22.04.2024
Polestarin kulutus ja toimintamatka FLTP-talvitestissä
Tammikuun alkupuolella järjestettiin kuudes FLTP (Finlandwide Light Vehicles Test Procedure) -kulutustestitapahtuma, jossa selvitetään sähköautojen todellista toimintamatkaa Suomen olosuhteissa ajamalla n. 50 km pituiset moottoritie-, maantie- ja kaupunkilenkit. Viime vuoden talvitestissä oli ollut kamalan loskaiset olosuhteet, mutta tänä vuonna saatiin liki täydellinen talvikeli: -7 C pakkasta ja aavistus lumisadetta.
Tapahtumaa ei mainostettu hirveästi, mutta tapahtumapaikalle Tuusulaan Honkarakenteen näyttelyalueelle saapui siitä huolimatta 123 autoa. Järjestäjät olivat laskeneet, että jos osallistujien matkat tapahtumapaikalle lasketaan mukaan, tapahtumassa ajettiin yli 35 000 km! Ihan mahtavaa omistautumista ihmisiltä, että käyttävät sunnuntain autonsa kulutuksen testaamiseen.
Kävin mittaamassa Polestarin FLTP-kulutusta ekan kerran viime kesänä ja nyt lähdin hakemaan vertailutuloksia talvitestistä. Polestar on talvisin ihan hullu energiasyöppö 5 km pätkäajossa, mistä oma ajoprofiilini enimmäkseen koostuu. Olikin mielenkiintoista nähdä, millaiset FLTP-tulokset sillä saa, kun ajetaan vähän pidempää matkaa, missä matkan alun energiankulutus tasoittuu.
Koko ajan kehittyvä kulutusmittaustapahtuma
FLTP-tapahtuma oli jo viime kesänäkin hyvin järjestetty, mutta niin vaan järjestäjät olivat onnistuneet parantamaan sitä entisestään.
Jos ei osannut nollata oman auton kulutusmittaria, kehotettiin laittamaan pihassa auton hätävilkut päälle, niin joku tulee auttamaan. Ja jos näkee jollain hätävilkut päällä ja tuntee auton, niin käy neuvomassa mittarin nollaamisen. En tiedä tarvitsiko kukaan apua, mutta idea oli mainio.
Viime kesänä reitti löytyi Google Mapsista, minkä lisäksi reitillä oli opasteita. Nyt osallistujia kehotettiin seuraamaan ensisijaisesti maastoon vietyjä opasteita, koska Google Maps ehdottelee välillä vaihtoehtoisia reittejä. Muistan itsekin arponeeni viime kesän kaupunkilenkillä jossain risteyksessä, että kumpi haara pitäisi ottaa, mutta onneksi siinä oli opastenuoli.
Kesällä erityisesti moottoritielenkin paluumatkalle kääntyminen ruuhkautui, koska kaikki osallistujat ajoivat lenkit samassa järjestyksessä. Tällä kertaa kaikkia lenkkejä ajettiin samanaikaisesti: joka kolmas auto lähti ensin motarille, joka kolmas maantielle ja joka kolmas kaupunkiin.
Lähtöportilla ollut avustaja kertoi ekan reitin ja ojensi autoon tuloslomakkeen, jossa näkyi oma ajojärjestys ja johon voi kirjata omat tulokset.
Jatkokehitysideana lomakkeessa voisi olla vielä kertauksena testin perusohjeet: ilmastointi normaalilla teholla +20 asteessa, normaali ajotapa ja nopeusrajoituksen mukainen mittarinopeus. Näitä tosin on hankala lukea ajaessa, joten siinä mielessä ei hirveästi hyötyä… Lomake jaettiin vasta portilla, koska autojen ollessa parkkipaikalla lähtöjärjestys ei ole vielä selvä, vaan siitä lähdetään liikkeelle yhteen sulautuvina letkoina.
Paluu lenkkien alku- ja päätepisteenä toimivalle Honkarakenteen parkkipaikalle oli ainut hieman ruuhkautuva paikka, mutta ei sekään mitenkään mahdoton.
Parkkipaikalta lähdössä oli kuulemma nähty myös yksi läheltä piti -tilanne, kun jokin tapahtuman ulkopuolinen auto oli lähtenyt ohittamaan pihaan kääntyvää autojonoa ja samanaikaisesti pihasta lähti auto uudelle kierrokselle. Kaksikaistaisella tiellä oli ollut samanaikaisesti kolme autoa rinnan, mutta osumilta onneksi vältyttiin.
Lähdin pihasta itsekin toiselle lenkille niin, että saapuvia autoja oli muutama peräkkäin ja tajusin liikkeelle lähdettyäni sen mahdollisuuden, että mitä jos joku muu autoilija päättääkin ohittaa kääntyvät autot ja jään alle! Onneksi ei ohittanut. Ohituskieltohan tuossa risteyksen kohdalla on, mutta ei se takaa välttämättä silti mitään.
Autot purkautumassa parkkipaikalta päivän ensimmäisille testilenkeille.
Polestarin kulutus talvella
Testin ohjeiden mukaisesti pidin auton ilmastoinnin +20 C:ssä ja ajotavan normaalina. Tällä kertaa en edes sortunut pihistelevään ajotapaan, toisin kuin viime kesänä, jolloin taloudellisuusajovaihde meinasi iskeä päälle päivän loppupuolella.
Nopeutena nopeusrajoituksen mukainen mittarinopeus, joka on muutaman kilsan todellista nopeutta vähemmän, mutta sillä saadaan kaikki samanlaiset autot ajamaan samaa nopeutta. Tosin Polestarilla ajava kaverini kertoi ainakin ajaneensa reilumpaa nopeutta, että lopulta kukin ajaa miten ajaa. Mutta joka tapauksessa mitä enemmän tuloksia, sitä paremmat keskiarvot saadaan.
Moottoritiellä Polleni (Polestar 2 LRDM vm. 2022, kitkarenkaat 245/45 R19) kulutus oli 22,2 kWh/100 km. Tämä oli yllättäen huomattavasti vähemmän, kuin aamun ajomatkan Jyväskylästä Tuusulaan kulutus 24,7 kWh/100 km. Eroa voisi hyvin selittää se, että pidän matka-ajossa matkustamon lämpötilan 2-3 astetta korkeampana kuin tässä testissä.
Maantiellä Polestarin kulutus oli 19,3 kWh/100 km. Luku, jollaista en ollut nähnyt autoni mittaristossa aikoihin!
Kaupunkiajolenkin kulutus oli vähän enemmän kuin maantiellä; 19,8 kWh/100 km. Useilla muillakin autoilla kaupunkiajolenkki oli kuulemma kuluttanut energiaa maantietä enemmän.
Harmillisesti keksin vasta kotimatkalla, että olisi pitänyt ottaa jokaisen jakson jälkeen kuva Polestarin kulutuskuvaajasta, joka erottelee ajamiseen ja ilmastointiin kuluneen energian. Testitulosten kannalta sillä ei olisi ollut merkitystä, mutta kaikki data kiinnostaa aina insinööriä!
Polestarin tulokset
Vertasin kulutuksia viime kesän testiin. Moottoritiellä ero ei ollut suuren suuri; vain vajaa 14%. Maantiellä ja taajamassa kulutus kasvoi sen sijaan ihan överisti. Maantiellä +32% ja kaupungissa +43%!
Isompi kulutus johtui todennäköisesti enimmäkseen siitä, että kun yksittäisen kilometrin ajamiseen meni enemmän aikaa, ehtii lämmitykseen kulua suhteessa enemmän energiaa kilometriä kohden. Olen silti yllättynyt, että maantiellä kulutus kasvoi näin paljon. Tosin oikeasti yllättävämpänä pidän sitä, miten vähällä Polestar kulki maantiellä kesällä ja tämä talvikulutus tuntuu normaalilta.
Polestarini FLTP-testitulokset kesällä ja talvella.
Laskin myös mielenkiinnosta Polestarin toimintamatkat eri reiteillä kesällä ja talvella sekä niiden erotukset.
Toimintamatka lasketaan jakamalla akun nettokapasiteetti kulutuksella. Kun Polestar 2 LRDM akun nettokapasiteetti on 75 kWh ja kulutus 25,37 kWh/100 km, saadaan toimintamatkaksi
75 kWh / 25,37 kWh/100 km x 100 = 365 km.
Kesällä Polestarin toimintamatka FLTP-reitillä oli 460 km. Talvella toimintamatka oli 21% lyhempi kuin kesällä.
Polestarin virallinen WLTP-toimintamatka on 480 km, mistä jäätiin talviolosuhteissa 24%.
Polestarini FLTP-toimintamatkat kesällä ja talvella.
Todelliseen elämääni verrattuna Polestarin FLTP-kaupunkikulutus oli hyvin maltillinen. Tapahtumassa auton matkustamo ja akku olivat ajon ja latauksen jäljiltä jo valmiiksi lämpimiä, joten niiden lämmittämiseen ei kulunut energiaa samaan tahtiin kuin arkiaamuina, kun auto on yksi jääköntti eikä 5 km työmatkalla ehdi mikään sulaa. Nyt kaupunkikulutus oli vain 19,8 kWh/100 km, kun työmatkoillani se on samoissa pakkaslukemissa vähintään 27-35 kWh/100 km.
Tällä kertaa osallistujat eivät saaneet FLTP-tapahtumasta autoittain eriteltyjä tuloksia, joten en voinut vertailla Polestarini kulutusta muihin Polestareihin. Kaikkien FLTP-tapahtumaan viime ja tänä vuonna osallistuneiden autojen testidata on kuitenkin huomioitu FLTP.fi-sivuston tilastoissa.
Niissä Polestar 2 LRDM talvikulutus moottoritiellä on 24,6 kWh/100 km, maantie 20,1 kWh/100 km ja kaupunki 19,1 kWh/100 km. Erityisesti moottoritielle mitattu FLTP-kulutus on huomattavasti omaani isompi, mikä johtunee viime vuoden tapahtuman raskaasta ajokelistä loskassa. Nyt keli oli huomattavasti parempi.
Tarkempia autokohtaisia tilastoja me osallistujat emme saaneet kertaa, koska palvelu, jolla ne koostetaan on maksullinen ja FLTP-tapahtumalla ei ole tällä hetkellä sponsoreita maksamaan sitä. Tapahtuman tarjoilutkin olivat Jaakon ja Harrin omasta pussista kustantamia.
FLTP-kulutustestitapahtumissa kerätään merkittävä määrä dataa, joka hyödyttää sähköauton hankintaa harkitsevia, joten toivoisin todella, että vaikkapa autojen maahantuojat lähtisivät sponsoroimaan tapahtumaa!
FLTP Kevät 2024
Kevään FLTP-testit ajetaan jo ensi viikonloppuna 28.4. En itse valitettavasti ehdi mukaan, mutta menkää te muut sankoin joukoin keräämään testidataa!
Tapahtuman infotilaisuus alkaa klo 12 Honkarakenne Oyj talonäyttelyalueella osoitteessa Lahdentie 870, 04430 Tuusula ja paikalle toivotaan saavuttavan klo 11.45.
Jos tiedät jonkun tai tahdot mukaan sponsoriksi tai muuten talkoilemaan tapahtumaan, niin ota yhteys Jaakko Leppoon (jaakko.leppo [at] gmail.com / 050052255). Kaikki apu otetaan ilolla vastaan!
Keskustelu
Kyllä tuo sähköautoilu on aikuisten leikkikerho-puuhailua. Ja kalliiksi tulee kun lasketaan oikeat kustannukset eli valtava arvon alenema ja muut.