10.05.2011
Econen
Kuten tiedätte, haluan ajaa autolla aina mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti. Karvalakkimallinen Poloinen ei kuitenkaan tarjoa mitään mahdollisuuksia seurata kulutusta, paitsi vertaamalla tankatun bensan määrää ja ajokilometrejä. Niin teinkin Polon kanssa ensimmäiset 1½ vuotta, mutta ei se oikein tyydyttänyt. Sillä saa vain pidemmän ajan keskikulutuksen ja senkin vain suuntaa antavana, koska eri bensapumppujen mielipide täydestä tankista vaihtelee.
Pari vuotta sitten eräs kaverini mainitsi ohimennen, että hänellä on lojunut vuosituhannen alkupuolelta saakka varastossa Econen-kulutusmittari. Mittari oli jäänyt turhaksi, koska sen jälkeen autoissa on ollut muutenkin ajotietokone. Ja niinhän siinä sitten kävi, että Econen sai uuden elämän Poloisessa.
Mikä Econen sitten on? Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on autoon erikseen asennettava ajotietokone, jolla voidaan mitata nopeutta ja polttoaineen kulutusta. Econen liitetään suoraan auton omaan polttoaineen suihkutussuuttimeen ja nopeusanturiin, joten se on varsin tarkka. Kaverini mukan esimerkiksi parempi, kuin hänen Audinsa ajotietokone.
Ecosen näyttö koostuu kahdesta numeronäytöstä, joista ylempi kertoo nopeutta, keskinopeutta, kulutusta litroina, hetkellistä kulutusta / 100 km ja keskikulutusta / 100 km. Alempi näyttö puolestaan kertoo matkan, keston ja ajon hinnan. Ecosen asetuksiin voi tallentaa bensan litrahinnan ja auton muut kulut, joiden perusteella se laskee ajomatkan hinnan. Numeronäyttöjen lisäksi Econen kertoo ajon taloudellisuuden säästöpossun ja bensapistoolin kuvakkeilla. Mitä enemmän rahaa possuun menee, sitä säästävämpää ajamista ja vastavasti mitä enemmän bensatippoja, sitä kuluttavampaa ajaminen on verrattuna vastaavan ajonopeusalueen pidemmän ajan arvoon.
Ecosen asennuksen jälkeen se täytyy vielä kalibroida ennen kuin sitä pystyy käyttämään. Nopeusmittarin kalibrointi oli helppoa: ajettiin auton trippimittarin mukaan tasan 1-9 km ja sanottiin Ecoselle mitä ajettiin. Totta puhuen kalibrointiajo meni pikkaisen pitkäksi, koska en voinut pysähtyä keskelle risteystä, minkä seurauksena Econen näyttää nopeudekseni aina kilometrin alle todellisen nopeuden eli esim. 79 km/h kun ajan 80 km/h. En ole kuitenkaan jaksanut kalibroida sitä uudelleen, koska tiedän navigaattorin perusteella, paljonko se heittää.
Ecosen polttoaineenkulutus kalibroitiin ajamalla tankki tyhjäksi, tankkaamalla se uudelleen täyteen ja kertomalla sen jälkeen kuinka paljon kalibrointiajo vei polttoainetta. Tämä ei mennyt aivan putkeen, sillä kun tankkasin auton kalibrointiajon jälkeen, bensaa meni pari litraa enemmän kuin mitä Polon polttoainetankkiin mahtuu vaikka polttoainemittari oli vasta punaisen rajalla... En tiedä miten se oli mahdollista, mutta se oli ainakin selvää, että luotettavia kulutuslukemia Econen ei tällä kalibroinnilla todellakaan näyttänyt. Ei auttanut muu kuin aloittaa kalibrointi alusta ja ajaa toinen tankillinen tyhjäksi. Pololla ei ollut jalkaleikkaukseni takia paljon ajoa kalibroinnin aikaan, joten loppujen lopuksi sain huhtikuun alussa asennetun mittarin toimimaan vasta kesäkuun puolivälissä...
Ajattelin alunperin, että kehittäisin Ecosen kanssa erityisesti työmatka-ajoani, koska se on pysyvä vertailukohde. Kun kulutusmittari alkoi lopulta näyttää oikeita lukemia, tulikin jo kesäloma ja sen jälkeen työpaikkani muutti keskustaan ja päivittäinen saman reitin ajaminen jäi. Plaaah.
Econen on joka tapauksessa ollut rakkautta. On ollut mielenkiintoista vertailla sillä kulutuksia ja pyrkiä tietenkin mahdollisimman alhaiseen kulutukseen. Pidemmille reissuille lähtiessä asetan tavoitteeksi esimerkiksi 6 tai 5,5 litraa / 100 km. Alimmillaan Polon kulutus on jollain reissulla ollut muistaakseni 5,3 tai 5,4 litraa satasella. Helsinkiin ajaessa kulutus jää hyvin alle 6 litraan Heinolaan saakka, mutta kun siitä siirrytään ajamaan 120 km/h nopeudella, kulutus pompsahtaa huomattavasti. Kaupunkiajossa kulutus vaihtelee niin paljon, että siitä en osaa vetää oikein mitään päätelmää keskikulutukseksi. Pikkasen päälle 8 litraa se taitaa olla.
Nykyisin Econen on muuttunut Polon vakio-ominaisuudeksi, joten sillä ei ole enää aivan sellaista hohtoa kuin uutena. Seurailen sitä silti aina ajaessani ja jos en muuten, niin pidän sitä nopeusmittarina, koska sillä näkee todellisen nopeuden auton omaa mittaria selkeämmin. Nopeusmittari saisi olla muuten samaan aikaan ruusussa kuin kulutus! On vähän tylsää, että jos haluaa seurata kulutusta, on tyydyttävä auton omaan nopeusmittariin.
Ajon jälkeen tsekkaan aina keskinopeuden, keskikulutuksen ja matkan hinnan. Voin myös päivitellä, että aamu-uinti Wellamossa maksoi 4 e uimahallimaksun lisäksi 1,50 e polttoaineena eli saman verran olisin köyhtynyt jos olisin pyöräillyt Aaltoalvariin ja maksanut siellä uimisesta 5,50 e...
Keskustelu
Tuollaista mittaria olen haikaillut itsekin, kun ensimmäisen kuukauden ajan tuijotin Polossa sitä ajotietokoneen kohtaa, sillä aiemmin ajelin pääasiassa vanhempieni Boralla, jossa ajotietokone näyttää kulutuksen.. Etenkin hetkellinen kulutus on sellainen, jota itse tulee seurailtua, jotta näkee, mitä siellä ratin takana kannattaa välttää..
Kulutuksen satasella laskeskelen myös aina, talvirenkailla oli 6,3 - 6,9 l luokkaa, nyt kesäkeleillä ja -renkailla 5,7-6,0 l.
Econen oli kyllä rakkautta! Ajotietokoneellisesta autosta siirtyminen tietokoneettomaan ehkä vähän ottaa koville, mulla otti jo siirtyminen Ecosesta Volkkarin omaan perusajotietokoneeseen, kun se ei ole ihan yhtä tarkka.
Aika iso kulutusero on ollut sulla talvi- ja kesärenkailla. En kyllä yhtään muista mitä mulla oli Polo Seniorilla.
Vanha blogi, mutta mistähän löytyisi kytkentä ohje tälle laitteelle? Ei näytä järin vaikealta, kun 4johtoa pitäisi kytkeä. Mutta oikeat paikat tarvis tietää.
Valitettavasti en tiedä yhtään mistä löytyisi asennusohjeet. Itse vein sen ecosen asennettavaksi yritykseen, joka asentaa taksien taksamittareita yms.