26.01.2023
Kävin kokeilemassa sähköistä Bornoa -Cupra Born koeajoraportti
Minulla meni kovin pitkään ennen kuin ehdin koeajamaan Volkswagen Groupin MEB-alustalle rakennetuista sähköautoista Cupra Bornia. Viivyttyminen on varmasti johtunut eniten siitä, että olen ajatellut auton olevan hyvin lähellä ID.3:sta ja siinäkin itselle on rajoitteena kattotaakan sekä vetomassan puuttuminen. Nyt kun kävin ajamassa, niin toivon entistä voimakkaammin MEB-alustaista autoa, tähän Enyaq/ID.4 ym pienempään kokoluokkaan, jossa olisi tarvitsemani kuljetuskapasiteettia laajentavat ominaisuudet.
Monille sopivan kokoinen auto
Cupra Born on monille talouksille sopivan kokoinen auto. Koeajamani 77 kWh akulla varustettu versio oli nelipaikkainen, mikä toki saattaa joidenkin talouksien käyttöä rajoittaa, mutta autosta on myös viisipaikkaisia versioita tarjolla. Ohjaamossa on hyvät tilat neljälle ja takaistuimellekin sovin hyvin istumaan omien kuljettajan istuimen säätöjen taakse. Pääntilaa riitti istua myös hattu päässä. (olen 176 cm pitkä). Tavaratila on moneen käytöön riittävä ja koiraperheelle hatchbac-perä on hyvä.
Vertailin tällä kertaa sähköautoista ulkomittoja melko eriliseen autoon, Tesla Model 3 SR:ään. Lisäksi vertailin ko konsernin vanhaan mittapuuhun, eli Golfiin. Vertailu havainnollistaa, että Born on (kuten ID.3 myös) Golfia suurempi auto. Teslaan verrattuna lyhyempi, mutta korkeampi.
Riittävästi tehoa arkisiin ajoihin - riittääkö Cupra -henkeen?
Kaikki Cupra Born -versiot ovat tällä hetkellä yksi moottorisia takavetoisia 150 kW:n tehoisia tai +20 kW:n hetkellisen lisätehon antavia boost-versioita, kuten koeajamani auto. Ajamani auto kiihtyy satasen nopeuteen seitsemässä sekunnissa. Itselleni kaikkeen arkiseen ajoon riittäisi vähäisempikin, mutta kokeilin toki muutaman kerran koeajolla kiihtyvyyden eroa boostilla ja ilman. 20 kW:n boost -lisäteho ei suoranaisesti tuntunut takapuolessa, koska auton voimananto on ohjelmoitu edelleen melko pehmeäksi. Itse pidän tuosta, mutta saatan arvella, että Cupra -henkeen tottuneet asiakkaat kaipaisivat räväkämpää lähtöä. Aiemmista koeajoistani tiedän, että vauhtipolkimeen vastine Teslassa on erittäin räväkkä kuljettajan niin pyytäessä ja saattaaisin arvella, että jotain vastaavaa Cupraan osa ihmisistä kaipaisi, kun Cupra-painiketta on ajotilanvalinnaksi painettu.
Pidän vertailussa samat autot ja havaitsen, että Teslan SR -versiokin tarjoaa huomattavasti enemmän tehoa kin Born. Vastaavasti polttomottoriauto on huomattavasti laiskempi jopa tarjonnan tehokkaamman pään kaksivetoisella versiollaan.
Erinomainen auto ajaa
Koeajolenkkini ei ollut kovin pitkä, mutta piti sisällään kaupunkiajoa, talvirajoitettua moottoritietä sekä maantieajoa. Tällä lyhyehköllä koeajolenkillä totesin, että auto tuntuu ensinnäkin kotoistalta ajaa. Melutaso pysyi kaikissa olosuhteissa matalana ja äänimaailma oli miellyttävä. Autossa oli Beats-äänentoisto, joka kyllä sopii hyvin hiljaiseen sähköautoon.
Ohjaus ja ohjautuvuus omat omaa ID.4:ääni tarkemmat ja napakammat ja siten paremmat. Kokeilin muutamaan mutkaan hieman reippaammin ja auton kallistelut pysyivät maltillisina. Jousitus oli koeajoautossa vakio, eli autossa ei ollut säädettävää DCC-jousitusta, jonka omaani rastisin lisävarustelistalta. Vaikka koeajoatusta puuttui DCC, oli jousitus hyvä kokonaisuus. Pintakovuus puuttui kokonaan, joten katukiveyksien ylitykset ja muut terävät epätasaisuudet hoituivat miellyttävästi. Vastaavasti suuremmat heitot otettiin miellyttävästi ja tasapainoisesti.
Ajoasento oli pitkäänkin matkaan itselle riittävän hyvä ja ratin sai pudotettua mukavan alas. Oma ajoaentoni hakeutui hyvin alas, jolloin molemmille käsille kyynärnojat asettuivat sopivasti.
Kulutusta ja toimintamatkaa
Koeajoni aikana keli oli märkä ja +1,5°C lämmintä. Koeajoni piti sisällään useamman kokeilun boost-teholla kiihdytyksiä paikaltaan, joten en nyt epärelevanttina tietona ottanut tällä kertaa koeajoni kulutuslukemaa ylös.
Tiedän kuitenkin, että ID.3 kuluttaa suunnilleen saman kuin Cupra Born ja niiden kulutus on jonkin verran oman ID.4:ni kulutusta pienempi. Ei sähköautoksi varsinainen haamukulutus, mutta WLTP-toimintamatka 537 kilometriä on 77 kWh akulla mahdollista saavuttaa kesällä optimiolosuhteissa esimerkiksi maaseudun maanteitä ajellen, missä nopeusrajoitukset vaihteleva 80 km/h ja 60 km/h välillä.
Pidän edelleen alussa valitsemani vertailuautot myös kulutus ja toimintamatkavertailuun. En ole pitkään aikaan vertaillut sähköautoja polttomoottoriautoihin. Laitoin taulukkoon myös ajamiseen kuluvan liikenne-energian hinnan WLTP-kulutuksen sekä ABC-latauksen tällä hetkellä yleisimmän 31 snt/kWh suurteholatauksen tiedoilla.
Kun taulukkoa näin katsoo, niin totean, että Born kuluttaa arjan ajossakin enemmän kuin SR -versio Teslan Model kolmosesta. Ero korostuu kesällä 120 km/h moottoritierajoituksilla ajaessa. Tämä johtuu ilmanvastuksen erosta. Silti Bornin kulutus on mukavan maltillinen useimmissa olosuhteissa.
Vastaavasti kun katsoo bensiinillä käyvän Golfin kulutusta kilowateiksi muunnettuna, korostuu polttomoottorin energian tuhlauksen määrä.
Latausteho Bornissa on periaatteessa hyvällä mallilla, mutta edelleen ja vieläkin Volkswagen Groupin autot odottavat akuston lämmitystoimintoa suurteholatausta varten. Koeajoautossa oli 3.0 softa ja siinäkään siis tuota ominaisuutta ei vielä ole. Tesla vetäisee talvisessa matka-ajossa tämän johdosta keulalle matkan etenemisen nopeudessa.
Sähköautoilijan etuna on kotilatauksen onnistuessa aina lähtiessä täysi energiamäärä. Monet ajavatkin sähköautolla pelkästään tai lähes kokonaan kotilatauksen voimin. Esimerkiksi itselläni kotilatauksen sähkön hinnalla 100 km ajamisen liikenne-energian hinnaksi muodostuisi Cupran WLTP-kulutuksella 2,10 euroa/100 km.
Molemmat sähköautot latautuvat käytännössä pitkillä matkoilla matkustajien taukotarpeiden aikana ja tyypillisesti 15 minuutin kahvitauon ja latauksen aikana saa noin 100 - 175 km lisää toimintamatkaa. Jos pitää 30 minuutin lounatauon, saa lisää toimintamatkaa noin 200 - 300 kilometriä.
Uudet autot ovat arvokkaita hankkia -sähköauto edullinen ylläpitää
Monen suomalaisen tulotasoon nähden uudet autot ovat pääsääntöisesti arvokkaitan hankintoja. Cupra Born hinnat alkaen verisio on hinnastossa 48 490 euroa, jolla saa 58 kWh akun. Itseäni eniten kiinnostava auto olisi 77 kWh akulla varustettu, jonka hinnat alkavat hinnastossa 51 490 eurosta. Rakensin maahantuojan sivustolla autonrakentajalla mieleisen Bornin, muodostui sille hinnaksi 57 610 euroa. Sen aika paljon autosta rahaa.
Bornin, kuten useiden muiden sähköautojen eduksi lukeutuu kuitenkin edullisen liikenne-energian lisäksi myös edullinen ylläpito. Paljon ajavana ensimmäinen huolto olisi Bornillekin noin 100 000 kilometrin kohdalla, eli kahden vuoden iässä. Siihen saakka ylläpitokulut pysyvät hyvin lähellä nollaa. Tietenkin autoissa isot kulut muodostuvat vakuutuksesta sekä kaikkein suurimmat auton arvon laskusta. Nämä eivät kuitenkaan poista liikenne-energian sekä ylläpitokulujen pienuuden vaikutusta.
Vertaillaan vielä samoilla autoilla hintoja. Vertailusta näen, että Cupra Born on lähimmäksi vastaavaa varusteltua bensiin Golfia ostaessa reilut kymmenentuhatta euroa arvokkaampi, mutta itselläni paljon ajavana kolmen vuoden liikenne-energiakulut tasaisivat tilanteen.
Laitoin laskentaan kaksi sähköauton liikenne-energian hintaa. Ylempänä on ajamiseen kuluvan liikenne-energian hinta, jos ajaa 60 tkm/v ja lataa kolmen vuoden ajot pelkästään suurteholatauksissa. (Käytin ABC-latauksen nykyisin yleisisintä 31 snt/kWh hintaa)
Alemmaksi taulukossa tein liikenne-energian kulujen laskennan, jos lataisin pelkästään kotona nykyisellä 13 snt/kWh hinnalla (sis siirron, verot ym).
Hintavertailu osoittaa myös sen, että hiljattain merkittävästi tippuneet Teslan hinnat haastavat nyt sähköauton ostoa suunnittelevaa miettimään uudelleen vaihtoehtoja. Hintaero Teslan Model 3 SR -autoon on kuitenkin noin seitsemän tuhatta euroa.
Yhteenveto Cupra Born
Cupra Born on itelle Volkswagen Groupin MEB-alustaisista henkilöautoista monella tapaa kiinnostavin. Tila riittäisi meille hyvin ja kulutus olisi hieman nykyistä ID.4:ää maltillisempi pienemmällä autolla. Kynnykseksi kuitenkin muodostuu kattotaakan sekä vetomassan puuttuminen. Toivon kovasti, että vaikka Skoda -merkillä tulisi tähän pienempään kokoluokkaan vastine, jossa nämä kuljetuskykyä laajentavat ominaisuudet olisivat kunnossa.
Toisaalta Cupran olemus kaipaisi Borniin nyt lisää pornoa. Sisällä on jo ripaus tunnetta ja ulkomuotokin on huomattavasti ID.3:sta puhuttelevampi. Tämä auto nyt oikeasti kaipaisi ryhmittymän GTX -versioista tuttua kahden moottorin ja nelivedon 220 kW / 460 Nm voimalinjaa sekä siihen vielä joku 260 kW boostitoiminto. Siihen kuorrutteeksi luistot sallivat track-ajotila. Silloin siinä olisi sopivaa Cupra Born -henkeä tarjolla sitä erityisesti kaipaavalle.
Keskustelu
Borniin on valittavissa beats audion äänentoisto, ei bosen.
Surullista tällä hetkellä hintaerot Teslan hinnan pudotuksen jälkeen.
Moi Jallu,
Kiitos huomiosta, täytyy korjata tuo äänentoistojärjestelmän nimi tekstiin heti kun pääsen koneelle.
Olikos siinä sähköiset istuimet kuten ID3ssa? Siis säätö, hieronta, reisituen jatko. Mikä käyttisversio, 3.xx? Entäs HUD?
Mekaaniset penkit, kulutus paljon isompi kuin WLTP kesäkelissä