07.11.2024
Cupra Tavascan VZ koeajoraportti
Kävin marraskuussa 2024 koeajamassa Cupra Tavascan VZ -sähköauton. Kirjoitan tähän koeajoraporttini autosta, mikä tuntui Volkkarin sähköautolla jo pari pian 200 000 kilometriä ajaneelle samaan aikaan niin tutulta, että hiukan askarttutti tylsyyden mahdollisuus. Cupra Tavascan oli kuitenkin piristävästi erilainen MEB-alustaan pohjautuva sähköauto. Voisi jopa olla potentiaalinen oma seuraava sähköauto.
Menevän näköinen MEB
Cupra Born on ikään kuin nuorekkaamman oloinen ja menevämmän tuntuinen versio ID.3:sta. Samaa suuntaa edustaa omissa silmissäni myös Cupra Tavascan ja se on mielestäni menevimmän näköinen lukuisasta määrästä Volkswagen Groupin MEB-alustalle rakennetuista sähköautoista. Aistikas vauhdikkaan voiman tunnelma välittyy minulle ulkomuotojen lisäksi myös sisätiloista.
Tavascan on 4,644 m pituudellaan 6 cm ID.4:ää pidempi. Leveyttäkin on Cuprassa vajaa sentti enemmän kuin edellämainitussa konsernisisaressa. 1,597 metrin korkeudella Tavascan on kuitenkin 3,4 senttiä matalampi. 2,776 metrin akseliväli on lähes samaa luokkaa. Pidempi, leveämpi ja matalampi sekä virtaviivaisemmin muotoiltu auto, kuin ID.4, mitä pidän itse pelkästään hyvänä asiana ja tavaratilaakin on 540 litraa. Cuprassa onkin hyvät tilat sisällä kuskin lisäksi kolmelle matkustajalle. Toki takapenkillä kolmaskin matkustaja keskellä kulkee, kunhan matka ei ole kovin pitkä, tai istuja on pienemmän sorttinen. Nelivetoisella Tavascanilla voi vetää 1200 kg jarrullista kärryä ja katolle voi kuormata 75 kg painosta tavaraa telineisiin.
Hallintalaitteet parantunutta MEB-autojen softaa
Uusissa Volkswagen Groupin sähköutoissa on ensimmäisistä versioista parantunut rauta ja ohjelmisto ohjaamassa auton toimintoja ja auttamassa kuljettajaa sekä matkustajia. Ajotietokone toimii nyt erinomaisen hyvin isolla näytöllä ja esimerkiksi akuston esilämmitystoiminto suurteholatausta varten on käytettävissä. Koeajoautossa oli ratin takana sijaitsevan mittariston lisäksi tuulilasinäyttö.
Koeajoauton varusteisiin kuuluvalla sähköisesti säädettävällä istuimella ja ratin säädöillä sai helposti hyvän ajoasennon.
Ajotunnelmia
Tavascanin VZ-versiossa on kaksi sähkömoottoria ja neliveto, joiden yhteisellä 250 kW / 545 Nm voimalla auto kiihtyy 5,5 sekunnissa satasen nopeuteen. Minun on mahdoton keksiä mitään arjen ajotilannetta, missä tuo kiihtyvyys ja voiman määrä ei riittäisi yltäkylläisesti. Suoritin koeajosta suurimman osan Comfort tai Individual -ajotilassa ja tykkäsin eniten kun voimalinja oli säädetty juuri tuohon Comfort-tilaan. Kokeilin myös Cupra-ajotilaa, jolloin voimapolkimeen vaste on herkempi, mutta en niinkään pitänyt siitä. Joka tapauksessa auton voimalinjasta on helppo annostella tasaista mukavaa kiihdytystä tai tasanopuden pitämistä edellyttävää voimaa, tai sitten tarpeen tullessa repäistä kerralla suurin sallittu nopeus.
Ohjaustuntuma on tuttua Volkswagen Groupin autoista, mutta ajotilaa vaihtelemalla ohjauksen jäykkyyttä pystyi säätämään. Pidin itse siinäkin Comfort-asetuksesta eniten. Koeajoautossa oli myös vastaava säädettävä alusta, kuin omassa vuoden 2021 ID.4:ssäni on, mutta sekin on kehittynyt jo eteenpäin. Arvelen, että Cupra-ihmiset kavahtavat, kun kirjoitan että pidin jousituksen säädöstä eniten kun asetin ajotilaksi Individual ja säädin alustan kaikkein pehmeimmäksi mahdolliseksi. Silloinkin alusta tuntui edelleen mukavan tukevalta, mutta samalla miellyttävän pehmeältä ja pintakovuus puuttui täysin. Kävin samana päivänä ajamassa saman lenkin myös Peugeot e-5008 -sähköautolla ja ero ajomukavuudessa Cupran hyväksi oli tuntuva.
Talvisella moottoritien nopeusrajoituksella ja kitkarenkailla Cupra on miellyttävän hiljainen, hieman vielä hiljaisempi kuin oli e-5008. Cupra ohjailee hienosti moottoritiellä kun ratista vain pitelee kevyesti kiinni. Kaistanvaihtoautomatiikka ei kostealla moottoritiellä joka kerta suostunut toimimaan, mutta se on pieni haitta.
Talvisen moottoritien kulutus ja toimintamatka sekä latautuminen
Ajoin reilun 50 kilometrin edestakaisen lenkin moottoritietä Tampereelta etelään. Koeajolenkkini siis vastaa suomalaisittain erittäin nopeaa maantieajon kulutusta. Keli oli +7°C ja tien pinta oli osittain kostea. Kulutuksessa on vain osuus juuri ennen moottoritielle liikennevaloista kiihdyttämistä päättyen liikennevaloihin pysähtymiseen moottoritien lopussa. Mukana on myös kääntöpisteen hitaammat kohdat. Keskinopeus toteutui 96 km/h ja keskilulutus oli 20,3 kWh, mikä vastaa täysin ennakko-odotustani.
Tuolla koeajoni kulutuksella auton 77 kWh:n akustolla toimintamatka olisi toteutunut 379 kilometrin tasolla. Tavascan VZ:lle ilmoitettu WLTP-yhdistetty toimintamatka on 512 kilometriä.
Tavascan latautuu kotona ja kauppakeskuksissa parhaimillaan 11 kW:n teholla ja pitkää matkaa tehdessä DC-laturista saa 10 prosentista ladattua 80 prosenttiin noin 28 minuutissa. Kylmillä keleillä lataustehon toteutumisessa auttaa akuston esilämmitysmahdollisuus.
Tavascanin hinta ja takuu
Cupra Tavascanin hinnat alkavat Suomessa takavetoisen Endurancen 49 390 eurosta ja koeajossa olleen nelivetoisen VZ -version hinnat alkavat 55 660 eurosta. Tavascanilla on autolle 5 vuoden tai 100 000 kilometrin takuu, mikä on erinomaisen pitkä 20 000 vuodessa tai vähemmän ajavalle. Akustolle takuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä. Takuun rajauksiin ja ehtoihin jokaisen tulee itse tutustua tarkemmin maahantuojan sivustolla.
Yhteenveto Cupra Tavascan VZ
Cupra Tavascan VZ oli sen makuinen sähköauto, että voisin hyvin kuvitella sellaisen omaksi seuraavaksi sähköautoksi. Toki itselle riittäisi takavetoisenkin 210 kW:n voimavarat hyvin. Itselleni haluaisin ehdottomasti mukaan 6070 euroa maksava Adrenaline-varustepaketin, jossa tulee itselle mieluisia varusteita useita, kuten matriilisledivalot, sähkösäätöiset istuimet paremmilla säädöillä, mukautettava DCC-alusta, tuulilasinähyttö, parempi äänentoisto tavaratilan kaksoispohja ja suksiluukku takaistuimen selkänojaan. Silloin toki hinta kiipeää jälleen yli 61 000 euron tasoon.
Keskustelu
"tavaratilan matriilisledivalot", mikä ihmeen lisävaruste tämä on?
Moi Bike,
Kyseessä ihan ajovalot. Se tavaratilan-sana oli joku kirjoituksessa jäänyt virhe. Kiitos huomiosta, korjasin tekstin.