31.08.2023
Maailman suurin sähköautojen kulutustesti FLTP
Osallistuin heinäkuussa Polestarillani FLTP-tapahtumaan, jossa selvitetään sähköautojen todellista toimintamatkaa ja kulutusta Suomen olosuhteissa.
Autovalmistajathan ilmoittavat sähköautojen toimintamatkan standardoidulla WLTP-mittaustavalla mitattuna. WLTP-testissä autolla ajetaan laboratoriossa 23 c lämpötilassa eri nopeuksia sisältävä 23 km pituinen testilenkki ilmastointi yms. sähkölaitteet pois päältä kytkettynä. Tätä tietoa auton valmistajat sitten jakavat, kun kertovat, miten pitkälle automallilla pääse ja mikä sen kulutus on. Toimintamatka kerrotaan sellaisenaan, mutta kulutus kWh/100 km sisältää myös lataushäviöt. (Tätä eroa olen puinut EV-Challenge artikkelissani.)
Käytännön elämässä WLTP-kulutuksiin ja toimintamatkoihin päästään hyvin harvoin. Etenkin talvella sähköautojen kulutukset voivat olla paljon suurempia auton ja akun lämmityksen takia.
Jaakko Leppo ja sähköautotubettaja Harri Salo kehittivät viime vuonna Suomen olosuhteisiin FLTP “Finlandwide Light Vehicles Test Procedure” testiajon, jotta sähköautomalleista saataisiin tietää, miten pitkälle niillä pääsee oikeasti Suomen vaihtelevissa olosuhteissa. Testissä on 3 erillistä etappia; n. 50 km moottoritietä, n. 50 km maantietä ja n. 30 km kaupunkiajoa. Testit ajetaan kolmesti vuodessa; keväällä, kesällä ja talvella, jotta saadaan kulutustiedot eri keleissä.
Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon autoja ajamaan samaan paikkaan samaan aikaan, jotta saadaan vertailukelpoista dataa. Tapahtuman jälkeen tuloksista tehdään yhteenveto automalleittain fltp.fi-sivustolle ja sähköauton ostamista harkitseva voi tarkistaa sieltä, miten pitkälle autolla oikeasti pääsee.
Sähköautoilijat ovat löytäneet tapahtuman kerta kerralta suuremmalla joukolla. Järjestäjät toivoivat viime vuoden keväänä järjestettyyn ensimmäiseen tapahtumaan 30 autoa, mutta paikalle saapui lähes tuplat, 57 autoa. Tämän vuoden heinäkuussa viidettä kertaa järjestetyssä tapahtumassa mukana oli peräti 155 autoa, jotka täyttivät tapahtumapaikkana toimivan Tuusulan Honkarakenteen näyttelyalueen parkkipaikan äärimmilleen. Tällä automäärällä tapahtuma on tiettävästi maailman suurin kulutustesti!
Tiivis tunnelma Honkarakenteen pihalla FLTP-tapahtuman alussa.
FLTP-tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon, vaan riittää, että saapuu paikalle.
Tapahtuma järjestetään täysin talkoovoimin - se ei maksa mitään osallistujille eivätkä osallistujat maksa mitään osallistumisesta. Tapahtumaa on tukemassa sponsoreita, jotka mahdollistavat tarjoilut ja auttavat kattamaan mm. verkkosivujen ja opasteiden kuluja.
Kesä 2023 FLTP-testi
Lähdin kesälomalla FLTP-tapahtumaan ensimmäistä kertaa. Jyväskylästä Tuusulaan kertyy matkaa 230 km, mutta mielelläni lähdin kantamaan kortta yhteiseen kekoon, etenkin kun kesälomalla aikaa riittää!
Päivän olosuhteet olivat Suomen kesään tyypilliset; lämmintä oli 18-23 C° ja alussa satoi vähän vettä.
Saapuessani vähän ennen klo 12 Tuusulaan Honkarakenteen piha oli jo varsin täynnä, mutta onneksi paikalla oli liikenteenohjaajia opastamassa ja Polestarille löytyi oma kolo. Autoja oli niin tiiviisti, ettei mistään välistä lähdettäisi noin vain pois, vaan piha pitää purkaa järjestyksessä.
Tapahtuman alkajaisiksi oli yleinen infotilaisuus päivän kulusta ja osallistujat saivat esittää kysymyksiä. Kaikki oli varsin selvää ja huomasi, että tapahtumaa ei oltu järjestämässä ensimmäistä kertaa.
Jaakko Leppo alustamassa kesän 2023 FLTP-tapahtumaa.
Auton ilmastointi ohjeistettiin pitämään automaattiasennossa normaalitilassa ja lämpötilapyynti +20 asteessa.
Autolla tuli ajaa nopeusrajoituksen osoittamaa mittarinopeutta. Se tarkoittaa käytännössä pientä alinopeutta, mutta toisaalta sillä saadaan kaikki samanlaiset autot ajamaan samaa nopeutta ilman, että osallistujat joutuisivat virittelemään GPS:ää näyttämään todellista nopeutta.
Ajotavan tulisi olla normaali ja auton ajomoodin myös normaali, koska tarkoitus ei ole kilpailla pienimmästä kulutuksesta, vaan selvittää, mitä auto kuluttaa ns. normiajossa.
Jokaisen etapin jälkeen palattiin Honkarakenteen pihalle, jossa etapin kulutus katsottiin auton ajotietokoneen kulutusmittarista, nollattiin se ja lähdettiin seuraavalle lenkille. Itse kävin vielä ennen lähtöä kysymässä järjestäjiltä, että missä kohtaa pihaa kulutuslukema tarkistetaan, mutta se ei ollut niin justiinsa.
Toisin kuin taloudellisuusajokilpailuissa, FLTP-tapahtumassa ei laskettu tarkkoja lähtöaikoja tai otettu väliä edellä olevaan, vaan autot purkautuivat parkkikselta muun liikenteen sekaan sitä mukaa kun ehtivät. Toki toivottiin, ettei ajettaisi kenenkään imussa, jottei se vaikuttaisi kulutukseen. Olipa leppoisaa!
Autoja lähdössä ensimmäiselle jaksolle - bongaa allekirjoittanut hyppäämässä alas kiveltä! (Ilmakuva Harri Salon videosta 385. FLTP-kulutustesti, kesä 2023)
Sitten ei muuta kuin baanalle! Reitit löytyivät Google Mapsista ja lisäksi teiden varsille oli viety opastekylttejä, joiden mukaan suunnistaa jos tekniikka pettää.
Minun oli tarkoitus laittaa Google Mapsiin tehty reitti näkymään Polestarin näytölle Apple Car Playn avulla, mutta alle puolen minuutin päästä lähdöstä auton koko näyttö meni pimeäksi, joten se siitä navigoinnista. Koska olin jo liikkeellä, ei ollut mahista käydä selvittämään vikaa vaan resetoin näytön, irrotin puhelimen Car Playsta ja pyrin ajamaan muiden sähköautojen vanavedessä.
(Jälkeenpäin opin, että Polestarin Google Mapsiin saa tuotua valmiiksi suunnitellun reitin, menemällä reitin osoitteeseen Vivaldilla, jolloin reitti aukeaa automaattisesti Google Mapsissa.)
Ensimmäisenä ajettiin moottoritielenkki, joten navigointia ei juuri tarvinnut. Lenkillä ajettiin motaria pitkin Tuusulasta Mäntsälään ja sieltä samaa reittiä takaisin. Saman tien ajaminen edestakaisin kompensoi mäkien ja tuulen vaikutuksen.
Täytyy kyllä hehkuttaa, että oli tosi siistiä, kun motarilla tuli vastaan sähköautoja jonona! Me kaikki tekemässä samaa testiä!
Moottoritiejakson keskinopeutta vähän pudotti se, että Mäntsälän rampilla meitä sähköautoilijoita oli niin paljon että meni vähän jonotteluksi päästä kääntymään vasemmalle, että pääsee takaisin moottoritielle. Keskinopeuteni oli jonoon pysähtyessä 105 km/h, mutta etapin lopussa enää 95 km/h.
Sähköautoja jonoksi asti Mäntsälän rampilla.
Kulutukseni moottoritiellä oli 19,5 kWh/100 km.
Moottoritien jälkeen oli vuorossa maantietesti, jossa ajettiin jälleen Mäntsälään, mutta tällä kertaa Vanhaa Lahdentietä pitkin.
Maantiejakson keskinopeus oli 69 km/h ja kulutus 14,6 kWh/100 km.
Viimeisenä selvitettiin autojen kulutusta kaupunkinopeuksissa ajamalla vastapäivään Tuusulajärven ympäri. Olipa siellä kauniita maisemia!
Kaupunkietapilla autoni keskinopeus oli 42 km/h ja kulutus 13,8 kWh/100 km.
Toiselle etapille lähtö pienessä sateessa. Moottoritie-etapin autoja saapuu letkana pihaan ja seuraavat lähtevät maantielle elvittämään autonsa kulutusta.
Maantie- ja kaupunkietapeilla laitoin Google Mapsin puhelimeen, ja puhelimen nojaamaan auton keskikonsoliin. Onneksi reitillä oli myös opasteet, sillä kaupungissa puhelimeni Google Maps lakkasi pari kertaa näyttämästä reittiä. FLTP-testaajien letkakin oli siellä jo sen verran hajaantunut, ettei voinut enää tietää varmaksi, mitkä autot olivat mukana tapahtumassa. Jossain kohtaa Google Maps olisi myös ajattanut kahden pisteen välin eri reittiä kuin opasteet, mutta seurasin opasteita ja skippasin reitistä tietyn pätkän.
Ajoin moottoritien ja maantien vakionopeussäätimellä, jotta kulku olisi mahdollisimman tasaista. Kaupunkietapilla meinasi välillä lähteä ecorun-vaihde päälle, mutta pyrin muistamaan, ettei nyt olla taloudellisuusajokisassa vaan haetaan tavallista ajoa.
Kun kaikki lenkit oli ajettu, etappien kulutustiedot lähetettiin FLTP.fi verkkosivustolle ja vastineeksi sai lipun jolla lunastaa evästä kahviosta. Kulutusten lisäksi autosta kirjattiin ylös myös rengaskoko, -merkki ja -malli, rengaspaineet ja tieto onko ne valmistajan suosituspaineet sekä tieto onko autoa pikaladattu tuntia ennen tapahtumaa. Kaikkea dataa ei vielä käytetä mihinkään, mutta sitä voidaan jatkossa mahdollisesti jalostaa.
Samanlaiset autot vetävät puoleensa ja ajojen jälkeen tapasinkin muita Polestar-kuljettajia, joiden kanssa vertailtiin kulutuksia ja ajotapoja ja kokemuksia Polestarista yleensä.
Yleisesti ottaen muiden sähköautoilijoiden tapaaminen oli tapahtuman kohokohta, pelkkiä mukavia ja iloisia ihmisiä tapahtuma täynnä! Piti vain rohkeasti hivuttautua kiinnostavan oloiseen keskusteluun mukaan.
Tulokset
Tapahtuman osallistuneista 155 autosta Polestareja oli yllättävän paljon: 12 kpl, joista 7 kpl nelivetoja ja 5 kpl etuvetoja. Sitä enemmän oli vain Tesla Model Y (16) ja Tesla Model 3 -malleja (18). En tiennyt että tämä on näin suosittu auto, tai sitten kuskit vaan valveutuneita! Mutta hyvä niin, sillä mitä enemmän ajajia, sitä paremmat tulokset!
FLTP.fi sivustolla on oma sivu tämän kesän tuloksille, missä on vertailukuvaaja tapahtumaan osallistuneiden automallien toimintamatkasta suhteessa WLTP-rangeen.
Polestar 2 LRDM mallin FLTP-kesätestin yhdistetyksi toimintamatkaksi saatiin 458 km, kun virallinen WLTP-toimintamatka on 480 km. SRSM-mallin kesän FLTP-toimintamatka oli 420 km, kun taas WLTP-toimintamatka on 440 km. Molempien mallien FLTP-toimintamatka oli siis noin 95% WLTP:stä.
Toimintamatka lasketaan yksinkertaisesti jakamalla akun nettokapasiteetti kulutuksella. Esimerkiksi minun Polestar 2 LRDM akun nettokapasiteetti on 75 kWh ja tapahtuman koko matkan kulutus 16,32 kWh/100 km. Tästä saadaan laskettua autoni toimintamatkaksi
75 kWh / 16,32 kWh/100 km x 100 = 460 km.
FLTP-sivuston tietokannassa autojen toimintamatkat ja kulutukset ovat keskiarvoja kaikkien reitin ajaneiden autojen tuloksista. Sivustolta voi katsoa miten pitkälle eri automalleilla pääsee ja mitä ne kuluttavat ja juuri tämä on se FLTP-tietokannan pihvi. Se näyttää toimintamatkat ja kulutukset automalleittain kesä, talvi- ja kevätsäässä.
Vaikka FLTP-toimintamatkat ovat ihan oikeasti testattuja, ovat ne silti ehkä hieman optimistisia tosielämään verrattuna. Harvoin kukaan nimittäin taitaa ajaa koko akullista kerralla tyhjäksi ja vielä yhdeltä istumalta. Tosielämässä tulee useita lähtöjä, jolloin ilmastointi ja/tai lämmitys kuluttaa enemmän. Mutta FLTP antaa silti huomattavasti paremmin suuntaa autojen toimintamatkoista kuin WLTP.
FLTP on hieno talkootyön ympärille rakentunut konsepti, jolle toivon pitkää ikää ja suosiota! Selvästi se on herättänyt kiinnostusta, sillä Helsingin Sanomatkin kirjoitti siitä erinomaisen jutun juuri kesän tapahtuman alla. Jos aikataulut passaavat, niin lähden testaamaan talvi- ja kevätkulutuksetkin.
Harri Salo teki tapahtumasta tietysti videon YouTube-kanavalleen, katso se täältä!
Tulosten vertailua
Tapahtumaan osallistuneet saivat kaikkien autojen kulutustiedot, mistä olikin hirveän mielenkiintoista katsoa, miten oma auto kulutti muihin samanlaisiin verrattuna.
Moottoritie-etapilla Polestar 2 Long Range Dual Motor mallien kulutukset vaihtelivat 19,2-21,4 kWh/100 km välillä, kun taas Standard Range Single Motor mallien kulutus oli 17,6-18,8 kWh/100 km.
Minun Polestar 2 DLRM kulutti moottoritiellä 19,5 kWh/100 km.
Maantiellä LRDM vaihteluväli oli 14-14,9 kWh/100 km ja SRSM 11,4-13 kWh/100 km.
Oma kulutukseni oli 14,6 kWh/100 km.
Kaupungissa LRDM 13,3-14,3 kWh/100 km ja SRSM 11,3-13 kWh/100 km.
Polleni kulutti kaupungissa 13,8 kWh/100 km.
Vaikka kyseessä ei ollut taloudellisuusajokisa, niin minua jäi vähän harmittamaan se, että yksi samanlainen LRDM Polle kulutti maantiellä ja kaupungissa 0,5 kWh/100 km vähemmän. Miten pääsisin samoihin lukemiin? Jos olisi ollut aikaa ja akussa virtaa, olisin ehdottomasti lähtenyt testaamaan reitit vielä uudelleen pihistelyvaihteella!
Tapahtuman lopulla piha alkoi olla jo melko tyhjä. Paikalla vielä Renault Twizy (FLTP-toimintamatka 60 km), Minikokoinen Tesla ja Polestarit.
Keskustelu
Ajotietokoneen luvut eri merkkisten autojen välillä eivät toimi. Samanlaisten autojen kesken voisi saada infoa ajotavan, renkaiden, jne vaikutuksesta. Kulutus pitää mitata laturista. Ohessa linkki videoon, jossa verrattu ajotietokoneen ja latauksen eroa. Tehty 3 ajoa, esim Model y ero on: 15,45% - 16,4%, Polestar 2: 6,36%-7,88%
ja linkki vielä:
https://www.youtube.com/watch?v=njAwaF2Ieo4&t=318s