (1) nurburgring (1) ohitukset (1) ohitus (1) oliver bearman (1) oscar piastri (2) padel (1) pakettiauto (1) paku (1) peugeot (1) peugeot 3008 (1) pharrell williams (1) phil collins (1) pierre gasly (2) polestar (1) polttokenno (1) polyphony digital (1) porsche (3) porsche macan (1) powerwall (1) puolijohdeakut (1) pyöräilijät (1) pyöräily (1) qashqai (1) qatar (1) racing bulls (1) rallikansa (1) range (4) ranskalainen (1) ranskalaiset autot (1) rb (1) red bull (2) renault (1) renault scenic e-tech (5) ron dennis (1) rumpujarrut (1) ruotsalainen (1) ruotsi (1) saudi-arabia (1) scenic (1) sedan (1) sergei perez (1) sergio perez (1) singapore (1) singlemotor (1) skandinaavinen (1) skoda (1) skoda enyaq (1) sonny crockett (1) sportline business (1) steve jobs (2) Subaru (1) suojatie (1) supercharger (1) superenduro world championship (1) supernatural (1) suv (4) suzuka (1) swedish house mafia (1) synteettinen öljy (1) sähköauto (13) sähköautoilu (12) sähköautot (13) sähkömoottori (2) sähköpaku (1) tampere (1) tekoäly (1) tesla (7) tesla model s (3) tesla model y (2) tesla supercharger (1) tesla x (1) the doors (1) toimintasäde (2) toto wolff (2) toyota (3) toyota c-hr (1) toyota gr supra (1) toyota mirai (1) toyota prius (1) toyota wrc (1) trp hungary (1) trp media (1) turbo (1) turvatyyny (1) twinmotor (1) törmäysvyöhyke (1) v12 (1) v6 (1) v8 (2) valtteri bottas (3) van halen (1) vanquish (1) vastuullisuus (1) watkins glen (1) vety (1) vetyasema (1) vetyauto (1) vetyautot (1) williams (2) volkswagen (2) volvo (4) volvo c40 recharge (1) volvo ex30 (1) volvo ex30 van (1) volvo xc90 (1) wrc (1) xtronic (1) yuki tsunoda (2) zak brown (1) zhou guanyu (1)
nwdb