10.12.2024
Entä jos sähköautossa akusto hajoaa tai kuntoisuus laskee käyttökelvottomaksi?
Medioissa ja sosiaalisessa mediassa aina välillä herkutellaan sähköautojen akkujen korjauskulujen kohtuuttomuuella. Kirjoitellaan Taycanin yli 80 000 euron akunvaihtohinnoista, vaikka akku on oikeasti vaihdettu takuutyönä asiakkaalle maksutta ja paljon muuta.
(Avauskuva ja alla oleva kuva on omasta autostani, eikä liity kirjoituksen Enyaqiin.)
Mikä on todellisuus sähköauton akuston korjaamisesta jos omistaa sähköauton, minkä akuston takuu on päättynyt?
Itse en onneksi ole tuota vielä joutunut selvittämään, mutta Suomessa toimii esimerkiksi Kokkolan Autohuolto -niminen yritys, mikä tekee erinomaista työtä sähköautojen korjaamisessa.
Kokkolan Autohuollon Instagram-tilillä oli joulukuuussa kolmen videon sarja, joista ensimmäisessä kartoitettiin asiakkaalle noin 180 000 ajetun vuosimallin 2021 Skoda Enyaq iV80 RWD -sähköauton akuston kuntoisuutta ja ongelmia. Videolla selvisi, että akuston kuntoisuutta ilmaiseva SOH-lukema oli vain noin 60 % ja heikoimpien moduulien kuntoisuus taisi olla jopa jotain alle 50 % tason, mikä selitti autolla toteutuvan toimintamatkan lyhyyttä. Samalla selvisi, että akuston kennojännite-erot nousivat jopa pariin sataan millivolttiin, mikä on liikaa terveelle akustolle. Volkswagen Groupin MEB-alustaisten sähköautojen akustoissa voidaan korjauksena vaihtaa yksi tai useampi kahdestatoista moduulista. Tällä kertaa Kokkolan Autohuollon toteamus oli kuitenkin, että akustossa on niin useita moduuleja niin heikolla SOH-tasolla, ettei yhden tai kahden tai edes muutaman moduulin vaihtaminen paranna akuston kuntoisuutta, vaan koko akkupaketti tulee vaihtaa, mikäli toimintamatka halutaan korjata.
Onneksi Kokkolan Autohuollossa olivat päättäneet korjata akuston ja jakaa aiheesta videoita, koska siitä saatiin hyvä case nähtäville, miten Volkswagen Groupin MEB-auton akuston vaihto onnistuu Suomessa ja mitä se kustantaa.
Toisella Kokkolan Autohuollon IG-videolla on akuston vaihdon alkuosa. Autoon vaihdettiin köytetty akku, mikä oli purettu noin 30 000 kilometriä ajetusta vastaavasta autosta. Tuon akuston kuntoisuutta osoittava SOH-lukema oli vähän alle 87% ja yksittäisten modulien SOH-lukemat olivat 87 - 90 %. Tässä ensimmäisellä videolla akusto saatiin vaihdettua ja auto saatiin jo liikkeelle.
Kolmannella Kokkolan Autohuollon IG-videolla vaihdettu akuston on jo myös ohjelmoitu autoon ja sillä suoritetaan koeajoa. Koeajolla rasituksessakin kennojännitteet pysyivät noin 30 mV tasolla, eli hyvän akuston tasolla. Hintaa tälle korjaustapaukselle kertyi videolla kerrottuna noin 11 000 euroa veroineen.
Onhan se paljon rahaa auton korjaamiseen kerralla!
Mitä tämän akuston korjaamisen onnistumisen ja kustannusten tiedostaminen tarkoittaa minulle oman autoni osalta?
Omassa ID.4:ssä luultavimmin aivan vastaava akku LG:n, mikä on tuossa korjauksen kohteena olevassa Skodassa. Minun autollani on nyt ajettu parikymmentätuhatta kilometriä enemmän, eli 200 tkm ja autoni akuston kuntoisuutta osoittava SOH-lukema on nyt noin 91%. Kennojännite-erot pysyvät jopa alle 10% varaustasolla rasitettaessa alle 50 mV tasolla. Oman autoni akku siis näyttäisi olevan vielä hyvässä kunnossa. Akkutakuuta autossani ei ole, koska se on päättynyt 160 tkm ajolla.
Jos arvioin, että oman autoni akku kestäisi vaikka 320 000 kilomeriä, eli vielä pari vuotta ja sitten olisi edessä noin 10 000 euron arvoinen akun vaihto, niin mitä se tarkoittaisi ajamisen kuluun kilometriä kohden?
Tällä hetkellä, eli 200 000 km ajettuna omistamisen ja ajamisen kaikki kulut vajaat neljä vuotta vanhalle autolleni ovat yhteensä 27,66e/100km. (kululaskelma sisältää mm auton arvonaleneman, liikenne-energian, huollot, korjaukset, renkaat, verot, vakuutukset ja mm tuulilasin korjausten omavastuut, mutta ei sisällä lasinpesunesteitä ja auton pesuja).
Olen jo aiemmin demonnut itselleni ennakointia, että miten ajamisen ja omistamisen kustannukset kilometriä kohden kehittyisivät, jos ajaisin autolla vielä kolme vuotta lisää, jolloin autolla olisi ajettu 320 tkm.
Vaikka akku menisi vaihtoon vuoden 2027 lopulla noin 10 000 eurolla ja muihin korjauksiin kuluisi lisäksi 5000 euroa rahaa, niin ajamisen ja omistamisen kulut olisivat 25,64 euroa / 100 km. Eli laskisivat nykytilanteeseen nähden! Miten se on mahdollista? Se jopa on periaatteessa mahdollista, koska auton arvonalenemasta leijonan osa on nyt tehty. Arvostan auton laskelmissani tällä hetkellä 200 tkm ajettuna 20 000 euron arvoiseksi ja siitä se ei enää tipu millään tähän astista noin 10 000 euroa vuodessa tasoista tahtia. Onko esimerkiksi 320 000 ajettuun autoon enää järkeä tehdä 10 000 euron remonttia? Se on sitten jokaisen itse päätettävä tapauskohtaisesti, mikä on auton käyttöarvo itselle korjauksen jälkeen.
Olenko huolissani autoni akuston kuntoisuudesta ja mahdollisista korjauskuluista? En, koska tiedän tarkalleen sen tämän hetkisen kunnon. Se ei toki poista sitä arjen realismia, että akustossa saattaa milloin vain kertakaikkisesti hajota kenno tai moduuli tai vaikka koko akku. Ei myöskään se ole poissuljettua, että akuston SOH lähteekin nyt jyrkkään laskuun, mikä ei pääty ennen kuin esim SOH60% on saavutettu. Tekniset laitteeet voivat nimittäin aina vikaantua. Pitää tietenkin toivoa parasta, että saa ajella vielä pari vuotta ilman akuston korjauttamisen tai vaihdon tarvetta.
Onneksi meillä on Kokkolan autohuollon kaltaisia paikkoja jo Suomessa!
Keskustelu
Ei kommentteja