28.06.2024
Audi Q6 e-tron esittely
Kävin kesäkuun lopun helteillä katsomassa myös Audi Q6 e-tron -sähköauton, kun se Tampereella vieraili nähtävänä. Mikäs auto tämä Q6 e-tron sitten on ja mihin se vertautuu?
Perus SUV-kori
Ensivilkaisulta autohan näytti oikeastaan päivitetyltä ID.4:ltä, mutta on sitä todellisuudessa 18,7 cm pidempi ja korkeampi sekä leväempi. Muutoinkaan en oikeastaan ID.4:ään pysty Q6 e-tronia vertaaman, joten unohdetaan se tällä kertaa.
Koska Audissa on 800V akku, tulee mieleen verrata korealaisista Hyundaita tai Kiaa. Ioniq 5 on ID.4:n ja Q6 e-tronin väliltä kooltaan ja tuntuvasti Audia edullisempi. Kia EV9 on sitten taasen jo peräti 23,9 cm pidempi, 4,1 cm leveämpi ja akseliväliä on 21,1 cm enemmän. Eli huomattavasti kookkaamman kokoluokan 6- ta 7-paikkainen auto kyseessä. Otan sen nyt kuitenkin yhdeksi verrokiksi Kia EV9:n, kun sattuu alkaen hinnat Suomessa kohtaamaan aika lähelle.
Saksalaisista Mercedes-Benz EQE SUV menee aika lähelle samoihin mittohin. EQE SUV on 9,2 cm pidempi, 4,1 cm leveämpi ja akseliväliä on 22,5 cm enemmän. Alkaen hintakin on toki myös Q6 e-tronia hieman ylempänä. Toinen saksalainen vertailuuni on BMW iX eDrive 40, joka sekin on Audia 18,2 cm pidempi, 2,8 cm leveämpi ja 11,1 cm pidemmällä akselivälillä varustettu.
Vertailukohtia voisi listata vaikka kuinka paljon. Listasin nyt nuo, mitkä itselleni olisivat vaihtoehtoja Q6 e-tronille. Näitä miettissä minulle tuli sellainen mielikuva, että Audi Q6 e-tron tulee sähköautoluokkaan, mihin ei kovin paljoa vielä ole tunkua etenkään 800V akkutekniikalla.
Nyt kun olen omat verrokkini valinnut, totean myös, että Audi Q6 e-tron ei ole tila-auto, mitä Kia EV9 selkeästi jo edustaa. Se on SUV, joka on mm ID.4:stä, Ioniq 5:ttä ja Enyaqia kookkaampi, mutta EQE SUV:ia tai Ix:ää pienempi. Moneen käyttöön siis juuri sopivan kokoinen auto. (alla olevassa mittataulukossa huomioitavaa mm: Kia EV9 tavaratila on kolme istuiriviä käytössä).
Q6 e-tronilla saa vetää peräti 2400 kg:n painoista jarrullista perävaunua, joten auto soveltuu myös karavaanareille sekä hevosharrastajille erinomaisesti vetoautoksi.
Matkustamo ja tavaratila
Ennen autoon sisälle menoa totesin että kerrankin autossa on oikeat kunnolliset vedettävät ovenkahvat sekä ikkunoissa karmit.
Q6 e-tron tarjoili maukkaan oloiset ja hyvät tilat edessä sekä takana. Leveys tuo hieman lisää tilaa myös kolmannelle takapenkkiläiselle. 526 litran vetoisen selkäemuotoisen tavaratilan lisäksi edessä on 64 litran vetoinen frunkki. Tavaratila on myös monikäyttinen, koska sitä voi halutessaan lastata kattoon asti ja laajentaa istuimia kaatamalla. Tavaratilan pohjan alla oli vielä pienehkö syvennys tavaroille.
Kuljettajan edessä on nykytyylin mukaisesti suuri näyttä ja lisää isoja näyttöjä jatkuu keskikonsolissa sekä ainakin esittelyautossa myös etumatkustajan edessä. Samaan tyyliin mitä olen jo tottunut näkemään mm Taycaneissa. Esittelyauton istuimet olivat sähkösäätöiset ja varustettu myös säädettävällä reisituella, mikä on omalla varusteiden suosikkilistallani tärkeä asia.
Ajamaan en nyt päässyt, mutta minulla ei ole mitään syytä epäillä, etteikö ajo- ja matkustusmukavuus olisi ilmajouisen ansiosta esiluokkaisia. Matkustamon materiaalit ovat hyvällä maulla valittuja.
Voimaa ja kiihtyvyyttä vähintään tarpeeksi
Audi Q6 e-tron perustuu Audin PPE-alustalle ja se tarkoitaa 800V akkua sekä neli- tai kaksivetoisuutta. Kaikissa vertailuni autoissa on voimaa ja kiihtyvyyttä vähintään riittävästi. Audi Q6 e-tron quattron kaksi sähkömoottoria ja neliveto kiihdyttävät 285 kW / 855 Nm voimalla 2400 kg:n painoisen auton hieman alle kuudessa sekunnissa satasen nopeuteen.
Hyvä pitkän matkan etenemisnopeus
Q6 e-tron tarjoaa erinomaista pitkän matkan etenmisnopeutta kookkaan akuston sekä hyvän suurteholatausnopeuden sekä kohtalaisen kulutuksen yhdistelmällä. Autossa on 94,9 kWh:n nettokapasiteetin omaava akusto ja WLTP-yhdistetty toimintamatka varustelemalleni quattrolle näytettiin autonrakentajassa 609 km tasolla. Auton suurin DC-latausteho on peräti 270 kW ja 10 prosentista 80 prosenttiin latautumisen keskitehokin peräti 200 kW:n tasolla.
Käytännössä Q6 e-tron on nelivetoisena quoattronakin vertailuautoistani pitkällä matkalla todennäköisesti nopein etenijä. Uskoisin, että Audi kulkee Suomen kauniissa kesäsäässä meidän maanteinopeuksilla esimerkiksi Tampereelta pohjoisen suuntaan noin 19 kWh/100 km toteutuvalla kulutuksella. Se tarkoittaisi, että käytännössä autolla ajaisi noin 500 kilometriä, eli noin 450 km ajon jälkeen alkaisi olla aika etsiä suurteholaturi.
Käytännössä se tarkoittaisi, että Tampereelta täydella akulla lähdettäessä Kempeleellä tai hieman ennen sitä olisi hyvä pitää tauko, eli noin 5,5 tunnin ajon jälkeen. Kyllä silloin viimeistään jo tauko maistuukin. Siinä sitten voikin pitää hieman nopeamman tauon, koska auton akku latautuu 10 prosentista 80 prosentin tasolle noin 21 minuutissa. Sillä latauksella sitten ajaa jälleen noin 350 kilometriä, joten itse asettautuisin reilun kolmen tunnin ajon jälkeen seuraavalle tauolle ja ottaisin taas parikymmentä minuuttia sähköä.
A6 e-tronissa on muuten AC-lataus molemmilla puollilla auton takalokasuojissa. Kuljettajan puolella on myös DC-lataus.
Hinta ja yhteenveto Q6 e-tron
Katselemalla autoa ja vertailemalla muutamaan muuhun, tulin siihen tulokseen, että Audi Q6 e-tron on erinomainen sähköauto perus SUV-korista autoa hakevalle. Sen eteneminen pitkääkin matkaa on vakuuttavan hyvällä tasolla.
Audi Q6 e-tron hinnat Suomessa alkavat tätä kirjoittaessa 73 990 eurosta, jolla saa takavetoisen. Nelivetoisen quattron hinnat alkavat 77 990 euron tasolta. Kun varustelin quattron mieleiseksi, kertyi sille hinnaksi 89 890 euroa ja siihen sitten päälle talvirenkaat vanteineen. Se on paljon rahaa, mutta miten sitten nuo verrokkini?
Kia EV9 hinnat Suomessa alkavat niinikään takavetsoisen mallin 74 730 eurosta. Nelivetoisen hinnat alkavat Suomessa 81 780 eurosta. Siihen ei paljoa enää ollut varusteita tarvetta ruksia ja vetokoukulla hinnaksi muodostui noin 87 700 euroa.
EQE SUV hinnat Suomessa alkavat 300-version 87 300 eurosta, mutta se on silloin vielä takavetoinen. EQE SUV 350 4matic on nelivetoisena alkaen 88 900 euroa. Kun varustelin tuon 350 4-maticin mieleiseksi, sille hintaa kertyi 92 710 euroa.
Uskoisin, että Audi Q6 e-tron on auton kokoluokka, sähköauton ominaisuudet sekä Audin laatu huomioiden monia vahvasti kiinnostava tällä hinnoittelulla. Tämän vuoden aikana sen sitten näemme, kun autoja alkaa tulla toimituksiin. Autoliikkeen edustajan kertoman mukaan kauppa on kuitenkin jo heti lähtenyt käymään.
Keskustelu
Voi hitsin hitsi!Kylläpä nyt ahdistaa!!
” Ennenkuin menet riemuitsemaan sähköautojen rekisteröintimääristä niin muistutettakoot että nyt rekisteristä poistuneita sähkiksiä on jo yhteensä 3411kpl ja tahti vaan kiihtyy. Tänä vuonna jo 800 rekisteristä poistunutta sähkistä mikä hakkaa kaikki edellisvuosien enkat ja tulipalo on jo alkanut. KEllekkkään ei kelpaa käytetty sähkis, ja kun ne ovat blogipostauksesikin mukaan korjauskelvottomia, kukaan ei vaihda niihin akkuja juurikaan niin tässä on tulos. Ei tämä ole kestävällä pohjalla.”
Ajattelin jo olla kommentoimatta mutta kommentoinpa kuitenkin.
Tottakai rekisteristä poistot kasvaa vuosivuodelta koska sähköauto kantakin lisääntyy kokoajan. Tosin polttomoottoriautot on vuosien päästä varmaan todella loistavia kun rekisteristä poistot vähenee vuosivuodelta ;)
Itse sähköautoilijana en voisi kuvitella vaihtavani muuhun kuin sähköautoon. Todennäköinen valinta tulee olemaan käytetty sähkis ehkä jo ehkä tänä syksynä.
Toisille sähköauto vain sopii paremmin kuin toisille. Toisilla on paljon ennakkoluuloja johtuen siitä että ne joille sähköauto ei sovi, huutavat siitä kovaan ääneen kuinka huonoja ne ovat. Teknologisesti yksinkertainen väline jolla liikkuminen on todella halpaa mikäli on mahdollisuus kotilataukseen yösähköllä ja/tai kuten minulla kesäaikaan aurinkopaneelien avulla. Lapinreissujakin tehdään 3-4 talvenaikana ja mitään ongelmia tuossa ei ole ollut viimeisen kahden talven aikana kun sähkärillä ollaan menty. Eikä tämän blogin kirjoittajallakaan ole auton kohtalaisen suuresta kilometrimäärästä huolimatta ollut ongelmia akustojen kestävyyden kanssa. Ymmärtääkseni ylläpitäjän ID4:n latauksetkin hoidettu hyvin pitkälti pikalatureilla ja ilman että 80%:n rajaa olisi juurikaan seurailtu? Hän oikaiskoon tämän mikäli olen kovin väärässä :)
Mutta kuten sanoin toisille sähköauto ei vain sovi ja sekin pitää ymmärtää. Jos asut kerrostalossa ilman lataus mahdollisuutta ja ajat usein moottoritietä esim TRE-Hki-TRE, niin voin uskoa että ladattava hybridi tai jopa diesel on parempi vaihtoehto :)