31.12.2020
Groupe PSA -sähköautojen esilämmityksen puutteet
Olen havainnut seuraavat rajoitteet ja haitalliset ominaisuudet oman Peugeot e-208 -sähköautoni esilämmityksen liittyen.
Akku tulee olla vähintään 50% varaustasossa, jotta esilämmitys käynnistyy. Raja on typerän korkealla ja poikkeaa merkittävästi muista sähköautoista, eikä tuolle voi olla mitään merkityksellistä tarvetta. Mielekkäämpi ja perustellumpi olisi rajoittaa esimerkiksi ilman lataukseen kytkyä 30% ja latauksen ollessa käynnissä 10%.
Auton ovet tulee olla lukittuina, jotta esilämmitys käynnistyy. Toinen täysin turha ja typerä rajoite, joka poikkeaa muista sähköautoista, eikä sille ole mitään perustetta.
Esilämmityksen käynnistäminen keskeyttää auton latauksen! Tämä on typerin seikka ja en ole missään muussa sähköautossa vastaaavaan törmännyt. Tuollaiselle ei ole mitään perustetta ja se haittaa olennaisesti etenkin kylmässä pidemmillä matkoilla, jolloin olisi olennaista päästä lähtemään liikkeelle hyvin lämmitetyllä autolla ja 100% varaustasolla. Nyt käy niin, että esilämmitys kuluttaa auton akkua ja liikkeelle pääsee joko kylmällä autolla heti akkua lämmittämiseen kuluttaen tai vajaalla akulla.
Vinkki Peugeot, Citroën ja Opel -sähköautoilijoille, auton saa onneksi esilämmitettyä auton latauksen ollessa käynnissä ja liikkeelle pääsee lämpimällä autolla ja100% varaustasolla seuraavalla vaivannäöllä:
- Avaa auton lukitus ja irroita Type2 autosta. Lataus keskeytyy aina hetkeksi kun ovet avataan lukosta ja latauskaapeli vapautuu.
- Paina auton käynnistysnappia jarruun koskematta niin kauan, että autoon tulee "virrat päälle". Mm lämmityslaite käynnistyy tuolloin, mutta autolla ei voi vielä ajaa.
- Voit tehostaa lämpiämistä asettamalla auton lämmityslaitteen lämmönsäädön high-tasolle. Auto lämpiää nopeasti.
- Kytke Type2 kaapeli takaisin ja katso että latausluukun vihreä valo alkaa vilkkua merkiksi lataamisen käynnissä olemisesta.
Testasin ja istuin autossa tämän blogikirjoitukseni kirjoittaen. Auto lämpesi niin että hiki virtaa talvivaatteissa ja akku pysyy 100% tasolla tai nousee sinne. MyPeugeot-sovelluksesta näen, että jäljellä oleva latausaika laskee yleensä esim 15 minuutista 5 minuuttiin ja lopulta ilmoittaa latauksen olevan valmis, vaikka akku oli 100% täynnä latauksen jäljiltä testin aloittaessani. Näin toimien auton samanaikainen lämmitys ja lataus onnistui noin 15 - 20 minuutin ajan, jonka jälkeen lataus keskeytyi, mutta lämpimän puhallus jatkui akkuvirralla. Testasin myös, että omalla kuskinpaikalla istumisella ei ollut vaikutusta. Auton avain oli minulla koko ajan kylläkin autossa sisällä, enkä vielä osaa sanoa vaikuttiko se asiaan mitenkään. Tällä tavalla auton esilämmittämisellä saattaa olla merkitystä kovimmilla pakkasilla matkaaa tehdessä.
Ottaisin mielelläni muiden Groupe PSA -sähköautoilijoiden näkemyksiä ja kokeuksia kommentteina mukaan tähän aihepiiriin liittyen.
Keskustelu
Esilämmityksen käynnistäminen pysäyttää latauksen. Näin on myös e-Up, Citigo ja Mii -sisaruksilla. Edulliseksi tehdyn auton osalta tuo on ymmärrettävää, koska siinä on säästetty tehoelektroniikan komponenteissa. Latauksen loppumiselle lämmityksen käynnistyessä on siis teknistaloudellinen peruste. Pösö ja kumppanit kuitenkin maksaa sen verran, että tuollainen toiminta on harmillista.
Jaa en lukenutkaan loppuun asti, että se on teknisesti mahdollista. Todella harmillista.
https://services-store.peugeot.fi/store/e-etaohjaus-0
"Älypuhelimesi MyPeugeot sovelluksen avulla voit esilämmittää tai esijäähdyttää Peugeot-ajoneuvosi matkustamon – oli autosi latauksessa tai ei. Jos ajoneuvosi on kytkettynä laturiin, jäljellä oleva toimintamatka ja akkusi latauksen tila eivät vähene."
Samalta sivulta lisäksi:
"Etänä toimiva esilämmitys/-jäähdytys mahdollistaa ajoneuvon lämmityksen tai jäähdytyksen optimaalisen lämpötilaan ennen ajomatkasi alkua. Koska mukavuus on tärkeää, toiminnon avulla voit maksimoida toimintamatkan ottamalla energiaa virtalähteestä akun sijaan, jos ajoneuvo on latauksessa."
Moro,
Jep, noin lukee, mutta aivan noin suoraviivaista ei tunnu käytännössä olevan.
Lakkaako auto todella ottamasta virtaa sähköverkosta, kun esilämmityksen kytkee päälle? Voisiko kyse olla vain siitä, että tehokas lämmitin käyttää enemmän virtaa kuin latauslaitteelta on saatavissa ja erotus otetaan akusta? Näin Tesla ja plugari-BMW:kin toimivat, jos virtaa ei ole riittävästi tarjolla.
Moro,
Nyt olen huomannut, että asia vaatii lisää tutkimista. En ole taas yhtään varma miten e-208:ni tuossa käyttäytyy eri tilanteissa.
Onko tähän tullut selvyyttä? Haaveilen Opel Zafira-Estä ja mietin onkohan siinäkin sama vika.
Moi,
Nyt kokemukseni sanoisi, että AC-latauksen ollessa käynnissä katkaisee esilämmityksen kytkeminen latauksen, mutta lämmityksen tarvitsema sähkö tulee latauskaapelin kautta.
DC-latauksessa tuntuu toimivan samanaikaisuus hyvin. Eli lataa ja lämmittää.
Moi. Miten tyytyväinen olet e-208:aan nyt pitkän omistuksen jälkeen?
Ostaisitko edelleen kyseisen auton vai olisiko vaihtoehtosi eri jos saisit uudestaan valita?
Harkitsen ID.3:n 45 tai 58kWh, E-2008:n ja Konan 39kWh välillä vaihtoehtoa.
Moi,
Noista se olisi edelleen e-208 koska:
- pääsee HKI-TRE ilman välilatausta ihan normisti ajaen
- saa kattotaakan
- riittävän tehokkaat AC ja DC - lataukset myös käytännössä.
Tosin, saattaa pian vaihtua meidän kaksi autoa yhteen ja siinä nyt painii ID.4 ja Kona 64
Jos ei olis tarvetta kattotaakalle, niin varmaan valinta olisi noista ID.3 58kWh tai e-208
Hullujen päivien e 2008 ollut vuodenvaihteesta saakka riesana, aivan kammottava kokemus. Range näillä pakkasilla n. 100km, kaiken maailman temppuja on esittänyt: peilit jäivät parkkiasentoon, ei antanut latauskaapelia irti, hävitti ohjaustehostimen, ei käynnistynyt lainkaan kauppareissulla. Osa noista ilmeisesti 12V akun ongelmia.
Todella epäluotettava kapine, pyrin eroon mahdollisimman pian.
Moi,
harmillista että auto ei ole vastannut odotuksia. Siinä tapauksessa vaan seuraava kiesi alle.
Onko kukaan tarkastanut lämpömittarilla kuinka monta astetta auton esilämmitys on noussut auton sisällä "preschedulissa". Omat kokemukset ovat surkeat. Esim. ulkona pakkasta vain 5 miinusta ja auton sisällä noin 8-10 plussaa kun pitäisi oll 20 astetta lämmintä. Eli apissa ohjelmoitu että lämpiäisi joka arki kello 07.00 jolloin lähden kotoa.