05.02.2019

Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior

Osoite kopioitu

Jyväskylän Autotarvikkeelle tuli viime viikolla myyntiin sellainen autoharvinaisuus, että oli pakko käydä välittömästi koeajamassa se. Kyseessä on vuosimallin 2011 Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG Highline - auto, joka tässä blogissa tunnetaan tutummin nimellä Polo Junior. Jep, juuri se sama Polo, jonka ostimme uutena vuonna 2011 ja myimme 2015, kun Leonidas tuli taloon.

Poloinen löytyi supertäydestä vaihtoautohallista paraatipaikalta ihan sisäänkäynnin tuntumasta. Mietin hetken, että kehtaanko ei-ostajana edes pyytää myyjää kaivamaan autoa pois hallista, koska se oli niin kaukana autojen uloskäynnistä. Autotetriksen ammattilaisella oli kuitenkin palikat hallussa ja vain paria muuta autoa siirtämällä Pololle järjestyi esteetön reitti ulos.

Kukas se sieltä kurkistaa?

Olipa hauska päästä fiilistelemään ja ajamaan Pololla! Hieman nostalgiaakin auton kohtaamisessa oli, kun bongasin sen perästä häälahjaksi saamamme kromisen pakoputken pään.

Polo on kyllä superhyvä ajaa, vaikka onkin pieni. Se on tosi ketterä, ja huomaa kyllä, että siinä on lyhempi akseliväli kuin kokoluokkaa isommassa Leonissa. Ohjaus on Leonia pehmeämpi, mutta silti varsin tarkka. Urheilulliset alcantarapäällysteiset etuistuimet ovat edelleen mahtavat!

Vanha kunnon Polo Junior!

Luopuessamme Polosta Juniorista sen mittarissa oli noin 33 000 km ja nyt vajaa neljä vuotta myöhemmin se oli juuri saavuttanut 90 000 km rajapyykin.

Kyllähän siinä ajetut kilometrit jo jonkin verran näkyivät. Aikoinaan ihanan sileää nahka(jäljitelmää) oleva ratti oli kiillottunut liukkaaksi ja käsijarru oli löysän tuntuinen.

Kyynärnojaa ei voi enää pitää ollenkaan pystyasennossa, koska sen kannen lukitus on rikki. Kansi aukesi heti kun kyynärnojan nosti pystyyn ja jos siinä olisi ollut jotain tavaraa sisällä, niin kaikki olisi levinnyt takapenkin jalkatilaan. Ei se ehkä haittaa kaikkia, mutta koska kyynärnoja peittää hieman ärsyttävästi käsijarrun, pidin sitä itse aina pystyasennossa.

Ai että, nuo penkit ovat edelleen mahtavat! Kuvassa näkyy myös miten keskikyynärnoja tulee vähän hankalasti käsijarrun päälle.

Täytyy sanoa, että olisin itse ostamassa tämän ikäistä DSG-automaatilla ja ketjukoneella varustettua Poloa olisin hieman epäileväinen, koska nuo osat ovat olleet enemmän ja vähemmän vikaherkkiä. Tai ainakin sellainen tuntuma minulla on, lukumääristä ei ole mitään tietoa.

Polo Juniorista on vaihdettu molemmat osat. Ketju uusittiin venymisen takia kesällä 2013, kun sillä olimme ajaneet sillä vasta reilu 18 000 tkm. Huoltokirja puolestaan paljasti, että DSG:n monitoimikytkin on vaihdettu keväällä 2016, kun mittarissa on ollut 53 600 km. Leonin kytkin meni vaihtoon viime keväänä, että ei oikein herätä luottamusta...

Mutta! Polosta on siis vaihdettu nämä molemmat kalliit osat, joten ainakin minä uskaltaisin ostaa sen. Seuraavaan normaaliinkin huoltoon on vielä hyvin aikaa, sillä viimeisin öljynvaihto ja määräaikaishuolto on tehty viime marraskuussa.

Seuraava iso kuluerä tulee olemaan kesärenkaat, sillä nykyiset alkavat olla loppuun ajetut. Ne ovatkin auton alkuperäiset, joten ei mikään ihme!

Talvirenkailla pärjää vielä ihan hyvin. Alla on helmikuussa 2/2015 käyttöön ottamani kitkarenkaat, joissa tuntui olevan ihan hyvä pito. Varmaan yhden talven ajaisin niillä vielä itse ja vaihtaisin sitten periaatteesta, koska kitkarenkaiden pito heikkenee iän myötä vaikkei niillä edes ajaisi.

Tämä on nyt kolmas kerta kun Poloinen on Autotarvikkeen vaihtoautohallissa ja ainakin kaksi edellistä kertaa se on vaihtanut omistajaa todella sähäkästi, joten luulisi ettei jää pitkäksi aikaa pölyttymään tälläkään kertaa. Joten jos kiinnostaa niin käypä tsekkaamassa! Hintaa autolla on nyt 12 500 e.

Jos auton alkutaival kiinnostaa, niin siitä voi lukea tästä blogista "Polo Junior" -avainsanan takaa.

ps. Juttu ei ole maksettu mainos, vaan täysin omakustanteinen ihkutus. Voitte silti kertoa terveisiä Autotarvikkeen myyjille jos tämän blogijutun perusteella käytte autoa katsomassa! :)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Sari
06.02.2019 20.47

Hieno Polo. Tytär ajelee vm 2000 Pololla, jossa oli mittarissa 100.000 kilsaa, kun ostin sen tammikuussa 2013. Nyt kuusi vuotta myöhemmin mittarissa on kilsoja 260.000.... Tytär on hieman sillä sompaillut. Kaikenlaista pientä siinä on vaihdettu, kuten tuulilasi ja jakohihna. Jarruletkujakin on taidettu vaihdella. Mutta on kyllä hintansa haukkunut, maksoin siitä aikanaan vain 3.800 euroa. Vähän fiksumpi ostos kuin nuo omat premium-autoni. Hetken lueskelin tätä tekstiä pohtien pitäisikö ostaa tästä auto tilalle, mutta maltan mieleni ja odottelen, että daami valmistuu. Ajelkoon nyt tuolla vanhalla rukilla siihen asti.

Jenni
06.02.2019 23.28

Siinä on tyttö ja Polo ehtineet nähdä maailmaa oikein kunnolla. Kyllä tuossa ajassa ehtii jo osia mennä vaihtoon enemmänkin! Polo Juniorissa olisi kyllä aika paljon paremmat turvalaitteet kuin tässä esihistoriallisessa mallissa... ;) Silloin kun me se ostettiin ei auto varmaan monen mielestä ollut järkevä ostos, maksoi 27 ke kun oli hienosti varusteltu.

Sepe
22.04.2019 09.12

Miten traktori pellolla kulkee sähköllä? Pannaanko perään pitkä sähköjohto vai dieselin pyörittämä generaattori?

Jenni
22.04.2019 13.59

En nyt ihan ymmärtänyt miten tämä kommentti liittyi meidän vanhaan Poloon? Sähkökäyttöisiä traktoreita on jo esitelty muutamia, mutta en oikein usko että ne yleistyisivät kovin nopeasti.

Lyhyt kuski
25.06.2020 16.08

Kiitos hyvästä koeajokirjoituksestasi. Olen aika monta koeajoa lukenut ja ei oikein koskaan mainita onko koeajettavassa turvavyöt miten hyvin säädettävissä eri pituisille. Esim. tässä Polossa on ihan hyvät säätövarat ja siksi ajalenkin ko autolla. Olisi mukava lukea jatkossa myös tämän osalta arvioita, koska sehän kuuluu myös hyvään ajoasentoon. Myös toinen arvioitava kohde on miten hyvin takapenkillä saa vyöt kiinni vai tarvitaanko akrobaatin osaamista. :)

Jenni
25.06.2020 16.19

Kiitos kommentista, mukava kuulla että pidit kirjoituksestani! Nostit esiin erittäin hyvän pointin, pidän sen mielessä jatkossa! Viimeksi koejamassani Toyota Corollassa esimerkiksi turvavyötä piti kaivella istuimen pehmusteen ja B-pilarin välistä mutta jätin lopulta siitä maininnan pois kun ajattelin että se on liian sivuseikka. Voisin lisätä sen sinne. Voisin myös koitaa muistaa testata takapenkin turvavyöt jatkossa; nyt takapenkin käyttö on aina rajoittunut siihen että käväisen siellä makustelemassa asentoa ja jalkatilaa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Koeajo Polo Polo Junior Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb