05.07.2023
Sähköautoilija koeajoi Audi A4 Avant 35 TFSI -bensa-auton
Vein oman ID.4:n 3.2 ohjelmistopäivitykseen, mitä ei saanutkaan autoon OTA-päivityksenä. Päivitys on takaisinkutsukampanja ja siksi maksuton ja sisälsi myös minulle maksuttoman huollon laina-auton päivityksen ajaksi. Sain alleni uudenkarhean noin 27500 km ajetun Audi A4 Avant TFSI -bensa-auton. Vuosien jälkeen olen siis polttomoottoriauton ratissa ja kirjoitan tähän koeajokokemukseni Audista. Huomio, tähän kirjoittamani kokemukset ovat oman mieleni mukaan värittyineitä. Taustalla on vuodesta 1989 alkaen noin 1,5 miljoonaa kilometriä ajettuna sähkö-, bensa-, diesel- ja kaasuautoilla sekä moottoripyörillä. Näistä kilometreistä on kertynyt vuodesta 2015 alkaen sähköautoilla reilusti yli 500 000 km. Vähintään koeajoja on tullut tehtyä käytännössä kaikilla Suomessa myytävänä olevilla sähköautoilla. Tämä koeajo ei siis ole missään nimessä puolueeton kokemus, eikä sitä pidä ottaa liian vakavasti.
Perinteisen farmarin näköinen kompaktin kokoinen perusvaunu
Ulkoisesti katsellen Audi on juuri sellaisen tavallisen perusfarmarin näköinen, mitä monet odottavat myös sähköautoihin tarjolle. Ulkonäkö kuitenkin hämäsi hiukan ja sisätilojen avaruus ei vastannut ulkoapäin katsottuna muodostunutta mielikuvaa.
Audi A4 TFSI mitat vs ID.4 antavat myös olettaa autoon hyviä sisätiloja. Audi on pidempi, mutta matalampi ja vain aavistuksen kapeampi. Tavaratila on Audissa pienempi. Molemmissa on normaaliin mökkikärryn vetoon riittävä vetomassa ja kattotaakka sallittu.
- pituus 4762 mm (ID.4 4584 mm)
- leveys 1847 mm (ID.4 1852 mm)
- korkeus 1435 mm (ID.4 1631 mm)
- Akseliväli 2820 mm (ID.4 2771 mm)
- Tavaratila 495 litraa (ID:4 543 litraa)
- Kattotaakka 80 (tai 90) kg (ID.4 75kg)
- Vetomassa 750 / 1500 kg (ID.4 750 / 1000 kg RWD)
Kuljettajan, etumatkustajan ja takamatkustajien tilat sekä tavaratilat
Kuljettajan paikalle laskeuduttuani yllätyin tiiviistä, jopa ahtaasta tunnelmasta. Kuljettajan paikalla tilan tunne on samankaltainen, kuin oli edellisessä autossani, Peugeot e-208:ssa. Kyllä siihen mahtuu, mutta tuulilasi tuntuu olevan kovin lähellä ja kapea. Vaikka säädän istuimen ala-asentoon, tunnen olevani lähellä kattoa, vaikka todellisuudessa en olekaan, joten tuota tunnetta lisännee koeajoautosta puuttunut lasikatto. Tuo kapeuden illuusio on omituinen, koska autojen ulkomitoissa on eroa vain 5 cm, mutta se on välitön tunne.
Istuimessa on manuaaliset säädöt ja onneksi myös säädettävä reisituki. Pumppaan istuimen lähes alas, työnnän reisitukea pidemmäksi ja vedän rattia lähemmäksi sekä sopivalle korkeudelle. Audiin saa hyvän ajoasennon. Ohjaamon tarkkailu saa ihmettelemään hetken, mistä Audin ostaja maksaa enemmän, kuin vastaavan farmari Golfin ostaja? Istuimet ovat samanoloista peruskangasta kuin missä tahansa autossa vakiopenkit tuppaavat olemaan.Kojelaudan materiaalit ovat aivan tavanomaisia, samaa "ämpärimuovia", harjatun alumiinin näköistä pintaa ja pianolakattua mustaa pintaa on joka autossa nykyisin. No, minua nämä pinnat eivät oikeasti yhtään häiritse, vaan ovat ihan mukiinmenevän oloisia nekin.
Apukuskilla on vastaavat tiiviit tunnelmat kuin kuskilla. Takana ahtaus ei sen sijaan ole pelkkä tunne, vaan se on tosiasia. Miten näin pitkään autoon on onnituttu tekemään noin onnettomat takajalkatilat? Etuistuin on minun (176cm) normaalissa säädössä ja takana istuessa jalkani osuvat etuistuimiin. Tämä on oikeasti sisätiloiltaan kuin e-208 tai osittain jopa kuin VW e-Up!. Toisaalta useille nämä tilat riittävät, kuten riitäisivät meillekin, koska takapenkillämme on aika harvoin matkustajia.
Sen sijaan farmari auton perään mahtuvat kolme koiraamme, vaikkakin tila on aika matalahko myös hattuhylly poistettuna ID.4:ään verrattuna. Toki meidän kaksi espanjanvesikoiraamme ja pieni villakoira menisivät tuolla hienosti, koska ne pitävät matalista tiloista. Sen sijaan matkatavaroita ei tuossa pystyisi kuljettamaan käytännössä laisinkaan. Jos tavaroita pakkaisi Audissa välipohjan alle, jäisi olematon tila korkeuden suhteen. ID.4:ssä tavarat kulkevat välipohjan alla silloin, kun matkailemme koirien kanssa. Nyt totean, etten enää ymmärrä tilojen takia perinteisten farmariautojen kaipailijoita sähköautoihin. Miksi haluta näin pieniä tavaratiloja väkisin autoon?
Ajotunnelmat
Ajoon lähtö edellytti starttinapin löytymistä toisin kuin ID.4:ssä. Liikkelle lähteminen sujui D-ajovaihteen kytkemällä ja jarrun keventämisellä, joten homma siis pelaa siltä osin vaivatta. Heti autoliikkeen pihasta kaupungin kadun sykkeeseen kiihdyttäminen ilmensi voimalinjan heikkouden. Voimaa tulee sähköautoon tottuneen mielestä aina just sellaisella pienellä viiveellä, että kaasupoljinta painaa vaistomaisesti hiukan liikaa, koska ensin ei omasta mielestä tapahdu mitään. Pienen viiveen jälkeen auto lähti eturenkaat pomppien ja sutien märällä asfaltilla muun liikenteen sekaan, eli alusta ei oikein tunnu olevan ajantasalla tehtäviensä kanssa. ID.4:sen jousitus ei pompota vaikka vauhtipolkimen polkaisee pohjaan märällä asfaltilla ja se sentään lähtee liikkeelle heti välittömästi. Toki ID.nkin luistonesto joutuu märällä asfaltilla kiihdyttäessä tekemään töitä pidon eteen. Liikennevaloihin saapuessa auto lakkaa pitämästä ääntä, eli ilmeisesti moottori sammuu. Moottorin uudelleen käynnistymisestä tulee lisää ärsyttävää viivettä kun matkaa pitää jatkaa. Muutoin kuin voimalinjan osalta kaupunkiajo sujuu pääosin normaalisti.
Pienen kaupunkiosuuden jälkeen suuntasin reittini Tampereelta Helsinkiin vievälle moottoritielle saadakseni matka-ajon tuntumia. Vakinopeudensäädin hoidellaan erillisellä viiksellä, mutta se toimii melko intuitiivisesti. Itse jäin kaipaamaan kuitenkin ID.4:n usein parjattuja, mutta itseni suuresti pitämiä haptisia näppämiä rattiin. Auton kiihdyttäminen moottoritienopeuteen on verkkaisen tuntuista touhua ja moottori huutaa kovalla äänellä. Autolle ilmoitetaan moottorin ilmoitetaan tuottavan 110 kW / 270 Nm verran voimaa ja kiihtyvän etuvedon ja 7-pykäläisen automaatin avulla 9,2 sekunnissa satasen vauhtiin. Takavetoisessa ID.4:ssä on 150 kW / 310 Nm sekä ns suora veto kiinteän välityksen omaavan perän kautta takarenkaille ja auton ilmoitetaan kiihtyvän 8,5 sekunnissa sataseen. Kiihdyttäessä tuo ero tuntui jostain syystä vielä suuremmalta, vaikka ID.4:n takavetoinen versio onkin sähköautojen joukossa poikkeuksellisen hidas kiihtyvyydeltään.
Vauhdin noustessa 80 km/h, sitten 100 km/h ja lopulta hetkeksi 120 km/h jouduin toteamaan Audi A4 Avantin olevan ikävän meluisan auton maantieajossa. Rengasäänet olivat selkäesti voimakkaammat ja epämiellyttävämmät kuin omassa ID.4:ssä, jossa on alla meluisaksi mielletyt Hankookin kesärenkaat. En valita enää oman autoni rengasäänistä yhtään tuon kokemuksen jälkeen.
Autossa ei tainnut olla Travel Assist -ominaisuutta ja suoraan ajaminen oli jotenkin työlään oloista. Auton ajolinjaa joutui korjailemaan aika usein ja koin lievää uraherkkyyttäkin. Toki keli oli märkä, mutta oma ID.4:ni menee selkeästi vakaammin samalla tiellä samoissa olosuhteissa. Muilta osin Audi tekee maantiellä vakionopeussäädin päällä yhtälailla eleettä matkaa, kuin mikä tahansa perusauto. Ohituksiin toki tällä versiolla on syytä varautua kuten vanhat mersumiehet osasivat ohjeistaa: "yllätys on paras tae onnistuneeseen ohitukseen", eli vauhtia kannattaa kelata hyvissä ajoin riittävästi.
Kulutus ja kulut korkealla tasolla
Tällä Audilla on ajettu vasta noin 27 500 kilometriä ja nyt jo se näkyy kärkkyvän mittaristossa huoltoa, mikä tietää omistajalle rahanmenoa tavalla tai toisella vaivan lisäksi. En osaa sanoa mitä maksaa Audin 30 000 km huolto, mutta nautin suunnattomasti oman ID.4:ni toteutuneesta 100 000 km huoltovälistä. Se kävi ensimmäisen kerran noin 300 euron arvoisessa huollossa siis 100 000 km ajettuna ja näillä näkymin seuraava on noin 200 000 - 225 000 km kohdalla edessä.
Polttoainetta kului koeajolenkilläni 7,1 litraa / 100 km. Tuohon kun huomioisin talven kylmäkäynnistykset, toteutuisi meidän ajossa ympärivuotinen keskikulutus johonkin 7 ja 8 litraa sadalle kilometrille välille. Lähemmäs kahdeksaa. Se maksaisi eilisen 95E keskihinnalla 1,918e/l noin 13,4 - 15,3 euroa/100 km, eli omille noin 60 000 km vuodessa ajoille kertyisi liikene-energialle hintaa noin 9 000 euroa, eli noin 750 euroa kuukausittain. Nyt ID.4:llä se toteutuu 1 800 euroa vuodessa, eli noin 152 euroa kuukaudessa. Joka kuukaudelle siis eroa noin 600 euroa. Tuolla on jo aika paljon merkitystä suurempien huoltokulujen lisäksi.
Toimintamatka Audin 54 litran polttoainesäiliöllä toki on pidempi kuin ID.4:n. Käytännössä tankkaisin Audia maksimissaan noin 45 litran välein, koska sen tankki ei täyty itsestään kotona kerrostalon pihalla yön aikana. Tuolla todennäköisellä realistisella toteutuvalla kulutuksella auton toimintamatka olisi omassa käytössäni noin 562 kilometriä. ID.4:lläni se on totutunut jokus myös yli 500 km pituisena, mutta realistisesti useimmiten kesällä noin 400 - 450 km ja talvella noin 350 - 400 km. Ei siis ole polttomoottoriauton toimintamatkastakaan merkittävää etua. Audin toimintamatkaa lisää kieltämättä hieman nopeammin erittäin pitkillä matkoilla, koska ID.4:n suurtehlataus lisää suurteholaturissa noin 30 minuutissa noin 280 kilometriä lisää toimintamatkaa ja polttonestettä tankkaa nopeammin sillä asemalla.
Tähän kohtaan on varmasti hyvä avoimen rehellisesti todeta, että uskoisin Audi A4:n tarvinneen vähemmän korjaamolla käyntejä kuin oma ID.4:ni on tarvinnut noin 27 kk ja 125 000 km ajolla. Kuluja niistä tosin ei ole onneksi tullut, mutta harmittavia käyntejä muutama on ollut, kun olisi ollut autolle muutakin käyttöä. Lisäksi ID.4:n infotainmentin sujuvuus ei ole parhaalla tasolla, tosin en sanoisi Audi A4:än infotaimentiä juurikaan mieltäylentäväksi kokemukseksi.
Hankintahinta ylittää tilavamman sähköauton hankintahinnan huomattavasti
Ostamalla hyvin varustellun takavetoisen Volkswagen ID.4:n pääseekin välittämästi säästämään myös ajamisen liikenne-energiassa, koska vastaavaksi varustellun Audi A4 Avant 40 TFSI:n hinta kiipeää yli vastaavan ID.4:n hinnan. Valitsin varustelun pohjaksi etuvetoisen A4 Avantin 40 -version, koska vasta siinä on 150 kW:n moottori. Kun klikkailin mahdollisimman lähelle samat varusteet kuin omassa ID.4:ssäni, tuli audille hintaa peräti 70 123 euroa ja siihen hintaan en saanut valittua samanaikaisesti lämmitettävää tuulilasia sekä HUD:ia. Talvirenkaat nostaisivat vielä hieman hintaa. Kun varustelin nyt uuden vastavan ID.4:n VW:n sivustolla, sille kertyi varusteineen hinnaksi 66 410 euroa. toki siihen vielä myös tulisi päälle talvirenkaat. Ostamalla paremman auton, eli sähköauton, säästää heti ostaaessa lähes 4000 euroa ja sitten paljon ajavana vielä noin 7000 euroa vuosittain liikenne-energiassa. Lisäksi harvempi huoltoväli tuo lisää säästöä. Koeajon perusteella en myöskään tunnista mistä ns preemiosta Audin ostaja maksaa verrattuna VW tai Skoda vastineisiin, en kuitenkaan kyseenalaista merkkiuskollisten omakohtaisia tunteita. Lisäksi tämän koeajon perusteella on entistä suurempi selviö, kumman ostaisin jos nyt joutuisin näiden kahden väliltä päättämään. Sähköauton, mutta minä olenkin aika puolueellinen tähän ottamaan kantaa, koska olen ajanut jo pitkästi yli 500 000 km pelkillä sähköautoilla. Kaikesta vertailevasta kirjoittamastani huolimatta, olen rehellisesti sitä mieltä, että Audi A4 Avant 35 TFSI on monelle erinomainen auto. Tiedostan myös erittäin hyvin, että edelleen on talouksia, joille sähköauto ei sovi esimerkiksi kotilatauksen mahdollisuuden puuttumisen sekä samanaikaisesti suurien ajomäärien takia.
Keskustelu
A4:n puolustukseksi sanottakoon, että se on 5 vuotta vanhempi korimalli kuin id.4, ja uusia tehdastilauksia ei enää edes oteta (ainakin hinnastot poistuneet Audin sivuilta).
Lisäksi 60 000 vuodessa ajava valitsisi polttomoottoreista dieselin eikä bensan. Esim. nelivetoinen 150 kW diesel, kiihtyvyys 6.9 ja range 1100 km, on jo ihan eri peli kuin saman hintainen (takavetoinen) id.4, ja neliveto tuo ajomukavuuden, joka etuvetoisesta a4:stä voi puuttua. Samalla diesel on hiljaisempi kuin koeajettu pienitehoinen bensakone.