11.10.2015
Volkswagen Demo Tour 2015
Viime vuonna taukoa pitänyt Volkswagenin erikoisempia malleja esittelevä Demo Tour -kiertue on taas lähtenyt tien päälle. Aiemmista vuosista poiketen sen suunta on tänä vuonna pohjoisesta etelään ja niinpä Jyväskylä oli vuorossa jo nyt lokakuun alussa. Tätä olinkin toivonut! Oli kivaa, kun tehokkaita autoja pääsi testaamaan vielä kesärenkailla.
Aiemmin Demo Tour oli minulle jokasyksyinen unelma-autoni Volkswagen Sciroccon testaushetki, mutta valitettavasti sitä ei enää nykyisin tuoda Suomeen. Sen ihanuuskin on tosin vähän väljähtänyt; vuonna 2008 esitelty ja 2014 kevyesti faceliftattu auto kaipaisi ehdottomasti oikeaa uutta versiota ja päivitystä MQB-alustaan.
Harkitsin, että skippaisin koko kiertueen, koska siellä ei ollut hirveästi minua kiinnostavia malleja. Päätin kuitenkin lähteä lauantain ratoksi kokeilemaan Polo GTI:tä ja tulipa sitten testattua paria muutakin autoa. Mukaan minulle lähti yksi Demo Tourin esittelijöistä, mikä oli kivaa, kun sai samalla keskusteltua autoista.
Golf Alltrack, Polo GTI ja Golf GTE
Volkswagen Polo GTI 1,8 TSI 141 kW (192 hv) DSG
Siitä olikin viisi kuukautta, kun olin viimeksi ajanut Pololla! Se oli varmaan kutistunut, kun tuntui nyt niin kovin pieneltä... Ei liian pieneltä, mutta esimerkiksi huomasi miten pienessä autossa rengasmelu oli paljon kovempi kuin omassa. Ja istuin oli kovin lyhyt, vaikka aiemmin Polon valtti oli juuri minulle sopivassa istuimessa ja Leonin kanssa meni suorastaan jonkin aikaa ennen kuin totuin sen istuimeen.
Koon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä: kulkupuoli Polo GTI:ssä oli enemmän kuin kunnossa. Konehuoneeseen mahdutetut 192 hevosta olivat erittäin halukkaita kulkemaan ja vielä kun ajotilaksi valitsi sportin, auto suorastaan lensi. Motarille kiihdyttäessä 100 km/h tuli vastaan ihan liian nopeasti ja tuntui siltä, että oikeastaan vasta satasta hätyytellessä auto heräsi kunnolla eloon. Ihan kuin se olisi löytänyt jostain vielä lisää voimavaroja. Sääli että niitä ei pystynyt tätä enempää testaamaan. Edellisellä kiertuepaikkakunnalla Ylivieskassa Demo Tourin autoja oli voinut ajaa myös lentokentällä ja oli siellä päästelty yli kahtasataa. Eipä olisi ollut suotta siistiä päästä testaamaan!
Polossa minut pääsi yllättämään jarrujen tehokkuus. Muutamin liikennevaloihin tuli jarrutettua niin, että auto melkein niiasi, kun jarrut ottivat niin herkästi kiinni. Esittelijä arveli, että tämä johtuu autojen uutuudesta, mutta en minä Leonista muista vastaavaa huomanneeni. Kaikissa koeajoautoissa oli kuitenkin yhtä napakasti kiinni ottavat jarrut. Kun sitten koeajojen jälkeen palasin oman auton rattiin, tuntui että sen jarruista ei ole mihinkään, kun auto ei pysähtynytkään hipaisusta. Fiilis oli sama kuin edellisenä päivänä, jolloin vaihdoin levyjarrullisen kesäpyöräni vannejarrulliseen talvipyörään: eihän tämä meinaa pysähtyä millään!
Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 193 kW (262 hv) BlueMotion Technology 4MOTION Terrain Tech Tiptronicautomaatti
Pikkuisen Polon jälkeen halusin kokeilla jotain aivan muuta ja valitsin koeajoon Touareg-katumaasturin. Johan oli autolla näköä ja kokoa! Korkeasta autosta näki mahtavasti ulos ja esimerkiksi ohittamani Tiguan näytti yhtäkkiä tosi pieneltä autolta, kun sitä korkeuksistani katselin. Touaregin kyyti oli eleettömän arvokasta, mutta hiljaa hyrräävä moottori antoi silti ymmärtää, että voimaa on tarvittaessa vaikka mihin. Hienot tunne!
Touaregilla suuntasin Vaajakoskelle Hupeliin, jossa on yksi suosikkivalokuvauspaikkani. Yllätyksekseni Hupelintie oli saneerauksen vuoksi poikki ja käytössä kiertotie. Se ei haitannut, sillä kiertotiellä oli jyrkähköä ylämäkeä ja hiekkapintaa, mikä sopi auton luonteeseen paremmin kuin hyvin. Valokuvaaminen tosin jäi, sillä valitsemaani reittiä ei päässyt haluamaani paikkaan vaan ajoin umpikujaan. Tie oli poikki ja tilalla valtava monttu. Ei auttanut muu kuin kääntää auto ympäri, mutta tämäkin oli koeajon kannalta oikein hyvä juttu: sain testattua tositilanteessa superhienoa Area View -ympäristöntarkkailujärjestelmää, joka näytti auton lintuperspektiivistä. Samaan aikaan ruudulla näki peruutuskamerasta auton taustan ja apuviivat siitä, mihin auto päätyy nykyisellä ratin kääntymiskulmalla.
Ympäristäntarkkailujärjestelmän kuvaa. (Kuva on tosin Passatista Autotarvikkeen pihaan pysäköinnin jälkeen.)
Yksi hieno ominaisuus Touaregissa oli kuolleen kulman varoitin eli Side Assist. Ominaisuutenahan tämä on tuttu jo vaikka Mazda3:sta, mutta siinä missä Mazdan varoitus on pieni kuvake peilin reunassa, Touaregissa peilikotelon kylkeen sivuun syttyy niin iso oranssi led-valo, että jos sitä ei huomaa niin ei mitään.
Täytyy muuten tunnustaa, että tajusin vasta viime keväänä, että auton mallinimi on Touareg eikä Touraeg. Jälkimmäinen istui niin paljon paremmin suomalaisen suuhun! Nimi lausutaan "tuareg" ja se on suora lainaus Saharan alkuasukkaiden tuaregien nimestä.
Volkswagen Passat Highline 2,0 TDI Biturbo 176 kW 4MOTION DSG
Viimeisenä autona halusin testata vielä Passattia, jossa on digitaalinen mittaristo Active Info Display. Mittaristossa on perinteisten nopeus- ja kierroslukumittarin sijaan yksi iso korkearesoluutioinen näyttö, johon voi valita näkyviin sellaiset asiat mitä haluaa. Normaalit pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit ovat aina reunoissa, mutta näiden keskelle sai valittua esimerkiksi tietoa kulutuksesta tai navigoinnista. Näiden välissä sitten näkyi karttaa tai tietoa auton tilasta tai muuta. Kartta on siinä mielettömän kätevässä paikassa, kun katsetta ei tarvitse kohdistaa sivulle vaan vain alas sinne, minne muutoinkin autolla ajaessa katselee.
Huomasin Passatillakeskustan liikennevaloissa pysähdellessä, että automaattivaihteisten Volkkarien start-stop-järjestelmä on uudistunut. Siinä missä Leon käynnistyy kun jalan nostaa jarrulta, Touareg ja Passat (en muista oliko Polossa) käynnistyivät vasta kun painoi kaasua. Voi olla tottumiskysymys, mutta nyt ainakin tuntui, että lähdöt autoilla olivat paljon hitaampia koska silloin kun halusi päästä liikkeelle, auto vasta starttasi.
Mittariston lisäksi Passat ei herättänyt minussa mitään ihmeempiä tunteita. Siis kyllähän autosta huomasi, että se oli tosi premiumia ja sillä varmasti mielellään ajelisi. Mutta mittaristo oli kyllä hieno, toivottavasti sellaisia on tarjolla enemmän sitten kun meille tulee seuraava auto!
Yhteenveto
Tämän vuoden Demo Tourista jäi todella hyvä fiilis. Aiempina vuosina koeajot ovat olleet pieniä pyrähdyksiä, mutta nyt autoa ehti testata enemmän kuin vain Vaajakosken ympyrään ja takaisin. Useamman kerran varmistelin esittelijältä, että onhan nyt jos kierrän vielä tuolta. Ja sopiiko että käydään kuvaamassa Touaregia vähän kauempana. Passatin palauttamisen jälkeen olin tyytyväinen päivän saldoon, mutta esittelijä silti varmisteli, että olisiko vielä ollut joku malli, mitä olisin halunnut kokeilla. Oli kyllä oikein mukava tapa viettää lauantaipäivää. :)
Demo Tour kiertää Suomea vielä joulukuun alkuun saakka, joten käy ihmeessä testaamassa vaikka et autonostoaikeissa olisikaan!
Keskustelu
Ilmeisesti tuo sinun vihreä Leon oli parkissa juuri silloin kun itse tulin koeajamaan tuota Gti Poloa. Piti jäädä ihailemaan sitä väriä siinä pihassa :) Polo Gti oli ihan kiva mutta niin järkyttävän kallis ettei ollu iso pettymys istua takaisin omaan autoon joka on ihan perusmalli ja vuoden vanha.
Moi! Siellähän se Leonidas kiltisti odotti minua kun kävin vähän koeajelemassa. Se väri on kyllä ihana, ja kyydissäni istunut esittelijäkin sitä kehui. <3 Mahdettiinkohan me olla samaan aikaan demotourin tiskillä? Ainakin joku jo odotti Polo GTI:tä, kun mä palautin sen.
Nyt kun auton hankinta ei ole itsellä lähimainkaan ajankohtaista, en tullut ollenkaan kiinnittäneeksi huomiota autojen hintoihin. Fiilistelin vain. Muistelen kyllä että GTI on varsin suolaisen hintainen. Meille olisi aikoinaan ollut hyvä vaihtoehto Polo GT, joka ei ole ihan GTI mutta ei myöskään ihan niin kallis. Sitä ei vain silloin vielä ollut myynnissä kun oma Polo ostettiin.
Oma auto tuntui GTI jälkeen aina vähän mopolta, mutta hetken kun sillä ajaa niin unohti taas tykimmän vaihtoehdon. :)
Itse istuin kahvilla kun huomasin ikkunasta että se auto ilmestyi pihaan ja en sitten kiinnittäny sen kummemmin huomiota kuka sitä ajoi..mutta penkki oli ainakin säädetty korkealle :D Blue Gt olisi kyllä fiksu hinnaltaan, mutta todennäköisesti haluan seuraavaksi astetta isomman ja hiljaisemman auton. En ole uutta Golffia koeajanu mutta luulen että se on hiljaisempi auto :)
Haha, edellinen kuski on ollut joku kääpiö. Tiedän ainakin yhden joka sillä ajoi, tiedä siten onko joku muu kääpiö ollut vielä välissä... :D
Meillä kanssa auto vaihtui isompaan erityisesti tuon hiljaisuuden vuoksi. Hämmästyin suorastaan kun ajoin Polo GTI:llä ja se oli niin meluisa. Varmasti Golf on Poloa hiljaisempi. :) Leon on luokassaan todella hiljainen; päihitti Volvo V40 ja A-Mersunkin, kun koeajettiin niitä pari vuotta sitten. Golfiin en ole verrannut.
No tuossa tapauksessa pitää joskus myös uutta Leonia päästä kokeilemaan :) Edellisen korimallin leonin omistin vähän aikaa ja se taas oli meluisin auto mitä ikinä on ollu.
Käy ihmeessä! Etenkin niillä vakio 16-tuumaisilla renkailla se oli ihanan hiljainen. :) Edellistä korimallia en itse olekaan testannut; käytiin joskus katsomassa sitä liikkeessä mutta se oli kamala muovihirvitys...
Ei tuota nykyistäkään Poloa ole kukaan sanonu äänekkääksi kun on laadukkaat 15" kesärenkaat ja auton takaosaan on käytetty aika reippaasti äänieristysmattoa. Toinen yllätys oli kesälomareissu joka tehtiin sillä kesällä. Noin 1400km tuli mutta missään vaiheessa ei puuduttanu ajella, joten sopivan mukavuuspainotteinen on..ja sitä nykyjään arvostaa kokoajan enemmän :)
Polo on luokassaan tosi hiljainen, joten noilla lisillä sillä kyllä varmasti kelpaa ajella! :) Lisäksi se on kaiken kaikkiaan erinomainen auto ajaa. Ergonomia kunnossa. Meillä oli Polossa vielä urheilulliset etuistuimet, mitkä oli mahtavat.
Mulla on äänieristysmattoa hankittuna 20 arkkia, mutta takakontin vuoraus niillä jäi kesällä tekemättä...
Tänään sieltä yritti yksi Autotarvikkeen myyjä soitella. Odottelinkin että alkaako joku kyselemään että tuliko autokuume..:)
Tuli, mutta meni pois kun näit hinnan? :) Mun perään eivät ole soitelleet, tosin eipä tuo nykyinen heiltä ostettu autokaan ole ollut vasta kuin 5 kuukautta.
Mullakin vielä takuuta 10kk ja tuskimpa heti sen jälkeenkään on fiksua vaihtaa. Ja kyllä saa olla tosi kova autokuume jos tuohon gti-malliin menee tuhlaamaan! :)