01.03.2024

464 km talvilomamatka Volkswagen ID.4 sähköautolla

Osoite kopioitu

Yleisesti ottaen sähköautolla tehdyt matkakertomukset ovat kuihtuneet jo muutama vuosi sitten, koska pääsääntöisesti ne ovat jo 77 kWh akun omaavalla ID.4:llä perus ajamista sekä normaalit tauot.

Vuoden 2024 talvilomaa vietin Viitasaarella mökkeillen. Karkauspäivänä minulla oli kuitenkin hieman normaalia mökille ajoa pidempi matka, kun kävin Oulusta hakemassa lisää mökkiläisiä. Matkaa kertyi 464 kilometriä ja auto näytti koko edestakaisen matkan keskikulutukseksi 20,6 kWh/100 km. Keli oli nollanvaiheilla ja tie oli märkä ajoittaisten erilaisten sateiden johdosta. 3 m/s etelätuuli laski menomtkan kulutusta, mutta vastaavasti kasvatti paluumatkan kulutusta. Katolla oli Tuhlen Wingbar-kattotelineet. Matkan keskinopeus toteutui 84 km/h ajamalla sen minkä muun liikenteen seassa pystyi ajamaan.

Lähtö tapahtui Viitasaarelta 100 % varaustasolla. Akku olisi riittänyt tietenkin ruhtinaallisesti perille Ouluun, mutta päätin pysähtyä juuri ennen kohdetta pikalounaalle ja vessatauolle Kempeleen Zeppeliniin. Prismasta ostin broileria ja perunamuussia. Kokonaisuudessaan tauko kesti juuri sen aikaa, kuin minun vessassa käynti sekä lounaan nopea syönti kesti, eli noin 20 minuuttia, josta auto oli latautumassa 18,5 minuuttia.

ensimmäinen lataus:

  • 18,5 minuuttia
  • 15,675 kWh
  • 5,49 euroa
  • latauksen keskiteho 50,8 kW, eli matala koska akku oli aloittaessa 49 % täynnä. Tuolla ei kuitenkaan ollut mitään väliä, koska en edes olisi tarvinnut koko latausta, vaan otin sen koska pysähdyin muutenkin.

Oulusta matkalaiset tavaroineen kyytiin ja takaisin kohti Viitasaarta. Meillä oli tehtävänä myös samalla reissulla käydä ruokaostoksilla. Pysähdyimmekin S-market Kärsämäelle kauppa-asioille ja tämä pysähdys kesti kokonaisuutena noin 18 minuuttia, josta auto latautui noin 17 minuuttia.

toinen lataus:

  • 16 min 55 s
  • 26,514 kWh
  • 9.25 euroa
  • Latauksen keskiteho 94 kW, ja latauksen huipputehon piikki 105 kW.

Kaupassa käynnin aikana ladattu energia riitti perille mökille asti ja akkuun jäi vielä 12 %. Mökillä akku laitettiin latautumaan kolmivaihelatauslaitteesta. 

Loppulataus:

  • Auton akuston kuntoisuus 160 tkm ajettuna on noin 93 % uudesta, joten akustossa on noin 71,4 kWh käytettävissä olevaa kapasiteettia.
  • Loppulataus 12 prosentista 100 prosenttin siis tarkoittaa lataushäviöineen noin 62,8 kWh:n energiamäärää, mutta kustannusten laskentaan lisään siihen 10 % häviötä, eli lasken 70 kWh:n mukaan.
  • 15 snt/kWh sähkön hinnalla sen kustanus on 10,50 euroa.

Pieni tarkistuslaskenta. Auton ajotietokonen kulutus 464 km ajomatkalle oli 20,6 kWh/100 km, eli laskennallisesti sähköä kului 95,584 kWh. Latauksien kautta laskien sitä kului 15,675 kWh + 26,514 kWh + 70 kWh = 112 kWh. Latauksien hyötysuhde siis toteutui noin 85 % tasolla, josta loppulataus on arvio. Ensimmäisen latauksen hyötysuhdetta laski myös se, että auto lämmitti akkua koko latauksen ajan. Lisäksi molempien latausten koko keston ajan auton sisätilaa lämmitettiin.

Koko 464 km matkan liikenne-energiakulut siis olivat 5,49 euroa + 9,25 euroa + 10,50 euroa = 25,24 euroa, eli 5,44 euroa / 100 km. Missään vaiheessa auton latausta varten ei pysähdytty erikseen, vaan ne olivat muutoin välttämättömät tauot. Latauksiin kului aikaa yhteensä noin 35 minuuttia ja oikeastaan vähemmällä marginaalilla en olisi halunnut takaisin mökille saapua. 

Tiivistelmä ID.4 vm 2021 RWD 77 kWh -sähköautosta matka-autona: Auto on edelleen erinomaisen hyvä ajaa. Ohjaus on sopiva yhdistelmä tunnokkuutta ja tarkkuutta kiitos nopeuden mukaan säätyvän tehostuksen ja onnistuneen alustaratkaisun. Alustasta puheenollen, etenkin säätyvä DCC-jousituksen mukavuus on miellyttävä ja sen merkitys korostuu mökkiteillä ajellessa. Matkaa tehdessä käytin koko ajan Travel Assistia ja se ohjailee puhtailla, vaikkakin märillä asfalteilla 99% matka-ajasta erittäin mukavasti. Ratista voi kevyesti puristaa, jolloin auto tietää, että kuskilla on homma edelleen hallussa. Adaptiiviset LED-ajovalot olivat erittäin hyvät kun pimeä koitti. Melutaso autossa on kitkarenkailla miellyttävän matala ja keskustelu myös takaistuimella matkustaville sujui ääntä korottamatta. Vaikka kyseisellä autolla on ajettu jo noin 160 tkm, ei alustassa ole mitään ylimääräisiä kolinoita eikä tuntuvia välyksiä. Ajetut kilometrit ja vuodet ovat laskeneet akuston käytettävissä olevaa kapasiteetia hieman ja sitä on nyt käytössä noin 71 - 72 kWh, eli akuston SOH on noin 93 %.

Haluan sanoa, että tämä Volkswagen ID.4 RWD 77 kWh vm 2021, eli nyt käytettyjen markkinoilla noin 30 000 euron hintainen sähköauto, tarjoaa jo hyvää matka-ajon sujuvuutta sekä matkustamisen mukavuutta. Haittana moneen muuhun sähköautoon verrattuna on akuston esilämmityksen puute suurteholatausta varten. Se haittaa talvella etenkin ensimmäisellä pitkän matkan suurteholataustauolla jättäen lataustehon matalaksi, mutta jo tälläkin reissulla toisen latauskerran teho toteutui kohtalaisena. Kolmas olisi ollutkin jos sitten vielä kovemmalla teholla.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

sähköauto Sähköauto talvella

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) ajotietokone (1) Akku (28) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (2) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (2) Audi (6) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) Blåisvatnet (1) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (2) Cybertruck (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-3008 (1) e-5008 (1) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (28) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) e-tron (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV3 (2) EV6 (1) EV9 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Explorer (1) Fazua (2) Ford (2) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (3) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (31) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (2) kesärenkaat (2) KGM (1) Kia (8) kitkarengas (1) koeajoraportti (42) Kona (8) korjaus (1) korkeajänniteakusto (1) kululaskelma (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (3) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) Lyngen (1) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (2) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (43) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (4) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (12) Pikalataus (6) Polestar (2) Polestar 2 (2) polestar 3 (1) polestar 4 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) Q6 (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (84) Renault (9) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Scenic (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) softabugi (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (246) sähköauto 50 000 euroa (1) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (2) Sähköautolla Virossa (1) sähköautomatkailu (60) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Tavascan (1) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (7) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (9) Torres EVX (1) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) tuulilasi (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (2) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Yykeänvuono (1) Zoe (10)
nwdb