28.01.2015
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
#onnellistenajokoulu
Poloisen vuosi 2014 sisälsi toimintaa enemmän kuin koskaan! Suurin kiitos siitä menee Mazdalle, jonka järjestämä Onnellisten ihmisten ajokoulu oli ehdottomasti paras juttu, mihin olen blogiurallani päässyt mukaan. Muistelen sitä edelleen lämmöllä. Kampanjan idea oli tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä kautta ajamisesta turvallisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Talven ja kevään aikana #onnellistenajokoulu kokoontui neljästi opettelemaan auton hallintaa liukkaalla kelillä, haastamaan asenteita ja treenaamaan taloudellista ajamista.
#onnellistenajokoulu'laiset radalla. Kuva (c) Akiphoto
#onnellistenajokoulu päättyi taloudellisen ajon kilpailu Ecoruniin. Valitettavasti homma vähän lässähti tässä kohtaa, sillä mukaan lähti vain muutama tyyppi eivätkä edes keulahahmot Anna Perho ja Aki Linnanahde osallistuneer. Opettajamme Minna kuitenkin nappasi Niklaksen kanssa palkintosijan, joten kampanja sai arvoisensa lopun.
Minusta #onnellistenajokoulu’n ideologia oli mahtava ja näkisin, että sille voisi olla tilausta ihan yleisestikin. Tietenkin se oli nyt myös Mazdan markkinointitempaus, mutta ainakin omasta mielestäni uusi ja rohkea sellainen ja heijasteli selkeästi Mazdan mainostamaa tapaa tehdä asiat eri tavalla.
Ecorun
Talidellisen ajon kilpailuihin osallistuminen oli toinen viime vuoden huippujuttu. Ilman #onnellistenajokoulu’a en olisi varmaan koskaan rohjennut niihin touhuihin lähteä, vaikka joskus olinkin niistä lukenut ja vähän haikaillutkin että se voisi olla siistiä. Nyt kun ekalla kertaa mukana oli taustataho, oli osallistumiskynnys matala.
Mazdalla ajaminen Ecorunissa meni penkin alle, mutta hauskaa oli silti ja kipinä jäi kytemään. Syksyllä lähdin kokeilemaan kisailua uudestaan, autona tällä kertaa tuttu ja turvallinen Polo. Ja sitten vielä uudestaan! Syksyn kisoissa voitin itseni ja oli ihan mahtavaa, vaikka sijoitukset eivät vielä päätä huimanneetkaan. Tänä vuonna pihistely tulee varmasti jatkumaan, ja onpa yksi kisa muuten ihan täällä Jyväskylässäkin!
Polo valmiina ensimmäiseen Ecoruniinsa.
Ajoharjoittelua
Helmi-maaliskuussa tuli harjoiteltua liukkaalla kelillä ajamista oikein urakalla. Ekana oli #onnellistenajokoulu’n rata, sitten perinteinen autokoulun liukkaan kelin ratapäivä ja maaliskuun alussa olin vielä Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajien kanssa VW hyötyajoneuvojen talviajokoulussa (jossa tosin liukkaus oli epätalven vuoksi melkein muisto vain). Talviajokoulussa pääsin myös kokeilemaan maastossa ajamista Volkswagen Amarokilla, mikä oli tosi siistiä!
Amarok-maastoajelu Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulussa.
Koeajoja
Vuoden aikana ehdin koeajaa muutaman kiinnostavan auton, joista ykkösenä tietysti faceliftattu uusi Polo. Se oli ihana, mutta rahakirstun vartijan mukaan meille ei tule enää kolmatta Poloa. Olen itsekin siihen vähän järkitasolla kallistunut, lähinnä koska kokoluokkaa isompi auto olisi hiljaisempi. Kiikarissa on ollut Seat Leon, jonka koeajoin viime vuoden aikana parinakin eri mallina ja lisäksi sellainen oli vuokralla yhden viikonlopun. Syksyllä ajoin myös pari kertaa kaverin Seat Leon Cupralla, joka oli varsin tykki peli!
Tykki ja tykki :P
Keväällä minulla oli lainassa #onnellistenajokoulu’n tiimoilta ensin kolmen ja sitten vielä viikon ajan uusi Mazda3, joka herätti ristiriitaisia tunteita. Ulkonäköön ja ajotietokoneen ominaisuuksiin ihastuin, mutta melutasoon ja automaatin suorituskykyyn vihastuin.
Syyskuussa pääsin kokeilemaan 4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak -pickuppia. Oli vähän muuta, mihin olen tottunut! Oli hauska käydä ajelemassa toisen liikenneblogaajan kanssa; ainakaan puheenaiheet eivät loppuneet kesken.
Lokakuun alussa koeajoin myös pikaisesti lataushybridi Golf GTE:n ja taisin vähän rakastua. Blogimerkintä GTE:stä on roikkunut luonnoksissa kuukausikaupalla, enkä enää tiedä, julkaisenko sitä ollenkaan ennen kuin testaan auton uudestaan. Luottomyyjäni kanssa oli vähän puhetta, että lainaisin sen Autotarvikkeelta viikonlopuksi kuten Polon viime keväänä.
Luottomyyjääni liittyen koin loppusyksystä myös järkytyksen, kun kuulin, että hänet ja monta muuta Autotarvikkeen myyjää oli irtisanottu. Vaikka emme ostaneet Mikalta kuin yhden auton, tuli hän kuitenkin tutuksi, kun kävin häntä silloin tällöin moikkaamassa asioidessani muuten Autotarvikkeella. Että kuka mulle nyt myy seuraavan Volkkarin?
Marraskuussa käännyinkin sitten Autopalen puoleen. Lainasin heiltä viikonlopun koeajoon Nissan Pulsarin, joka oli minusta yksi vuoden kiinnostavimmista autouutuuksista. Tykkäsinkin siitä tosi paljon, mutta automaattivaihteinen versio on niin suorituskyvytön, että se ei oikein houkuttele.
Moottoripyöräilyä
Eerik jäi viime kesänä aika vähälle ajolle. Kuten aiempinakin vuosina, koin elokuussa valaistumisen, että ei hitto, kausihan on kohta paketissa ja aloin vasta sitten panostaa ajamiseen. Kahvanlämmittimet olivat muuten paras tuunaus, mitä olen pyörään tehnyt! Kädet kylmettyvät syksyllä edelleen, mutta eivät enää syväjäädy.
Ajokauden lopulla minulla oli pari viikkoa lainassa kaverini moottoripyörä Kawasaki ER-6N, mutta ajoin sillä vain parisataa kilsaa, koska oli jo aika kylmät ilmat. Se oli ketterän ja vakaan tuntuinen ajettava, mutta ilmanvastus oli turhan suuri. Parin lenkin jälkeen pyörän akku yllättäen kuoli eikä tekohengityskään auttanut. Vaihdoin siihen sitten Eerikin akun (ER-5 ja ER-6 käyttävät samaa) ja ajoin sillä vielä pari lenkkiä ennen palauttamista kaverin luokse talviteloille. Kaveri ostaa siihen vasta keväällä uuden akun, niin ei tarvitse talvella huolehtia ylläpitolatauksesta.
Kawasaki ER-6N
Muuta
Polo ei arvostanut tammikuussa Mazda3:lla ajamistani ja kuoletti kostoksi akkunsa. Toisen kuoleman jälkeen akku meni vaihtoon. Kesällä Polo täytti kolme vuotta, minkä kunniaksi se pääsi katsastukseen ja öljynvaihto/jarruneste/ilmastointilaitehuoltoon. Autosta kuulunut hassu naputuskin saatiin ratkaistua huollon yhteydessä vaahtomuovilla.
Syksyllä kyllästyin Autotarvikkeen ökyhintaiseen renkaidenvaihtoon, vaikka hinta veloitetaankin huolenpitosopimuksesta. Niinpä päätin vaihdattaa renkaat jossain muualla. Innostuin siinä yhteydessä selvittämään kaikkien jyväskyläläisten auto- ja rengasliikkeiden hinnat, koska joku muukin oli varmaan kiinnostunut asiasta.
Autoiluvuoden kruunasi haastattelu Keskisuomalaisen Leidit Liikenteessä -palstalla. Jutusta tuli vielä tosi kiva; selitin ummet ja lammet, mutta niin vain toimittaja sai poimittua sieltä ne tärkeimmät kohdat.
Vuosi 2015
Tammikuun blogi oli varsin hiljainen, mikä johtui taustalla suoritetuista muuttopuuhista. Nyt muutto on suoritettu ja voin keskittyä taas siihen tärkeimpään, eli blogaamiseen. Tiedossa on ainakin lisää Seat Leonin testailua, U-käännöksiä, pari liukkaan kelin tapahtumaa ja tietysti pihistelyä Ecorunissa. Pysykää kuulolla!
Keskustelu
Ei kommentteja