20.04.2020
Leonin toinen katsastus - terve viisivuotias!
Leonidas täyttää kuun lopussa viisi vuotta, joten tässä alkoi olla viimeiset hetket katsastaa se. En tiedä olisinko unohtanut koko asian ellei posti olisi kiikuttanut pari viikkoa sitten Katsastuskontin mainosta. Kun autoa ei ole tarvinnut katsastaa joka vuosi, niin siinä ei ole sellaista rutiinia.
Viimeksi (ensimmäistä kertaa) katsastin Leonin kaksi vuotta sitten Meidän katsastuksella, jolloin kuvattiin samalla Muster-katsastusjärjestelmän nettiajanvarauksen mainosvideota.
Katsastuskontin tarjous oli edullinen, mutta liike sijaitsi ihan väärällä puolella kaupunkia. Kurvasinkin halvimman hinnan perässä Plus Katsastus Arelan konttorille. Ajanvaraus hoitui näppärästi netissä ja etätyöt mahdollistivat halvimman kellonajan valitsemisen. Jännästi menee kyllä hinnat, kun halvinta hintaa eli 19 e on pitkin päivää tarjolla puolelta ja tasalta monena tuntina ja sitten vartin yli/vaille hinta on 25 e. Päälle tuli vielä päästömittaukset 27 e ja Trafin valvontamaksu 2,70 e eli kokonaisuudessaan hintaa tuli 48,70. Tämän hinnan sai vain ennakkoon maksamalla, mutta helppoahan se oli maksaa verkossa.
Leonidas valmiina katsastukseen.
Mietin, että tuokohan korona jotain rajoituksia asiakkaiden odotustiloihin katsastusasemalla, että siellä ei voi istua viittä ihmistä rivissä noin vaan. Asema oli kuitenkin tosi hiljainen, ja olinkin vähän ennen neljää saapuessani ainut asiakas. Kysyin, onko korona vaikuttanut katsastuksien määriin, mutta ei kuulemma hirveästi. Pakkohan autot on kuitenkin katsastaa.
Paitsi viime viikolla hallitus teki esityksen, että alkukesästä erääntyvät katsastukset saisivat vanhentua luvan kanssa syksyyn. Lakiehdotuksen lausunnoissa mm. katsastustoimijat kritisoivat lakiesitystä ja pitivät sitä ylimitoitettuna, koska katsastuksessa on hyvin vähän ihmiskontaktia, auto voidaan vastaanottaa ulkona ja jotkut paikat jopa hakeva auton puolestasi katsastukseen. Myös kesäautojen turvallisuudesta ollaan huolissaan. Että saapa nyt nähdä meenekö esitys läpi.
Pääsin seuraamaan Leonin katsastusta normaalisti hallin puolelle. Puolet tosin jäi näkemättä, kun jarrut ja iskarit testattiinkin ulkona olevilla testereillä, mutta siinä olisi pitänyt olla turhan lähellä katsuria jos olisi istunut viereen. Kaikki olivat hyvässä kunnossa; puolieroa oli sekä iskareissa että jarruissa alle 10% ja takajarruissa eroa ei ollut peräti lainkaan.
Pakokaasupäästöjä ei nykyisin mitata alle 11-vuotiaista autoista pakoputken päästä, vaan tilanne tsekataan vain OBD-järjestelmästä. Sinänsä hassua maksaa 27 e päästötarkastuksista, kun se on vain piuha kiinni autoon ja koodien luku.
Leonin tapauksessa katsastusmies joutui kyllä tekemään oikeasti töitä OBD:n testaamiseksi, sillä OBD-portissa kiinni olevan Driveco ajotavanseurantalaitteen (tuote saatu) piuha oli niin tiukassa kiinni, ettei hän saanut irrotettua sitä ilman että ruuvasi pistokkeen ympäriltä pois muovikehyksen, että sai paremman otteen liittimestä. Mitään vikakoodeja ei löytynyt.
Viimeisenä tutkittin auton alusta, akselit, jarrulevyt ja ripustukset yms. Minusta on aina hauska päästä katsomaan auton alle ja sinne nytkin menin kurkistelemaan. Taka-akselissa oli havaittavissa pientä pintaruostetta, mutta ei mitään pahaa. Pakoputken olen kuvitellut ruostuvan autoissa tosi nopeasti, mutta sekin näytti oikein hyvältä, vain muutamia ruostepilkkuja oli havaittavissa.
Leonin alusta oli varsin siistissä kunnossa.
Lopputuloksena Leon sai katsastuksesta terveen paperit; mitään huomauttamista ei ollut missään.
Leonin seuraava katsastus on tehtävä ennen kuin se täyttää seitsemän vuotta. Aiemminhan yli viisivuotiaat autot piti katsastaa vuoden välein, mutta keväällä 2018 tulleen uudistuksen jälkeen vasta yli 10-vuotiaat autot tarvitsee katsastaa vuosittain, kun taas 4-10 vuotiaille riittää joka toinen vuosi (eka kerta 4-vuotiaana).
Katsastus hyväksytty, taas kelpaa ajella.
Keskustelu
Kiinnitin alkuvuodesta itsekin huomiota tuohon hinnoitteluun päästömittausten osalta. Ymmärrän että OBD-lukulaitteet ja niiden ylläpito maksaa jotain, mutta silti tuntui vähän erikoiselta että pelkkä OBD-vikakoodien luku maksaa enemmän kuin koko muu varsinainen katsastustyö. Mutta ehkäpä tuon hinnoittelun takana on ns. kaupalliset perusteet. Vinkkinä muuten jos tuossa haluaa hieman säästää, niin ainakin Motonetin Motomaatista saa OBD-testin katsastusta varten 9 eurolla, jolloin ei tarvitse maksaa katsastusaseman hintaa tuosta testistä.
Minusta tuntuu, että laittamalla päästömittauksille paljon hintaa saadaan pelkän katsastuksen hinta painettua alas ja näyttämään se halvalta. Suuri osa autoilijoista kuitenkin joutuu ottamaan molemmat autoonsa, sillä OBD-mittaus on pakollinen 1.1.2001 jälkeen rekisteröityihin autoihin.
Tuo Motomaatin 9 euron OBD-tarkastus onkin tosi halpa, kiitos säästövinkistä!
Meidän Leon 2016 ST 1.0T Ecomotive Style meni 60tkm määräaikaishuoltoon juuri tänään. Googletin huolto-ohjelmaa ja löysin sivusi.
Auto on toiminut ensimmäisen vuoden öljynsyönnin 1l/5tkm jälkeen lähes moitteettomasti. Ainoa valitus on maalipinta. Väri on tummansininen (ei metalliväri) ja naarmuja on pinnassa silminnähtävästi. Naarmujen lähdettä en ole onnistunut selvittämään. Ehkä jokin käsinpesu on tuon voinut aiheuttaa. Olen pessyt/pesetyttänyt autoa eri paikoissa. Naarmuja näkyy jopa takalasissa. Maalipinta on jo kerran myllytettykin mutta naarmut ilmaantuivat pian uudelleen. Myös kiveniskemiä on konepellillä enemmän kuin mitä olettaisin. Ruostuminen ei ole vielä alkanut kuitenkaan.
Auton etumaski on reiätön levy (ymmärtäisin että näin vain ecomotivessa). Se on mennyt halki jostain lentäneestä kivestä/nastasta jo vuosia sitten.
Myös tuulilasi on paikattu useampaan kertaan ja tuulilasiturva on kyllä maksanut itsensä takaisin.
Em. asiat varmaan korostuu täällä pääkaupunkiseudulla, paitsi maalipinta johon olen kyllä pettynyt.
Autossa ei ole muita ongelmia ole ilmennyt joten olen yllättyneen tyytyväinen Seatin laatuun. Jotain natinoita on voinut joskus kuulua taka-oikealta mutta ehkä ne nyt kevään tullen on taas laantuneet.
Ottaen huomioon että ostin Seatin alle 20k€ uutena, en usko että olisin mitään vastaavaa saanut samalla hinnalla. Ajo-ominaisuudet ovat kyllä ikä/hintaluokassa parasta. Erityinen kiitos ohjauksen välitykselle joka on omaan käteen juuri sopivan nopea.
Kulutus on ollut matka-ajossa 4.5 - 5l/100km. Sekalaisessa ajossa 5l/100km. Varsinkin jälkimmäiseen olen tyytyväinen. Luvut on lähellä esim. Toyota Auris Hybridiä joka oli minulla vaihtoehtona. Auris olisi kuitenkin hinnaltaan ollut sellainen että olisi joutunut ostamaan paljon ajetun vanhan auton.
Kiitoksia hyvästä Blogista!
Kiitos Jukka76 pitkästä viestistäsi ja kiva että pidit blogistani!
Oli tosi mukavaa lukea kokemuksiasi Leonista. Se on kyllä tosi pätevä auto ja ajotuntuma on erinomainen. Myös autosi kulutus on ollut tosi hyvä! Aurisin kulutus ei ole niin paljon pienempi että se maksaisi kalliimpaa hintaansa millään takaisin siihen nähden että olet maksanut Leonista 20 ke. Autosi on ilmeisesti karvalakkimalli, mutta se ei vaikuta ajotuntumaan. Joskus ajoin Leonin karvalakkifarkulla ja tylsä se oli kuin mikä, mutta autona ei valittamista.
Selvisikö miksi auto söi niin paljon öljyä? Hyvä kuitenkin että pääsit eroon siitä vaivasta. :) Naarmuuntuminen kuulostaa oudolta, voisiko pesussa tai kuivauksessa olla käytetty jotain naarmuttavaa? Et maininut käytätkö autoa harjallisessa pesukoneessa, mutta pehmoharjoilla saa kyllä jäljet autoon.